Gå til innhold

Du som kun gir kjøtt til hunden. Hva gir du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at noen hunder har blitt bedre i magen etter å kun ha fått kjøtt/innvoller. Lurer på om dette stemmer? 

I såfall, hva gir dere? Bør man gi tilskudd med vitaminer? Er det noe man ikke skal gi? 

Og ble hunden din mer stabil ifht magetrøbbel?

Anonymkode: 4e5a9...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

https://vomoghundemat.no/produkter/rafor/

Dette brukes av veldig mange. Er vitaminisert. 

Hunder bør spise kjøtt. Kornprodukter, ris har ikke noe i hunden og gjøre, det er kun fyllstoff som tarmen til hunden ikke klarer og ta opp. Hunden har et fordøyelsesystem som er fullstendig anderledes enn vårt, de klarer ikke nyttegjøre seg av karbohydratet.  

Endret av RoH
  • Liker 6
Skrevet

Jeg gir ikke kun kjøtt, men blander inn frukt og grønnsaker. Hva som helst egentlig, det jeg har i huset. Hunden får ikke innmat da det er vanskelig å få tak i noe annet enn lever, som jeg regner med er fullt av toksiner. Men hun får kjøttbein og jeg koker kraft på de beina som er for harde å tygge, og blander det i maten. Da regner jeg med at hun får det hun skal ha.

Anonymkode: 7ec4e...c66

Skrevet
2 minutter siden, RoH said:

Hunder bør spise kjøtt. Kornprodukter, ris har ikke noe i hunden og gjøre, det er kun fyllstoff som tarmen til hunden ikke klarer og ta opp. Hunden har et fordøyelsesystem som er fullstendig anderledes enn vårt, de klarer ikke nyttegjøre seg av karbohydratet.  

Dette her er tull og vås fra ende til annen!!!

det er ene og alene markedsføring fra de som  selger slike dietter og det er rett og slett farlig! 

Bare de siste 2 månedene er det publisert en stor studie i USA som viser at hunder som er foret langvarig med kornfrie dietter har en enorm risiko for å utvikle hjertefeil allerede i ung alder. Hos Golden retrievere var sammenhengeb så uttalt at de nå går ut og anbefaler eierne av hunder som har blitt feilernærte over lang tid med disse farlige diettene å raskt komme seg til veterinær for undersøkelse og blodprøve som sjekker spesifikke markører for hjertesvikt.

i egen praksis ser jeg også en overveldende forekomst av bukspyttkjertelbetennelse, sinkmangel og urinsyre hos hunder som fores med disse diettene. Det er forøvrig utrolig at vom og hundemat som kun inneholder ca 10% av hundens daglige behov for sink faktisk er lov å selge i Norge.....

hsdde jeg vært deg hsdde jeg foret hunden med en diett det foreligger vitenskapelig bevis for at er egnet ernæring for hund.

hilsen oppgitt dyrlege!

Anonymkode: 24d11...c2c

• Liker 3
Skrevet

Urinsten -også typer vi så og si aldri så for 10 år siden

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lest at noen hunder har blitt bedre i magen etter å kun ha fått kjøtt/innvoller. Lurer på om dette stemmer? 

I såfall, hva gir dere? Bør man gi tilskudd med vitaminer? Er det noe man ikke skal gi? 

Og ble hunden din mer stabil ifht magetrøbbel?

Anonymkode: 4e5a9...b34

Er hunden din undersøkt mtp parasitter og patogene tarmbakterier? 

Skrevet
12 minutter siden, RoH said:

Fido may prefer steak, but his digestive system is also geared up for rice and potatoes. That's the conclusion of a new study, which finds that dogs have evolved to eat a more varied diet than their wolf ancestors. The shift parallels genetic changes seen in people and bolsters the idea that dogs and humans share similar evolutionary stories .http://www.sciencemag.org/news/2013/01/diet-shaped-dog-domestication

Anonymkode: 63432...ba9

• Liker 1
Skrevet

Hunden er ikke lenger ulv, og kan oppta næring fra stivelse. Det er dog litt begrenset hvor mye de klarer å oppta og fra hvilke typer. For å oppta karbohydrater, må det være kokt godt først. De klarer å oppta mer fra kilder som poteter, ris, mais og belgfrukter enn fra korn som hvete, bygg og havre.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

det er ene og alene markedsføring fra de som  selger slike dietter og det er rett og slett farlig! 

Bare de siste 2 månedene er det publisert en stor studie i USA som viser at hunder som er foret langvarig med kornfrie dietter har en enorm risiko for å utvikle hjertefeil allerede i ung alder. Hos Golden retrievere var sammenhengeb så uttalt at de nå går ut og anbefaler eierne av hunder som har blitt feilernærte over lang tid med disse farlige diettene å raskt komme seg til veterinær for undersøkelse og blodprøve som sjekker spesifikke markører for hjertesvikt.

i egen praksis ser jeg også en overveldende forekomst av bukspyttkjertelbetennelse, sinkmangel og urinsyre hos hunder som fores med disse diettene. Det er forøvrig utrolig at vom og hundemat som kun inneholder ca 10% av hundens daglige behov for sink faktisk er lov å selge i Norge.....

hsdde jeg vært deg hsdde jeg foret hunden med en diett det foreligger vitenskapelig bevis for at er egnet ernæring for hund.

hilsen oppgitt dyrlege!

Sånn som Royal Canin laget av hønsefjær som dyrlegene selger? :) 

Men er ikke noe for å fore med kun kjøtt selv. Min hund får frukt og grønnsaker i tillegg til kjøtt. Men kan ikke se at korn kan være noe de trenger akkurat, hverken jeg eller hunden min spiser det.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn som Royal Canin laget av hønsefjær som dyrlegene selger? :) 

Selvsagt! Og ene og alene dette. Jeg er en grisk dyrlege som er besatt av hvor mye jeg kan tjene på å lure slike stakkars fattige hundeeiere som deg. Faktisk føler jeg på en sadistisk nytelse hvis jeg vet at jeg kan gjøre flest mulig hunder syke og skadelidende og samtidig tjene grovt på det........det er slik vi dyrleger er. Det er også derfor jeg bruker fritiden min til kurs og etterutdanning. Sånn at jeg kan svindle og utnytte flere uten så mye som ett vitenskapelig bevis for min praksis.....🙄

• Liker 3
Skrevet

Hunden min er gammel og har bitt særere med årene. Han får kjøtt blandet med tørrfôr :)

Anonymkode: 00b48...9da

Skrevet

^ Svaret ble sendt før jeg ble ferdig.

Jeg gir Digestive fra Vom & hundemat + fiskeolje. Tørrfôret bytter jeg på ut i fra når han blir lei. Akkurat nå spiser han Acana. Opplever at han fungerer godt på denne blandingen.

Anonymkode: 00b48...9da

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er ingen dyrlege, men har hatt 4 forskjellige hunderaser, og har prøvd litt av hvert gjennom årene. 

Min erfaring er med Vomoghundemat er ubetinget positiv. Lite og God mørk avføring, kan ikke huske at hunden har blitt dårlig av magen av det.  

Felleskjøpet sitt billigtørrfòr har alltid gjort det bra i tester, og vi har testet det noen ganger. Mye og lys avføring. 

Tørrfòr fra Troll, mørkere avføring enn Fellesskjøpet sitt, ikke så mye avføring som Felleskjøpet sitt. 

Hundene her i huset får aldri varmebehandlet bein - kun råe elg og reinsdyrbein. Første dagen etter partering av elg og reinsdyr så har alle hundene forspist seg på beina, og blitt dårlige i magen. Men etter en dag eller to går det seg til, og de tygger bein og spiser hundefòr om hverandre.. Merker stor forskjell på avføringen til hundene når de får råe bein. Den blir hardere, mer kompakt.

All tørrfòr blir bløtet en time eller to før hunden får maten.  

Har prøvd alle varienter hos de forskjellige dyrlegene, men jeg kan ikke se at hundens avføring skiller seg fra Troll eller felleskjøpet sitt nevneverdig. Dyrlegene vi har hatt hundene hos gjennom årene, har heller ingenting å påpeke når de er på kontroll. 

Konklusjon: hadde det ikke vært for alt det styret med vom, kjøpe i store partier, dele opp i porsjoner, tines osv.. så hadde vi fortsatt med vom. Avføringen er bedre, pelsen er bedre :-) 

Endret av Rotehodet
  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Rotehodet said:

Jeg er ingen dyrlege, men har hatt 4 forskjellige hunderaser, og har prøvd litt av hvert gjennom årene. 

Min erfaring er med Vomoghundemat er ubetinget positiv. Lite og God mørk avføring, kan ikke huske at hunden har blitt dårlig av magen av det.  

Felleskjøpet sitt billigtørrfòr har alltid gjort det bra i tester, og vi har testet det noen ganger. Mye og lys avføring. 

Tørrfòr fra Troll, mørkere avføring enn Fellesskjøpet sitt, ikke så mye avføring som Felleskjøpet sitt. 

Hundene her i huset får aldri varmebehandlet bein - kun råe elg og reinsdyrbein. Første dagen etter partering av elg og reinsdyr så har alle hundene forspist seg på beina, og blitt dårlige i magen. Men etter en dag eller to går det seg til, og de tygger bein og spiser hundefòr om hverandre.. Merker stor forskjell på avføringen til hundene når de får råe bein. Den blir hardere, mer kompakt.

All tørrfòr blir bløtet en time eller to før hunden får maten.  

Har prøvd alle varienter hos de forskjellige dyrlegene, men jeg kan ikke se at hundens avføring skiller seg fra Troll eller felleskjøpet sitt nevneverdig. Dyrlegene vi har hatt hundene hos gjennom årene, har heller ingenting å påpeke når de er på kontroll. 

Konklusjon: hadde det ikke vært for alt det styret med vom, kjøpe i store partier, dele opp i porsjoner, tines osv.. så hadde vi fortsatt med vom. Avføringen er bedre, pelsen er bedre :-) 

Klarer du å diagnostisere hjertesvikt også Med kriteriene du bruker ? 

Hvordan vet du at hunden får i seg tilstrekkelig mengde mineraler som sink?

naivt bidrag til debatten.....

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du å diagnostisere hjertesvikt også Med kriteriene du bruker ? 

Hvordan vet du at hunden får i seg tilstrekkelig mengde mineraler som sink?

naivt bidrag til debatten.....

Det er fint du påpeker det - siden jeg antok at du kom til å svare. 

Du vet like så godt som meg at jeg ikke klarer å diagnostisere hjertesvikt eller å vite om hunden får i seg de mineraler som den skal ha, deriblant sink. 

Men jeg tenker som så, hvis almenntilstand til hunden virker å være bra, og du får støtte fra flere forskjellige veterinærer opp gjennom årene på at allmenntilstand er bra, skal man da gå til verks med å søke etter problemer som ikke er der? 

Du går vel ikke til legen du heller, hvis allmenntilstanden din er god. Eller løper du til fastlegen din årlig, for å ta en sjekk - selv om alt føles bra? 

Da gjør du i så fall noe som legestanden fraråder - hvis kroppen fungerer som den skal, hold deg unna legekontoret. 

• Liker 6
Gjest Dragoneyes
Skrevet

Jeg forer med V&H. Varierer litt hva jeg gir, når hun får med laks gir jeg ikke fiskeolje, men det får hun ellers. Det er tilsatt alle vitaminer og mineraler hunden trenger. Jeg gir i tillegg grønnsaker eller bær, og tilskudd av magnesium (pga stress i forbindelse med løpetid og innbilt har hun gått ned i magnesiumverdier). Hun får også rå bein. Merker stor forskjell på avføringen etter hun begynte med det, mye fastere og i langt mindre mengder enn på tørrfor. Pelsen er også fin. 

Hunder er ikke rene carnivore dyr, de spiser også litt av andre ting også, men hoveddelen av dietten består av kjøtt/innvoller. Men det passer ikke for alle, f.eks. bør hunder med nyresvikt være forsiktig med for med høyt purininnhold (som det er mye av i kjøtt og innmat). Og enkelte kan også fungere bedre på andre for, hunder er individer. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hilsen oppgitt dyrlege!

Synes du skyter deg selv i foten her. Har en hund med allergi, og hun hadde problemer med mage/tarm. Prøvde ulike tørrfôrtyper, og selvfølgelig de solgt hos og anbefalt av veterinær.
Da hun var i en alder av 6 år, valgte vi selv å bytte over til vom & hundemat... Og gjett hva som skjedde!
Joda, MYE finere og bedre pels, poter, tenner, mage/avføring. Allergiplagene ble vesentlig mindre, hun ble så bra at vi kunne kutte ut allergimedisinene.

Vår veterinær, i motsetning til deg, er utelukkende positiv til v&h. Men jeg skal ta opp dette med sink neste gang vi er innom.

TS; Jeg gir frukt, bær og grønnsaker i tillegg til v&h, og hun får fiske/selolje. Hun er en matglad retriever, så grønnsaker er i tillegg en fin ''vomfyller''.

Anonymkode: 3a1e8...7e3

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Rotehodet said:

Det er fint du påpeker det - siden jeg antok at du kom til å svare. 

Du vet like så godt som meg at jeg ikke klarer å diagnostisere hjertesvikt eller å vite om hunden får i seg de mineraler som den skal ha, deriblant sink. 

Men jeg tenker som så, hvis almenntilstand til hunden virker å være bra, og du får støtte fra flere forskjellige veterinærer opp gjennom årene på at allmenntilstand er bra, skal man da gå til verks med å søke etter problemer som ikke er der? 

Du går vel ikke til legen du heller, hvis allmenntilstanden din er god. Eller løper du til fastlegen din årlig, for å ta en sjekk - selv om alt føles bra? 

Da gjør du i så fall noe som legestanden fraråder - hvis kroppen fungerer som den skal, hold deg unna legekontoret. 

Vel, hunden din kan ikke akkurat noe annet enn å være prisgitt friernæringeb den utsettes for. Golden retrieveren som ble undersøkt hadde tidlige forandringer på hjertet, som over tid førte til hjertesvikt ...

tro det eller ei: det er begrenset hva en Veterinær kan påvise vha et stetoskop .

men det er kanskje ikke så farlig ?!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du skyter deg selv i foten her. Har en hund med allergi, og hun hadde problemer med mage/tarm. Prøvde ulike tørrfôrtyper, og selvfølgelig de solgt hos og anbefalt av veterinær.
Da hun var i en alder av 6 år, valgte vi selv å bytte over til vom & hundemat... Og gjett hva som skjedde!
Joda, MYE finere og bedre pels, poter, tenner, mage/avføring. Allergiplagene ble vesentlig mindre, hun ble så bra at vi kunne kutte ut allergimedisinene.

Vår veterinær, i motsetning til deg, er utelukkende positiv til v&h. Men jeg skal ta opp dette med sink neste gang vi er innom.

TS; Jeg gir frukt, bær og grønnsaker i tillegg til v&h, og hun får fiske/selolje. Hun er en matglad retriever, så grønnsaker er i tillegg en fin ''vomfyller''.

Anonymkode: 3a1e8...7e3

Jada.... hunder m lagermiddaølerhi vil ofte bli bedre om man bytter fra tørrfôr til våtfor. 

Synd du hsr fått så dårlig oppfølging oppigjennom at dette ikke ble påpekt for deg.

Personlig erfaring er at svært mange rene forallergikere forverres når man går over til disse diettene. Men disse hundene hører jo aldri du om, så da kan det jo ikke være sant? 

Eller? 

• Liker 1
Skrevet

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvsagt! Og ene og alene dette. Jeg er en grisk dyrlege som er besatt av hvor mye jeg kan tjene på å lure slike stakkars fattige hundeeiere som deg. Faktisk føler jeg på en sadistisk nytelse hvis jeg vet at jeg kan gjøre flest mulig hunder syke og skadelidende og samtidig tjene grovt på det........det er slik vi dyrleger er. Det er også derfor jeg bruker fritiden min til kurs og etterutdanning. Sånn at jeg kan svindle og utnytte flere uten så mye som ett vitenskapelig bevis for min praksis.....🙄

Bare vært obs på hvem som sponser kursene og etterutdanningen. Om det er Royal Canin som sponser kurs du er på vil de selvsagt legge opp forelesningen på en måte som stiller eget for i godt lys, for de vil jo selge

Det er samme problemet som finens innenfor legemiddelindustrien. Leger blir sendt på kurs satt opp av medisinprodusenter

Anonymkode: 63432...ba9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...