Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 26.2.2018 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Det sier litt om deg at du faktisk mener det å voldta noen er på lik linje med at en frisørsalong jobber svart. Jeg skulle kanskje ha presisert at man kan holde seg unna andre sin business når den ikke skader andre.

Anonymkode: cc90c...250

Problemet er at svart forretningsdrift skader på så mange felt og er ødeleggende for samfunnet som helhet

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 26.2.2018 den 15.22, Druid skrev:

De er PLIKTIG til å ha ett kassasystem. Det behøver ikke være sånn gammeldags løsning, men den skal kunne gi ut kvittering. Hvis ikke er handelen straffbar.

Det er noen småbutikker som velger vekk kortterminal hvis de kan, for det er javnt over dyrt, selv om det finnes rimeligere løsninger nå om dagen. Men det de ikke gir kvitering forteller at det ikke er en reell bedrift du forholder deg til, hvilket selvfølgelig er ett problem for deg som kunde hvis de gjør feil.

Og nei, det er ikke vanlig. Til og med jallafrisøren i nabolaget tar imot kort på sånn kortleser koblet til ipad.

Det kalles IZettle

Skrevet
På 26.2.2018 den 6.22, AnonymBruker skrev:

Litt svart arbeid har vel ikke skadet noen, prisen blir jo dyrere om du skal sladre.

Anonymkode: 3be6c...c5e

Hvorfor blir  snus dyrere av dette? 

Skrevet

Sjekk bedriften på proff.no

De skal betale moms, de skal betale skatt/aga for ansatte og er pliktig å ha kassesystem. 

Dersom de ansatte blir syke så har de ikke krav på sykepenger, forsikring, og man støtter snylting på samfunnet. Satt på spissen: Vil du alltid betale for en ekstra person, som ikke yter noe tilbake? 

Anonymkode: 07a77...c64

• Liker 2
Skrevet

Kan godt hende at de ikke vil betale avgift for å bruke kort terminal. Trenger heller ikke bruke moderne kasse, alt kan gjøres manuelt (skrive kvittering).

Og det er egentlig ikke noen problem å drive slik, dersom du bare klipper hår, og that's it. Da har du bare et produkt du selger. Vet om mange mindre bedrifter som gjør det på gamle måten, der de tar betaling kontant og skriver ut kvittering manuelt - dette er gjerne enkeltmannselskap som jobber på oppdrag. Mange frisører jobber på oppdrag. 

Anonymkode: e7375...8b7

Skrevet
På 26.2.2018 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Er dette vanlig? Det er en lokal frisør som ikke har kortterminal. De klipper kvinner for 300 kroner, noe som er billig, men de sender kundene sine til butikken som er like ved for å ta ut kontanter fordi de ikke har terminal. De tar kontant, de har pengene en plass bak en gardin i salongen, og de gir ikke folk kvittering. 

Tror dere de jobber svart?

Anonymkode: ee329...4cb

Det er ikke lov. De er pålagt å ha kasse og du skal ha kvittering. Dette er vanlig blant enkelte billigfrisører.  Tips skatteetaten 

Anonymkode: 5180b...5b4

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt hende at de ikke vil betale avgift for å bruke kort terminal. Trenger heller ikke bruke moderne kasse, alt kan gjøres manuelt (skrive kvittering).

Og det er egentlig ikke noen problem å drive slik, dersom du bare klipper hår, og that's it. Da har du bare et produkt du selger. Vet om mange mindre bedrifter som gjør det på gamle måten, der de tar betaling kontant og skriver ut kvittering manuelt - dette er gjerne enkeltmannselskap som jobber på oppdrag. Mange frisører jobber på oppdrag. 

Det er pålagt med kasse

Anonymkode: 5180b...5b4

• Liker 1
Skrevet
På 28.2.2018 den 1.33, AnonymBruker skrev:

https://no.mobiletransaction.org/ny-lov-om-kassasystemer/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man egentlig bry seg? Se på politikerne , åssen de holder på med pengene. Det som er problemet i Norge, alt blir sløst bort og vi betaler mer og mer skatt. Nei mindre skatt sier nå jeg.

Hadde private drevet og man måtte betalt selv, hadde feks folk tenkt seg om før de feks dro til legen for alt mulig tull. Osv osv. Men neida, vi skal betale mer og mer, sånn at bekjente av bekjente kan ta overbetalt av skattebetalernes penger. 

Anonymkode: f2c7e...6ce

AnonymBruker
Skrevet
På 26.2.2018 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Herregud, la nå være å blande deg i noe som ikke angår deg! Skaff deg en hobby.

Det er ts som spør om råd, ikke deg

Anonymkode: c5d03...117

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man egentlig bry seg? Se på politikerne , åssen de holder på med pengene. Det som er problemet i Norge, alt blir sløst bort og vi betaler mer og mer skatt. Nei mindre skatt sier nå jeg.

Hadde private drevet og man måtte betalt selv, hadde feks folk tenkt seg om før de feks dro til legen for alt mulig tull. Osv osv. Men neida, vi skal betale mer og mer, sånn at bekjente av bekjente kan ta overbetalt av skattebetalernes penger. 

Anonymkode: f2c7e...6ce

Så når andre gjør noe galt, kan vi gjøre det samme?

Jaja, siden naboen bryter fartsgrensen, er det vel greit at jeg gjør det samme.

Siden jeg så noen ble slått ned, er det greit at jeg også finner noen å slå ned.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når andre gjør noe galt, kan vi gjøre det samme?

Jaja, siden naboen bryter fartsgrensen, er det vel greit at jeg gjør det samme.

Siden jeg så noen ble slått ned, er det greit at jeg også finner noen å slå ned.

Ja, det er OK å bryte fartsgrensen når man kan å kjøre bil, og når forholdene tillater det. Jeg gjør det stadig vekk ;) Irriter deg over DEN, du. Det overrasker meg dog ikke at de som bryr seg om at en stakkars frisørsalong jobber svart, også er de som bryr seg om at andre kjører over fartsgrensen. Ikke sammenlign slike ting med det å slå ned andre mennesker; vær så snill. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er OK å bryte fartsgrensen når man kan å kjøre bil, og når forholdene tillater det. Jeg gjør det stadig vekk ;) Irriter deg over DEN, du. Det overrasker meg dog ikke at de som bryr seg om at en stakkars frisørsalong jobber svart, også er de som bryr seg om at andre kjører over fartsgrensen. Ikke sammenlign slike ting med det å slå ned andre mennesker; vær så snill. 

Jo, prinsippet er det samme. Ulovlighetet som du bedriver går ikke bare utover deg. De går utover uskyldige også

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, prinsippet er det samme. Ulovlighetet som du bedriver går ikke bare utover deg. De går utover uskyldige også

Nei, det er ikke det samme i det hele tatt. Det finnes lover vi har som vi ikke burde hatt, og det er mange lover vi mangler. De er ikke perfekte. Om fartsgrensa økes på en strekning, for eksempel fra 80 til 90, så betyr ikke det at den strekningen plutselig ble mindre farlig å kjøre i 90 på, kun fordi lovene sa det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...