Gå til innhold

hvordan fordele utgift fra kommunen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg og en annen kjøpte en tomannsbolig for noen måneder siden, boligen er seksjonert men det er ett bolig, horisontal delt. jeg eier 1.etg.

nå har vi fått pålegg om å separere vann og avløp. dette visste jeg jo om utifra prospektet. men de som kjøpte i 2etg har ikke lest prospektet engang og ble veldig overrasket da jeg nevnte dette når vi flyttet inn og møtte hverandre i felles gang. men vi har ikke snakket noe mer om saken siden da fordi vi vet ikke når dette blir aktuelt, bare at det blir i løpet av 2018.

nå er det noen som graver ute ikke så langt ifra huset vårt. og både vi og naboene har fått varsel. jeg klarer rett og slett ikke å skjønne hele varselet. det står bla at det er hensiktsmessig å samarbeide med de andre naboene som har fått pålegg, slik at løsningen blir rimeligere. 

men hvordan samarbeider vi da? skal vi leie en felles rørlegger/entreprenør og få en prisoversikt? vet ikke hva som er hensiktsmessig jeg egentlig, da mitt/vårt hus ligger nærmest røranlegget. vi har ca 10m mens naboene har ca 15-20m.

og hva med overetasjen? vi har samarbeidet om felles boligforsikring og det har gått greit. men nå er jeg redd at jeg får hele fakturaen til meg, siden jeg fikk pålegget/brevet sendt til MEG (mitt navn), med adressen våres ****** A og B (hun i B og jeg i A). hun har ikke fått brev om pålegg. så er redd hele fakturaen faller på meg,og hvis hun ikke vil betale, hva skjer? selv om vi har samarbeidet bra så langt så kan hun jo senere sno seg unna hvi fakturaen bare står i mitt navn, slik det gjør i pålegget? med et så stort beløp så blir jeg urolig. det er flere som har gjennomført denne separeringen lengre i gata og noen har fått faktura på 100k. og etter å ha betalt, fikk de tilskudd på kun 24k. slik jeg forstår det så kommer jeg og 2etg til å dele på denne fakturaen for vår adresse. men går det an å få fakturaen delt opp i starten av? slik at vi betaler hver for oss, og søker tilskudd hver for oss? slik at jeg ikke sitter med en faktura for 100k alene.

Anonymkode: 6b5dc...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avtal med kommunen/de som skal utføre jobben at dere er dere to som er bestillere og derfor skal begge to få sin 1/2 av fakturaen. Altså, separate fakturaer.

Du bør avtale en sameiemøte med naboen din over og diskuttere brevet du fikk og hva som skal gjøres. Begge er eiere, så begge må delta/avgjøre like mye.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hei

jeg og en annen kjøpte en tomannsbolig for noen måneder siden, boligen er seksjonert men det er ett bolig, horisontal delt. jeg eier 1.etg.

nå har vi fått pålegg om å separere vann og avløp. dette visste jeg jo om utifra prospektet. men de som kjøpte i 2etg har ikke lest prospektet engang og ble veldig overrasket da jeg nevnte dette når vi flyttet inn og møtte hverandre i felles gang. men vi har ikke snakket noe mer om saken siden da fordi vi vet ikke når dette blir aktuelt, bare at det blir i løpet av 2018.

nå er det noen som graver ute ikke så langt ifra huset vårt. og både vi og naboene har fått varsel. jeg klarer rett og slett ikke å skjønne hele varselet. det står bla at det er hensiktsmessig å samarbeide med de andre naboene som har fått pålegg, slik at løsningen blir rimeligere. 

men hvordan samarbeider vi da? skal vi leie en felles rørlegger/entreprenør og få en prisoversikt? vet ikke hva som er hensiktsmessig jeg egentlig, da mitt/vårt hus ligger nærmest røranlegget. vi har ca 10m mens naboene har ca 15-20m.

og hva med overetasjen? vi har samarbeidet om felles boligforsikring og det har gått greit. men nå er jeg redd at jeg får hele fakturaen til meg, siden jeg fikk pålegget/brevet sendt til MEG (mitt navn), med adressen våres ****** A og B (hun i B og jeg i A). hun har ikke fått brev om pålegg. så er redd hele fakturaen faller på meg,og hvis hun ikke vil betale, hva skjer? selv om vi har samarbeidet bra så langt så kan hun jo senere sno seg unna hvi fakturaen bare står i mitt navn, slik det gjør i pålegget? med et så stort beløp så blir jeg urolig. det er flere som har gjennomført denne separeringen lengre i gata og noen har fått faktura på 100k. og etter å ha betalt, fikk de tilskudd på kun 24k. slik jeg forstår det så kommer jeg og 2etg til å dele på denne fakturaen for vår adresse. men går det an å få fakturaen delt opp i starten av? slik at vi betaler hver for oss, og søker tilskudd hver for oss? slik at jeg ikke sitter med en faktura for 100k alene.

Anonymkode: 6b5dc...463

Hva med å begynne med å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund? Da får du goder i form av juridisk hjelp gratis og ubegrenset i boligspøramål på telefon og en time årlig hos advokat. 

Dernest er det en fordel å snakke med dine naboer og å komme frem til enighet om løsninger. 

Anonymkode: c826b...2e3

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...