Gå til innhold

Barnefar inngår ekteskap, men skal fortsatt være enslig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til barnet mitt sier han skal inngå nytt ekteskap med en kvinne fra østen. De skal ikke bo sammen, og han sier det er fordi han ikke ønsker å bli bidragspliktig. Nav vil se på han som enslig i forhold til boutgifter, så da vil han fortsatt ikke ha bidragsevne.

Regner med at han har undersøkt saken, og at det er reelt samboerskap, og ikke ekteskap, som tilsier at han har noen å dele boutgifter med.

Jeg vil likevell forhøre meg her. Er det noen som har erfaring fra liknende forhold?

Anonymkode: c9051...d53

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

De er jo forsatt gift selv om de ikke bor sammen, dårlig forsøk på svindel

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Når han gifter seg regnes man jo som to uansett. Han må være norges dummeste mann. Håper det er sant som de sier, at barn arver intelligensen til mor.

Anonymkode: 2b23c...53a

• Liker 22
Skrevet

Nå føler jeg meg skikkelig dum her, men hvordan skal det at han gifter seg med en annen dame gjøre at han unngår bidrag? Bidrag til barnet sitt?

Man må jo betale bidrag selv om man er gift med noen andre enn barnas mor. 

Jeg skjønte ikke problemstillingen i HI tror jeg. 

Anonymkode: c7ad4...d90

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når han gifter seg regnes man jo som to uansett. Han må være norges dummeste mann. Håper det er sant som de sier, at barn arver intelligensen til mor.

:fnise:

Skrevet

Når han blir gift vil det ikke ha noe å si hvpr hun er fra eller om hun bor med ham.. Han er per definisjon ikke enslig som gift.. Dette trenger dog ikke å ha noe å si for bidrag - det er kun om han har lav bidragsevne det kan ha noe å si. Han vil ha mer til overs til å betale bidrag da satsene for livsopphold og bolig er lavere som gift enn som enslig...

Anonymkode: aa67e...f42

Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

:fnise:

Morsomt? De sa de til meg og partner på familiekontoret.

Skriv nor fornuftig/ rett meg istedet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åj. Mulig jeg misforstod. Sorry😊

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke, nei. Intelligens er ca. 70 % arvelig, og stammer både fra mor og far, åpenbart.

Anonymkode: 56eb8...a9f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var morsomt som i "tenkte akkurat det samme som deg". 

Hvordan, bare hvordan, skulle han fått til å gifte seg og være registrert som gift og tro at han regnes som enslig bare fordi han bor alene og ikke er registrert som samboer.

Skrevet
1 minutt siden, Mass skrev:

Ja, det var morsomt som i "tenkte akkurat det samme som deg". 

Hvordan, bare hvordan, skulle han fått til å gifte seg og være registrert som gift og tro at han regnes som enslig bare fordi han bor alene og ikke er registrert som samboer.

Forstod det etterhvert😂

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke, nei. Intelligens er ca. 70 % arvelig, og stammer både fra mor og far, åpenbart.

Anonymkode: 56eb8...a9f

Det vet vi ikke sikkert, som ved all forskning. Hvorfor skulle dine 70 værr mer sant? Alt er hypoteser og man kan aldri konkludere sikkert 😊 dlik er naturvitenskap.

• Liker 4
Skrevet

Han må være tafatt. bare si at når man er gift regnes man som to uansett, selv om de ikke bor sammen - så han må betale bidrag deretter. 

Anonymkode: 1ee9f...b4c

• Liker 3
Skrevet

La han leve i troa...

Anonymkode: 42450...c94

• Liker 1
Skrevet

Mener du at han gifter seg religiøst? Er han muslim? 

Men dette har ingenting å si for hans bidragspsplikt. 

Anonymkode: a4cc9...524

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at han gifter seg religiøst? Er han muslim? 

Men dette har ingenting å si for hans bidragspsplikt. 

Anonymkode: a4cc9...524

TS her: Han er ikke muslim, og han hevder at når nav beregner hva han trenger til livsopphold og boutgifter, så vil han bli regnet som enslig dersom de har hver sin bostedsadresse. Han har ikke bidragsevne i dag, og jeg synes NAV beregner skyhøye bo- og leveutgifter for en enslig mann. Hadde vi hatt så mye å rutte med, så hadde jeg følt meg rik. 

Anonymkode: c9051...d53

Gjest NotNaomi
Skrevet

Han skal altså gifte seg,og har ikke økonomi sånn at hun kan flytte hit til ham? Og hvordan tror han at det å gifte seg ikke gjør ham bidragspliktig? Noe av det dummeste jeg har lest.

Og du tror han har undersøkt saken?Han har vel snakket med en luring som er gift med ei fra Østen da,som heller ikke har skjønt stort.Eller bare har lurt ham for morro skyld.Så mye rart en skal lese.

Skrevet

Det har selvfølgelig ingenting å si om de bor sammen eller ikke, er man gift så er man gift. Det vil ikke ha noe å si for bidraget heller. Hans bidragsevne går ikke ned fordi han har en annen å dele utgiftene med. Om de får barn sammen vil derimot bidrag til ditt barn gå ned, men han må jo da betale for sitt nye barn også så hans barneutgifter vil til sammen øke. Ikke den skarpeste kniven i skuffen den fyren der.

Anonymkode: f28ad...932

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at fars bidrags-evne bedres med ny partner som han ikke bor sammen med. Selv om en er gift deler en ikke alt. En blir ansvarlig ovenfor den andres gjeld og har innsyn i dens økonomi. Men utover dette er det ikke spesielt. 

Legg merke til at regelverket hele tiden nevner husstandens økonomi. Det vil si folkeregistret på samme bopel. Har to gifte delt bopel bor de ikke sammen om det ikke er fiktivt. Ut fra dette tror jeg ikke NAV kan fastsette øket bidrags-evne.  Finner de det hele til å være fiktivt kan bidrags-evnen skjønnfastsettes. Men det var ikke tema her.

Vil fars nye kone fra østen bidra med inntekt. Neppe vil jeg si, i ihvertfall den første tiden. Det er svært vanlig at de blir gående uten inntekt og forsørget av ektefelle resten av tiden i Norge. De som jobber har en deltidsjobb med lav inntekt som regel. Dette er erfaringer fra miljøer.

Skulle far skille seg fra sin nye kone fra østen vil han sannsynlig bli bidragsplikt ovenfor henne en kort tid (opp til tre år) om hun ikke har inntektsevne. (Hvis han selv har bidrags-evne).

Til slutt må far stille garanti til UD for å få tatt konen hit. Det vil si garanti for at han forsørger henne en tid fremover.

Skrevet

Hvis han ikke har inntekt nok til å være bidragspliktig,  så har han neppe råd til å få henne hit heller, da det krever en god del. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis han gifter seg med henne og hun blir ny i Norge må han vise til god nok inntekt/formue til å forsørge henne en periode på minimum et år ca. Ellers får de ikke innvilget familieinnvandring. Hvis han kan dokumentere at han kan forsørge et annet menneske må han da kunne betale for ungen sin! For en dott.

Anonymkode: 47d20...32e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...