Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom leder må beordre noen på jobb, får det noen konsekvenser for leder?

Anonymkode: 408c7...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Er det en ansatt som ikke har kommet? Eller er det noen som har vinterferie og så må komme allikevell?

Anonymkode: 8d624...07a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ ? Mener du utenom budsjett?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Konsekvenser? En leder har rett til å beordre ansatte på jobb i spesielle tilfeller.

Anonymkode: 720a0...4a7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du? Er det en ansatt som ikke har kommet? Eller er det noen som har vinterferie og så må komme allikevell?

Anonymkode: 8d624...07a

4 minutter siden, Druid said:

Hæ ? Mener du utenom budsjett?

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Konsekvenser? En leder har rett til å beordre ansatte på jobb i spesielle tilfeller.

Anonymkode: 720a0...4a7

Jeg mener at en ansatt som egentlig ikke vil gå en ekstravakt, men som leder er nødt til å beordre fordi det ikke er noen andre. Sett bort fra budsjett(og en litt surmulen ansatt kanskje), får det noen konsekvenser? Blir det registrert på noe vis at beordring har vært nødvendig?

Gjest padawan
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ansatt som egentlig ikke vil gå en ekstravakt, men som leder er nødt til å beordre fordi det ikke er noen andre. Sett bort fra budsjett(og en litt surmulen ansatt kanskje), får det noen konsekvenser? Blir det registrert på noe vis at beordring har vært nødvendig?

Det går under arbeidsgivers styringsrett så du kommer antageligvis til å ha fint lite å stille med hvis du lager en sak av dette. Det er leders ansvar å sørge for at ting blir gjort i sin avdelingen og har mulighet til å pålegge arbeidstagere slikt. 

Skrevet

Det er fritt frem for å bruke beordring som leder. Det blir nok ikke særlig populært å bli kalt hjem f. eks. fra ferie hvis det skjer, men det kan altså gjøres, som noen påpeker, under arb. givers styringsrett. Men arb. giver plikter å betale alle utgifter som man får til dette, som f. eks. ekstra flybillett til tidlig hjemreise og andre utgifter til dette. 

Anonymkode: dd272...bd3

• Liker 1
Skrevet

Ledere måles på resultater og målinger, så budsjett og surmulne ansatte ER konsekvensene. Ledere som ikke klarer budsjett og målsetningen rundt MTU, får konsekvenser. Og derfor er vurderingen av nødvendigheten av beordningen helt opp til leder.  

Skrevet

Til dere som lurer: det å beordre fast ansatte til ekstrajobbing forekommer på arbeidsplasser hvor man  ha tilstrekkelig bemanning, som for eksempel i helsesektoren.

Til TS: En slik løsning er selvsagt det siste en leder ønsker å gjøre, og man bør nok fortsatt unngå AML-brudd og denslags. På noen avdelinger jeg har jobbet på, ble det ført liste over beordringer, slik at denne ulempen skulle fordeles mest mulig jevnt mellom de ansatte. Jeg regner sterkt med at beordringer må registreres og begrunnes, på samme måte som det gjøres ved AML-brudd. En klage vil neppe føre frem, med mindre en slik ulempe rammer samme personal flere ganger, selv om det var rom for rullering.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Druid skrev:

Ledere måles på resultater og målinger, så budsjett og surmulne ansatte ER konsekvensene. Ledere som ikke klarer budsjett og målsetningen rundt MTU, får konsekvenser. Og derfor er vurderingen av nødvendigheten av beordningen helt opp til leder.  

Beordring kan også være en kostnadskrevende affære om folk må kalles hjem fra ferie, for eksempel. Nye flybilletter på kort varsel kan bli ganske dyrt. 

Skrevet

Min eks-sjef gjorde dette til stadighet. Evnet ikke å organisere vaktlister og vikarordninger, så han beordret meg på jobb flere ganger. Veldig kjekt når man endelig har en fridag til å hente seg inn, og man i tillegg har eneansvar for en treåring. Føltes krenkende og invaderende, som om jeg ikke hadde noe eierskap over mitt eget liv. Tok det opp med tillitsvalgt, men det skjedde aldri noe. Jeg var redd for å bli arbeidsløs (denne sjefen var troende til å bruke fornying av kontrakt som et subtilt pressmiddel), så turte ikke pushe mer på denne saken. Jobber ikke der lenger, heldigvis.

Anonymkode: 08f42...e62

• Liker 2
Skrevet

Beordring kan også være en kostnadskrevende affære om folk må kalles hjem fra ferie, for eksempel. Nye flybilletter på kort varsel kan bli ganske dyrt. 

Hvilken del av innlegget mitt forsto du ikke ? Disse kostnadene går ut av leders budsjett.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eks-sjef gjorde dette til stadighet. Evnet ikke å organisere vaktlister og vikarordninger, så han beordret meg på jobb flere ganger. Veldig kjekt når man endelig har en fridag til å hente seg inn, og man i tillegg har eneansvar for en treåring. Føltes krenkende og invaderende, som om jeg ikke hadde noe eierskap over mitt eget liv. Tok det opp med tillitsvalgt, men det skjedde aldri noe. Jeg var redd for å bli arbeidsløs (denne sjefen var troende til å bruke fornying av kontrakt som et subtilt pressmiddel), så turte ikke pushe mer på denne saken. Jobber ikke der lenger, heldigvis.

Anonymkode: 08f42...e62

Når du har ansvaret for mindreårige barn og ikke får tak i barnevakt så er det en av grunnene til å ikke kunne bli beordret. 

Anonymkode: 18be1...d2d

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Druid skrev:

Hvilken del av innlegget mitt forsto du ikke ? Disse kostnadene går ut av leders budsjett.

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke forstod, det var snarere en forlengelse av det du skrev. Om du ikke tåler det, så kan du dra et annet sted. 

Skrevet

En leder kan beordre hvis det er en god grunn til det. En ansatt kan også si nei,hvis det er god grunn til det. Grunner kan være feks barn,sykdom,legevisitt m.m men ikke "jeg har fridag". Er den ansatte på ferie og tilbakekalles,bør leder dekke utgifter for dette.

Er det en ansatt som ikke kan møte på jobb,så er det leders ansvar å finne en erstatter. Finner lederen ikke det,får han/hun pent stille på jobb selv.

• Liker 1
Skrevet

Javel? Så om jeg er i syden på påskeferie med mine to barn kan jeg beordres hjem å på jobb? Hvem skal betale for resten av ferien jeg gikk glipp av da? Hvem betaler for de resterende 4 nettene på hotellet jeg ikke får refundert? Jeg er ikke intresser i å betale de opprinnelige flybilettene heller. Og hvem betaler for barnepass de dagene jeg må jobbe? Vil ikke dette bli veldig dyrt for bedriften?

Anonymkode: 60796...761

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Så om jeg er i syden på påskeferie med mine to barn kan jeg beordres hjem å på jobb? Hvem skal betale for resten av ferien jeg gikk glipp av da? Hvem betaler for de resterende 4 nettene på hotellet jeg ikke får refundert? Jeg er ikke intresser i å betale de opprinnelige flybilettene heller. Og hvem betaler for barnepass de dagene jeg må jobbe? Vil ikke dette bli veldig dyrt for bedriften?

Nå gjelder dette først og fremst ansatte med en høy kompetanse som "bare de har". Om du er en av 14 sykepleiere på jobb så er nok ikke arbeidsgiver villig til å tilkalle deg hjem fra ferie og betale ekstra utgifter. I tillegg så har du barn og det er som jeg nevnte også en grunn til å kunne takke nei.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

En leder kan beordre hvis det er en god grunn til det. En ansatt kan også si nei,hvis det er god grunn til det. Grunner kan være feks barn,sykdom,legevisitt m.m men ikke "jeg har fridag". Er den ansatte på ferie og tilbakekalles,bør leder dekke utgifter for dette.

Er det en ansatt som ikke kan møte på jobb,så er det leders ansvar å finne en erstatter. Finner lederen ikke det,får han/hun pent stille på jobb selv.

Ikke bør, men skal. Bedriften må dekke alle ekstra utgifter til eksempelvis tidlig hjemreise. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver skal dekke alt av ekstra utgifter til hjemreise. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bør, men skal. Bedriften må dekke alle ekstra utgifter til eksempelvis tidlig hjemreise. 

Jepp. Jeg skrev bør fordi jeg var usikker på om dette gjelder alle bedrifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...