Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med at jeg blir rød i ansiktet etter å for eksempel ta en varm dusj, fjerning av sminke, etter inntak av alkohol, etter å ha vært ute i kulda og kommet inn, og ved påføring av så godt som alt av kremer. Jeg kjenner det også godt at ansiktet blir varmt, og dette kan vare opp til 1-2 timer. Dette er utrolig plagsomt, og jeg lurer på om noen vet hva dette kan være og om det finnes noen mirakelkur for å slippe unna? 

Anonymkode: 1db82...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig.

• Liker 2
Skrevet

Tja, det måtte vel være å dø det da.. 

Anonymkode: 66023...b9d

Skrevet

Hørres ut som et klassisk tilfelle av rosacea

Anonymkode: 75706...ed6

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med at jeg blir rød i ansiktet etter å for eksempel ta en varm dusj, fjerning av sminke, etter inntak av alkohol, etter å ha vært ute i kulda og kommet inn, og ved påføring av så godt som alt av kremer. Jeg kjenner det også godt at ansiktet blir varmt, og dette kan vare opp til 1-2 timer. Dette er utrolig plagsomt, og jeg lurer på om noen vet hva dette kan være og om det finnes noen mirakelkur for å slippe unna? 

En normal reaksjon på normale forhold og ingenting sykelig. 

Anonymkode: 2ee01...142

Skrevet

Det kan være tegn på Roscea. Selv har jeg alltid blitt fort rød i ansiktet, ved værskifte, hvis det er for varmt, for kaldt, når jeg renser huden oss. Men jeg trodde bare det var slik det skulle være, og slik huden min var, altså ekstra sensitiv. For når jeg hører om andre eller ser bilder av andre som har Roscea, har jeg ikke det typiske utslettet. Men jeg var hos hudlegen for litt siden, han skulle da ta en titt på noe annet. Og det viste seg da at jeg har Roscea. Og det har jeg da mest sannsynlig hatt i mange år. Så det er verdt å ta en sjekk hvis du mener at du blir med og hyppigere rød eller sensitiv i huden enn andre. 

Anonymkode: 0b14d...f13

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være tegn på Roscea. Selv har jeg alltid blitt fort rød i ansiktet, ved værskifte, hvis det er for varmt, for kaldt, når jeg renser huden oss. Men jeg trodde bare det var slik det skulle være, og slik huden min var, altså ekstra sensitiv. For når jeg hører om andre eller ser bilder av andre som har Roscea, har jeg ikke det typiske utslettet. Men jeg var hos hudlegen for litt siden, han skulle da ta en titt på noe annet. Og det viste seg da at jeg har Roscea. Og det har jeg da mest sannsynlig hatt i mange år. Så det er verdt å ta en sjekk hvis du mener at du blir med og hyppigere rød eller sensitiv i huden enn andre. 

Anonymkode: 0b14d...f13

Tusen takk for saklig svar! Interessant at du sier akkurat dette, for jeg hadde egentlig utelukket Roscea ut ifra bilder jeg har funnet, da jeg heller ikke synes det ligner helt på plagene mine. Jeg får en jevnere rødfarge i hele ansiktet, og sjeldent slike nupper. Men jeg er overbevist om at det er noe; det er ikke normalt (som noen over her nevner) og jeg har fått kommentarer på det flere ganger. Må jeg henvises til en slik hudlege via fastlegen, eller kan jeg ta kontakt selv?

Tusen takk igjen! :)
TS

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for saklig svar! Interessant at du sier akkurat dette, for jeg hadde egentlig utelukket Roscea ut ifra bilder jeg har funnet, da jeg heller ikke synes det ligner helt på plagene mine. Jeg får en jevnere rødfarge i hele ansiktet, og sjeldent slike nupper. Men jeg er overbevist om at det er noe; det er ikke normalt (som noen over her nevner) og jeg har fått kommentarer på det flere ganger. Må jeg henvises til en slik hudlege via fastlegen, eller kan jeg ta kontakt selv?

TS

Henvises til hudlege el gå privat.

hudleger er det desverre ikke så mange igjen av i det offentlige....

kan ta tid å komme inn, så ikke sikkert symptomene er tydelig tilstede når du kommer. Kan derfor være lurt å ta bilder av ansiktet ditt når det er på sitt mest intense.

Endret av Rullerusk
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du kan bare slå fra deg igjen tanken på Rocsea. Jeg har sett sykdommen i familien og den fungerer ikke på langt nær slik du beskriver. 

Når huden utsettes for tenperaturendringer eller andre ting der blodårene utvides, så reagerer huden med å bli rød. Blodårene utvides og det gir rødhet. Og en helt annen rødhet enn ved Rocsea. 

Anonymkode: 2ee01...142

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...