AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hvordan vet jeg hvor sterk jeg må være for å klare å holde igjen en stor hund på 30 kilo om den feks. får jaktinstinktet plutselig på seg? Er veldig dumt om hunden er sterkere enn meg og jeg blir dratt i samme retning som hunden drar og ikke klarer å holde den igjen? Bare ser det for meg hvor håpløst det blir og hvor stor underholdning det da blir for andre som ser på. Anonymkode: 2c4f7...48d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Min forrige hund klikket i vinkel hver gang hun så en katt, og en gang var jeg iferd med å gå hjem fra en venn og stod rett utenfor døren med hunden i flexibånd, da hun så en katt. Vennen min så bare at jeg fløy til siden som en annen tegneseriefigur, og jeg landet i noen søppelbøtter, så det kan bli ganske morsomt ja. Basert på erfaring fra min nåværende hund kommer jeg til å bruke en front clip-sele og feste båndet i festet foran + i halsbånd, når hunden min er unghund, om den er stor og har mye jaktinstinkt. Da får man snudd hunden mot seg i det den setter avgårde, og dess mere kraft den bruker dess mere blir den snudd mot den som holder båndet, og den lærer at det ikke går an å dra overende eier og sette etter hva som helst. I tillegg tli å øve mye kontakt, på plass og inkalling selvsagt, men dette hjelper jo ikke om triggeren er nær nok eller fristene nok. Anonymkode: b973f...679 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jeg hadde hunden min i 6 år før jeg fant ut at jeg ikke klarte å holde igjen når hun virkelig ville. Ikke for det, hadde jo egentlig regnet med det (jeg veier 44 kg, hunden veier 62 kg). Anonymkode: e92cd...959
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Min veier 26 kilo og jeg holder henne selv når losen setter inn fordi nabokatten kommer. Jeg er sta, ikke sterk. Anonymkode: b617c...a5b
tøydokka Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Umulig for oss å vite hvor sterk du er. Du skriver ingenting om din fysikk. For å holde tilbake en sterk hund som plutselig skyter frem ser jeg for meg at man trenger rask reaksjonsevne, balanse og god styrke i rygg, rumpe og bein. Dette kan du trene opp ved å regelmessig gjøre tunge markløft og trekkøvelser som f.eks roing med stang, kabel eller manualer. Bedre føre var osv..
Arabella Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde hunden min i 6 år før jeg fant ut at jeg ikke klarte å holde igjen når hun virkelig ville. Ikke for det, hadde jo egentlig regnet med det (jeg veier 44 kg, hunden veier 62 kg). Anonymkode: e92cd...959 Oi, hva slags hund har du?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Jeg er ikke noe sterk i det hele tatt. Er en dame på 60 kilo og er redd jeg ikke skal klare å holde igjen en stor og sterk hund på 30-35 kilo hvis den plutselig drar. Ser for meg at jeg da ligger rett ut på asfalten. Anonymkode: 2c4f7...48d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Hunden er på samme størrelse som en schæfer, belgisk fårehund, beuceron og briard. Er disse sterke, strie, sta og vanskelige? Anonymkode: 2c4f7...48d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke noe sterk i det hele tatt. Er en dame på 60 kilo og er redd jeg ikke skal klare å holde igjen en stor og sterk hund på 30-35 kilo hvis den plutselig drar. Ser for meg at jeg da ligger rett ut på asfalten. Anonymkode: 2c4f7...48d Jo du klarer det med front clip + halsbånd + lære hunden fra den er liten at den kan ikke slite seg. Anonymkode: b973f...679
Katana Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Er dette en hund du bare skal passe for noen? Du må kunne ha kontroll på hunden, og være i stand til å håndtere den selv om den skulle rykke til og du er uforberedt. Når du har et kort kobbel har du bedre kontroll enn om hunden går lengre unna deg. Det handler jo også om å kjenne hunden og ha dressur på den, da vet du også i hvilke situasjoner du må være mer på vakt enn ellers.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 Jeg er ei lita kvinne, men har ingen problemer med å gå med hunder opp til 60 kg. Kontroll handler hovedsaklig om teknikk, man er oppmerksom, og dermed er man forberedt og bruker båndet effektivt. Er det din egen hund bør du selvsagt legge grunnlaget med trening fra den er liten. Anonymkode: a1246...b77
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei lita kvinne, men har ingen problemer med å gå med hunder opp til 60 kg. Kontroll handler hovedsaklig om teknikk, man er oppmerksom, og dermed er man forberedt og bruker båndet effektivt. Er det din egen hund bør du selvsagt legge grunnlaget med trening fra den er liten. Anonymkode: a1246...b77 Nja, i tillegg må man jo isåfall holde seg inne når det er is, unngå grus, passe seg for vått gress osv... Om hunden er tyngre enn deg hjelper det jo ikke om du er aldri så sterk (erfaringsmessig). Jeg tar 130 kg i markløft, men hunden på 62 kg vinner 19 timer siden, Arabella skrev: Oi, hva slags hund har du? Har en sankt bernard-tispe. Anonymkode: e92cd...959
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 Hjelper det da å bruke magebelte til mennesker som er beregna på bruk til hunder. Hvis hunder drar altfor mye? Mennesker er jo mye sterkere rundt hoftene enn i armene. Sånn som feks. Nonstop eller baggen sin trekkbelte til mennesker med krok foran. Anonymkode: 2c4f7...48d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #14 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelper det da å bruke magebelte til mennesker som er beregna på bruk til hunder. Hvis hunder drar altfor mye? Mennesker er jo mye sterkere rundt hoftene enn i armene. Sånn som feks. Nonstop eller baggen sin trekkbelte til mennesker med krok foran. Anonymkode: 2c4f7...48d Personlig syns jeg det er vanskeligere, mister lettere balansen - men funker sikkert for noen. Anonymkode: e92cd...959
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå