AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hei! En fast dag i uken ukeshandler vi og planlegger middager en uke frem i tid, men nå føler jeg at middagene konstant er de samme. «Listen» over middager vi velger er ikke akkurat lang, jeg har ikke tid og mulighet til å stå i timesvis på kjøkkenet (kan jo bruke tid på middagen, men hører jo om de som bruker to timer og sånn), og jeg er heller ikke så flink til å prøve ut nye ting. Jeg ønsker derimot til å bli litt flinkere der og ønsker hjelp fra dere her på KG:) Legger til at vi har et barn på 1,5 år som spiser samme middag som oss, hun er ikke kresen og spiser det meste (hun får ikke sterk mat eller noe som ikke egner seg helt for henne da). Så gjerne ting som kan passe for henne og. Er det noen som har noen forslag til hva vi kan ha til middag? Er det noe litt mer avansert så tar jeg gjerne den utfordringen og, har veldig lyst til å bli flinkere til å lage- og variere middagene litt her hjemme! Anonymkode: f7a33...c40
Fru Uperfekt Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Lag stort i helgen eller når du kan og frys ned passende porsjoner. Da vil dere få flere retter å rullere på 1
Trollmora Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jeg lager ukesmeny søndager for hele kommende uke - og ukesmenyen denne uken tilsier vi har litt turbo ettermiddager: Mandag: Svinefilet med couscous, brokoli og soppsaus Tirsdag: Spagetti med karbonadedeig og salat Onsdag: Meksikansk gryte med salat og nachos Torsdag (Da har vi best tid) Saltfisk og hjemmelagd potetstappe med bacon Fredag : Taco Lørdag: Hjemmelagde kyllingnuggets Søndag: Bacalao
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Har du kikket på ukeplanene til Trines matblogg? Når vi er uinspirerte til ukesplanen, tar vi alltid en kikk der. Hun har mye som er godt og enkelt på hverdagene - og du trenger jo ikke å følge hele uka slavisk :-) Anonymkode: be682...d63 1
Veslefrikk Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Det finnes jo flere matbloggere som lager menyforslag for hver uke og mange av disse er veldig bra og har forslag for enhver smak. Trines matblogg, Linda Stuhaug og Fru Timian har alle ukemenyer. Selv bruker jeg menyforslagene til Trines matblogg og er veldig fornøyde med de. Både når det gjelder variasjon, smak og tidsbruk.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Jeg ukeshandler to ganger i uka. Da er det lettere å justere inn om vi har mer/dårligere tid, få brukt opp rester, etc. Jeg setter opp matplaner i excel. Innimellom trykker jeg meg rundt på godt.no, matprat.no og trines matblogg. Finner jeg gode oppskrifter legger jeg de inn i arket for "senere bruk". Ofte lager jeg dobbelt. For eksempel er lasagne+salat (rester fra lørdag) middag i kveld. Middag i morgen er skrei med spinat, bønner og chorizo (grønnsakene er rester fra søndag) Vi liker all slags mat. I en travel hverdag er gjengangerne grønnsakssupper (restegrønnsaker+stavmikser, med litt kylling/fisk), pokeboller i ulike varianter, alt-i-en-gryte varianter (kyllingform i ovnen, chili con (eller sin) carne), fiskeretter (alt i dampovnen), pad-thai og andre wok-varianter. Ofte ting som tar under 15 minutter i prepping, så koser det seg i ovnen/gryta mens vi gjør andre ting, og eneste oppvask er gryta/formen, en fjøl og en kniv. Anonymkode: cc63c...da2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Tusen takk for både tips til hvordan vi kan gjøre det med middager, hva slags middager vi kan lage, og blogger som kan være til hjelp!😄 Anonymkode: f7a33...c40
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og får en kasse hver fjortende dag. Den blir utgangspunkt for middagsplanlegging. Dermed får en råvarer i sesong (til en viss grad, i hvert fall, nå om vinteren blir det jo mye lagret og importert), og man får noen begrensninger, dvs man må bruke det man har, det som blir dårlig før det som tåler å ligge litt i kjøleskapet etc. Det gjør det faktisk lettere, i motsetning til hva man intuitivt skulle tro. Ingenting er jo så vanskelig som å ha full frihet og alle muligheter, som kjent. Og så blir man tvunget til å være nytenkende i matveien fordi man iblant får grønnsaker man aldri ville tenkt på å kjøpe selv. Kan føles som litt i overkant i starten, men jeg har lært mye om mat og råvarer på denne måten. Anonymkode: 15ca4...44b 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 Jeg er veldig glad i laks, og bruker gjerne det i ulike retter, som feks taco, wok og stekt ris. Det er veldig godt! Anonymkode: 89e29...400
_popcorn_ Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Sjekk ut adams matkasse sine nettsider Dem legger ut "kommende menyer", hvor man får ingredienslisten, og framgangsmåte, uten å være kunde! Jeg er ganske flink på å variere middager selv, men på Adams matkasse dukker det opp ting jeg aldri ville kommet på selv, og som er fristende! Man kan velge å se menyer på "ekspress" "familiefavoritter" og slikt, så kan man velge de ulike rettene som passer en selv! 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #11 Skrevet 27. februar 2018 Vi har også et barnehagebarn som har spist det samme som oss siden 1-årsalder, og gjengangere hos oss i ukedagene er: - torsk i form med fløte og rød pesto: http://veronikaslillematkrok.blogspot.no/2015/02/torsk-med-rd-pesto.html - hjemmelaget fiskegrateng: https://trinesmatblogg.no/2008/10/fiskegrateng/ - "fiskepakke": https://trinesmatblogg.no/recipe/fiskepakke-med-limedressing-video/ - laks bakt i ovn med variert tilbehør: kokt pasta, ris, rotmos, pommes frites eller søtpotetchips og stekte, kokte eller rå grønnsaker til. Vi bruker det vi har i grønnsaksskuffa. Gutten vår elsker ren laks, så vi bruker kun litt smør, salt og pepper på laksen og ingen saus. - kyllingsalat - hjemmelaget tikka masala - moste supper i ørten varianter. Vi har snart prøvd alle oppskriftene på trines matblogg, og både vi voksne og barnet elsker dem! Vi gjør tilpasninger på de mest spicy suppene og kutter ut/kutter ned på chili osv slik at det ikke blir for sterkt. - enkle pastaretter (pasta carbonara, spagetti med kjøttsaus, pastagrateng med grønnsaker) - tortillapizza med variert topping Vi spiser svært lite rødt kjøtt i ukedagene; det går mest i fisk, vegetarretter og kylling. I helgene spiser vi gjerne taco, pizza, lasagne osv. Nå er jeg hjemme i permisjon igjen, og da har jeg god tid til matlaging i løpet av dagen. Men når vi begge jobber fullt, forbereder vi ofte hele eller deler av middagen kvelden i forveien. Spesielt supper har vi alltid laget kvelden før og i minst dobbel porsjon. Anonymkode: a2bb2...207
applestories Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 I dag når jeg har litt bedre tid skal jeg lage cannelloni med kyllingkjøttdeig, rødløk og spinat. Veldig godt og veldig mild på smak - noe alle liker. Har laget den samme oppskriften i ti år nå. Denne fra Christoffer Sjuve er nærmest identisk, litt skrivefeil i ingrediensene og bittelitt ulik fremgangsmåte, men ellers er den en kopi av den jeg lærte en gang. Anbefales!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 Lag store batcher med blomkålsuppe og fiskegrateng, og frys ned. Blomkålsuppe fryser utrolig godt. Tar bare opp en boks med suppe kvelden før, og når jeg kommer hjem fra jobb så slenger jeg innholdet over i en panne og varmer opp (sper ofte med litt mer væske siden den ofte blir litt tykk ut fra frysen). Så koker jeg raskt litt frossen blomkål, slenger et rundstykke i ovnen, steker noen frosne kjøttboiler - og voila, superrask og god middag! Middager blir plutselig greiere å lage hver uke når man kan ha noen dager hvor middagen kun tar 10 min. Da kan man gjerne andre dager bruke litt mer tid på middagene. Anonymkode: 53689...fc9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå