Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For 3 mnd siden hadde jeg en annonse ute på både finn.no og sosiale medier der jeg søkte etter nye ansatte . I annosen står det følgende:

Vi søker etter 3 nye ansatte til vår cafe. Det vil være faste vakter samt også ved behov. Du må være  utadvent, sosial, glad i å lage mat og du må snakke flytende norsk da 99% av kundene våre er elde mennesker.  Du må og klare å lage alle typer mat, og håndtere alle typer matvarer.

det kom en del søknader til denne stillingen, og 50% av søkerne var ikke norsktalende, opp ti flere av de kunne ikke kommunisere i det hele på Norsk. Så kom det en ung gutt fra et Afrikansk land, og han var verken kvalifisert eller noe, og til  tross for at han snakket flytende engelsk så var norsken hans lik null. Og ikke tale om at han skulle lage noe med bacon eller svin.  Så jeg skrev til alle disse at takker for  interessen men at de dessverre ikke var aktuelle i denne omgangen. På fredag kommer det et brev der vi har fått anmeldelse på oss, fra denne unge mannen. Han hadde anmeldt oss for diskriminring fordi han mente at han var kvalifisert. Jeg ringte de og sa hva som hadde skjedd. Jeg sa at jeg spiser ikke svin selv men hvis kunden vil ha så skal kunden ha. Så nå står jeg der da, mulig jeg bir tvingt til å ansette en til slik at de kan vær 2 fordi han ikke lager mat med svin.

Og han snakker ikke Norsk. Hjelpes, hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 162a8...f5b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ingen sak. Han var ikke kvalifisert til stillingen.

Anonymkode: 82d33...192

• Liker 43
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei.

For 3 mnd siden hadde jeg en annonse ute på både finn.no og sosiale medier der jeg søkte etter nye ansatte . I annosen står det følgende:

Vi søker etter 3 nye ansatte til vår cafe. Det vil være faste vakter samt også ved behov. Du må være  utadvent, sosial, glad i å lage mat og du må snakke flytende norsk da 99% av kundene våre er elde mennesker.  Du må og klare å lage alle typer mat, og håndtere alle typer matvarer.

det kom en del søknader til denne stillingen, og 50% av søkerne var ikke norsktalende, opp ti flere av de kunne ikke kommunisere i det hele på Norsk. Så kom det en ung gutt fra et Afrikansk land, og han var verken kvalifisert eller noe, og til  tross for at han snakket flytende engelsk så var norsken hans lik null. Og ikke tale om at han skulle lage noe med bacon eller svin.  Så jeg skrev til alle disse at takker for  interessen men at de dessverre ikke var aktuelle i denne omgangen. På fredag kommer det et brev der vi har fått anmeldelse på oss, fra denne unge mannen. Han hadde anmeldt oss for diskriminring fordi han mente at han var kvalifisert. Jeg ringte de og sa hva som hadde skjedd. Jeg sa at jeg spiser ikke svin selv men hvis kunden vil ha så skal kunden ha. Så nå står jeg der da, mulig jeg bir tvingt til å ansette en til slik at de kan vær 2 fordi han ikke lager mat med svin.

Selv om han har anmeldt deg, så betyr det jo ikke at han får medhold. Om han ikke vil lage svin (som står på menyen), så er han jo ikke kvalifisert for stillingen.

• Liker 31
Skrevet

Høres ikke ut som om han har en sak, mange som hiver rund seg med "rasisme" og slikt uten at det egentlig er tilfelle (snakker fra erfaring).

Du har klart skrevet Norsk kunnskap som et krav, da er han ikke kvalifisert. Og alle ansatte må kunne levere hva en kunden har bestillt, da også svin. 

Han kan umulig ha en sak her altså.

Anonymkode: 945bc...21b

• Liker 14
Skrevet

Nesj, dette er bare tull. Glem anmeldelsen. Du skal selvsagt ikke måtte ansette noen på grunnlag av at de anmelder deg fordi de ikke er kvalifisert :P 

Anonymkode: eeae9...b75

• Liker 10
Skrevet

:fnise: Glem den anmeldelsen. Det der ikke diskriminering i det hele tatt. Hvis det var det kunne jo alle anmeldt alle arbeidsplasser de ikke får jobb på da:laugh: "De valgte en annen søker! Det er disriiiiimerende! Buhu!"

Anonymkode: 1c496...959

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nå står jeg der da, mulig jeg bir tvingt til å ansette en til slik at de kan vær 2 fordi han ikke lager mat med svin.

Men ansatte du afrikaneren i første omgang? Bare for oppklaringens del, for det ser ut her som om du har ansatt (og så ville sparke da eller?) siden du "vil/må" ansette en til.

Eller er det slik at du tror du må ansette fordi en søker har anmeldt deg? Det må du ikke.

Anonymkode: f7cec...34e

• Liker 5
Skrevet

Den anmeldelsen kommer til å bli henlagt.

• Liker 6
Skrevet

Man å oppfylle stillingsbeskrivelsen. Herunder servere svin. Tilsvarende mener jeg for eksempel leger må foreta abort (eller finne seg en annen gren innen medisinen), uansett personlige meninger og livssyn. Det er alt for mange spesialtilpasninger og mulige reservasjoner allerede. 

Men å skrive i stillingsannonsen at man må snakke flytende norsk forstår jeg at kan virke provoserende, da ekskluderer du alle som har lært seg norsk i voksen alder. Også eldre har godt av å bli noe eksponert for aksent, og til og med svensk, ellers må man også ekskludere det som av enkelte oppfattes som vanskelige dialekter. 

Anonymkode: 5c4d2...f0b

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei.

For å pirke litt i dette og for å ikke svare på det du spør om , så tror jeg de fleste eldre både forstår og kan uttrykke seg på engelsk nå for tiden.

Skrevet
9 minutter siden, Muskath skrev:

For å pirke litt i dette og for å ikke svare på det du spør om , så tror jeg de fleste eldre både forstår og kan uttrykke seg på engelsk nå for tiden.

Kanskje TS kunne formulert seg på en litt annen måte, men følte det var underforstått at en person av utenlandsk opprinnelse må kunne snakke og forstå Norsk, ikke snakke Norsk som en Nordmann. Det er det nesten ingen som lærer Norsk i voksen alder som vil kunne klare. En aksant vil i de fleste tilfeller henge igjen, men personen vil fortsatt ha kunnspaken til å gjøre seg forstått og bli forstått :) 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å skrive i stillingsannonsen at man må snakke flytende norsk forstår jeg at kan virke provoserende, da ekskluderer du alle som har lært seg norsk i voksen alder. Også eldre har godt av å bli noe eksponert for aksent, og til og med svensk, ellers må man også ekskludere det som av enkelte oppfattes som vanskelige dialekter. 

Grunnen til at jeg skrev flytende norsk er at da jeg hadde annonse for  en tilsvarende stilling for 1 år siden fikk jeg  fryktlig mange som snakket dårlig norsk. De nordiske språkene er ikke noe problem stort sett.  Nei jeg tør å si at gjennomsnittsalderen er 83 år her hos oss, vi ligger ikke i en sentral del i Norge.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS kunne formulert seg på en litt annen måte, men følte det var underforstått at en person av utenlandsk opprinnelse må kunne snakke og forstå Norsk, ikke snakke Norsk som en Nordmann. Det er det nesten ingen som lærer Norsk i voksen alder som vil kunne klare. En aksant vil i de fleste tilfeller henge igjen, men personen vil fortsatt ha kunnspaken til å gjøre seg forstått og bli forstått :) 

Når jeg mener flytende så mener jeg forståelig  Norsk. For meg har det samme betydning. 

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ansatte du afrikaneren i første omgang? Bare for oppklaringens del, for det ser ut her som om du har ansatt (og så ville sparke da eller?) siden du "vil/må" ansette en til.

Nei jeg gjorde ikke det. Han som de andre fikk avslag,

Eller er det slik at du tror du må ansette fordi en søker har anmeldt deg? Det må du ikke.

Anonymkode: f7cec...34e

Skrevet

Denne saken blir nok henlagt. Vedkommende oppfylte ikke kravene til arbeidsbeskrivelsen. 

Anonymkode: c10bb...23c

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg ikke bekymre meg. Man kan anmelde for så mangt, men det betyr ikke at saken ikke blir henlagt. Søkeren oppfylte jo ikke kravene i stillingsutlysningen. 

Anonymkode: 9d875...e28

• Liker 1
Skrevet

blir sikkert henlagt. Det sagt klarer du knapt å uttrykke deg på norsk selv

Anonymkode: 1f20e...4d9

• Liker 3
Skrevet

En venninne av meg opplevde det samme for noen måneder siden. Det var en jobb man ikke trengte så mange kvalifikasjoner til, men det var likevel ramset opp en del av det vanlige. Villig til å være fleksibel vedrørende arbeidstid og kunne kommunisere på norsk eller engelsk, tror jeg det blant annet sto. 

De hadde over 40 søkere, og det var en stilling ledig, så utenom en fikk de selvsagt avslag alle sammen. Hun visste derfor ikke om hun skulle le eller gråte når hun da fikk meldingen om at en hadde anmeldt på grunn av at han ikke fikk jobben, og begrunnet det med rasisme. Den som fikk jobben var også av utenlandsk opprinnelse, så saken ble jo rimelig fort henlagt, men om dette begynner å bli vanlig praksis, så er jo noe riv ruskende galt. Har man 1 ledig stilling, så kan man jo ikke ansette over 40, i frykt for at de som ikke får jobb kan anmelde!

Anonymkode: aceb3...912

• Liker 6
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det eneste er at du kunne formulert språkkunnskapene som at de måtte kommunisere på norsk,ikke snakke flytende på grunn av eldre mennesker.Det kan jo være at sistnevnte også kan reagere på det.

Ellers har han selvfølgelig ikke noen sak her! Han kan da ikke nekte å servere det kunder bestiller.Det blir jo bare så dumt at en nesten ikke har ord.

Så du kan ta det med ro Ts :-)

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man å oppfylle stillingsbeskrivelsen. Herunder servere svin. Tilsvarende mener jeg for eksempel leger må foreta abort (eller finne seg en annen gren innen medisinen), uansett personlige meninger og livssyn. Det er alt for mange spesialtilpasninger og mulige reservasjoner allerede. 

Må bare si at jeg er så enig med deg i at leger ikke burde kunne reservere seg mot å utføre abort! Det må føles ekstra tungt også for de som ser seg nødt til å ta abort,og blir møtt med et sånt standpunkt! Men skal ikke avspore tråden mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...