AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #21 Skrevet 26. februar 2018 Det er bare å svare på anmeldelsen det, der du viser til kravene i utlysningen (snakke norsk + lage alle matvarer) og sette dette opp mot kvalifikasjonene til søkeren (snakker ikke norsk og at h*n reserverer seg mot å lage visse matvarer), også skaper du enkelt argumentasjon for at det ikke er hold i anmeldelse for diskriminering. Anonymkode: a74d1...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #22 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Muskath skrev: For å pirke litt i dette og for å ikke svare på det du spør om , så tror jeg de fleste eldre både forstår og kan uttrykke seg på engelsk nå for tiden. Nei, de fleste eldre gjør ikke det. Hilsen en som jobber i butikk og har mange eldre kunder. Anonymkode: c2570...418 14
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #23 Skrevet 26. februar 2018 Det er forresten ikke noen vettug kaféeier som ville ha skrevet noe sånt som ts påstår hun har skrevet i en annonse der man søker ansatte. Nok en trolletråd, begynner å bli litt for mange av disse Anonymkode: c2570...418 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #24 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: blir sikkert henlagt. Det sagt klarer du knapt å uttrykke deg på norsk selv Anonymkode: 1f20e...4d9 Hva mener du med det, fordi jeg skrev at jeg mente det samme uttrykket med dette med forståelig Norsk og flytende norsk? Anonymkode: 162a8...f5b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #25 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er forresten ikke noen vettug kaféeier som ville ha skrevet noe sånt som ts påstår hun har skrevet i en annonse der man søker ansatte. Nok en trolletråd, begynner å bli litt for mange av disse Anonymkode: c2570...418 Ja vel, hva mener du at jeg skal skrive da? Jeg tar gjerne i mot forslag til jobbannonse tekst jeg altså Anonymkode: 162a8...f5b 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #26 Skrevet 3. mars 2018 On 2/26/2018 at 3:05 PM, AnonymBruker said: En venninne av meg opplevde det samme for noen måneder siden. Det var en jobb man ikke trengte så mange kvalifikasjoner til, men det var likevel ramset opp en del av det vanlige. Villig til å være fleksibel vedrørende arbeidstid og kunne kommunisere på norsk eller engelsk, tror jeg det blant annet sto. De hadde over 40 søkere, og det var en stilling ledig, så utenom en fikk de selvsagt avslag alle sammen. Hun visste derfor ikke om hun skulle le eller gråte når hun da fikk meldingen om at en hadde anmeldt på grunn av at han ikke fikk jobben, og begrunnet det med rasisme. Den som fikk jobben var også av utenlandsk opprinnelse, så saken ble jo rimelig fort henlagt, men om dette begynner å bli vanlig praksis, så er jo noe riv ruskende galt. Har man 1 ledig stilling, så kan man jo ikke ansette over 40, i frykt for at de som ikke får jobb kan anmelde! Anonymkode: aceb3...912 Er det mulig? Anonymkode: eeae9...b75
sonush Skrevet 3. mars 2018 #27 Skrevet 3. mars 2018 For en tulling... det er noen som roper rasisme for hva som helst....og dette kommer fra en ikke-etnisk nordmann. Vend det døve øret til, og møt opp om politiet krever det. Vær ærlig, saken kommer til å bli henlagt. Nå er jeg ikke muslim selv, men kjenner flere. Både på en sykehusavdeling der jeg jobber kjenner jeg sykepleiere med hijab, som gjør en sabla god jobb, og serverer skinke til pasientene som ønsker det. Kjenner privat flere muslimske familier som driver kebab og pizza sjapper der de blant annet må lage skinke pizza osv, og de gjør det fordi det er jobben demmes. Den ene familien er strengt muslimsk ift hvordan de følger religionen sin, og de har selv sagt til meg at religionen åpner opp for at selv om de selv ikke spiser svinekjøtt og ønsker egentlig ikke å røre det, så er det godtatt (halal) at man gjør det så lenge det er jobben din. Men noen er litt vel fanatiske ift religionen sin. Tenk om jeg hadde sagt at jeg er sykepleier, men jeg kan av religiøse årsaker ikke sette sprøyte på pasienter, da hadde jeg ikke fått jobben jeg heller. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #28 Skrevet 3. mars 2018 På 26.2.2018 den 12.14, AnonymBruker skrev: Hei. For 3 mnd siden hadde jeg en annonse ute på både finn.no og sosiale medier der jeg søkte etter nye ansatte . I annosen står det følgende: Vi søker etter 3 nye ansatte til vår cafe. Det vil være faste vakter samt også ved behov. Du må være utadvent, sosial, glad i å lage mat og du må snakke flytende norsk da 99% av kundene våre er elde mennesker. Du må og klare å lage alle typer mat, og håndtere alle typer matvarer. det kom en del søknader til denne stillingen, og 50% av søkerne var ikke norsktalende, opp ti flere av de kunne ikke kommunisere i det hele på Norsk. Så kom det en ung gutt fra et Afrikansk land, og han var verken kvalifisert eller noe, og til tross for at han snakket flytende engelsk så var norsken hans lik null. Og ikke tale om at han skulle lage noe med bacon eller svin. Så jeg skrev til alle disse at takker for interessen men at de dessverre ikke var aktuelle i denne omgangen. På fredag kommer det et brev der vi har fått anmeldelse på oss, fra denne unge mannen. Han hadde anmeldt oss for diskriminring fordi han mente at han var kvalifisert. Jeg ringte de og sa hva som hadde skjedd. Jeg sa at jeg spiser ikke svin selv men hvis kunden vil ha så skal kunden ha. Så nå står jeg der da, mulig jeg bir tvingt til å ansette en til slik at de kan vær 2 fordi han ikke lager mat med svin. Og han snakker ikke Norsk. Hjelpes, hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 162a8...f5b Anmeldt og du får et brev, fra hvem?Hva står det så i brevet ? Anonymkode: 33648...14c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #29 Skrevet 3. mars 2018 Slapp av, han har da ingen sak. Du har full rett til å kreve at han skal prate flytenede norsk. Du skriver ikke noe om etnisitet eller hudfarge, men språk er en viktig del av jobben. Du kan ta det helt med ro. Anonymkode: f047f...158
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #30 Skrevet 3. mars 2018 På 26.2.2018 den 15.21, Gjest NotNaomi skrev: Må bare si at jeg er så enig med deg i at leger ikke burde kunne reservere seg mot å utføre abort! Det må føles ekstra tungt også for de som ser seg nødt til å ta abort,og blir møtt med et sånt standpunkt! Men skal ikke avspore tråden mer. Fundamentalt uenig. Å tvinge noen til å utføre abort vil være veldig feil. Jeg er selvsagt helt enig i at man kan pålegge noen å HENVISE videre til abort, men å tvinge noen til å utføre selve inngrepet vil være veldig galt, og trolig også brudd på menneskerettighetene. Anonymkode: f047f...158
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #31 Skrevet 3. mars 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fundamentalt uenig. Å tvinge noen til å utføre abort vil være veldig feil. Jeg er selvsagt helt enig i at man kan pålegge noen å HENVISE videre til abort, men å tvinge noen til å utføre selve inngrepet vil være veldig galt, og trolig også brudd på menneskerettighetene. Anonymkode: f047f...158 Da får man bare la vær å jobbe på en sykehusavdeling som utfører abort, verre er det ikke. Anonymkode: 39c3f...64d
Horge Skrevet 5. mars 2018 #32 Skrevet 5. mars 2018 På 3.3.2018 den 8.12, AnonymBruker skrev: Å tvinge noen til å utføre abort vil være veldig feil. Helt enig. Jeg synes ikke man skal tvinge noen til hverken å utføre abort eller ta liv på annet vis, og det gjelder selvfølgelig både for dyr og mennesker. Nettopp derfor er det høyst frivillig å bli f.eks. lege, veterinær eller soldat. Vil du ikke ta liv, så velg et annet yrke. Dersom du absolutt "må" ha dette som yrke, så får du i det minste påse at du tar en spesialisering som tilsier at etiske kvaler av denne typen aldri blir noe tema.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #33 Skrevet 5. mars 2018 På 3.3.2018 den 8.12, AnonymBruker skrev: Fundamentalt uenig. Å tvinge noen til å utføre abort vil være veldig feil. Jeg er selvsagt helt enig i at man kan pålegge noen å HENVISE videre til abort, men å tvinge noen til å utføre selve inngrepet vil være veldig galt, og trolig også brudd på menneskerettighetene. Anonymkode: f047f...158 Jeg håper da de to som har diskuterte dette mener HENVISE til abort. Det er bare i visse type stillinger man faktisk må utføre abort, så det er jo bare idioti å velge en slik stilling. Å henvise til abort, derimot, er en del av jobben til en vanlig fastlege. Langt mer sannsynlig å komme utfor dette. Å nekte å henvise er faktisk verre enn å nekte å jobbe med svinekjøtt når du er muslim. Anonymkode: eb0da...0ef
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #34 Skrevet 5. mars 2018 På 3.3.2018 den 8.12, AnonymBruker skrev: Fundamentalt uenig. Å tvinge noen til å utføre abort vil være veldig feil. Jeg er selvsagt helt enig i at man kan pålegge noen å HENVISE videre til abort, men å tvinge noen til å utføre selve inngrepet vil være veldig galt, og trolig også brudd på menneskerettighetene. Anonymkode: f047f...158 Nå finnes det grovt sett 2-3 spesialiseringer der man utfører abort... og mange titalls der man ikke gjør det. Så i mine øyne er det fullstendig unødvendig å bli akkurat allmennlege eller gynekolog om du vil reservere deg mot abort. Anonymkode: 5c4d2...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå