AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Jeg og samboer har tre barn sammen og de har kun samboers etternavn, han ønsket dette sterkt da barna ble født og jeg gikk med på hans ønske. Jeg tenkte jo tanken på at vi etterhvert skulle gifte oss iom vi hat barn sammen og at jeg kom til å ta samboers etternavn. Men jeg har nå innsett at det aldri kommer til å skje da han ikke vil gifte seg, dette sårer meg faktisk en god del. Så nå ønsker jeg sy barna får mitt etternavn også sånn at vi hr felles navn. Samboer et sur for dette og mener det ikke går an. Noen som er erfaring på området? Er jeg sær som ønsker dette? Trenger jeg hans samtykke til å endre navn? Er det vanlig med mors eller fars navn først? Hva med bindestrek imellom? Anonymkode: 263e8...95e 3
Nie Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Du fyller ut et skjema du finner på alltin, og leverer dette hos folkeregisteret. Bruker du ikke bindestrek mellom navnene blir første navn registrert som mellomnavn. Meeeen dette får du ikke gjort uten fars samtykke og underskrift 8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 Det er ikke sært eller vanskelig, hvorfor synes han det? Det er bare å sende inn navneendring, lett som bare det men begge foreldre må signere. Du kan bruke det argumentet at du kan få problemer med å reise med barna dersom de har et annet navn enn deg. I slike tilfeller må du kunne dokumentere at barna er dine med en fødselsattest, eller at mannen din skriver en bekreftelse på at du kan reise med dem. Det er ikke spesielt hyggelig situasjon å havne i, det kan du bruke for å begrunne navneendring. Anonymkode: ee87d...1b9 18
Polly Ester Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 Jeg syns du bør stå på ditt. Eventuelt bytte ditt etternavn til han sitt, selv om dere ikke er gift. Hvis han ikke har et vernet etternavn så er det enkelt å bytte. Enklere for deg enn å få samtykke av faren til å bytte på ungene, virker det som. Eller blir han sur om du skal ha samme etternavn som han uten å være gift også? 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Vi fikk mamma sitt navn da jeg var 12. Ikke noe problm det Anonymkode: 0d9e6...afa 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 For en dust. Det er ingen selvfølge at hans navn skal stå som hovednavn heller Anonymkode: 7e9ad...50a 10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Skrevet 25. februar 2018 En god vennnne har samme utfordring som deg, TS. Hun trodde de skulle gifte seg. Det ble ikke slik og han vil ikke signere for at barna får hennes etternavn-hans etternavn. I dag har de kun hans etternavn. Vil sende henne denne tråden, i tilfelle hun finner en løsning. Hun sier hun har forsøkt «alt»...🤷♀️ Anonymkode: d0329...546 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Skrevet 25. februar 2018 Om han nekter å samtykke så hadde jeg skiftet mitt etternavn til hans, kun på trass! Og beholdt mitt gamle som mellomnavn. Anonymkode: f87f2...4d1 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Skrevet 25. februar 2018 Hvorfor bytter ikke du til hans navn? Anonymkode: 41db9...707 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #11 Skrevet 25. februar 2018 Husker jeg fikk valget med noen krav. Han villa ha sitt navn, og det skulle bare være et. I tillegg skulle jeg gjøre jobben alene. Barnet endte opp med bare mitt, slik at begge fikk oppfylt et krav. Du kan endre alene så lenge du har foreldreansvar alene. Anonymkode: 38c0b...bd2 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer har tre barn sammen og de har kun samboers etternavn, han ønsket dette sterkt da barna ble født og jeg gikk med på hans ønske. Jeg tenkte jo tanken på at vi etterhvert skulle gifte oss iom vi hat barn sammen og at jeg kom til å ta samboers etternavn. Men jeg har nå innsett at det aldri kommer til å skje da han ikke vil gifte seg, dette sårer meg faktisk en god del. Så nå ønsker jeg sy barna får mitt etternavn også sånn at vi hr felles navn. Samboer et sur for dette og mener det ikke går an. Noen som er erfaring på området? Er jeg sær som ønsker dette? Trenger jeg hans samtykke til å endre navn? Er det vanlig med mors eller fars navn først? Hva med bindestrek imellom? Anonymkode: 263e8...95e Ville vært naturlig å bruke begge navn fra begynnelsen av. Men å endre dette nå er en formalitet. Og mannen bør være litt mindre egoistisk på området her. Anonymkode: 69de3...ef8 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For en dust. Det er ingen selvfølge at hans navn skal stå som hovednavn heller Anonymkode: 7e9ad...50a De synes de fleste menn. Og mitt inntrykk er at de fleste kvinner føler seg beæret av å gi hans navn til sine barn. Anonymkode: 38c0b...bd2 1
SesameStreet Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer har tre barn sammen og de har kun samboers etternavn, han ønsket dette sterkt da barna ble født og jeg gikk med på hans ønske. Jeg tenkte jo tanken på at vi etterhvert skulle gifte oss iom vi hat barn sammen og at jeg kom til å ta samboers etternavn. Men jeg har nå innsett at det aldri kommer til å skje da han ikke vil gifte seg, dette sårer meg faktisk en god del. Så nå ønsker jeg sy barna får mitt etternavn også sånn at vi hr felles navn. Samboer et sur for dette og mener det ikke går an. Noen som er erfaring på området? Er jeg sær som ønsker dette? Trenger jeg hans samtykke til å endre navn? Er det vanlig med mors eller fars navn først? Hva med bindestrek imellom? Anonymkode: 263e8...95e Hva er argumentet hans for at det ikke går an? 1
Ulrikke Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 Jeg tok min mors pikenavn som mellomnavn etter fylte 40. Det er så enkelt som bare det, tror det tok under 24 timer før jeg fikk beskjed om at det var godkjent. Skjønner ikke at han skal se på det som noe problem, med mindre barna allerede har 2-3 fornavn og etternavnet hans er mange stavelser og det klinger ekstremt dårlig sammen med ditt. Forstår godt at du vil at barna skal ha ditt også, men du får dessverre ikke endret det om han nekter å signere...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 Null problem å bytte navnet, men han må jo også signere på det. Mye bedre at dere gjør det nå enn ved en eventuell skilsmisse/samlivsbrudd som mange ender opp med. Ellers så kan du endre etternavn til hans. Det å være gift eller ikke har faktisk ingenting å si i forhold til etternavn. Det er kun hvis det er vernede navn at det kan være litt mer styr i form av at det kanskje må godkjennes av familien. Anonymkode: 55c22...3a8 4
Arkana Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 Du er ikke sær og det er ikke vanskelig, men du trenger hans samtykke. Og som noen over her påpeker trenger dere ikke være gift for at du endrer til hans etternavn. Navnebytte og ekteskap har ingenting med hverandre å gjøre. 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 Det er enkelt å bytte navn, men det krever hans samtykke. Men synes dere begge virker litt vanskelige. Du kan fint bytte etternavn uten å være gift, om ønsket er samme etternavn som barna. Det er også merkelig å ville bytte barnas etternavn nå i etterkant, i stedet for å stå for valget man tok. Det å gjøre dette "på trass" fordi han plutselig ikke vil gifte seg er ganske barnslig. Og det å plutselig ikke ville gifte seg er tilsvarende barnslig fra hans side, det samme er påstander om at det ikke er mulig å bytte navn. I det hele bærer hele innlegget ditt preg av at dere har en del kommunikasjons utfordringer det bør tas tak i? Anonymkode: b50c9...f19 3
Betti Skrevet 26. februar 2018 #19 Skrevet 26. februar 2018 (endret) Våre barn har mitt og mannens med bindestrek mellom. Samme her jeg da vi giftet oss. Jeg nektet å gi fra meg mitt så vsr aldri spørsmål om hva vi valgte. Jeg hsr en eldre halvsøster hvor moren (vi har felles far) fjernet pappas etternavn og tok kun sitt eget da de ble skilt back in the days. Endret 26. februar 2018 av Betti
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #20 Skrevet 26. februar 2018 Vi tok mitt etternavn på datteren vår da hun ble født da vi ikke var gift, men nå endte mannen min opp med etternavnet vårt igjen da vi giftet oss da. Jeg skjønner deg veldig godt at du ønsker å ha samme navn som barna dine og at det kanskje føles litt rart å ta hans om dere ikke er gift.. Men for å svare på spørsmålet så er det jo mulig å endre etternavnet på ungene, men han må godkjenne han og. Om ikke du alt har gjort det kan du jo sette deg ned med han og forklare hvorfor du ønsker å ha ditt navn også på barna. Rekkefølgen tror jeg man bare velger ut ifra hva som høres best ut(?). Anonymkode: 3a356...76e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå