AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Her sitter jeg, arbeidssøker med fullført videregående (studiespesialisering). Tenkte alltid at universitet var framtida, at det var livet. Det er altså feil, som jeg har innsett etter å prøvd litt diverse, uten å fulføre ett semester til sammen. Tok ikke realfag på VGS. Det er vanskelig å finne jobb, og fikk råd av NAV til å søke høyere utdanning. Men det virker så bortkasta. Ingen i nær familie har tro på at dette er lurt, meg selv inkludert. Og skulle jeg studert noe, måtte det blir noe innen ingeniørfag, men jeg er helt bedriten på alt som innebærer matte og eier ikke motivasjon. Så hvorfor får jeg et slikt råd? Jeg vil bare jobbe. Jeg er en god arbeider, men en elendig student. Og uansett blir det vel enda vanskeligere å finne arbeid som passer til studietidene. Snart går datoen for å søke ut. Jeg burde ikke søke, men føler jeg "må". Anonymkode: d4d8c...08c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Hva med å prøve å få tatt yrkesfag? Anonymkode: 2e42a...db7 12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Hvorfor i all verden skulle du studert ingeniørfag når du ikke er god på det det innebærer? For veldig mange er mer utdanning løsningen når de er arbeidsledige, men det spørs jo hva du ønsker å jobbe med. Hva slags jobber søker du nå da? Anonymkode: d2747...5aa 15
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Helsefagarbeider kanskje? Ikke den mest delikate jobben kanskje, men du blir i hvert fall ikke arbeidsløs. Evt. sykepleier, men da blir det tre år på skolebenken. Anonymkode: a7d49...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Det er ikke så rart at du får et slikt råd siden du har gått studiespesialisering. Jeg skjønner ikke hva du mener med at det ikke er lurt. Det aller dummeste i dag må være å bli stående ufaglært? Ingen utdanning og ikke noe fagbrev. Anonymkode: 62256...b65 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å prøve å få tatt yrkesfag? Anonymkode: 2e42a...db7 Jeg vil, men har brukt opp retten til vidregående utdanning, ettersom jeg har både fullført videregående og er over 25. Det er vanskelig å bli ansatt i en bedrift som lærling uten å ha gått den rette linja på videregående og/eller har erfaring. Jeg skal snart på et opplæringssenter og se hva de sier Anonymkode: d4d8c...08c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil, men har brukt opp retten til vidregående utdanning, ettersom jeg har både fullført videregående og er over 25. Det er vanskelig å bli ansatt i en bedrift som lærling uten å ha gått den rette linja på videregående og/eller har erfaring. Jeg skal snart på et opplæringssenter og se hva de sier Anonymkode: d4d8c...08c Da er du gammel nok til voksenopplæring. Anonymkode: 2e42a...db7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden skulle du studert ingeniørfag når du ikke er god på det det innebærer? For veldig mange er mer utdanning løsningen når de er arbeidsledige, men det spørs jo hva du ønsker å jobbe med. Hva slags jobber søker du nå da? Anonymkode: d2747...5aa Jeg ser det søkes etter mange forskjellige typer ingeniører, og det virker som et klokt valg å ta for å være trygg i framtida. Å være ingeniør er så vidt jeg har fått med meg et ganske bredt spekter der likninger og algoritmer ikke nødvendigvis spiller en stor rolle, men det hjelper ikke meg, når jeg uansett må igjennom dette, enten som privatist eller forkurs. Tanken er også den - for min del - å studere i fem år for å faktisk bli noe. Egentlig synes jeg historie og språk og *den typen* høyere utdanning kunne vært gøy, men historikere og lingvister får ikke jobbtilbud kasta etter seg, derfor synes jeg det er merkelig å jobbe mot en bachelor/master som ikke på langt nær garanterer jobb på lik linje med de som har studert for å f. eks bli ingeniør. Jeg søker på transport med egen bil, lager (har truckførerbevis), anlegg (har bevis for gravemaskin og hjullaster), gjenvinning, sommerjobb innen utearbeid (park, vei, etc), produksjon som ikke stiller krav til fagbrev/erfaring. Kunne også å tenke meg å jobbe med bil (vask, klargjøring, mekanisk), men har ikke erfaring. Altså praktisk arbeid som ikke innebærer omsorgsbiten Anonymkode: d4d8c...08c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er du gammel nok til voksenopplæring. Anonymkode: 2e42a...db7 Jeg vet, men det virker som voksenopplæring først og fremst er for dem som ikke har fullført skolegang, så jeg er ikke helt prioritert. I tillegg er det ikke alltid det tilbys det jeg ønsker fagbrev i (gjenvinning, bil, anlegg, transport, logistikk). Anonymkode: d4d8c...08c
FactsOverFeelings Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 Slik har det blitt, der man før kunne gå ut i lære etter å ha fullført ungdomsskolen, må man nå nærmest ha doktorgrad for å jobbe på bensinstasjon. Det er helt latterlig. 10
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 4 minutter siden, puppi skrev: Du får begynne som budbilsjåfør. Jeg prøvde å søke som avisbud for Aftenposten, men bor i feil fylke Jeg er ikke fremmed for tanken, altså Anonymkode: d4d8c...08c
FactsOverFeelings Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet, men det virker som voksenopplæring først og fremst er for dem som ikke har fullført skolegang, så jeg er ikke helt prioritert. I tillegg er det ikke alltid det tilbys det jeg ønsker fagbrev i (gjenvinning, bil, anlegg, transport, logistikk). Anonymkode: d4d8c...08c Du får ikke voksenopplæring dekket dersom du har fullført utdanning tidligere. NAV kan i visse tilfeller hjelpe til der.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev: Slik har det blitt, der man før kunne gå ut i lære etter å ha fullført ungdomsskolen, må man nå nærmest ha doktorgrad for å jobbe på bensinstasjon. Det er helt latterlig. Jeg vet. Det er frustrerende. Frykten er jo også å avlegge bachelor/mastergrad, for så å aldri få jobbe med dette. Jeg liker egentlig ikke å være nostalgisk, men jeg tror det var mye lettere før Anonymkode: d4d8c...08c
FactsOverFeelings Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet. Det er frustrerende. Frykten er jo også å avlegge bachelor/mastergrad, for så å aldri få jobbe med dette. Jeg liker egentlig ikke å være nostalgisk, men jeg tror det var mye lettere før Anonymkode: d4d8c...08c Det var på ingen måte letter før, men man hadde flere muligheter, og man var ikke tvunget til å sløse bort årevis på skolebenken for å kunne jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så rart at du får et slikt råd siden du har gått studiespesialisering. Jeg skjønner ikke hva du mener med at det ikke er lurt. Det aller dummeste i dag må være å bli stående ufaglært? Ingen utdanning og ikke noe fagbrev. Anonymkode: 62256...b65 Jeg nevte for saksbehandleren at jeg hadde prøvd meg på universitet, men trivdes ikke. Jeg er mye flinkere til å jobbe enn å gå på skole, og klarer ikke å tenke at høyere utdanning = skole. Så klart ønsker jeg ikke å bli stående igjen uten noe som helst, men veien til fagbrev virker lang, å ta ikke-realfaglig høyere utdanning - utenom omsorgsyrker/lærer - er et sjansespill og realfaglig høyere utdanning er jeg for dum til. Anonymkode: d4d8c...08c
Gjest Herr Heftig Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 Du burde prøve å finne ut hva som er den letteste bacheloren (for deg). Ta denne, og så skaffe deg jobb i det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsefagarbeider kanskje? Ikke den mest delikate jobben kanskje, men du blir i hvert fall ikke arbeidsløs. Evt. sykepleier, men da blir det tre år på skolebenken. Anonymkode: a7d49...9a6 Jeg vet hvor du vil, men jeg er ikke av den mest omsorgsfulle typen. Ikke fordi jeg er slem, men det er ikke helt meg Anonymkode: d4d8c...08c 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #19 Skrevet 26. februar 2018 8 minutter siden, FactsOverFeelings skrev: Du får ikke voksenopplæring dekket dersom du har fullført utdanning tidligere. NAV kan i visse tilfeller hjelpe til der. NAV mener jeg er oppgående nok til å egentlig klare meg selv, og jeg har prøvd selv, med både truckfører- og anleggsmaskinførerkurs. Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #20 Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, Herr Heftig skrev: Du burde prøve å finne ut hva som er den letteste bacheloren (for deg). Ta denne, og så skaffe deg jobb i det offentlige. Ja, kanskje det. Føler jeg står fast Anonymkode: d4d8c...08c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå