AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 3 søsken hvorav ett er umyndig. Far døde nylig og det ser ut til at arbeidsgiver hadde gruppelivforsikring i Gjensidige. Ut fra det jeg har klart å lese meg frem til er det en utbetaling på 5G som går til de etterlatte. Barn under 25 skal ha minimum 40% av dette. Det resterende går til ektefellen. Antar at dette ikke går inn i boet og må ærlig innrømme at jeg synes det er urettferdig. Jeg har klart meg selv hele mitt liv, jobbet og tjent egne penger fra ungdomsskolen, og fått minimalt fra mine foreldre. Mine søsken har fått betydelig mer opp gjennom årene og yngste har fått puter under armene og fått alt hun har pekt på omtrent. Nå skal hun i tillegg få nesten 200.000kr fordi hun er den eneste av oss som er under 25. Vet at det er dårlig gjort å tenke slik, men er bitter på mye som har skjedd opp gjennom årene. Og synes ting blir bare verre og verre. kjenner jeg synes det er urettferdig at vi andre må jobbe og slite for å spare opp penger mens noen bare skal få lagt det i hendene og få et helt annet utgangspunkt enn oss andre. Vi har også mistet en far og har ikke akkurat fått flere hundre tusen i oppveksten. Jeg måtte betale det meste selv, og trådte inn i voksenlivet med 0kr på sparekonto. Det er ikke at jeg ikke unner mitt søsken penger, men jeg synes det er litt urettferdig. Er sikkert smålig av meg, men bitterheten over å ha følt seg 0 verdt i mange år gjør at jeg ikke klarer å styre mine følelser. Anonymkode: 7c7dd...f46 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Du har forstått mye du. Grunnen til at umyndige får penger er nettopp fordi de er umyndige og har mistet en av sine forsørgere. Fremfor å trekke misunnelsekortet bør du sette pris på at du har hatt en far til du har blitt myndig og vel så det. Denne sutringen er for dum. Anonymkode: 0c040...ca3 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Fikk selv denne forsikringen utbetalt når min far døde da jeg var 14. Søsknene mine har "tøyset" litt om disse pengene, men de er glad til at de fikk ha pappa i livet sitt til de var over 20 år. De fikk ha pappa med seg i livene sine under konfirmasjon, lærekjøring og til og med tatt et glass vin og filosofert om livet med han. Jeg skulle ønske jeg fikk opplevd alt dette. Forsikringen var under overformynderi til jeg ble 18, etterhvert ble det til egenkapital til bolig. Kanskje litt "urettferdig" ja i forhold til de andre, men de unner meg dette og de er glade for at lillesøster har sikret seg for fremtiden. Å jaggu meg har de sikret seg og på sine egne måter i dag, så alle er på lik plass i livet den dag i dag:) leit at du føler deg urettferdig behandlet i barndommen. Det kan du dessverre ikke gjøre noe med i dag. Den forsikringen har det utfallet der uansett, så det kan du ikke gjøre noe med. Arv får man jo alltids en dag (dessverre som regel under triste omstendigheter). Så du må nok prøve å spare og bygge opp din egen kapital. Samt prøve å bygge opp deg selv og din egen familierelasjon. Prøv og å ta vare på ditt umyndige søsken, det er så viktig ! Anonymkode: 29b0a...4a6 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Greit nok at jeg hadde pappa i livet mitt mye lenger, men samtidig så følte jeg ikke at jeg hadde det. Har følt meg veldig tilsidesatt og at jeg ikke har vært viktig. Jeg har spart og bygget opp min egen kapital i alle år. Mens mine søsken har fått alt tilrettelagt og dekket alle utgifter både til hybel ved skolegang og sertifikat. Det er derfor det føles så urettferdig. Anonymkode: 7c7dd...f46
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Du får glede deg til moren din dør da vet du så du får pengene "dine". Anonymkode: 9481f...d11
RoH Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Hvem har sagt at verden er et rettferdig sted?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Høres ut som et tåpelig regelverk. Men verden er ikke rettferdig. Anonymkode: 3ce6d...fcc
Sirah Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Verden er dessverre urettferdig. Sier som de andre: I stede for å være misunnelig på søskenet ditt får 200,000kr så sett pris på at du fikk ha din far i livet ditt så lenge som du fikk. Denne ordninger er for å sikre barn og ektefelle, ikke for å sikre voksne "barn". Man kan føle at det er så urettferdig man bare vil, men sånn er det bare. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 Dette er jo ikke et generelt regelverk, men vilkårene for akkurat den forsikringen faren din hadde.Da faren til barna mine døde ble forsikringssummen fordelt mellom alle barna, uavhengig av alder. Anonymkode: 9481f...d11 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Sånn er det. Jeg var passert 25 da min ene forelder døde. Mitt yngste søsken var under tyve. H*n fikk en månedlig utbetaling i noen år, og det samme fikk den gjenlevende forelderen. Det var slik forsikringen var tegnet. Jeg har aldri tenkt at det var urettferdig, da jeg som nevnt levde lenger med den døde forelderen. Det er mye verre den forskjellsbehandlingen den gjenlevende forelderen har gjennomført i åresvis. Men jeg har lært meg å leve med det også og heller være stolt av at jeg ikke snylter på foreldrene mine.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit nok at jeg hadde pappa i livet mitt mye lenger, men samtidig så følte jeg ikke at jeg hadde det. Har følt meg veldig tilsidesatt og at jeg ikke har vært viktig. Jeg har spart og bygget opp min egen kapital i alle år. Mens mine søsken har fått alt tilrettelagt og dekket alle utgifter både til hybel ved skolegang og sertifikat. Det er derfor det føles så urettferdig. Anonymkode: 7c7dd...f46 Forsikriingen skal kompensere for tapt inntekt til forslrgelse av det mindreårige barnet. Er det urettferdig? Ingen andre enn deg selv har forsørgerplikt for deg når du er myndig. Du får heller ikke barnepensjon fra NAV fordi du har mistet din far, det får ditt mindreårige søsken. Din mor får og enkelpensjon fra NAV, er du missunnelig også på henne? Hun har ikke bare mistet sin ektefelle men også en intekt. Å være missunnelig på noen er skjelden sunt. Du får enten jobbe politisk for å endre systemet elelr godta at det er slik og har vært slik i mange tiår. Å sutre over dette er barnslig. At du ikke sørger over en tapt pappa men er opptatt av penger er heller merkelig. Anonymkode: 0c040...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Grunnen til at umyndige får penger er nettopp fordi de er umyndige og har mistet en av sine forsørgere. I startinnlegget blir det opplyst at aldersgrensa for utbetaling er 25. Mener du dette er feilaktig, grensa er i virkeligheten 18, eller sitter du der og bevisst lyver? (Et retorisk spørsmål). Anonymkode: 0beb4...aca
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 Har vært samme situasjon her. Yngste får pensjon, regelen var hvis noen var under 20 ved dødsfallet. Så han vil få i tre år totalt. Det verste er at hvis ingen barn var under 20 år, så ville siste ektefelle motta pensjonen fant vi ut (selv etter skilsmisse!!)! Dvs, hans ekskone, som han ikke hadde noen barn med, og som han kun var gift med i få år før forholdet røyk fordi hun var utro. Og som han ikke hadde snakket med på nesten ti år da han døde. Er sjeleglad for at min bror får denne pensjonen, men regelen burde jo vært at voksne barn går før fraskilt ektefelle. Evt at tidligere ektefelle med felles barn går foran tidligere ektefelle uten felles barn. Anonymkode: ad5dc...24b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært samme situasjon her. Yngste får pensjon, regelen var hvis noen var under 20 ved dødsfallet. Så han vil få i tre år totalt. Det verste er at hvis ingen barn var under 20 år, så ville siste ektefelle motta pensjonen fant vi ut (selv etter skilsmisse!!)! Dvs, hans ekskone, som han ikke hadde noen barn med, og som han kun var gift med i få år før forholdet røyk fordi hun var utro. Og som han ikke hadde snakket med på nesten ti år da han døde. Er sjeleglad for at min bror får denne pensjonen, men regelen burde jo vært at voksne barn går før fraskilt ektefelle. Evt at tidligere ektefelle med felles barn går foran tidligere ektefelle uten felles barn. Anonymkode: ad5dc...24b Hun ville kun fått noe av pensjonen dersom hun hadde lav inntekt. Etterlattepensjon til ektefelle/tidligere ektefelle dersom det ikke er gått for mange år etter skilsmisse, er behovsprøvd (altså kun ved lav inntekt). Anonymkode: 9481f...d11
asterix Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært samme situasjon her. Yngste får pensjon, regelen var hvis noen var under 20 ved dødsfallet. Så han vil få i tre år totalt. Det verste er at hvis ingen barn var under 20 år, så ville siste ektefelle motta pensjonen fant vi ut (selv etter skilsmisse!!)! Dvs, hans ekskone, som han ikke hadde noen barn med, og som han kun var gift med i få år før forholdet røyk fordi hun var utro. Og som han ikke hadde snakket med på nesten ti år da han døde. Er sjeleglad for at min bror får denne pensjonen, men regelen burde jo vært at voksne barn går før fraskilt ektefelle. Evt at tidligere ektefelle med felles barn går foran tidligere ektefelle uten felles barn. Anonymkode: ad5dc...24b Dette stemmer ikke. For å få etterlattepensjon som fraskilt ektefelle må man ha vært gift i mange år og det kan ikke ha gått så mange år etter skilsmissen. Det er også i tillegg inntektsgrense.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: I startinnlegget blir det opplyst at aldersgrensa for utbetaling er 25. Mener du dette er feilaktig, grensa er i virkeligheten 18, eller sitter du der og bevisst lyver? (Et retorisk spørsmål). Anonymkode: 0beb4...aca Her er det vel forskjellig fra forsikring til forsikring? Mitt søsken var over 18 og fikk forsikringen til vedkommende var i 20 årene. Husker ikke nå hvor lenge.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Her er det vel forskjellig fra forsikring til forsikring? Mitt søsken var over 18 og fikk forsikringen til vedkommende var i 20 årene. Husker ikke nå hvor lenge. Betingelsene i forsikringer settes av forsikringsselskapet. Hvor mye som kommer til utbetaling er (nesten?) Alltid avhengig av alder. Følgelig får et barn på tre år mye mer enn et barn på sytten år. Hva grunnen er? Det er langt flere år til en treåring er selvforsørgende enn en syttenåring. Forsikringen er nemlig en "erstatning" for det bidraget den døde har gitt til oppfostring av barnet. Husk og på at Fylkesmannens avdeling for umuyndiges midler kommer inn i bildet slik at barnet selv eller dets gjenlevende forelder med verge kan disponere pengene fritt før barnet er myndig. Tråden her er slike problemstillinger og sutretråder det ikke er mulig å gjøre annet enn å riste på hodet av. Snakk om småligheter på grunn av noen kroner når ett menneske har dødd. Anonymkode: 0c040...ca3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betingelsene i forsikringer settes av forsikringsselskapet. Anonymkode: 0c040...ca3 Det var det jeg mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå