AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #21 Skrevet 26. februar 2018 Bare for å være tydelig; jeg har ikke problemer med at det beordres noen ved behov, må man så må man, det er ikke derfor jeg spør om dette. Er uansett ikke jeg som har blitt beordret. 2 minutter siden, Druid said: Ledere måles på resultater og målinger, så budsjett og surmulne ansatte ER konsekvensene. Ledere som ikke klarer budsjett og målsetningen rundt MTU, får konsekvenser. Og derfor er vurderingen av nødvendigheten av beordningen helt opp til leder. 2 minutter siden, Lord Friendzone said: *snipp* Til TS: En slik løsning er selvsagt det siste en leder ønsker å gjøre, og man bør nok fortsatt unngå AML-brudd og denslags. På noen avdelinger jeg har jobbet på, ble det ført liste over beordringer, slik at denne ulempen skulle fordeles mest mulig jevnt mellom de ansatte. Jeg regner sterkt med at beordringer må registreres og begrunnes, på samme måte som det gjøres ved AML-brudd. En klage vil neppe føre frem, med mindre en slik ulempe rammer samme personal flere ganger, selv om det var rom for rullering. Det er litt dette jeg er ute etter:) For det som har skjedd hos oss var at det ikke var noen å få tak i som ikke var reelt syk eller av andre grunner virkelig ikke kunne stille opp på 2 vakter som var ledig(jeg satt selv med 39 i feber, oppkast og diare). Problemet var at kollegaen min på vakt ikke fikk tak i leder eller leders leder på tlf., slik at noen kunne beordres på jobb. Men de eneste to som ikke var reelt forhindret fra å komme var kollegaen min selv og en stk til, det ville blitt de som hadde blitt beordret uansett. Så de ble enig seg imellom om å ta hver sin vakt, fordi det må være noen på jobb. Men siden de ikke har blitt beordret av leder så blir det jo ikke registrert noe sted at de har blitt det. Det blir jo bare som om de har sagt ja til en ekstravakt, selv om de ikke ville. Sorry, litt dårlig forklart:P Anonymkode: 408c7...2a8
Nuttery Skrevet 26. februar 2018 #22 Skrevet 26. februar 2018 Hos oss (helsesektoren) har de valgt å beordre en sykepleier på jobb, selv om en annen (spesial)sykepleier har sagt seg villig til å ta vakten, pga den vanlige sykepleieren er billigere å ha på jobb. Er dette OK? (Antar nei, jeg bare kom på dette fra egen arbeidsplass nå) 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #23 Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Jepp. Jeg skrev bør fordi jeg var usikker på om dette gjelder alle bedrifter. Ja, det gjelder alle bedrifter. Om man f. eks. er i USA, så er det selvfølgelig ganske urimelig å belaste arbeidstaker med en ekstra flybillett på kort varsel, som da kan koste 10-20K. Ikke sikkert arbeidstaker har råd til det heller. Turistklassebilletter kan være utsolgt hvis man må dra samme dag eller dagen etter man bestiller, så det er jo derfor reglementet er slik det er. Anonymkode: dd272...bd3
SunnivaOslo Skrevet 26. februar 2018 #24 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gjelder alle bedrifter. Om man f. eks. er i USA, så er det selvfølgelig ganske urimelig å belaste arbeidstaker med en ekstra flybillett på kort varsel, som da kan koste 10-20K. Ikke sikkert arbeidstaker har råd til det heller. Turistklassebilletter kan være utsolgt hvis man må dra samme dag eller dagen etter man bestiller, så det er jo derfor reglementet er slik det er. Anonymkode: dd272...bd3 Jepp,du har nok rett i det. Jeg mener å ha den oppfatningen at dette kun gjelder i nød,dvs om personen er en nøkkelperson. Så jeg tror nok de fleste ikke skal bekymre seg over å måtte dra hjem fra ferie...At leder derimot kan endre ferien for ansatte gjelder de fleste,men at det skal være en god grunn til det og det skal kompenseres for. Har jeg ferie første uka i Juni og leder sier jeg må bytte den av en eller annen grunn,så har han rett til det,men med god grunn og kompensasjon.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #25 Skrevet 26. februar 2018 4 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Jepp,du har nok rett i det. Jeg mener å ha den oppfatningen at dette kun gjelder i nød,dvs om personen er en nøkkelperson. Så jeg tror nok de fleste ikke skal bekymre seg over å måtte dra hjem fra ferie...At leder derimot kan endre ferien for ansatte gjelder de fleste,men at det skal være en god grunn til det og det skal kompenseres for. Har jeg ferie første uka i Juni og leder sier jeg må bytte den av en eller annen grunn,så har han rett til det,men med god grunn og kompensasjon. De fleste kan nok beordres i teorien, siden mange arbeidsplasser har få ansatte, og man blir dermed raskt en nøkkelperson. Det er også forskjell på å endre ferie i forkant vs. å kalle hjem noen som allerede har begynt ferieavvklingen. I førstnevnte tilfelle kan leder endre innen visse regler, med refusjon av bestillinger dersom arbeidstaker eksempelvis har bestilt ferie. Når arb. taker allerede har begynt ferie, så er det som regel litt strengere regler siden dette normalt sett er mye dyrere for arb. giver Anonymkode: dd272...bd3
SunnivaOslo Skrevet 26. februar 2018 #26 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste kan nok beordres i teorien, siden mange arbeidsplasser har få ansatte, og man blir dermed raskt en nøkkelperson. Det er også forskjell på å endre ferie i forkant vs. å kalle hjem noen som allerede har begynt ferieavvklingen. I førstnevnte tilfelle kan leder endre innen visse regler, med refusjon av bestillinger dersom arbeidstaker eksempelvis har bestilt ferie. Når arb. taker allerede har begynt ferie, så er det som regel litt strengere regler siden dette normalt sett er mye dyrere for arb. giver Anonymkode: dd272...bd3 Ja det er jo det jeg sier? Er bare uenig i at de fleste kan beordre hjem dersom de allerede er på ferie. Da må det være en veldig spesiell bedrift hvor hver og en ansatt har ulik kompetanse og det må ha skjedd noe stort som gjør at de alle må møte på jobb..
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #27 Skrevet 26. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er fritt frem for å bruke beordring som leder. Det blir nok ikke særlig populært å bli kalt hjem f. eks. fra ferie hvis det skjer, men det kan altså gjøres, som noen påpeker, under arb. givers styringsrett. Men arb. giver plikter å betale alle utgifter som man får til dette, som f. eks. ekstra flybillett til tidlig hjemreise og andre utgifter til dette. Anonymkode: dd272...bd3 Det er ikke "fritt frem", beordring er ganske så strengt regulert. Det skal være vesentlige driftsproblemer for å kunne beordre noen, og på veldig mange arbeidsplasser vil det ikke være grunn til beordring. Anonymkode: 87119...002 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #28 Skrevet 26. februar 2018 40 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Ja det er jo det jeg sier? Er bare uenig i at de fleste kan beordre hjem dersom de allerede er på ferie. Da må det være en veldig spesiell bedrift hvor hver og en ansatt har ulik kompetanse og det må ha skjedd noe stort som gjør at de alle må møte på jobb.. Trenger ikke være så betydelig utover at bedriften ikke får utført sitt virke. Anonymkode: dd272...bd3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #29 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Javel? Så om jeg er i syden på påskeferie med mine to barn kan jeg beordres hjem å på jobb? Hvem skal betale for resten av ferien jeg gikk glipp av da? Hvem betaler for de resterende 4 nettene på hotellet jeg ikke får refundert? Jeg er ikke intresser i å betale de opprinnelige flybilettene heller. Og hvem betaler for barnepass de dagene jeg må jobbe? Vil ikke dette bli veldig dyrt for bedriften? Anonymkode: 60796...761 Dette vet jeg har skjedd en gang hos en tidligere arbeidsgiver. Arbeidsgiver måtte betale alle utgifter med hjemreise for hele familien, overtid for arbeid (140% da dette var i ferie), og spandere ny feriereise på hele familien ved senere anledning. Vedkommende tjente VELDIG godt på dette. Anonymkode: 5d44f...d48 1
SunnivaOslo Skrevet 26. februar 2018 #30 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke være så betydelig utover at bedriften ikke får utført sitt virke. Anonymkode: dd272...bd3 Ja det er nok godt mulig at en bedrift med 2 ansatte ville fått dette problemet men 99% av bedrifter er ikke så "spesielle"..så det er en ikke-sak. Jeg tror det er best å forholde seg til virkeligheten fremfor å synse om hva/hvis/når/om ☺
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #31 Skrevet 26. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bør, men skal. Bedriften må dekke alle ekstra utgifter til eksempelvis tidlig hjemreise. Anonymkode: dd272...bd3 Hva om man ikke har rukket å reise, slik st det ikke blir ekstrautgifter men «bare» at man ikke får benyttet allerede betalt ferie? For sent å avbedtille. (Ikke helsesektor) Anonymkode: 4cd8b...5c6
vscare Skrevet 26. februar 2018 #32 Skrevet 26. februar 2018 Liten avsporing, men hvor vanlig er det med beordring på deres arbeidsplasser? Der jeg jobber har det til tider vært ekstremt vanskelig å få nok bemanning, ofte blir vi gående underbemannet i større eller mindre grad (det verste jeg har opplevd var at vi var to stk. på en vakt som det skulle vært syv på) pga. en kombinasjon av mye sykdom og arbeidsrelaterte skader (svært fysisk belastende avdeling) og mange vakante stillinger som aldri blir fylt. Ikke bare er det veldig belastende for de som da er på jobb, men det gjør jo også at beboerne får lide for det. Likevel har jeg til gode å oppleve at noen har blitt beordret på jobb, så hvor vanlig er det egentlig at beordring blir utført?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #33 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke har rukket å reise, slik st det ikke blir ekstrautgifter men «bare» at man ikke får benyttet allerede betalt ferie? For sent å avbedtille. (Ikke helsesektor) Anonymkode: 4cd8b...5c6 Så vidt jeg vet skal arbeidsgiver også betale tilbake allerede betalte forpliktelser som reiser eller andre planlagte utgifter i en ferie, og som man ikke kan får refundert på annen måte. Anonymkode: dd272...bd3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #34 Skrevet 26. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare for å være tydelig; jeg har ikke problemer med at det beordres noen ved behov, må man så må man, det er ikke derfor jeg spør om dette. Er uansett ikke jeg som har blitt beordret. Det er litt dette jeg er ute etter:) For det som har skjedd hos oss var at det ikke var noen å få tak i som ikke var reelt syk eller av andre grunner virkelig ikke kunne stille opp på 2 vakter som var ledig(jeg satt selv med 39 i feber, oppkast og diare). Problemet var at kollegaen min på vakt ikke fikk tak i leder eller leders leder på tlf., slik at noen kunne beordres på jobb. Men de eneste to som ikke var reelt forhindret fra å komme var kollegaen min selv og en stk til, det ville blitt de som hadde blitt beordret uansett. Så de ble enig seg imellom om å ta hver sin vakt, fordi det må være noen på jobb. Men siden de ikke har blitt beordret av leder så blir det jo ikke registrert noe sted at de har blitt det. Det blir jo bare som om de har sagt ja til en ekstravakt, selv om de ikke ville. Sorry, litt dårlig forklart:P Anonymkode: 408c7...2a8 Vi fikk beskjed hos oss at det ikke registreres noe sted at det er beordring, fordi det ikke går an å legge inn beordring i systemet. Det vil bli registrert som ekstravakt. Om det er annerledes hos dere må dere nesten sjekke med leder. Hvis det titt og ofte beordres skal det henges opp liste slik at det går på omgang. Ang dine kollegaer, ble de beordret eller tok de på seg ekstravakt. Det kommer an på om dere har delegert tillatelse til å beordre på vegne av leder når leder ikke er tilgjengelig. Eller om det er kun leder som kan beordre. Anonymkode: fcf1b...c9e
Kjetil E Skrevet 26. februar 2018 #35 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om man ikke har rukket å reise, slik st det ikke blir ekstrautgifter men «bare» at man ikke får benyttet allerede betalt ferie? For sent å avbedtille. (Ikke helsesektor) Anonymkode: 4cd8b...5c6 Er man redd for å bli beordret, så er jo det enkle svaret. Ikke ta telefonen, hvis du ikke kjenner nummeret eller nummeret tilhører arbeidsplassen. For de ikke tak i deg kan de heller ikke beordre deg. Og ingen kan pålegges å ta telefonen (med enkelte unntak dog). 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #36 Skrevet 26. februar 2018 7 timer siden, SunnivaOslo skrev: Ja det er nok godt mulig at en bedrift med 2 ansatte ville fått dette problemet men 99% av bedrifter er ikke så "spesielle"..så det er en ikke-sak. Jeg tror det er best å forholde seg til virkeligheten fremfor å synse om hva/hvis/når/om ☺ Jo, dessverre. Har man en form for kunnskap og er alene om den i et stort miljø, noe som er ganske vanlig i min bransje, så kan man bli beordret ganske lett. Noen venner av meg som jobber med det samme har blitt beordret flere ganger i måneden på grunn av bemanningsproblemer. Anonymkode: dd272...bd3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #37 Skrevet 26. februar 2018 Hvis ikke du vil bli beordet når du er på ferie/ har fri, så går det an å blokkere nummer, skru på flightmode, eller sette mobilen på lydløs. Spør noen etterpå går det an å si at mobilen lå i skapet. Så jeg skjønner egentlig ikke problemet her. Blir sjefen sur da? Kan hende. Jeg ville uansett blitt surere av å blitt beordret som en bikkje til å utføre ordre i min fritid. Anonymkode: 4a28c...d21 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #38 Skrevet 26. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi fikk beskjed hos oss at det ikke registreres noe sted at det er beordring, fordi det ikke går an å legge inn beordring i systemet. Det vil bli registrert som ekstravakt. Om det er annerledes hos dere må dere nesten sjekke med leder. Hvis det titt og ofte beordres skal det henges opp liste slik at det går på omgang. Ang dine kollegaer, ble de beordret eller tok de på seg ekstravakt. Det kommer an på om dere har delegert tillatelse til å beordre på vegne av leder når leder ikke er tilgjengelig. Eller om det er kun leder som kan beordre. Anonymkode: fcf1b...c9e Ok, kan sjekke med en kollega, hun vet det garantert om beordringer skal logges et sted eller ikke, men hun er også langtidssykemeldt:P De ble jo ikke offisielt beordret av sjefen, fordi hverken sjefen, eller sjefen til sjefen, var mulig å nå på tlf(begge er på ferie). Men de to kollegaene mine var de absolutt eneste som kunne ha blitt beordret om de så hadde kommet gjennom på tlf. De har ikke noe delegert ansvar om beordring, det tror jeg ingen har. Så det som jeg kjenner plager meg litt er at sjefen "slipper billig unna," og unngikk beordring fordi ingen av dem var å nå på tlf, og mine to kollegaer bare måtte ta ansvar og stille opp selv om de ikke ville. Anonymkode: 408c7...2a8
Nuttery Skrevet 26. februar 2018 #39 Skrevet 26. februar 2018 4 timer siden, vscare skrev: Liten avsporing, men hvor vanlig er det med beordring på deres arbeidsplasser? Der jeg jobber har det til tider vært ekstremt vanskelig å få nok bemanning, ofte blir vi gående underbemannet i større eller mindre grad (det verste jeg har opplevd var at vi var to stk. på en vakt som det skulle vært syv på) pga. en kombinasjon av mye sykdom og arbeidsrelaterte skader (svært fysisk belastende avdeling) og mange vakante stillinger som aldri blir fylt. Ikke bare er det veldig belastende for de som da er på jobb, men det gjør jo også at beboerne får lide for det. Likevel har jeg til gode å oppleve at noen har blitt beordret på jobb, så hvor vanlig er det egentlig at beordring blir utført? På sykehjemmet jeg jobber på blir det "aldri" beordret noen, selv om det er ekstremt manko på personale. På min andre jobb, en intensivavdeling, blir det beordret så fort vi ligger 2 under grunnbemanningen og ingen har mulighet. Mest sanssynlig hadde det gått veldig fint uten 2.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #40 Skrevet 26. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, kan sjekke med en kollega, hun vet det garantert om beordringer skal logges et sted eller ikke, men hun er også langtidssykemeldt:P De ble jo ikke offisielt beordret av sjefen, fordi hverken sjefen, eller sjefen til sjefen, var mulig å nå på tlf(begge er på ferie). Men de to kollegaene mine var de absolutt eneste som kunne ha blitt beordret om de så hadde kommet gjennom på tlf. De har ikke noe delegert ansvar om beordring, det tror jeg ingen har. Så det som jeg kjenner plager meg litt er at sjefen "slipper billig unna," og unngikk beordring fordi ingen av dem var å nå på tlf, og mine to kollegaer bare måtte ta ansvar og stille opp selv om de ikke ville. Anonymkode: 408c7...2a8 Hvis dere ikke kan beordre er leder pliktig til å enten være tilgjengelig eller ha stedfortreder som har ansvar for driften. Anonymkode: fcf1b...c9e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå