Gå til innhold

Gravid og herpes genitalis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I 2007 ble jeg smittet med herpes av daværende kjæreste. Hadde hyppig utbrudd 2 år etter smittet. Men nå har jeg ikke hatt utbrudd på ja sikkert 5 år, nå er jeg gravid. 

Og lurer på om noen her har herpes genitalis og har vært / er gravid. Mtp på evt nye utbrudd under svangerskap eller nærme fødsel? Har noen fått utbrudd under svangerskap etter mange år opphold med utbrudd? 

Er kun 7 uker på vei men dette er noe jeg tenker på. 

Anonymkode: 80a68...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, interessant spørsmål.. jeg vet ikke noe om det.. men dytter litt sånn at du får svar 

Anonymkode: 26d7a...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har herpes simplex type 2 (dvs samme som du har). Har heller ikke hatt utbrudd siste årene og er nå gravid i 11 uke. Spurte legen angående dette og fikk til svar at det skulle ikke ha noe å si. Leste på nett ein del og der står det at det kun er farlig ved første gangs utbrudd når man er gravid. Ellers står det vel også at de kan vurdere keisersnitt ved stort utbrudd ved fødsel for å hindre smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette har noen sammenheng, men jeg har hatt herpes-sår på leppene tidligere. Kanskje 1-2 ganger i året. 

Under graviditeten var det som om det eksploderte! Fikk 7-8 utbrudd på rappen, hvor det neste kom nesten før det forrige var blitt borte ... Begynte allerede ved positiv test og holdte på til et stykke ut i 2. Trimester. Har siden vært fri for munnsår, helt til i forrige uke, da fikk jeg ett :( Er i uke 38 nå. 

Veit ikke om utbruddene har noen sammenheng med graviditeter, eller om min type kan relateres til din.

Anonymkode: 7adb8...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veit ikke om dette har noen sammenheng, men jeg har hatt herpes-sår på leppene tidligere. Kanskje 1-2 ganger i året. 

Under graviditeten var det som om det eksploderte! Fikk 7-8 utbrudd på rappen, hvor det neste kom nesten før det forrige var blitt borte ... Begynte allerede ved positiv test og holdte på til et stykke ut i 2. Trimester. Har siden vært fri for munnsår, helt til i forrige uke, da fikk jeg ett :( Er i uke 38 nå. 

Veit ikke om utbruddene har noen sammenheng med graviditeter, eller om min type kan relateres til din.

Som gravid får man gjerne dårligere immunforsvar, derfor får noen utbrudd under graviditeten eller etter :)

Anonymkode: f3210...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har herpes selv. Hadde tre utbrudd i forrige svangerskap. Ikke hatt utbrudd noen gang før, bare førstegangsutbruddet for nesten 10 år siden. Legen sa at det er vanlig å få hyppigere herpesitbrudd i svangerskapet fordi immunforsvaret er litt svekket. Jeg fikk Zovirax på resept som jeg skulle begynne med 12 dager før termin, det skulle hindre herpesutbrudd. Fikk beskjed om at dersom jeg hadde hatt et skikkelig utbrudd i det fødselen begynte måtte det blitt keisersnitt. Gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: 28ace...825

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her: 

Takk for svar, er litt bekymret for utbrudd i svangerskapet. Er virkelig noe dritt de utbruddene. Håper jo selvfølgelig ikke det skjer men må vell bare forberede meg på at det kan komme. Vil jo helst føde vaginalt. 

Anonymkode: 80a68...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk lignende beskjed som over; at det kunne bli keisersnitt hvis jeg hadde utbrudd under fødselen for å hindre smitte. Hadde ingen utbrudd gjennom hele svangerskapet. Jeg ble sjekket da jeg kom inn på føden, for å være helt sikker. (Jeg ble spurt flere ganger først om det var greit. Jeg har forvekslet utbrudd med f.eks. barberingskløe før, så jeg samtykket til sjekken selv om jeg ikke hadde merket antydning til noe på forhånd.)

(Og det kan være greit å få notert det på helsekortet, syns jeg. I mitt kort ble det kun notert at jeg har herpes, og fikk spørsmål om utbrudd ved hvert vaktskifte. Ikke at det egentlig var noe styr, men det er jo relevant info.)

Anonymkode: 42188...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2018 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har også munnherpes. Jeg er høygravid  nå. . Før fikk jeg 2-3 sår i året med flere måneders mellomrom. Men så fikk jeg et i november, TO utbrud i desember  , og ett i januar  😱 og nå prikker det litt på leppa. Håper jeg ikke får enda engang. Men kan virke som at gravid hormoner påvirker herpes som ligger og ulmer, helt sykt å få så mange munnsår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...