Gå til innhold

Forbedre demokratiet vårt? Flertalls-tyranni?

Føler du at det er kritiske svakheter med dagens demokratiske system?  

9 stemmer

1. 1. Føler du at det er kritiske svakheter med dagens demokratiske system?

• Ja
      7
    • Ja, men tror ikke det finnes noen bedre løsning enn dagens
      1
    • Nei, og tror ikke det finnes noe bedre system enn dagens
      1
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det demokratiske systemet i Norge? Jeg har tenkt litt på dette og føler det må en begrensning til i hva som kan utføres med kun 51% samtykke.

La oss si et tiltak vil være en fordel for 60% av befolkningen som vil tjene 1000 kroner hver på dette, mens 40% av befolkningen vil tape 2000 kroner hver. 60% stemmer ja, i snitt taper vi, men de 60% er fornøyde de tjente jo 1000 kroner. 

Jeg nevnte i en annen tråd noen hint om at noen var egoistiske med stemmegivningen og at det er et problem, da ble folk veldig "TRIGGERED" og spammet rapporter knappen og fikk det slettet, men jeg tror ikke de helt skjønte poenget, jeg mener ikke at de 60% f.eks som stemte ja der skal miste stemmeretten selv om de på en måte "misbruker" den ved slik avstemning, jeg mener bare at vi må innse at folk er egoistiske og tilpasse systemet deretter, vi kan ikke bare late som ingenting vi alle taper på slikt totalt sett, en mulig løsning kan være at dersom et tiltak har en negativ snitteffekt på landets borgere, vil det kreve 70% eller noe flertall, ikke 51%. Da kan vi bli kvitt mye resultater av egoisme blandet med flertallstyranni som dagens system forårsaker.

Hva tenker dere om dette? Bare noe jeg kom på i farten er åpen for bedre løsninger ser at dette er et vanskelig tema så se på det som "brainstorming" hehe gjerne kom med forbedringer eller forslag til andre løsninger eller hva som helst annet som du tenker på ang denne tematikken

Jeg tror rikets suksess/undergang vil avhenge av om vi klarer å forbedre systemet eller ikke, veldig mye katastrofal politikk har blitt kjørt igjennom med marginalt flertall de siste tiårene som landet som helhet taper veldig på og dette vil balle på seg etterhvert som årene går, så her har du virkelig en mulighet til å gjøre en innsats som vil bli husket for landets fremtid kanskje vil du bli skrevet om i historiebøkene om du kommer på en genial ide,

Kjør debatt! 

Anonymkode: d874f...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes f.eks at alle som er vokst opp i by ikke burde få ha noe å si når det kommer til spørsmålet om felling av ulv, fordi disse menneskene ikke har peiling, men et slikt unntak av demokratiet kan føre til så mange andre unntak som vil ødelegge demokratiet vårt. Jeg mener vi har et av de beste systemene i verden. 

Anonymkode: 45ccf...fa1

Skrevet

Det kreves alt 2/3 flertall over to stortingsperioder for å endre grunnloven, så til en hvis grad har vi alt et slik system som du skisserer. Dersom man skulle krevd 2/3 flertall for å endre skattepolitikken hadde nok systemet blitt unødvendig tungrodd og det hadde nok vært komplett umulig å få til srlv den minste endring.

Anonymkode: 54486...210

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om det demokratiske systemet i Norge? Jeg har tenkt litt på dette og føler det må en begrensning til i hva som kan utføres med kun 51% samtykke.

La oss si et tiltak vil være en fordel for 60% av befolkningen som vil tjene 1000 kroner hver på dette, mens 40% av befolkningen vil tape 2000 kroner hver. 60% stemmer ja, i snitt taper vi, men de 60% er fornøyde de tjente jo 1000 kroner. 

Jeg nevnte i en annen tråd noen hint om at noen var egoistiske med stemmegivningen og at det er et problem, da ble folk veldig "TRIGGERED" og spammet rapporter knappen og fikk det slettet, men jeg tror ikke de helt skjønte poenget, jeg mener ikke at de 60% f.eks som stemte ja der skal miste stemmeretten selv om de på en måte "misbruker" den ved slik avstemning, jeg mener bare at vi må innse at folk er egoistiske og tilpasse systemet deretter, vi kan ikke bare late som ingenting vi alle taper på slikt totalt sett, en mulig løsning kan være at dersom et tiltak har en negativ snitteffekt på landets borgere, vil det kreve 70% eller noe flertall, ikke 51%. Da kan vi bli kvitt mye resultater av egoisme blandet med flertallstyranni som dagens system forårsaker.

Hva tenker dere om dette? Bare noe jeg kom på i farten er åpen for bedre løsninger ser at dette er et vanskelig tema så se på det som "brainstorming" hehe gjerne kom med forbedringer eller forslag til andre løsninger eller hva som helst annet som du tenker på ang denne tematikken

Jeg tror rikets suksess/undergang vil avhenge av om vi klarer å forbedre systemet eller ikke, veldig mye katastrofal politikk har blitt kjørt igjennom med marginalt flertall de siste tiårene som landet som helhet taper veldig på og dette vil balle på seg etterhvert som årene går, så her har du virkelig en mulighet til å gjøre en innsats som vil bli husket for landets fremtid kanskje vil du bli skrevet om i historiebøkene om du kommer på en genial ide,

Kjør debatt! 

Endre valgene sånn at en kan velge alternativ Ja, og mener det finnes bedre alternativer

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt! 

Men er det ikke bl.a derfor vi har politikere som diskuterer seg fram til ting, samt forskjellige krav til konsensus om forskjellige tema, istedenfor direkte valg om alt mulig?

Skrevet

Jeg mener at Norge er for stort og at de ulike fylkene burde ha selvstyre. Og at folk med samme livssyn bør leve sammen, et blandet (såkalt multikulturelt samfunn) fungerer overhodet ikke. Muslimer, ateister, kristne og jøder (osv.)kan ikke leve sammen. Så la oss skille dem.

Anonymkode: 71155...84f

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg synes Norge burde kopiere det Sveitsiske systemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...