Gå til innhold

Finnes det noen som helst nødhjelp for blakke studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Som tittel sier: Finnes det noen nødhjelp for helt blakke studenter? 

Dette er mitt siste semester, og får ikke studielån. Bodde med samboer, og hadde delt konto, men han stjal pengene og reiste til utlandet (anmeldt). Nå er kredittkort makset ut, det er ingen jobber å finne i umiddelbar nærhet. Brukte depositum fra forrige leilighet til å komme meg inn på hybel. Foreløpig er det familien min som hjelper meg med pengene. 

Finnes det noen form for nødhjelp en kan søke etter? 

Anonymkode: a3173...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men du kan ta pause fra studiet og jobbe til du får ordnet med det samboern din har stjelt. Var det han som betalte for deg siden du ikke hadde studielån? Isåfall kan det lønne seg å få til en ordning med skolen slik at du får fullført studiet med lavere progresjon mens du jobber.

Anonymkode: 87da7...425

• Liker 6
Skrevet

Sosialen på nav? 

Anonymkode: a1080...503

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosialen på nav? 

Anonymkode: a1080...503

Hjelper ikke studenter, siden studenter allerede er subsidiert fra før.

• Liker 8
Skrevet

Var det ikke en eller annen sugardaddy-side som var i vinden for litt siden, som var til for studenter?

Anonymkode: bd674...d99

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville satset videre på Sparebanken Mor.

• Liker 13
Skrevet

Frelsesarmeen gir bort mat.

Anonymkode: 1d578...3c4

• Liker 4
Skrevet

Pause fra studiene mens du jobber og legger av penger.

Anonymkode: c9bae...1a6

• Liker 9
Skrevet

TS her: Er 3 mnd. fra å gjøre meg ferdig med studiene, og de fagene jeg tar nå blir ikke holdt før neste vår. Har så utrolig lite lyst å kaste bort et år, derav forhører jeg meg om det finnes noen ordninger. 

Greia med felles konto var at jeg har jobbet i feriene, og han jobbet vanlig, og vi da brukte felles konto. Det viste seg at han hadde vært utro, og når konfrontert med informasjonen så tømte han konto, og reiste til utlandet. Alt skjedde veldig fort, og det hadde aldri slått meg at han ville finne på noe slikt (tømme konto, reise). 

Skrevet

Går det an å ta opp privat lån hos et familiemedlem? Veldig enig at det er bortkastet og sånn sett vil være dyrere dersom du må ta hele året om igjen hvis du reiser for å finne en jobb. 

Anonymkode: 8572a...1c8

• Liker 9
Gjest chisandra
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Er 3 mnd. fra å gjøre meg ferdig med studiene, og de fagene jeg tar nå blir ikke holdt før neste vår. Har så utrolig lite lyst å kaste bort et år, derav forhører jeg meg om det finnes noen ordninger. 

Greia med felles konto var at jeg har jobbet i feriene, og han jobbet vanlig, og vi da brukte felles konto. Det viste seg at han hadde vært utro, og når konfrontert med informasjonen så tømte han konto, og reiste til utlandet. Alt skjedde veldig fort, og det hadde aldri slått meg at han ville finne på noe slikt (tømme konto, reise). 

Forklar situasjonen din på nav, du har jo bevis på at kontoen er tømt? Siden du har så korttid igjen på studiet, skal du ikke se bort fra at de hjelper deg. De kan utvise skjønn i saker. 

Skrevet

Ja du kan vel få bostøtte fra husbanken, om du ikke har rett på studielån?

Anonymkode: 5f41c...360

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Tøytigern skrev:

Hjelper ikke studenter, siden studenter allerede er subsidiert fra før.

Jo, i særtilfeller kan de gjøre unntak. Her er hun uten rett på studielån og ferdig på skolen om 6 mnd. Søk du TS, og får du avslag, så klag.

Anonymkode: 00020...389

• Liker 6
Gjest justcurious
Skrevet

Tåpelige kommentarer fra enkelte. Føler med deg TS, vet hvordan det er å slite økonomisk. Tror dessverre ikke det er mulig å få støtte fra Nav mens man studerer, men tror du har krav på støtte fra Husbanken i alle fall.

Skrevet

I særtilfeller så kan nav hjelpe folk selv om de er studenter. Men her gjelder det å være åpen om hva som har skjedd og grunnen til at du ikke får penger fra Lånekassen. De kan utvise skjønn, selv om det ikke er sikkert at du får spesielt mye, da får du beskjed om å kvitte deg med alt som er pengesluk (bil feks). 

Anonymkode: 6daca...5a3

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, justcurious skrev:

Tåpelige kommentarer fra enkelte. Føler med deg TS, vet hvordan det er å slite økonomisk. Tror dessverre ikke det er mulig å få støtte fra Nav mens man studerer, men tror du har krav på støtte fra Husbanken i alle fall.

Man får heller ikke bostøtte som student.

Anonymkode: c36fa...7e4

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Som tittel sier: Finnes det noen nødhjelp for helt blakke studenter? 

Dette er mitt siste semester, og får ikke studielån. Bodde med samboer, og hadde delt konto, men han stjal pengene og reiste til utlandet (anmeldt). Nå er kredittkort makset ut, det er ingen jobber å finne i umiddelbar nærhet. Brukte depositum fra forrige leilighet til å komme meg inn på hybel. Foreløpig er det familien min som hjelper meg med pengene. 

Finnes det noen form for nødhjelp en kan søke etter? 

Du kunne søkt på legater, for lenge siden. Der er det normalt noe saksbehandlingstid. Ellers er det å komme deg i en hvilken som helst jobb for å brøfø deg selv som gjelder. 

Anonymkode: 92bb8...965

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan vel få bostøtte fra husbanken, om du ikke har rett på studielån?

Anonymkode: 5f41c...360

Nei. 

Anonymkode: dbef8...17b

Skrevet

Er en gruppe på fb som heter Litt Ekstra, de legger ut jobber man kan gjøre hjemmefra. Akkurat nå ligger det ihvertfall to linker til to av de største selskapene på slikt arbeid i verden, siden de søker folk i Norge til søkemotor evaluering og slike ting.

Anonymkode: ba831...93f

• Liker 1
Skrevet

TS her: Skal se meg rundt etter muligheter. Ble tipset om en lokal arbeidsiver som har relativt kjapp utbetaling, type annenhver uke, og som ansetter folk veldig fort. Perfekt for meg.  

Havnet i klemma med studiepoeng fordi jeg studerte noe helt annet for noen år siden, og ikke fikk avlagt eksamen i et veldig stort fag (type 60 studiepoeng). Dette førte til at jeg alltid har vært på grensen, da jeg ikke har noen slingringsmonn. Heldigvis snart ferdig, og klar for arbeidslivet. 

Vi har det egentlig ganske fint i Norge, med "gratis" utdannelse, og grisebillig studielån - Men du er også essensielt uten noen sikkerhetsnett når du først er student.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...