AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Jeg har en søster som jeg står veldig nær, og er mye sammen med. Som mange søsken er vi like på mange måter, men også veldig forskjellige på noen. Søsteren min er veldig utadvendt, mens jeg er mer stille, og snakker når jeg har noe å si. Fra barndommen av har vi som de fleste minner der vi hakket litt på hverandre, mer hun på meg ettersom hun er noen år eldre. Hun har senere sagt at hun har dårlig samvittighet for dette, og jeg har som seg hør og bør "tilgitt" henne. Men jeg synes jo egentlig at det fortsatt er litt slik... Ikke privat når det kun er oss to, men hun har et slags behov for å "tøffe seg" i sosiale sammenhenger. Dette er ofte ørsmå ting, men det skjer veldig ofte. Hun kommer med små spøker som drar fokus mot seg selv, og ofte latterliggjør litt. Eksempelvis skulle vi alle reise oss og si noen ord under et selskap. Det var min tur, jeg kjente ikke alle der, men sa noen ord etter middagen. Underveis må hun komme med en kommentar som drar fokus mot seg selv, så alle ler (av typen "og så ser du på meg når du sier det!"). Det er ikke noen stor greie, men jeg var midt i å si noe hyggelig og litt mer seriøst til alle, og så faller jeg helt av. Og slik er det ofte. Jeg sier til en gjest i et selskap at hun har fine sko, "pass på ellers stjeler hun dem" - fordi jeg en gang lånte et sko jeg ga tilbake for sent. Jeg gir en vertinnegave og de sier tusen takk, og hun skyter inn at "det bare var noe hun kjøpte på flyplassen fordi hun følte hun måtte ha med noe - ha ha". Og så videre. Har merket meg at hun også gjør det samme med sin samboer. Vi var nylig i et selskap der de fikk spørsmål om gifteplaner. Hun legger ut om hvordan de hadde planlagt x og y, men samboer hadde klusset med datoer og ødelagt alt - med påfølgende latter. Han skyter inn at de begge er dårlige på planlegging og ikke har fokusert på dette, hun protesterer, igjen med spøk "ikke legg dette på meg!". Han har selvsagt rett, hun er like dårlig på planlegging og har ikke klart å bestemme seg for noe, så hele greia ligger på dem begge. Til slutt ba han henne om å "slutte å gjøre narr". Jeg har lagt merke til at det har gått igjen flere ganger i sosiale sammenhenger, fordi hun har en tendens til å henge ham ut. Det som er slitsomt med dette, er at det er vanskelig å ta tak i når det gjøres med humor. Hadde dette vært sagt seriøst, hadde det jo vært "små stikk". Hun mener at hun og samboer har en veldig avslappet tone, og at det er viktig å kunne spøke med hverandre. Men hun takler dårligere spøker på hennes bekostning, og samboeren hennes får f.eks. beskjed om å bare "slutte" når hun har fått nok. Jeg synes også det er påfallende at det nesten alltid skjer med andre til stede, spesielt når man er en større gjeng. Når jeg tidligere har tatt opp ting med henne (som skjer veldig sjelden, da jeg ikke liker konflikt), så får jeg tilbakemelding om at jeg er for skjør og at hun liksom må "gå på tå rundt meg". Jeg synes det blir å snu det på hodet, da hun sjelden tåler å bli fleipet for mye med selv. Jeg har minne av at moren vår også har nevnt tidligere at hun har et behov for å "tøffe seg" sosialt. Noen forslag til hvordan man takler dette? Bør jeg bare gjøre meg vant til å "klappe tilbake"? Anonymkode: 39947...cf2
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #3 Skrevet 9. mars 2018 Siden det ikke går an å snakke med henne, kan du ikke hevde deg like mye tilbake? Jeg tror jeg kan være litt som venninnen din, og jeg liker når folk er litt "frekke" tilbake. Det er gøyalt. Hvis hun ikke tåler å bli fleipet med selv, som du sier, så snur du det på hodet og sier at hun må tåle en spøk. Du har prøvd å være voksen og å snakke med henne, uten at det har gitt resultater. Da er alt lov 😉
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #4 Skrevet 10. mars 2018 Jeg kommer nok til å begynne å si noe tilbake ja. Men jeg vedder på at det da kommer til å bli en "greie" - som om hun fleiper, mens jeg tydelig er seriøs og vanskelig. Men det får bare gå seg til. Aller helst vil jeg jo at hun bare skal slutte, men jeg tror ikke at hun ser det selv, eller skjønner at det er fordi hun er usikker. TS Anonymkode: 39947...cf2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #5 Skrevet 10. mars 2018 On 9.3.2018 at 1:32 PM, Peaches said: Da er alt lov 😉 eh nei.. Anonymkode: 4744e...6d9
Peaches Skrevet 10. mars 2018 #6 Skrevet 10. mars 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: eh nei.. Anonymkode: 4744e...6d9 Neivel?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Sånne personer er som gift, de klarer å manipulere det til at man må tåle en spøk, men har neimen ikke innsikt nok til å innse at de må rulle inn hvis det pågår over tid og det går over fra en morsom spøk i god tone, til å henge ut. Stakkars han kjæresten til søstera di. Hvis du klarer å svare igjen er du god, la henne smake sin egen medisin. Forhåpentligvis skal det ikke mange gangene til før det synker inn. Skriv gjerne hvordan det går hvis du prøver det ut🙂 Anonymkode: 91937...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå