Gå til innhold

Mater fugler, mus i hus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har et slags problem, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Saken er den at vi leier leilighet på loftet hos noen, og husverten mater fugler. Det vil da si at vi får mus på loftet, og i boden der vi lagrer diverse utstyr. Greia er jo at det er jo ikke «mitt» hus, så jeg føler at det blir rart om jeg sier fra at «hey, kanskje du ikke skal mate fuglene da, så slipper vi kanskje å få mus?»  det er kaldt ute, mater fugler gjør h*n hver dag, opptil flere ganger om dagen... hittil i år har vi fanget 4 mus, og jeg regner med at det blir flere... 

hva gjør jeg? Sier jeg fra om at h*n kanskje ikke burde mate fugler, ettersom det åpenbart lokker mus i hus? 

Takker for innspill på forhånd!

Anonymkode: 6a3f7...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har et slags problem, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Saken er den at vi leier leilighet på loftet hos noen, og husverten mater fugler. Det vil da si at vi får mus på loftet, og i boden der vi lagrer diverse utstyr. Greia er jo at det er jo ikke «mitt» hus, så jeg føler at det blir rart om jeg sier fra at «hey, kanskje du ikke skal mate fuglene da, så slipper vi kanskje å få mus?»  det er kaldt ute, mater fugler gjør h*n hver dag, opptil flere ganger om dagen... hittil i år har vi fanget 4 mus, og jeg regner med at det blir flere... 

hva gjør jeg? Sier jeg fra om at h*n kanskje ikke burde mate fugler, ettersom det åpenbart lokker mus i hus? 

Setter opp feller? 

Musene forsvinner ikke om huseier slutter å mate fuglene. Vi har bare matet fugler noen få år, men mus har vi alltid hatt masse av. Faktisk har jeg inntrykk av at musene er mindre interessert i å komme inn i huset nå som det er mer mat å finne ute. 

Anonymkode: ce9b6...9a9

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å være noen sammenheng, dessuten trenger fuglene hjelp på denne tiden. 

Anonymkode: a5beb...986

• Liker 3
Skrevet

Dersom det er lite snø og kaldt ute,trekker musene gjerne inn i hus. Fuglemating har som oftest lite med saken å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mus i hus, er aldri smart. De spiser og griser og formerer seg. Forstår ikke huseieren at musene må i musefeller og inngangene for musene må tettes, så har du en flyttesak. Du kan ikke bare sitte og vente på at musene forsvinner, for det gjør de ikke.

Anonymkode: f6a0e...c94

• Liker 2
Skrevet

Hva er sammenhengen mellom mating av fugler = mus i hus ? 🤔🤔🤔

Anonymkode: 73a3c...fd8

• Liker 1
Skrevet

Feller har vi, kom ikke inn mus før h*n begynte å mate fuglene... har bodd her i flere år.

ts

Skrevet

Mat til fugler eller ei, dette må du gi beskjed om til huseieren din!!! Så får han utbedre dette problemet, og hyre inn noen profesjonelle. Det nytter ikke å ta kverken på de som er der for det vil komme nye! Dere må finne kilden til inngangen deres, og stenge den!

Anonymkode: f54e2...04a

• Liker 1
Skrevet

En må jo mate fuglene nå. De har ingen mulighet til å finne seg mat om det er mye snø og kaldt. 

I verste fall så får dere legge ut musegift, eller få noen profesjonelle til å komme å ta seg av det. Er jo bare å si ifra til huseier det.

Anonymkode: c20ee...f58

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feller har vi, kom ikke inn mus før h*n begynte å mate fuglene... har bodd her i flere år.

ts

Det har ingen sammenheng. Mus er det uansett, Det kan være huset har blitt mindre tett eller det har vært ekstra kaldt i år

Skrevet

Du må si fra til huseier om musene. Ikke belære han i årsaker. Som leietaker ville jeg også vært behjelpelig med å følge opp og tømme feller i deres arealer. 

Anonymkode: 7c1c1...1d3

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Hvis du tror at det kommer av fuglemating, tenker du at det er bedre at fuglene sulter da, enn at du får ei mus eller to innimellom? 

• Liker 1
Skrevet

Fuglene kan da mates et annet sted enn akkurat rundt huset, og jo - mat og fuglefrø kan tiltrekke seg mus, men det behøver ikke nødvendigvis være grunnen til at dere har fått mus hos dere.

Vi har selv leid her i to år, de to forrige årene har vi ikke hatt noen som helst problemer, mens i vinter måtte vi kontakte huseier om at vi hørte mus i taket. Vi leier en underetasje riktignok, og overetasjen står for tiden tom. Huseier kom med musefeller, og huseier har fanget mus som har kommet inn i overetasjen. De har heldigvis ikke kommet inn til oss! Enda. Her har verken vi eller huseier matet noen fugler. Det kan jo være litt som om sommeren når det er et år med mer veps enn vanlig, at i vinter kan mus være et større problem.

Vet ikke hvor mange av de som har svart deg faktisk sliter med det å ha mus i hus, men svarene hadde nok vært litt annerledes om de faktisk visste hvor ekkelt det er å høre gnaging og løping i tak, vegger, i verste fall inne i leiligheten og ikke ane om man våkner opp med et skadedyr i senga morgenen etter. Æsj!

Har dere gitt beskjed om at dere nå sliter med mus? Det er utleier faktisk pliktig i å ta tak i. Hvis hn ikke gidder å ordne det ville jeg sagt opp leiligheten og flyttet en annen plass, så får utleier håpe at musene heller betaler leie for seg🙊

Anonymkode: d08df...73d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at det kommer av fuglemating, tenker du at det er bedre at fuglene sulter da, enn at du får ei mus eller to innimellom? 

Ja såklart, jeg ønsker at alle fuglene skal dø av sult!!! 

Altså hallo, nei, men det må da gå an å mate fuglene et annet sted enn rett utenfor huset. Du kan gjerne få overta de hyggelige musene du, grafsing i taket og ødelagte ting i boden er dritfestlig!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja såklart, jeg ønsker at alle fuglene skal dø av sult!!! 

Altså hallo, nei, men det må da gå an å mate fuglene et annet sted enn rett utenfor huset. Du kan gjerne få overta de hyggelige musene du, grafsing i taket og ødelagte ting i boden er dritfestlig!

Har mus i hus hver vinter, jeg. Får da ikke panikk av det, setter ut feller :)

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sammenhengen mellom mating av fugler = mus i hus ? 🤔🤔🤔

Anonymkode: 73a3c...fd8

Mus+mat+kaldt? Hva er sammenhengen? Jo, mus må ha mat, inne er det varmt, ute er det kaldt. Litt som oss mennesker. Der det er tilgang på mat, der er musen. Eks. Restauranter, og fjøs og hus der det er fuglemat ute.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har mus i hus hver vinter, jeg. Får da ikke panikk av det, setter ut feller :)

Du om det, men jeg synes ikke det er trivelig med ødelagte ting og grafsing i tak og vegger :)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du om det, men jeg synes ikke det er trivelig med ødelagte ting og grafsing i tak og vegger :)

Hva har de ødelagt?

Er det skogmus eller husmus?

Anonymkode: 3f629...73f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har de ødelagt?

Er det skogmus eller husmus?

Anonymkode: 3f629...73f

Plastkasser, pappesker, ledninger osv. Vanlig husmus.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg innmari godt jeg. Her har de som sagt ikke kommet inn til oss eller har gnagd i stykker noen av våres eiendeler, men jeg det blir lite søvn å få når jeg forstyrres noe voldsomt av ekkel grafsing og løping rett over hodet må meg.

Anonymkode: d08df...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...