Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg i kirken :-(

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Alex,

Om du synes jeg er hyklersk, så får det være opptil deg. Jeg ser på meg selv som ateist, men jeg er både søpt og konfirmert i kirken.

Likevel har jeg alltid sett for meg å gifte meg i kirken eller i utlandet et sted. Min sambo vil det første. Ja vel, da blir det kirken.

Har aldri sett noen som gifter seg knele, så derfor skrev jeg det.

Det du sier er at om mannen dins høyeste ønske hadde vært å gifte seg i kirken, så ville du stått på ditt og nektet ham det (vet du allerede er godt gift :wink: ). Ganske egoistisk synes nå jeg. Men meg om det.

Har skrevet det tidligere, men nevner det igjen. Hadde samboeren min brent sterkest for en annen bryllupsform, ville jeg gått med på det. Den som brenne sterkest for noe, er den som får viljen i dette spørsmålet. Sånn er det hos oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja.. Jeg skjønner hva folk mener.. Men prøver liksom å se brudens side av saken også.. Dersom det virkelig plager han å være i kirken, så burde han selvfølgelig ikke det.. Men dersom han er likegyldig og bare prøver å vise et standpunkt av noe slag, så synes jeg kanskje han kan vurdere det.

Det her er en individuell situasjon.. Prøver ikke å ta opp hvorvidt folk skal være hyklere eller ikke.. Er jo ikke det det dreier seg om.. Er hvordan et par skal få et bryllup som begge to kan være fornøyd med. Jeg synes ikke det er rettferdi at noen av partene bare skal bøye seg helt.. Er derfor jeg snakker om å inngå kompromiss... Mener bare at dersom hun virkelig vil gifte seg i kirken, burde han være åpen for å diskutere det hvertfall..

Og det virker jo som om det viktigste for henne er å gifte seg, ikke hvor.. Det er jo flott.. Men jeg skjønner at hun er skuffet..

Skrevet

Jeg var med og så på da to venninner av meg giftet seg hos sorenskriveren, og jeg må innrømme at jeg ble positivt overrasket. Det var både høytidelig og romantisk selv om det tok kort tid. De hadde leid inn noen som spilte og sang før og etter vielsen - det ga en romantisk stemning.

Skrevet

Man kneler i en kirkelig vielse - under velsignelsen.

og hvor fikk du Tex fra :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke hvorfor du gir Tex skylda for noe jeg skriver :wink:

man kneler i kirken under vielsen- det er en av de sterkeste argumentene jeg har for å ikke gifte meg i kirken.

Ja - jeg synes du er hyklersk. Hva legger du egentlig i ordene ateist og kristen :klø:

Vi er akkurat i den samme situasjonen selv.

Jeg er ateist og vi ikke gifte meg i kirken for jeg tror ikke på gud og føler ikke at jeg skan stå i gudshus og love både det ene og det andre.

Sambo hadde aldri tenkt i andre baner fordi for han er det tradisjon.

Vi har da begge like sterke meninger

Gjest Anonymous
Skrevet

Var det ikke Tex som skrev at hun aldri ville knele for en prest? Trodde det jeg...

Om man må knele, så kneler jeg. Har gjort det under en nattverd i konfirmasjonstida. Det var jo ikke det som var det viktigste i innlegget mitt.

Og du har vel at i friskt minne, Arwen :wink: (nydelig beskrivelse fra bryllupet deres!)

Jeg mener at man må prate om dette med partneren og bli enige. Ikke gøy om en av partene føler seg "snytt" denne dagen. Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg er den parten i vårt forhold som bøyer meg for han jeg elsker, og jeg føler meg ikke det minste hyklersk.

Skrevet
Jeg mener at man må prate om dette med partneren og bli enige. Ikke gøy om en av partene føler seg "snytt" denne dagen. Skjønner dere hva jeg mener?

:enig:

Gjest Anonymous
Skrevet
Var det ikke Tex som skrev at hun aldri ville knele for en prest? Trodde det jeg...

Jeg er den parten i vårt forhold som bøyer meg for han jeg elsker, og jeg føler meg ikke det minste hyklersk.

Nei det var meg.

Jeg spør deg igjen. Hva legger du i ordet ateist?

Gjest Anonymous
Skrevet

Alex,

Jeg legger ikke-troende i ordet ateist. Kanskje du legger noe annet i det. Jeg tror ikke på Gud, Allah eller noe annet.

Synes du tenker ganske sort/hvitt på ting. Jeg vil at vi begge skal ha en super dag. Om det innebærer 1 time i kirken, så gjør ikke det meg noe. Trodde guds hus var åpent for alle, om man er troende eller ikke.

Det er snakk om å gi og ta. Kompromiss.

Skrevet
Det er snakk om å gi og ta. Kompromiss.

Er vel egentlig det denne diskusjonen dreide seg om.. Ikke hvovidt man er hyklere eller ikke..

Gjest Anonymous
Skrevet

Er vel egentlig det denne diskusjonen dreide seg om.. Ikke hvovidt man er hyklere eller ikke..

TAKK!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ok- takk for svar- skal la det hyklerske ligge :-)

Som sagt så føler jeg sterkt for dette fordi jeg synes det er så mange som både døper barna sine og gifter seg i kirken uten og lege noe i det, kun tradisjon.

hannemor- er enig med deg i at det beste er at man blir enige om en ramme rundt det som passer begge og at begge to er fornøyde og det blir en flott dag for de som er innvolvert

Skrevet
Som sagt så føler jeg sterkt for dette fordi jeg synes det er så mange som både døper barna sine og gifter seg i kirken uten og lege noe i det, kun tradisjon.

Her er jeg enig med deg.. Men folk er forskjellige.. Jeg har vokst opp i en kristen familie, og akkurat av den grunnen valgte foreldrene mine å ikke døpe meg.. Tro skulle være mitt eget valg.. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jepp, da tror jeg egentlig at vi i utgangspunktet er enige :wink: .

Jeg konfirmerte meg i kirken. Ikke fordi jeg var kristen, men fikk beskjed av min eksstemor om at jeg ikke fikk bunad om jeg ikke gjorde det.

Typisk Dr. Phil: "Find a midle way!" :ler:

Skrevet
Dersom han ikke er religiøs i det hele tatt' date=' burde det vel ikke gjøre han så veldig mye å gifte seg i kirken.. Jeg mener, med mindre det går imot alt han tror på da.. Synes dere kan veie for og imot; hvor mye VIL du gifte deg i kirken, og hvor sterkt VIL han IKKE gifte seg der.. Dersom han bare er litt imot det, og du er mye for det, synes jeg han skal vurdere det igjen for din skyld [/quote']

Jeg er enig i dette. Jeg hadde egentlig sett for meg at vi skulle gifte oss borgerlig, mens det viste seg at kjæresten min ville at vi skulle gjøre det i kirken. Vi diskuterte det litt og jeg kom fram til at det var viktigere for han å gifte seg i kirken enn det var for meg å gifte meg borgerlig. Jeg føler ikke at jeg har gitt opp noe som er viktig for meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss i kirken, men jeg er helt sikker på at man kan få en fantastisk vielse andre steder! Velg et sted som betyr mye for dere. Kaskje et vakkert sted ute? Jeg vet om noen som valgte å vies ytterst på noen klipper mot havet, som lå i en vakker hage. Man kan vies av en dommer, og få en velsignelse av presten i tillegg også. Det syns jeg er et flott kompromiss! Etter å ha vært igjennom det har jeg skjønt at det blir vakkert og spesielt uansett hvor og hvordan man gjør det så lenge man gjør det personlig. Lykke til!

Skrevet

Jeg for min del knelte foran Gud i Hans hus og foran Hans alter, og det var alldeles vakkert. Jeg ville aldri i verden giftet med noe annet sted enn i en kirke (eller annen velsignet grunn) og aldri ville jeg giftet meg uten å få kirkens velsignelse.

Om du, trådstarter, føler dette like sterkt som meg vet du selv at det blir feil av deg å inngå ekteskap andre steder. Det er ikke alltid at mannen "er verdt det" som noen her sa. Nettopp fordi at det er ikke det det dreier seg om. For meg gjelder troskapsløftet mitt like mye overfor min Gud som overfor min mann, og det er løftet jeg ga Gud som gir meg styrke til å holde ut i "de onde" dagene.

Om det derimot bare er for tradisjonen, bør dere sette dere ned sammen og finne ut hvem av dere dette er viktigst for. For om dere ikke kan enes om hvor dere skal gifte dere bør dere vel kanskje ikke gifte dere i det hele tatt :wink:

Skrevet

Jeg syns du bør ha respekt for din kjæres følelser her. Det er nokså logisk at han som ikke-kristen heller ikke vil gifte seg i kirken.

Når dere ikke har samme livssyn bør dere gifte dere på nøytral grunn!

Skrevet

Når dere ikke har samme livssyn bør dere gifte dere på nøytral grunn!

Jeg syns du er urettferdig her. Skal hun gi seg og han få det som han vil fordi hun er den som ønsker å gifte seg i kirken?

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde sett på meg selv som skikkelig gift uten Guds velsignelse, på samme måte som jeg ser på borgerlig konfirmasjon som latterlig. Så da har det vel litt å gjøre med hvordan man ser på ekteskapet, om det er en juridisk avtale, eller noe mer høytidelig enn som så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...