Gå til innhold

Katastrofe bag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har en sånn katastrofe bag i hjemmet? Eller ekstra matlager i tilfelle krise?

https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringsrapport-tyskerne-skal-bes-om-a-hamstre-mat-i-tilfelle-en-katastrofe/60860444

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-saknar-livsmedelslager-for-en-kris

Finner ikke linken nå, men i Sverige har de bedt alle innbyggerne ha det. De har alle fått et skriv i posten. Er dette lurt å skaffe seg?

Anonymkode: 98492...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En bør ha litt forskjellig ja. Feks stearinlys, fyrstikker, lykt, hermetikk o.l .

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, emilie123 skrev:

En bør ha litt forskjellig ja. Feks stearinlys, fyrstikker, lykt, hermetikk o.l .

Aldri noe jeg har tenkt over før, kanskje det ville være fornuftig å ha litt ekstra ting på lager. 

Skrevet (endret)

Bor 50-100 meter unna havet og har alltid mel,tilfeldig hermetikk ris og div gryn på kilosvis, i tillegg til at jeg har over standard kunnskap om spiselige planter, så vi klarer oss nok rimelig lenge, så lenge vi kommer oss ut av huset innimellom.

Kom på at vi ofte har potet i kjelleren, så lenge vi ikke har spist vår lille avling opp.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Har en rikelig med havregryn og tørrmat, batterier og nødladere så klarer en seg en god stund. 

Anonymkode: 1b6d6...d43

• Liker 1
Skrevet

Ser at de anbefaler alle å ha en radio, jeg har bare en FM-radio. Holder det, eller må man kjøpe DAB? 

Anonymkode: d66bb...ff0

• Liker 3
Skrevet

Jeg har stormkjøkken(spiller en avgjørende rolle) og mye mat. Trenger ikke slik bag.

Anonymkode: 4ae0c...4a6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser at de anbefaler alle å ha en radio, jeg har bare en FM-radio. Holder det, eller må man kjøpe DAB? 

Anonymkode: d66bb...ff0

Lurer jeg på også. 

• Liker 1
Skrevet

Den øverste artikkelen derfra 2016.

Den andre er oppdatert for 1 år siden. Er dette fortsatt aktuelt?

Anonymkode: ee8ee...eed

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den øverste artikkelen derfra 2016.

Den andre er oppdatert for 1 år siden. Er dette fortsatt aktuelt?

Anonymkode: ee8ee...eed

Det var en artikkel rett etter jul i en av de svenske avisene om dette. Der fikk alle husstander i Sverige utdelt en kriseplan, og ting de burde ha tilgjengelig i hjemmet. Matlager var et av punktene.

• Liker 1
Skrevet

Alltid greit å kunne jakte og ha våpen i tilfelle katastrofe, og alltid greit å vite om mange sopparter og spiselige planter. Hadde greid meg en stund med det :)

Anonymkode: 7b1af...553

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stormkjøkken(spiller en avgjørende rolle) og mye mat. Trenger ikke slik bag.

Anonymkode: 4ae0c...4a6

Haha, stormkjøkken spiller ikke en avgjørende rolle :laugh:. Hvor skal du få tak i gass om det er katastrofe?

Nei, det som spiller en avgjørende rolle er at du er god på å gjøre opp bål og at du ikke trenger fyrstikker eller lighter eller papir for å greie det. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, stormkjøkken spiller ikke en avgjørende rolle :laugh:. Hvor skal du få tak i gass om det er katastrofe?

Nei, det som spiller en avgjørende rolle er at du er god på å gjøre opp bål og at du ikke trenger fyrstikker eller lighter eller papir for å greie det. 

Det er derfor det finnes tennstål 😎 kan brukes maaaange ganger. 

Anonymkode: e2d9e...8e5

Skrevet

Vi har ferskvann ikke så langt unna (og brus i kjelleren), tørrmat i skapene og masse batterier, telys og fyrstikker og en del kontanter. Vi har dessuten batteridrevet radio, powerbanker til mobilene og førstehjelpsutstyr og medisiner. Vi skulle klart oss en god stund med det. Får varma opp boligen, kokt vann/mat og holdt kontakt med omverdenen.

Anonymkode: 88956...457

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor det finnes tennstål 😎 kan brukes maaaange ganger. 

Anonymkode: e2d9e...8e5

Ja, aldri opplevd oppbrukt tennstål.

Skrevet

Tips til mat jeg kan ha på lager? Og kanskje en radio? Lommelykt? Alt egentlig?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips til mat jeg kan ha på lager? Og kanskje en radio? Lommelykt? Alt egentlig?

Det er lurt å ha mat som ikke MÅ varmes. Hermetikk, for eksempel, som enten kan spises kald eller varmes ved å sette boksen i varmt vann. Da slipper du oppvask. Tomatbønner, for eksempel, duger bra. Men husk boksåpner! 

Anonymkode: 88956...457

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...