Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Har vært sammen verdens beste gutt i 2 år nå, samboere i litt over ett år. Vi venter et barn sammen, og vi har også tidligere snakket om å gifte oss, noe jeg har fått inntrykk av at begge vil. I helgen slenger han plutselig ut at han aldri ville gifte seg i kirken.. Jeg ble helt satt ut, og veldig skuffet!! Jeg har egentlig aldri tenkt noen andre tanker om mitt bryllup, enn at jeg skulle gå sammen med pappa opp kirkegulvet og han skulle gi meg bort til mannen jeg skal leve resten av livet mitt sammen. Jeg ble så utrolig skuffet over dette, og har tenkt mye på det i ettertid. Jeg vil jo gifte meg med han, ikke noe annet i verden jeg vil mer.. Men jeg vil jo så veldig gjerne også ha en kirkelig vielse! Selve festen er ikke så veldig viktig for meg, men det er stemningen i kirken!! Nå skal det sies at han ikke er kristen. Jeg er vokst opp med en far som tror, men har ikke vært noen ivrig kirkegjenger av den grunn. Men jeg er døpt, konfirmert i kirken, og jeg tror også. Noen som har giftet seg borgelig som kan fortelle meg hvordan det var? Gjerne noen som har vært i samme situasjon som meg, "ofret" seg for mannens skyld? Hilsen ei som er litt trist og skuffet idag
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Kva med å få Humanetisk forbund til å vie dykk? Då kan de få vigsla så personleg som de berre vil.
IdaC Skrevet 14. februar 2005 #3 Skrevet 14. februar 2005 Jeg forstår deg veldig godt, at du er skuffet og at det er drømmen din, men er ikke det å gifte seg med ham som er det viktigste? At du får mannen du elsker så mye? Nå høres det ikke ut som dere har snakket så mye om bryllupet, kanskje når dere begynner å snakke om det, og du forteller hva du føler, at han kanskje går med på det. Hva er egentlig grunn til at han ikke vil gifte seg i kirka? Håper dere kommer frem til en løsning til slutt.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 Jeg forstår deg veldig godt, at du er skuffet og at det er drømmen din, men er ikke det å gifte seg med ham som er det viktigste? At du får mannen du elsker så mye? Nå høres det ikke ut som dere har snakket så mye om bryllupet, kanskje når dere begynner å snakke om det, og du forteller hva du føler, at han kanskje går med på det. Hva er egentlig grunn til at han ikke vil gifte seg i kirka? Håper dere kommer frem til en løsning til slutt. Jo da, selvfølgelig er det det å gifte meg med han som er det viktigste!! Ble bare så utrolig skuffet!! Ville liksom ha den spesielle stemningen rundt det!! Og særlig også siden min side av familien, inkludert meg selv, liker å bevare tradisjoner etc. Grunnen til at han ikke vil gifte seg i kirken er rett og slett fordi han ikke er kristen. Han er heller ikke døpt. Moren og faren hans er gift i kirken, men de er skilte seg for mange år siden.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Grunnen til at han ikke vil gifte seg i kirken er rett og slett fordi han ikke er kristen. Han er heller ikke døpt. Moren og faren hans er gift i kirken, men de er skilte seg for mange år siden. Spør du meg så er det en utrolig god grunn
Arwen Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Jeg skjønner at du ble skuffet, og selv om jeg er enig i at det viktigste er å bli gift synes jeg det blir litt mye fokus på at man skal "gi etter" hver gang mannen ønsker noe annet her inne. Selvfølgelig er dette noe man må bli enige om i fellesskap, men mennene må jo også endre litt på sine ønsker innemellom - eller hva? Tror en vielse utført av humanetisk forbund kan være veldig flott. Der kan dere bestemme alt selv og gjøre det veldig personlig. Lykke til uansett
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Dersom dette betyr mye for deg synes jeg det er litt rart om mannen din ikke føyer seg og gir deg din drømmedag...
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Dersom dette betyr mye for deg synes jeg det er litt rart om mannen din ikke føyer seg og gir deg din drømmedag... Kvifor skal mannen føye seg meir enn kvinna? Eit forhold handlar vel om å gi og ta, så det beste er vel om dei i fellesskap kan komme fram til ei løysing som passar dei begge. Eg hadde følt meg hyklersk om eg hadde gifta meg i kyrkja kun for å føye mannen min...
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 Dersom dette betyr mye for deg synes jeg det er litt rart om mannen din ikke føyer seg og gir deg din drømmedag... De skjønner ikke jeg. Hvorfor skal han. Jeg er heller ikke kristen og jeg synes det er alt for mange som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon. Jeg kunne aldri knele for en prest, kun for og føye meg for noe sambo ville :-? eller fordi det er tradisjon i familien. Legger man ikke noe i det som blir sagt i kirken da?
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 De skjønner ikke jeg. Hvorfor skal han. Jeg er heller ikke kristen og jeg synes det er alt for mange som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon. Jeg kunne aldri knele for en prest, kun for og føye meg for noe sambo ville :-? eller fordi det er tradisjon i familien. Legger man ikke noe i det som blir sagt i kirken da? Det er ikke bare fordi det er tradisjon, selv om det er også er en viktig grunn for meg. Men som jeg skrev lenger opp, jeg tror, og det er en viktig grunn for meg til å gifte meg i kirken. Har derfor heller ikke tidligere tenkt andre alternativer. Men som sagt, å få gifte meg med mannen jeg elsker er selvfølgelig det viktigste!! Vi får vel sette oss ned å ta en lang prat, og se hva vi kan bli enige om..
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 Jeg mener at hvis noe er mege viktig for en av partene i et forhold, så gjelder det å finne et kompromiss, en midtvei. Denne jenta vil tydeligvis veldig gjerne at faren skal følge henne til mannen. Det forstod jeg i hvertfall utifra innlegget hennes. Om dette gjøres i kirken eller i samarbeid med HEF, er meg revnende likegyldig. Saken er den at hvos noe betyr mye for min samboer, vil jeg gjerne at han skal få "viljen" sin. Jeg er glad og lykkelig når han er det.
hecuba Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Dersom han ikke er religiøs i det hele tatt, burde det vel ikke gjøre han så veldig mye å gifte seg i kirken.. Jeg mener, med mindre det går imot alt han tror på da.. Synes dere kan veie for og imot; hvor mye VIL du gifte deg i kirken, og hvor sterkt VIL han IKKE gifte seg der.. Dersom han bare er litt imot det, og du er mye for det, synes jeg han skal vurdere det igjen for din skyld. Et komprimiss (dersom han har noe imot kirken) er jo at dere kan gifte dere i kirken, men ikke døpe barnet f.eks. Vet om noen som har gjort det.. Personlig er jeg enig med deg at det er en spesiell stemning med det å gifte seg i kirken. Har venner som ikke er kristene også som mer eller mindre ser det som en selvfølge.. Dere får vel bare snakke om det.. Lykke til. Det viktigste er at dere får det fint sammen.. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #13 Skrevet 14. februar 2005 Hei Vi skal gifte oss borgerlig. Nå er vi så heldige at vi kjenner byrettsdommeren, og dermed får han til å vie oss utenfor tinghuset. Tror du kan gjøre utrolig mye fint ut av en borgerlig vielse! Vi skal ha den ute i hagen, pappa skal følge meg opp og gi meg til mannen. En kan ha musikk eller andre innslag også. Og en slipper prekenene! Kan en egentlig gifte seg i kirka dersom en ikke er døpt? En får jo ikke konfirmere seg før en er døpt.. Håper det ordner seg for deg, og at dere får et bryllup som skaper et fint minne for resten av livet!
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #14 Skrevet 14. februar 2005 De skjønner ikke jeg. Hvorfor skal han. Jeg er heller ikke kristen og jeg synes det er alt for mange som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon. Jeg kunne aldri knele for en prest, kun for og føye meg for noe sambo ville :-? eller fordi det er tradisjon i familien. Legger man ikke noe i det som blir sagt i kirken da? Jeg kneler ikke for en prest jeg heller
Arwen Skrevet 14. februar 2005 #15 Skrevet 14. februar 2005 Hei Kan en egentlig gifte seg i kirka dersom en ikke er døpt? En får jo ikke konfirmere seg før en er døpt.. det holder at en er døpt
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #16 Skrevet 14. februar 2005 Dersom han ikke er religiøs i det hele tatt' date=' burde det vel ikke gjøre han så veldig mye å gifte seg i kirken..[/quote'] Seriøst? Jeg er IKKE kristen, og synes at det ville vært skikkelig hyklersk av meg å gifte meg i kirken, der man lover ting foran en Gud man ikke tror på.
MiniMjau Skrevet 14. februar 2005 #17 Skrevet 14. februar 2005 Jeg synes det er litt egoistisk at HAN skal føye seg fordi du vil gifte deg i kirken. I velge å gifte seg i kirken eller ei har ikke noe med drømmer eller stemningen i kirken. Det har med noe så fundamentalt å gjøre som tro. I kirken tror man på gud/jesus og men gifter seg der for å love på tro og ære å holde sammen foran Gud. Men hvis en ikke tror på Gud så blir det jo litt feil å love å elske og ære deg foran han?
hecuba Skrevet 14. februar 2005 #18 Skrevet 14. februar 2005 Kanskje det.. Er bare slik at jeg ser på det som at min egen holdning ikke burde stå iveien for at noen jeg er glad i skal få oppleve noe fint.. Har både muslimske, satanistiske og kristene venner som har samlet seg i kirken under konsertsammenheng eller tildligere skoleavslutninger.. For dem var det da viktigere å være med på det som skjedde.. Det eneste jeg egentlig prøvde å si, var at dersom han ikke kvier seg veldig mye for å gifte seg i kirken, kunne han vurdert å gjøre det for hennes skyld. Inngå et komprimiss av noe slag..
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #19 Skrevet 14. februar 2005 Neivel- hvem gjør du det for da? Gud? Det er ennå mer hyklersk spør du meg hvis man ikke er kristen
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #20 Skrevet 14. februar 2005 Men hvorfor skal HUN gi seg da? Jeg mener at den som brenner sterkest for det ene eller det andre burde "få viljen sin" her. Det er som jeg skrev tidligere et kompromiss man må bli enige om. Det skal jo være en lykkelig dag for begge to, ikke sant? Det er viktig at det er en vinn-vinn-situasjon for begge to, ellers vil en av partene muligens føle seg litt snytt. Lykke til! Kanskje en prat om dette er lurt ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå