AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Hei. Jeg er 26 år, er i 100% jobb, men er borte fra jobb stort sett hver uke, enten bare noen dager eller heile uken. Pga sjukdom, alt i fra astma ( stort sett hele vinterhalvåret er jeg astmasyk ) er ellers mye plaget med magesmerter ( legene finner ikke ut av hva det er, men har konkludert med at dei tror det er psykisk. ( ble seksuelt misbrukt som barn, i flere år ) men har hele tiden prøve mitt aller beste å "leve normalt ". Med jobb, osv. Men jeg sliter veldig ang jobben, pga astma, trøtt , sliten, lite søvn ofte, ( vært slik i alle årene jeg har vært i arbeid ( 8år ). ( var sykemeldt i 1 år en gang pga depresjon pga alt som skjedde i barndomen ) og går fast til psykolog nå. Men nå føler jeg at nok er nok, jeg er på nytt syk og vet det vil ta tid å bli frisk igjen ( astmaen ). Eg har derfor en del spørsmål til dere som er uføretrygdet - hvordan gikk du frem for å bli ufør ? Skal til doktor i mårra pga astmaen og tenker å lufte dette for han, men hvordan ? Er det en lang prosses å bli ufør ? Er det vanskelig ? Kan doktoren min være uenig med meg ang dette? Skriv info til meg, er dere snill. Takk på forhånd. Anonymkode: c6e99...425
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Ja, det er en lang prossess. Først må du være sykmeldt 1 år, deretter flere år på AAP. I løpet av disse årene skal de prøve å finne ut om du kan bli frisk/bedre og om du vil fungere bedre i andre yrker. For å finne ut dette må du ut i praksis. Finner Nav og legen din ut at det ikke er håp om at du kan fungere i jobb kan det da søkes uføre. Ja, jeg vil si det er vanskelig å få ufør og det er ikke sikkert legen din er enig i at du bør bli ufør. Jeg syns heller du bør ta opp med legen din om hva dere kan gjøre for at du skal få en bedre hverdag siden du er mye syk. Andre behandlingsmuligheter osv. Anonymkode: 9ad8d...226 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Jeg ble først sykemeldt, og da var ikke uføretrygd snakk om hverken fra meg eller legens side. Etter et år fikk jeg det som het rehabiliteringspenger (AAP), så yrkesrettet attføring to år, så over på det som da ble innført i 2010, AAP. Hadde nesten sju år på AAP, og prøvde å ta utdanning, prøvde meg i flere jobber, hadde alltid plan om behandlinger, trening og medisiner i tillegg. Så det tok 11 år fra jeg først ble sykemeldt. Legen kan være uenig med deg ja. Det er først når du ikke klarer å være i jobb at det blir vurdert. Du må altså først bli sykemeldt. Etter et år så kan du søke om AAP, da vil du få 66% av lønnen din de siste tre årene. Det var forresten aldri jeg som ba om å bli ufør. Det var Nav som til slutt maste om det i et par år før jeg gikk med på å søke. Du må nok belage deg på alt fra rehabiliteringsopphold, treningsopplegg og alt annet. Prøve ut alle medisiner mot astma. Det er mye som skal testes ut for å finne ut om du kan fortsette i jobb. Foreløpig virker det ikke som du er dårlig nok til sykemelding en gang, isåfall kun gradert. Snakk med legen din om sykemelding og hvordan du kan bli bedre, ikke uføretrygd. Det er mitt tips. Anonymkode: f5cfb...49a 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Jeg er 26 år, er i 100% jobb, men er borte fra jobb stort sett hver uke, enten bare noen dager eller heile uken. Pga sjukdom, alt i fra astma ( stort sett hele vinterhalvåret er jeg astmasyk ) er ellers mye plaget med magesmerter ( legene finner ikke ut av hva det er, men har konkludert med at dei tror det er psykisk. ( ble seksuelt misbrukt som barn, i flere år ) men har hele tiden prøve mitt aller beste å "leve normalt ". Med jobb, osv. Men jeg sliter veldig ang jobben, pga astma, trøtt , sliten, lite søvn ofte, ( vært slik i alle årene jeg har vært i arbeid ( 8år ). ( var sykemeldt i 1 år en gang pga depresjon pga alt som skjedde i barndomen ) og går fast til psykolog nå. Men nå føler jeg at nok er nok, jeg er på nytt syk og vet det vil ta tid å bli frisk igjen ( astmaen ). Eg har derfor en del spørsmål til dere som er uføretrygdet - hvordan gikk du frem for å bli ufør ? Skal til doktor i mårra pga astmaen og tenker å lufte dette for han, men hvordan ? Er det en lang prosses å bli ufør ? Er det vanskelig ? Kan doktoren min være uenig med meg ang dette? Skriv info til meg, er dere snill. Takk på forhånd. Anonymkode: c6e99...425 Om det stemmer at du stort sett er borte en eller flere dager hver uke, og dette er noe som har vedvart over tid, er du nok snart på vei til å bruke opp sykepengerettighetene dine uansett. Veien videre, etter at sykepengerettighetene dine er oppbrukt, er AAP (da må arbeidsevnen være nedsatt med minst 50%), behandling, tiltak, avklaring. Kanskje er en delvis ufør det rette for deg? Kanskje kan du klare å jobbe 60 - 100% med bedre behandling/tilrettelegging. Det vil tiden vise. Kan love deg at du ikke kommer noen vei med å utrykke ønske om/søke om ufør allerede nå, hverken til fastlege eller nav! Kanskje det går an å behandle astmaen mer effektivt? Ved å prøve ut andre medisiner, og forsøke å kartlegge hva som trigger anfall, og bedre forebygge disse? Dersom psykologen din ikke er ekspert på traumebehandling, kan det hende du har utbytte av å bli henvist til noen som er? Du får uansett ikke innvilget ufør før arbeidsevne er kartlagt, og funnet som varig nedsatt, ei heller før all behandling er utprøvd. Det du kan gjøre allerede i dag, er å ta kontakt med din fastlege og forklar hvor sliten du er. Høres ut som du trenger en litt lengre sykemelding, enten gradert eller full, så du får hentet deg inn litt. Og hadde nok ikke vært dumt med henvisninger til spesialister så du får utredet/behandlet astamen din/traumene dine bedre. (Og du skal ikke se bort i fra at astmaen kan bedre seg om du får det bedre med psyken. Kropp og hode henger sammen!) Uansett, lykke til! Håper du snart får det bedre! Anonymkode: ca361...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Nå har det jo kommet nyere regler innenfor AAP der det er meningen man skal avklare mennesker innen kortere tid. Om du er heldig er du avklart innen 2 år, og det vil da være klart om du kan jobbe mye, litt eller ingenting Anonymkode: 1500b...468
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Har du søkt om dette https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/kronisk-syk-arbeidstaker? Anonymkode: 480d5...0c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå