Gå til innhold

Arv, ektefelle, fellesbarn og særkullsbarn

Anbefalte innlegg

Gjest making.a.mess
Skrevet

Vi tenker å skrive et testamente. Har tenkt på det en stund men det er litt tiltak å sette seg ned å tenke over alt som må til. Hadde derfor håpet å kunne forenkle dette litt og helst ikke gjøre det flere ganger. 

1) kan vi skrive at ektemake har borett ut livet på eiendommen vi enda ikke kjøpt? Kort sagt at vi bruker ordet eiendom isteden for spesifikk adresse med gårds og bruksnummer? 

2) kan alle velge å sitte i uskiftet bo?

3) om en av oss plutselig dør arver ektefelle 1/4 og fellesbarn og særkullsbarn resten? 

4) særkullsbarnet er mitt, men min ektefelle vil stå som eier av eiendommen. Ikke særeie, kun stå som eier. Betyr det at særkullsbarnet ikke arver noe av eiendommens verdi om vi dør? Og om eiendommen hadde vært hans særeie ville særkullsbarnet mitt arvet noe eller arver dabare fellesbarna? 

Skrevet

1. Det er jeg ikke sikker på

2. Man kan ikke sitte i uskiftet bo hvis man har særkullsbarn og felleseie. Men man kan spørre særkullsbarnet og evt få ja til uskiftet bo, men særkullsbarnet må skrive under på en kontrakt om at dette er greit. Ellers har særkullsbarn alltid rett på å arve umiddelbart. Har man felles barn kan man sitte i uskiftet bo. 

3. Ja

4. Hvis boligen står på din ektefelle, så eier du på papiret ingenting og særkullsbarnet ditt vil med det ikke arve en krone. Vil tro det er det samme ved særeie. Særkullsbarn arver logisk nok kun sine biologiske foreldre. 

Skrevet

Du kan sitte i uskiftet bo, men de andre arvingene må nok godkjenne det.

3. Ditt særkullsbarn arver vel ikke din mann.

Skrevet
33 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

1) kan vi skrive at ektemake har borett ut livet på eiendommen vi enda ikke kjøpt? Kort sagt at vi bruker ordet eiendom isteden for spesifikk adresse med gårds og bruksnummer? 

3) om en av oss plutselig dør arver ektefelle 1/4 og fellesbarn og særkullsbarn resten? 

4) særkullsbarnet er mitt, men min ektefelle vil stå som eier av eiendommen. Ikke særeie, kun stå som eier. Betyr det at særkullsbarnet ikke arver noe av eiendommens verdi om vi dør? Og om eiendommen hadde vært hans særeie ville særkullsbarnet mitt arvet noe eller arver dabare fellesbarna? 

1. Ja, men dette kan du også tinglyse på eiendommen. Hvis en livsvarig borett blir tinglyst som en heftelse på en eiendom, så står det seg selv om eieren av eiendommen dør, og til forskjell fra en slik bestemmelse i et testament, så er ikke dette arv imotsetning til hvis det ikke blir tinglyst på eiendommen, men bare tatt inn i testamentet til den som eier eiendommen. Hvis det bare tas inn i testamentet, så er det å regne for arv, og da "spiser" det av arven din. Det "spiser" ikke av arven din hvis du får det tinglyst som en heftelse på eiendommen. 

En livsvarig borett kan være veldig verdifull, i alle fall hvis den som har retten, er ganske ung. Er man 50 år og ektefellen dør, så har man kanskje 40 år igjen å leve, og hvis man har en livsvarig borett til en bolig, så er boligen ikke verdt noe for noen andre i de 40 årene. En slik borett er veldig mye verdt. 

Man kan ta boretten inn i et testament, men da kan boretten bli kraftig redusert fordi pliktdelsarven til barna til avdøde går foran ektefellens rett til testamentsarv.

2. Nei. Ikke hvis avdøde hadde særkullsbarn eller særeie. Da må arvingene hans gi samtykke til uskifte.

3. Ja. Hvis det ikke er skrevet testament, og så er det regler om minstearv. Ektefellen skal ha det som er mest av 1/4-del og minstearv på 4G. 

4. Hvis du dør før din ektefelle, så skal det skje to oppgjør. Først skal formuen som ikke er særeie, deles, og så skal din formue (arven) deles. I den første delingen kan ditt "bo", som skal deles mellom barna dine, bli tilkjent en del av verdien av boligen hans fordi eiendommen ikke er hans særeie, men felleseie og derfor som hovedregel skal likedeles. Dermed kan i praksis din ektefelle måtte kjøpe ut blant annet ditt særkullsbarn for å beholde eiendommen. 

Hvis eiendommen derimot hadde vært din ektefelles særeie, så hadde ikke verdien av eiendommen blitt tatt med i likedelingen. 

Hvis derimot du dør før din ektefelle, så vil ikke ditt særkullsbarn arve ham selv om dere har felleseie. 

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Vi tenker å skrive et testamente. Har tenkt på det en stund men det er litt tiltak å sette seg ned å tenke over alt som må til. Hadde derfor håpet å kunne forenkle dette litt og helst ikke gjøre det flere ganger. 

Usikker.

Nei, ikke når man har særkullsbarn. Da må i så fall dette skrive under på uskifte.

Nei. Ektefelle arver 1/4 (minst 6(?)G), og barn arver 2/3. 

Dersom dere er gift er eiendommen å regne som felleseie, og dermed noe ditt særkullsbarn har rett til å arve også. 

Anonymkode: 45e56...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...