Humlefot Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Hei! Håper noen her kan svare meg, jeg ble sykemeldt for en ukes tid siden og er sykemeldt ut uken som kommer. Når sykemeldingen går ut har jeg 3 uker igjen i arbeid før permisjon starter. Jeg jobber variabelt, men har hatt et vikariat med en garanti på 50% jobbing som går ut denne mnd. Frem til jeg ble sykemeldt har jeg stortsett alltid jobbet mer enn prosentandelen jeg er oppført med. Så til spørsmålet, jeg har flere plager som blant annet gjør at jeg ofte ikke sover mer enn 2-3 timer på natten, så i teorien er det lureste for å ikke bruke opp all energien på jobb slik at jeg har overskudd til de barna jeg har fra før å gå sykemeldt frem til persmisjonen begynner. Men i denne mellomperioden på 3 uker så har jo vikariatet gått ut, er det da slik at arbeidsgiver kan sette meg på 0 arbeidstimer slik at jeg vil ende med å ikke få noe utbetalt? Eller vil de ta en gjennomsnittaberegning av de timene jeg faktisk har jobbet? Beklager langt og mulig litt rotete innlegg.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Innen 3 uker så går vikariatet ditt ut og det er fremdels ikke avklart om kontrakten blir forlenget enda? Anonymkode: 508b3...5d3
Humlefot Skrevet 25. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen 3 uker så går vikariatet ditt ut og det er fremdels ikke avklart om kontrakten blir forlenget enda? Anonymkode: 508b3...5d3 Jeg har fast jobb på stedet, men ingen garanti på stillingsprosent.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 5 timer siden, Humlefot skrev: Jeg har fast jobb på stedet, men ingen garanti på stillingsprosent. Da har du (dessverre) ikke fast jobb. Hva står det i arbeidsavtalen? Dersom det ikke står stillingsprosent eller antall timer har du ikke krav på å bli satt opp på vakter. Rottefella her er altså at arbeidsgiver kan la være å sette deg opp på vakter, eller gi deg få vakter, siden det er usikkerhet omkring hvorvidt du har helse til å møte på jobb. Dersom du nå kun er sykmeldt i 2 uker (dvs. arbeidsgiverperioden) får du utbetalt for de vaktene du egentlig skulle jobbet. NAV kan gjennomsnittsberegne sykepengene ved variabel inntekt når de tar over utbetalingene etter arbeidsgiverperioden, men dersom du er friskmeldt en stund etter vikariatet ditt har gått ut og arbeidsgiver gir deg færre vakter så blir jo beregningsgrunnlaget lavere dersom du blir sykmeldt igjen senere. Anonymkode: 53003...c61
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Du har altså hatt fast jobb, men variabel stillingsprosent? Har du hatt denne jobben (eller annen pensjonsgivende inntekt) i over 6 av de siste 10 mnd når du går ut i permisjon? I så fall vil foreldrepengene dine beregnes ut i fra et snitt. Men helt ærlig, om du fremdeles er syk, så bør du jo forbli sykmeldt? Da kommer du til å fortsette å få sykepenger, og disse vil være med på å danne grunnlag for foreldrepengene dine. Hva du får i sykepenger er ikke avhengig av hvilken stillingsprosent arbeidsgiver gir deg framover/hvor mange vakter du settes opp på, men hva sykepengegrunnlaget ditt var på sykemeldingstidpunktet. (I ditt tilfelle for 1 uke siden.) https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-28 https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-29 https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-30 Ved beregning av sykepengegrunnlag er kun hva du (i snitt) faktisk har jobbet relevant. Oppført stillingsprosent er irrelevant. Om du de siste mnd har hatt 50% vikariat/stilling, men har jobbet mellom 55 og 65%, skal sykepengene regnes ut i fra dine faktiske arbeidstimer, ikke 50%. Husk også at i sykepengegrunnlaget skal all inntekt som er et direkte resultat av din arbeidsinnsats regnes med, som kveldstillegg m.m. (Her er det mange arbeidsgivere som er uvitende, og mye rar praksis. Ganske vanlig at sykepenger kun beregnes etter fastlønn/timelønn uten tillegg/bonuser, spesielt hos de i fast stillingsprosent, men også da skal gjennomsnittlig arbeidsinntekt før sykemeldigstidspunktet legges til grunn.) https://www.infotjenester.no/artikler/nesten-alle-beregner-sykepenger-feil/ Om det er grunnlag for videre sykemelding, og legen ønsker å forlenge, synes jeg du skal tenke deg godt om før du setter deg på bakbeina. Jobbet selv som fast ansatt i variabel stillingsprosent, presset meg ganske hardt, og ønsket å ta på meg alt av ekstraarbeid før jeg gikk ut i permisjon forrige gang, tross at energien var nokså laber. Legen ville sykmelde meg 100%, men jeg ville ha så godt foreldrepengegrunnlag som mulig. Hadde tenkt å hvile de tre ukene før termin. Men det er ikke alle barn som venter til termin eller går over tiden. Her kom fødsel tett på permisjonsstart, jeg var helt utslitt, fødselen fikk dårlig framgang, og det hele endte i hastesnitt, med en ganske røff rekonvalens etterpå. Det gikk heldigvis fint med babyen, og etterhvert også meg. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg ikke ville tapt mye på å gått sykmeldt og tatt meg inn de siste ukene. Jeg hadde uansett ikke krefter til å jobbe så mye ekstra som jeg hadde ønsket/i terorien kunne denne tiden. Anonymkode: db016...7fa
Humlefot Skrevet 26. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har altså hatt fast jobb, men variabel stillingsprosent? Har du hatt denne jobben (eller annen pensjonsgivende inntekt) i over 6 av de siste 10 mnd når du går ut i permisjon? I så fall vil foreldrepengene dine beregnes ut i fra et snitt. Men helt ærlig, om du fremdeles er syk, så bør du jo forbli sykmeldt? Da kommer du til å fortsette å få sykepenger, og disse vil være med på å danne grunnlag for foreldrepengene dine. Hva du får i sykepenger er ikke avhengig av hvilken stillingsprosent arbeidsgiver gir deg framover/hvor mange vakter du settes opp på, men hva sykepengegrunnlaget ditt var på sykemeldingstidpunktet. (I ditt tilfelle for 1 uke siden.) https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-28 https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-29 https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-30 Ved beregning av sykepengegrunnlag er kun hva du (i snitt) faktisk har jobbet relevant. Oppført stillingsprosent er irrelevant. Om du de siste mnd har hatt 50% vikariat/stilling, men har jobbet mellom 55 og 65%, skal sykepengene regnes ut i fra dine faktiske arbeidstimer, ikke 50%. Husk også at i sykepengegrunnlaget skal all inntekt som er et direkte resultat av din arbeidsinnsats regnes med, som kveldstillegg m.m. (Her er det mange arbeidsgivere som er uvitende, og mye rar praksis. Ganske vanlig at sykepenger kun beregnes etter fastlønn/timelønn uten tillegg/bonuser, spesielt hos de i fast stillingsprosent, men også da skal gjennomsnittlig arbeidsinntekt før sykemeldigstidspunktet legges til grunn.) https://www.infotjenester.no/artikler/nesten-alle-beregner-sykepenger-feil/ Om det er grunnlag for videre sykemelding, og legen ønsker å forlenge, synes jeg du skal tenke deg godt om før du setter deg på bakbeina. Jobbet selv som fast ansatt i variabel stillingsprosent, presset meg ganske hardt, og ønsket å ta på meg alt av ekstraarbeid før jeg gikk ut i permisjon forrige gang, tross at energien var nokså laber. Legen ville sykmelde meg 100%, men jeg ville ha så godt foreldrepengegrunnlag som mulig. Hadde tenkt å hvile de tre ukene før termin. Men det er ikke alle barn som venter til termin eller går over tiden. Her kom fødsel tett på permisjonsstart, jeg var helt utslitt, fødselen fikk dårlig framgang, og det hele endte i hastesnitt, med en ganske røff rekonvalens etterpå. Det gikk heldigvis fint med babyen, og etterhvert også meg. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg ikke ville tapt mye på å gått sykmeldt og tatt meg inn de siste ukene. Jeg hadde uansett ikke krefter til å jobbe så mye ekstra som jeg hadde ønsket/i terorien kunne denne tiden. Anonymkode: db016...7fa Takk for svar! Foreldrepengene er allerede vedtatt og i boks. Det er kun sykepengene for disse 3 ukene før permisjonen faktisk starter jeg lurer på. Har forøvrig gjort det samme som deg, tatt på meg alle ekstravakter og overtid, men nå på slutten blinker alle varsellampene om at dette ikke går lenger. Skal ta en nøye vurdering på hva som er best for meg og babyen, det er jo viktig at vi ikke blir sittende uten min inntekt nesten en full måned også. Men takker for alle svar.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 23 minutter siden, Humlefot said: Takk for svar! Foreldrepengene er allerede vedtatt og i boks. Det er kun sykepengene for disse 3 ukene før permisjonen faktisk starter jeg lurer på. Har forøvrig gjort det samme som deg, tatt på meg alle ekstravakter og overtid, men nå på slutten blinker alle varsellampene om at dette ikke går lenger. Skal ta en nøye vurdering på hva som er best for meg og babyen, det er jo viktig at vi ikke blir sittende uten min inntekt nesten en full måned også. Men takker for alle svar. Håper det ordner seg! Ta hensyn til varsellampene, det er ikke verd å risikere å gå på en smell. Håper du får hvile og lade opp så godt det går. og med verdens beste samvittighet, om du får muligheten. Om legen forlenger sykemeldinga di, slipper du å bekymre deg for å sitte uten inntekt i hvertfall! Stusser litt på at foreldrepengene er beregna allerde? Men de har kanskje skifta praksis? Forrige gang måtte jeg ettersende lønnslipper og timelister på lønn for all jobbing helt fram til jeg startet permisjon. Lønna ble utbetalt på etterskudd, 2 uker etter at jeg gikk ut i perm, og så kom saksbehandlingstid hos nav, så fikk jo ikke etterbetalt foredrepenegen før et par månender inn i permisjonen. (Visste dette, hadde spart opp buffer, så det gikk helt fint.) For min del gjorde jo dette at grunnlaget ble bittelitt høyere enn om de hadde benyttet lønnslipper og timelister fra noen måneder tidligere. Anonymkode: db016...7fa
Humlefot Skrevet 26. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det ordner seg! Ta hensyn til varsellampene, det er ikke verd å risikere å gå på en smell. Håper du får hvile og lade opp så godt det går. og med verdens beste samvittighet, om du får muligheten. Om legen forlenger sykemeldinga di, slipper du å bekymre deg for å sitte uten inntekt i hvertfall! Stusser litt på at foreldrepengene er beregna allerde? Men de har kanskje skifta praksis? Forrige gang måtte jeg ettersende lønnslipper og timelister på lønn for all jobbing helt fram til jeg startet permisjon. Lønna ble utbetalt på etterskudd, 2 uker etter at jeg gikk ut i perm, og så kom saksbehandlingstid hos nav, så fikk jo ikke etterbetalt foredrepenegen før et par månender inn i permisjonen. (Visste dette, hadde spart opp buffer, så det gikk helt fint.) For min del gjorde jo dette at grunnlaget ble bittelitt høyere enn om de hadde benyttet lønnslipper og timelister fra noen måneder tidligere. Anonymkode: db016...7fa Takk for kloke ord! - Behandlingstid er veldig variabel fra kommune til kommune slik jeg har forstått det, nav brukte vel totalt 1 måneds tid på å behandle min søknad, så jeg er en av de heldige.Da ble det beregnet med utgangspunkt i de 3 siste månedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå