Gå til innhold

Burde jeg bulke eller deffe? Eller fortsette slik jeg gjør nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er en kar i 20-åra som driver å trener styrke, starta for en liten stund tilbake og det går ganske bra. Kroppen min er slank, men har for lite muskelmasse, samtidig som jeg har endel fett, altså tynnfeit.

Det jeg har gjort da er å lagt meg 200-300 kcal under vedlikehold, og feks tricepsen min er større, men overkroppen ser jeg ikke mye forskjell på, og det er vel vanlig? Starta jo i januar. Burde jeg fortsette slik, eller burde jeg bulke hele mars, også deffe frem til sommeren?

Anonymkode: abdbf...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke på tide å slutte med disse spørsmålene nå? Antakelig vil du ha best utbytte av å spise i moderat underskudd, samtidig som du trener styrke og kondisjon.

Anonymkode: cdd98...0df

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke på tide å slutte med disse spørsmålene nå? Antakelig vil du ha best utbytte av å spise i moderat underskudd, samtidig som du trener styrke og kondisjon.

Ja, men hvordan kan en person som ligger i moderat underskudd øke i antall kg vekter hver uke, som er hele poenget med muskelbygging?

Er første spørsmålet jeg har stilt, så vet ikke hva du sikter til her.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men hvordan kan en person som ligger i moderat underskudd øke i antall kg vekter hver uke, som er hele poenget med muskelbygging?

Er første spørsmålet jeg har stilt, så vet ikke hva du sikter til her.

Beklager, det er en bruker som er til forveksling lik. Du må nesten vurdere hva som er ditt viktigste mål: å miste fett, eller å bygge muskler. Som nybegynner kan du klare å bygge noe muskelmasse på underskudd, slik du jo erfarer at du gjør. Dersom du skal "bulke", bil du naturlig nok også legge på deg en del fettmasse. For folk flest, i en nybegynnerfase på trening, og når man legger om kostholdet, er det ingen grunn til å tenke på bulking og deffing. Jeg foreslår at du fortsetter slik du allerede gjør.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det er en bruker som er til forveksling lik. Du må nesten vurdere hva som er ditt viktigste mål: å miste fett, eller å bygge muskler. Som nybegynner kan du klare å bygge noe muskelmasse på underskudd, slik du jo erfarer at du gjør. Dersom du skal "bulke", bil du naturlig nok også legge på deg en del fettmasse. For folk flest, i en nybegynnerfase på trening, og når man legger om kostholdet, er det ingen grunn til å tenke på bulking og deffing. Jeg foreslår at du fortsetter slik du allerede gjør.

Blir både å miste fett og få en strammere kropp, så blir jo begge to. Men er kanskje mulig i startfasen? Proteininntaket mitt er iallefall i orden. 

Men sliter med å øke vekta etter hver uke, til forhold til om jeg hadde vært i bulk.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir både å miste fett og få en strammere kropp, så blir jo begge to. Men er kanskje mulig i startfasen? Proteininntaket mitt er iallefall i orden. 

Men sliter med å øke vekta etter hver uke, til forhold til om jeg hadde vært i bulk.

Nå har du laget enormt mange tråder om samme tema over lengre tid der du aldri blir fornøyd med svarene, så nå skal jeg si akkurat hva du skal gjøre og så skal du gjøre akkurat sånn: spis i underskudd og tren styrke og cardio. Da vil du gå ned i fettprosent og opprettholde muskelmasse. Når du har gått ned alt fettet du ønsker kan du begynne å spise litt i overskudd samtidig som du trener styrke. Da vil du gå opp i muskelmasse. 

Anonymkode: c8564...a75

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du laget enormt mange tråder om samme tema over lengre tid der du aldri blir fornøyd med svarene, så nå skal jeg si akkurat hva du skal gjøre og så skal du gjøre akkurat sånn: spis i underskudd og tren styrke og cardio. Da vil du gå ned i fettprosent og opprettholde muskelmasse. Når du har gått ned alt fettet du ønsker kan du begynne å spise litt i overskudd samtidig som du trener styrke. Da vil du gå opp i muskelmasse. 

Anonymkode: c8564...a75

Du mener altså at man kan bygge muskelmasse i underskudd?

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener altså at man kan bygge muskelmasse i underskudd?

Les hva vedkommende skriver da! Du kan opprettholde muskelmassen i underskudd. Om du skal stille spørsmål her må du ta til deg de svarene du får, heller enn å stille nye spørsmål fordi du er misfornøyd med svarene. Alle trådene om temaet vil fortelle deg akkurat det samme: spis i moderat underskudd, tren cardio og styrke, fokuser senere på å bygge muskler.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva vedkommende skriver da! Du kan opprettholde muskelmassen i underskudd. Om du skal stille spørsmål her må du ta til deg de svarene du får, heller enn å stille nye spørsmål fordi du er misfornøyd med svarene. Alle trådene om temaet vil fortelle deg akkurat det samme: spis i moderat underskudd, tren cardio og styrke, fokuser senere på å bygge muskler.

Les hva jeg skriver i åpningsinnlegget..

Jeg skriver tynnfeit og mangel på muskelmasse, hvordan skal jeg da kunne oppretholde?

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Du er i en litt kjip posisjon da noe jeg også har vært og er i fordi jeg la på meg for mye når jeg først begynte å bulke for 2 år siden :fnise: 

Det er flere veier å gå her ts. Enten kan du kutte slik du gjør nå til du har kvittet deg med fettet du vil ha vekk, for å så ta deg en "lean bulk". Du kan også kjøre sykluser hvor du bulker og kutter om en annen. Ellers kan du bulke nå, og så kutte senere. Hvor mye musklene dine vokser avhenger blant annet av din genetiske disposisjon, og det er mulig du må belage deg på en bulk som varer i flere år siden du er naturlig slank.

Du kan uansett ikke forvente å bygge særlig med muskelmasse når du er i kaloriunderskudd. Kanskje litt i begynnelsen når du først begynner å løfte vekter, men etter hvert blir det vanskelig. Tanken med å løfte vekter når du er i kaloriunderskudd er å miste minst mulig muskelmasse, for muskelmasse mister man når man kutter med mindre man går på noe ulovlig. 

Endret av Minesveiper
Skrevet
7 timer siden, Minesveiper skrev:

Du er i en litt kjip posisjon da noe jeg også har vært og er i fordi jeg la på meg for mye når jeg først begynte å bulke for 2 år siden :fnise: 

Det er flere veier å gå her ts. Enten kan du kutte slik du gjør nå til du har kvittet deg med fettet du vil ha vekk, for å så ta deg en "lean bulk". Du kan også kjøre sykluser hvor du bulker og kutter om en annen. Ellers kan du bulke nå, og så kutte senere. Hvor mye musklene dine vokser avhenger blant annet av din genetiske disposisjon, og det er mulig du må belage deg på en bulk som varer i flere år siden du er naturlig slank.

Du kan uansett ikke forvente å bygge særlig med muskelmasse når du er i kaloriunderskudd. Kanskje litt i begynnelsen når du først begynner å løfte vekter, men etter hvert blir det vanskelig. Tanken med å løfte vekter når du er i kaloriunderskudd er å miste minst mulig muskelmasse, og muskelmasse mister man når man kutter med mindre man går på noe ulovlig. 

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du gjorde? Bulket du med engang, eller holdt du deg på vedlikehold? :)

Anonymkode: d3e20...d22

Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du gjorde? Bulket du med engang, eller holdt du deg på vedlikehold? :)

Anonymkode: d3e20...d22

La på meg 10 kg på 6-7 måneder. Så bulk :)

Endret av Minesveiper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...