Gå til innhold

Katastrofe bag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husk å lagre hermetikken kjølig, ikke kjøleskap, men under vanlig romtemp. Ellers begynner særlig tomatbasert hermetikk å smake rart rundt best før dato. Ellers holder det mye lenger.

Tørrmelk, havregryn, og noen store vanndunker kan være greit å ha. Egg holder også lenge i romtemperatur hvis man roterer dem innimellom. Legg til mel og sukker så kan man lage pannekaker o.l. istedet for å leve på hermetikk.

Stearinlys, fyrstikker, lommelykter.

Primus + gassflasker.

Eddikvann er fint å vaske alt mulig med når man har lite vann.

Noe underholdning som ikke avhenger av strøm.

Vurder aggregat, eller å finne ut hvordan bruke bilen som aggregat (jeg har ikke bil så har ikke satt meg helt inn i det). Et lite lager av drivstoff kan være greit å ha.

Jodtabletter. Et av de ventede katastrofescenarioene er atomuhell i nærliggende land. Vi får regelmessig radioaktivitet fra mindre uhell fykende inn fra russland/østeuropa, men det har heldigvis ikke vært noe faretruende mengder så langt. Apotekene har fått pålegg om å ha jod på lager, men skulle det skje noe har man ikke lang tid før det er for sent å forebygge skader.

Anonymkode: c68b1...b3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk å lagre hermetikken kjølig, ikke kjøleskap, men under vanlig romtemp. Ellers begynner særlig tomatbasert hermetikk å smake rart rundt best før dato. Ellers holder det mye lenger.

Tørrmelk, havregryn, og noen store vanndunker kan være greit å ha. Egg holder også lenge i romtemperatur hvis man roterer dem innimellom. Legg til mel og sukker så kan man lage pannekaker o.l. istedet for å leve på hermetikk.

Stearinlys, fyrstikker, lommelykter.

Primus + gassflasker.

Eddikvann er fint å vaske alt mulig med når man har lite vann.

Noe underholdning som ikke avhenger av strøm.

Vurder aggregat, eller å finne ut hvordan bruke bilen som aggregat (jeg har ikke bil så har ikke satt meg helt inn i det). Et lite lager av drivstoff kan være greit å ha.

Jodtabletter. Et av de ventede katastrofescenarioene er atomuhell i nærliggende land. Vi får regelmessig radioaktivitet fra mindre uhell fykende inn fra russland/østeuropa, men det har heldigvis ikke vært noe faretruende mengder så langt. Apotekene har fått pålegg om å ha jod på lager, men skulle det skje noe har man ikke lang tid før det er for sent å forebygge skader.

Anonymkode: c68b1...b3e

Tusen takk :) Hvor kan man kjøpe jod tabeletter?

Anonymkode: 98492...a42

Skrevet

Vi er ganske godt forberedt på tre kriser.  Streik i matbutikk, problemer med vanntilførsel og strømbrudd. 

Vi har en lite lager tørrvarer, har et rom vi bruker som utvidet matbod og har også ting som dopapir og såpe der. Passer på at det alltid er et par ekstra, og siden vi bruker av det, blir det ikke gammelt. Har også et par store dunker vann.

Anonymkode: a576c...65d

Skrevet

Har aldri brydd meg om slike ting. Kommer det katastrofe/krig, så kommer det. Gidder ikke å bli hysterisk

Anonymkode: 1bdaa...272

• Liker 2
Skrevet

Hvor mange liter drikkevann bør man ha?

Anonymkode: d66bb...ff0

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange liter drikkevann bør man ha?

Anonymkode: d66bb...ff0

Vi har nok til to dager, i tilfelle vi skulle få trøbbel med vannet i helgen. 

Det har skjedd ofte her at vi har fått melding om at vannet ikke kan drikkes pga åpen kilde. 

Mer enn det anser jeg ikke nødvendig, tror ikke butikkstreik og stanset vann skjer samtidig. 

• Liker 1
Skrevet

Tillegg så bør man ha to liter per døgn, per pers. til drikke. Vi har dét og ekstra til tannpuss, håndvask og oppvask.

Skrevet

Hva lagrer dere vannet i?

Anonymkode: 98492...a42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...