AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Ja, selvsagt er bytting av jobb i bildet, Men det er ikke sånn at du bare kan søke på ny jobb og så får du jobb med én gang. Problemet: Får aldri fri i juli. Hvis du er heldig får du 1 uke, hvert 5. år, men de er alltid ekle og sier at det mest sannsynlig ikke går. Du kan glemme to uker. Sier du tre, ler de av deg. I fjor måtte ferien tas i august, fikk 2 uker med nød og neppe, men da var alt vi skulle på stengt så det var bomtur. Har barn. Bhg er stengt 3 uker i juli. Hva gjør man om ingen får fri fra jobb i juli? Hvordan sørger samfunnet for de yngste når barnehagen stenger tre uker og foreldrene må jobbe, og besteforeldre ikke eksisterer? ulønnet permisjon? Anonymkode: 9164f...b55
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Du har krav på tre uker sammenhengende ferie i perioden juni til september. Alle kan ikke få fri tre uker i juli, det sier seg selv. Men det bør gå på rundgang dersom bedriften har en ordnet ferieplanlegging og ikke bare sier ja til den som spør først.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Det er ikke jobben sin feil at folk har barn. Da får man ta i bruk barnevakt. Blir som at det alltid er noen foreldre som nekter å jobbe julaften fordi de har jo tross alt barn. Hvis arbeidsgiver ikke har mulighet til å gi ferie midt på sommeren så går det ikke. Anonymkode: 39e88...cd6 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke jobben sin feil at folk har barn. Da får man ta i bruk barnevakt. Blir som at det alltid er noen foreldre som nekter å jobbe julaften fordi de har jo tross alt barn. Hvis arbeidsgiver ikke har mulighet til å gi ferie midt på sommeren så går det ikke. Anonymkode: 39e88...cd6 Men andre får det. Anonymkode: 9164f...b55
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 16 minutter siden, Blondie65 skrev: Du har krav på tre uker sammenhengende ferie i perioden juni til september. Alle kan ikke få fri tre uker i juli, det sier seg selv. Men det bør gå på rundgang dersom bedriften har en ordnet ferieplanlegging og ikke bare sier ja til den som spør først. Ok. Har aldri fått det. Så da er ulønnet permisjon svaret på problemet for barnehagen som er stengt og ikkeeksisterende barnevakt? og nei, vi leier ikke inn et fremmed menneske til å ta vare på ungene i 3 uker. Aldri tatt perm annet enn etter fødsel. Så vet ikke hvordan det funker. Skal man bare si ifra om at man tar det? (fordi man ikke har noe valg). Anonymkode: 9164f...b55
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt er bytting av jobb i bildet, Men det er ikke sånn at du bare kan søke på ny jobb og så får du jobb med én gang. Problemet: Får aldri fri i juli. Hvis du er heldig får du 1 uke, hvert 5. år, men de er alltid ekle og sier at det mest sannsynlig ikke går. Du kan glemme to uker. Sier du tre, ler de av deg. I fjor måtte ferien tas i august, fikk 2 uker med nød og neppe, men da var alt vi skulle på stengt så det var bomtur. Har barn. Bhg er stengt 3 uker i juli. Hva gjør man om ingen får fri fra jobb i juli? Hvordan sørger samfunnet for de yngste når barnehagen stenger tre uker og foreldrene må jobbe, og besteforeldre ikke eksisterer? ulønnet permisjon? Anonymkode: 9164f...b55 Les ferieloven. Der står det sort på hvitt hva du har krav på. At du er i arbeid, og har barn og i tillegg har en stengt barnehage i juli er ikke arbeidsgivers problem. Barnepass er ditt ansvar, enten det er sommer stengt i juli eller ikke. Men dette sagt og skrevet, arbeidsgiver skal legge til rette best mulig. Anonymkode: 9908f...66c 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les ferieloven. Der står det sort på hvitt hva du har krav på. At du er i arbeid, og har barn og i tillegg har en stengt barnehage i juli er ikke arbeidsgivers problem. Barnepass er ditt ansvar, enten det er sommer stengt i juli eller ikke. Men dette sagt og skrevet, arbeidsgiver skal legge til rette best mulig. Anonymkode: 9908f...66c Men du skjønner vel at problemet er at barnepass ikke er mulig? Og da er det snakk om ulønnet permisjon. Anonymkode: 9164f...b55
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du skjønner vel at problemet er at barnepass ikke er mulig? Og da er det snakk om ulønnet permisjon. Anonymkode: 9164f...b55 Ja, vi skjønner at du ikke har barnepass - i likhet med svært mange andre. Det vi prøver å påpeke er at arbeidsgiveren din ikke forholder seg til gjeldende lover og regler. Sitat § 6.Feriefastsetting, endring og erstatning (1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie) Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9. Sitat Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette. Sitat § 7.Tiden for ferie (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. (...) (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. Ferieloven
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 Flere barnehager spesielt i de største byene går sammen om å holde minst en barnehage i hver bydel åpen. Anonymkode: 72aac...af6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 AML følges i praksis ikke av svært mange arbeidsgivere, så jeg ville byttet jobb. Anonymkode: 9f2d0...e3a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du skjønner vel at problemet er at barnepass ikke er mulig? Og da er det snakk om ulønnet permisjon. Anonymkode: 9164f...b55 Ulønnet permisjon får du ikke i ferietiden når du ikke får ferie. Det skjønner vel du og? Arbeidsgiver er pliktig til å se til at det er nok folk med riktig kompetanse på jobb. Klarer ikke ts å ordne seg med barnepass når hun er på jobb og bhg er stengt så er hun temmelig tafatt. Vi andre klarer å finne alternativ barnepass når vi må. Se forøvrig henvisningene i tråden til ferieloven. Å være voksen nok til å være i jobb og til å få barn betinger også at man er løsningsorientert i situasjoner som denne. Anonymkode: 9908f...66c 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 Du får betale noen for å være barnevakt, sende ungene til andre i familien, samkjøre med andre som også har barn i stengt barnehage og passe for hverandre. Det er ikke samfunnet og arbeidsgivers ansvar at du har barn, det er ditt, og dermed ditt problem å løse når det ikke går opp. Anonymkode: e84ac...704 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men andre får det. Anonymkode: 9164f...b55 Å så da? Desverre kan man ikke dra det kortet når man ber om fri. Det blir litt som da man var barn, «alle andre får nugatti til frokost». Du har ikke KRAV på å få fri når det passer deg eller den og den uka fordi noen andre har fått det før. Du har krav på å få ferie innen en viss periode. Det er ikke arbeidsgivers feil at dere ikke har barnepass, dere får ordne det selv sånn som andre må. Anonymkode: 39e88...cd6
Gjest making.a.mess Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke jobben sin feil at folk har barn. Da får man ta i bruk barnevakt. Blir som at det alltid er noen foreldre som nekter å jobbe julaften fordi de har jo tross alt barn. Hvis arbeidsgiver ikke har mulighet til å gi ferie midt på sommeren så går det ikke. Anonymkode: 39e88...cd6 Da bytter man jobb. I min verden kommer barna først. Jul og sommerferie er viktig. Høst, vinter, påskeferie og annet er ikke så viktig. Syntes arbeidsgiveren til ts er dritkjip. Man må jo gjøre av ungene et sted, så når bhg er stengt blir jo ting vanskelig. Jeg er glad jeg har hatt greie arbeidsgivere på den måten. Men de har klart vært kjipe på andre måter. For å klare ferieavviklingen så må man jobbe en hel del dobble skift og virkelig stå på hele sesongen.Når ferien kommer er man utslitt. Likevel er det jo verd det ettersom kabalen blir løst.
Gjest making.a.mess Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får betale noen for å være barnevakt, sende ungene til andre i familien, samkjøre med andre som også har barn i stengt barnehage og passe for hverandre. Det er ikke samfunnet og arbeidsgivers ansvar at du har barn, det er ditt, og dermed ditt problem å løse når det ikke går opp. Anonymkode: e84ac...704 Syntes det er litt vel tåpelig å ikke tilrettelegge litt. Barn må tas vare på. Tenk om arbeidsgiver fratok deg bilen, og det ikke gikk kollektivtransport til arbeidsplassen (og for langt å sykle) men arbeidsgiver sa at du har å innfinne deg punktlig hver dag likevel for det er ikke hans problem at det ikke går buss... Det blir litt det samme. I disse dager er det en realitet for noen også, bortsett fra at det er staten som hindrer bilbruken, ikje arb giver
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 Fra 1. juni til 30. september er det 18 (?) uker. Hvis alle ansatte har barn i barnehagealder på en bedrift, hvordan har dere som mener at arbeidsgiver skal tilrettelegge tenkt at dette skal gå for seg hvis alle skal ha fri i juli eller at på til ha ulønnet permisjon X antall uker? Det eneste rettferdige er at ferien planlegges sammen med de ansatte i god tid i forveien og at det rullerer hvem som får alle sine uker i juli. TS (og andre) kan "glede seg" til de får skolebarn. Da er det ikke 3 uker i juli som er problemet - men 8 uker midt på sommeren som skal løses. Så det er like greit at man begynner å tenke på hvordan man vil ha disse feriene og arbeide sammen med arbeidsgiver for en løsning som alle kan leve med fremfor å klage over urettferdighet. Og bare sånn at det er sagt: jeg har ikke barn og tar derfor ikke min ferie i juli i det hele tatt. Dette er et bevisst valg - jeg overlater denne tiden til barnefamilier og tar min ferie i august. Riktignok får jeg som premie noe rimeligere ferie enn alle andre, men utover det er det lang venting for meg hvert år til det endelig blir min tur.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 Du burde kanskje snakke med arbeidsgiver om at det rullerer. Nå synes jeg ikke at alle som har barn skal ha første rett, da kunne jeg aldri har ferie med mannen min da deres jobb stenger ned i juli.. Men det burde absolutt fordeles hver sin sommer. Anonymkode: a8ffc...a50 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Da bytter man jobb. I min verden kommer barna først. Jul og sommerferie er viktig. Høst, vinter, påskeferie og annet er ikke så viktig. Syntes arbeidsgiveren til ts er dritkjip. Man må jo gjøre av ungene et sted, så når bhg er stengt blir jo ting vanskelig. Jeg er glad jeg har hatt greie arbeidsgivere på den måten. Men de har klart vært kjipe på andre måter. For å klare ferieavviklingen så må man jobbe en hel del dobble skift og virkelig stå på hele sesongen.Når ferien kommer er man utslitt. Likevel er det jo verd det ettersom kabalen blir løst. Barna kommer først for foreldrene ja, ikke for de som får fri en jul enda de ikke har barn, sånn at en med barn må jobbe. Jeg kunne ikke gitt mer faen faktisk, jeg vil feire med min familie å tar alle muligheter jeg får. Anonymkode: 39e88...cd6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå