deima Skrevet 25. februar 2018 #1 Del Skrevet 25. februar 2018 (endret) Hei, har for alvor begynt å vurdere nautikk utdanning og den maritime retningen. Men har utrolig mange uavklare spørsmål. Går nå siste året på videregående og kommer minimalt ut med 50 studiepoeng (inkl ekstrapoeng). Jeg har realfags kompetanse med fag som R1 og R2, Fysikk 1 og 2, Kjemi 1 og fremmedspråk nivå 3. Mange av folk rundt meg forventer at jeg skal ta ingeniør, juss, økonomi eller noe lignende. Men jeg vet ikke om jeg ønsker å ta f.eks ingeniør utdanning siden jeg ønsker yrke som er ikke bare kontorbasert. I hvert fall ikke i begynnelsen av yrkeskarrieren min, men i fremtiden kunne jeg siktet meg mot sjef stilling i et rederi, verft eller noe lignende. I tillegg så for øyeblikket har jeg svært lite interesse for realfag (kanskje litt pga jeg blir litt skolelei). Det de sier til meg da er at nautikk utdanning er ikke for framtiden, autonome skip vil ta over markedet og du vil slite meg å få deg jobb. Hva har dere å si til det? Delvis har de rett vil jeg tro, den maritime næring har vært på en nedtur de siste årene. Men er ikke det sånn at den går opp og ned hele tiden? I så fall vil den jo komme opp igjen. Det med autonome skip ser jeg for meg. Hvis man ser på i hvilke retninger teknologien beveger seg i. Det virker litt sånn at alt kommer til å bli automatisert. Så er det absolutt realistisk. Men spørsmålet er i hvile grad vil den maritime næring bli automatisert? Fordi for øyeblikket er det ikke tillatt med ubemannet skip, i hvert fall ikke i Norge. Men er dette en endring som vil skje i løpet av de neste 30-50 åra eller er det urimelig å tenke seg det? Man ser allerede prototyper av skip i Norge som skal i utgangspunktet være ubemannet. I tillegg så kommer det antageligvis automatiserte kraner i havnene som laster av og på skipene. Hvor realistisk er at autonome skip vil erstatte vanlige skip og når er det realistisk å tenke seg at det skjer? Vil autonome skip være praktisk i realiteten i det hele tatt? Dette angående autonome skip kunne vært en egen tråd, men jeg velger å ta det opp her og ikke lage så mange tråder. Da fører disse spørsmål til tonn med andre spørsmål. Vil yrke som styrmann, kaptein forsvinne? Vil folk med nautikk utdanning være aktuelle i fremtiden? Hva med folk meg høyre utdanning som f.eks master i avanserte maritime operasjoner, og tverrfaglig kompetanse f.eks MBA eller et eller annet form for ingeniør i tillegg til nautikk? Burde jeg da helst holdt meg unna denne yrkes retningen? Vil gjerne starte en diskusjon angående dette, og hvis noen andre har spørsmål om noe lunde samme tema. Gjerne still de i kommentarfeltet. Beklager at det ble så mange spørsmål, men dere skjønner forhåpentligvis hvor forvirret jeg er. Her er det link til det med autonome skip hvis noen lurte litt mer på det. https://www.tu.no/ar...r-i-aret/382717 Disse artikkel handler mer om hvordan man kunne fjernstyrt skip. Den filmen er litt science fiction, men helt sikkert ikke så fjernt fra realiteten. https://www.tu.no/ar...ate-skip/345957 Endret 25. februar 2018 av deima Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deima Skrevet 26. februar 2018 Forfatter #2 Del Skrevet 26. februar 2018 https://www.tu.no/storylabs/autonomi/annonse-forsker-pa-fjernstyrte-skip/414265 Har dere noe kommentar til denne artikkelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Del Skrevet 2. mars 2018 Går på styrmannsskolen selv (teknisk fagskole), så kan vel gi deg et svar Har selv jobbet flere år på sjøen og tar nå utdanning for å bli offiser, og autonome skip har aldri vært noe tema. Hverken blant arbeidskolleger eller lærere nå på skolen. Med erfaring fra arbeid i offshore industrien føler jeg meg også veldig trygg på at min kompetanse og arbeidskraft ikke kommer til å bli overflødig i årene som kommer. Autonome skip er jo en ting, men det er så utrolig mye som skjer ute på havet og så mange momenter å ta hensyn til, at et skip uten mannskap rett og slett er en drøm. Det kommer ikke til å bli aktuelt i vår levealder. Det er ikke dermed sagt at vi ikke får autonome skip, det kan godt være, men at dette blir "normen" kan jeg aldri se for meg. Den maritime næring er konjunkturbasert, noe som vil si at markedet og arbeidsmulighetene svinger..slik som i de fleste andre yrker. Med et nedfall i oljeindustrien har mange mistet arbeidsplassene sine og det har blitt litt tøffere for folk å komme i arbeid, men du må jo ikke glemme at oljeindustrien kun er en liten del av shippingindustrien. Du har en hel haug med andre typer fartøy som driver med forskjellige operasjoner og som vil trenge påfyll av mannskap. En mastergrad er ikke noe du trenger å tenke på i første omgang, men det vil alltid være en mulighet for deg å bygge videre med dette senere. Både med og uten mastergrad vil du også med utdanning i nautikk og noen års erfaring har gode muligheter for å få deg jobb på land, f.eks. i klasseselskap, sjøfartsdirektoratet, havnemyndigheter og mer. Veldig mange som freaker ut over all digitalisering/automatisering osv som det er så mye snakk om nå for tiden, men la oss være litt realistiske her. Det kommer til å skje, men det skjer jo ikke over natta. Og selv med automatiserte anlegg og eventuelt autonome fartøy vil man alltid trenge fagfolk som kan føre tilsyn på anleggene, kontrollere og som har peiling. Håper det svaret hjalp deg litt i riktig retning, bare å spørre om du lurer på noe mer Anonymkode: 1adab...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Del Skrevet 3. mars 2018 De flagger jo ut hele flåten...tipper at til slutt er det kun kaptein, maskinsjef, og overstyrmann igjen. De har jo begynt med det, for lenge siden. Begrenset hvor mange det er plass til. Tusen takk, politikere. Som gjorde det mulig for nav å ta imot flere ledige Anonymkode: a29d0...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
havfruen91 Skrevet 3. mars 2018 #5 Del Skrevet 3. mars 2018 Jobber selv som overstyrmann, tviler på atomatisk fartøy tar over med det først.. jobben er mye meir enn å kunne kjøre båt. Dinne svarte maling av bransjen er ganske ensidig, brønnbåt, hvor eg jobber er under stor utvikling.. det blir stadig flere båter og meir krevende operasjoner.. når det er sakt, det er eit yrke med mye konkurranse og ikkje tilpasning dyktig folk er dei først til å gå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #6 Del Skrevet 3. mars 2018 Ingeniør er ikke bare kontor da Anonymkode: 1829d...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Del Skrevet 3. mars 2018 På 25.02.2018 den 18.14, deima skrev: Hei, har for alvor begynt å vurdere nautikk utdanning og den maritime retningen. Men har utrolig mange uavklare spørsmål. Går nå siste året på videregående og kommer minimalt ut med 50 studiepoeng (inkl ekstrapoeng). Jeg har realfags kompetanse med fag som R1 og R2, Fysikk 1 og 2, Kjemi 1 og fremmedspråk nivå 3. Mange av folk rundt meg forventer at jeg skal ta ingeniør, juss, økonomi eller noe lignende. Men jeg vet ikke om jeg ønsker å ta f.eks ingeniør utdanning siden jeg ønsker yrke som er ikke bare kontorbasert. I hvert fall ikke i begynnelsen av yrkeskarrieren min, men i fremtiden kunne jeg siktet meg mot sjef stilling i et rederi, verft eller noe lignende. I tillegg så for øyeblikket har jeg svært lite interesse for realfag (kanskje litt pga jeg blir litt skolelei). Det de sier til meg da er at nautikk utdanning er ikke for framtiden, autonome skip vil ta over markedet og du vil slite meg å få deg jobb. Hva har dere å si til det? Delvis har de rett vil jeg tro, den maritime næring har vært på en nedtur de siste årene. Men er ikke det sånn at den går opp og ned hele tiden? I så fall vil den jo komme opp igjen. Det med autonome skip ser jeg for meg. Hvis man ser på i hvilke retninger teknologien beveger seg i. Det virker litt sånn at alt kommer til å bli automatisert. Så er det absolutt realistisk. Men spørsmålet er i hvile grad vil den maritime næring bli automatisert? Fordi for øyeblikket er det ikke tillatt med ubemannet skip, i hvert fall ikke i Norge. Men er dette en endring som vil skje i løpet av de neste 30-50 åra eller er det urimelig å tenke seg det? Man ser allerede prototyper av skip i Norge som skal i utgangspunktet være ubemannet. I tillegg så kommer det antageligvis automatiserte kraner i havnene som laster av og på skipene. Hvor realistisk er at autonome skip vil erstatte vanlige skip og når er det realistisk å tenke seg at det skjer? Vil autonome skip være praktisk i realiteten i det hele tatt? Dette angående autonome skip kunne vært en egen tråd, men jeg velger å ta det opp her og ikke lage så mange tråder. Da fører disse spørsmål til tonn med andre spørsmål. Vil yrke som styrmann, kaptein forsvinne? Vil folk med nautikk utdanning være aktuelle i fremtiden? Hva med folk meg høyre utdanning som f.eks master i avanserte maritime operasjoner, og tverrfaglig kompetanse f.eks MBA eller et eller annet form for ingeniør i tillegg til nautikk? Burde jeg da helst holdt meg unna denne yrkes retningen? Vil gjerne starte en diskusjon angående dette, og hvis noen andre har spørsmål om noe lunde samme tema. Gjerne still de i kommentarfeltet. Beklager at det ble så mange spørsmål, men dere skjønner forhåpentligvis hvor forvirret jeg er. Her er det link til det med autonome skip hvis noen lurte litt mer på det. https://www.tu.no/ar...r-i-aret/382717 Disse artikkel handler mer om hvordan man kunne fjernstyrt skip. Den filmen er litt science fiction, men helt sikkert ikke så fjernt fra realiteten. https://www.tu.no/ar...ate-skip/345957 Anonymkode: 4af28...734 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deima Skrevet 3. mars 2018 Forfatter #8 Del Skrevet 3. mars 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Går på styrmannsskolen selv (teknisk fagskole), så kan vel gi deg et svar Har selv jobbet flere år på sjøen og tar nå utdanning for å bli offiser, og autonome skip har aldri vært noe tema. Hverken blant arbeidskolleger eller lærere nå på skolen. Med erfaring fra arbeid i offshore industrien føler jeg meg også veldig trygg på at min kompetanse og arbeidskraft ikke kommer til å bli overflødig i årene som kommer. Autonome skip er jo en ting, men det er så utrolig mye som skjer ute på havet og så mange momenter å ta hensyn til, at et skip uten mannskap rett og slett er en drøm. Det kommer ikke til å bli aktuelt i vår levealder. Det er ikke dermed sagt at vi ikke får autonome skip, det kan godt være, men at dette blir "normen" kan jeg aldri se for meg. Den maritime næring er konjunkturbasert, noe som vil si at markedet og arbeidsmulighetene svinger..slik som i de fleste andre yrker. Med et nedfall i oljeindustrien har mange mistet arbeidsplassene sine og det har blitt litt tøffere for folk å komme i arbeid, men du må jo ikke glemme at oljeindustrien kun er en liten del av shippingindustrien. Du har en hel haug med andre typer fartøy som driver med forskjellige operasjoner og som vil trenge påfyll av mannskap. En mastergrad er ikke noe du trenger å tenke på i første omgang, men det vil alltid være en mulighet for deg å bygge videre med dette senere. Både med og uten mastergrad vil du også med utdanning i nautikk og noen års erfaring har gode muligheter for å få deg jobb på land, f.eks. i klasseselskap, sjøfartsdirektoratet, havnemyndigheter og mer. Veldig mange som freaker ut over all digitalisering/automatisering osv som det er så mye snakk om nå for tiden, men la oss være litt realistiske her. Det kommer til å skje, men det skjer jo ikke over natta. Og selv med automatiserte anlegg og eventuelt autonome fartøy vil man alltid trenge fagfolk som kan føre tilsyn på anleggene, kontrollere og som har peiling. Håper det svaret hjalp deg litt i riktig retning, bare å spørre om du lurer på noe mer Anonymkode: 1adab...188 Takk for utfyllende og for så vidt beroligende svar. Fra ditt og folk i din omkrets sin perspektiv er nautikk en utdanning å anbefale for en med ikke alt for stor maritime bakgrunn? Selv så vurderer jeg å gå veien om sjøkrigsskolen hvis jeg skulle valgt nautikk. Vet du noe om utdanningen løpet der med tanke på kvalitet, og hvordan ville arbeidsgivere sett på en kandidat med utdanning i forsvaret og 3års erfaring? Litt på siden av dette. Tror du det er mulighet for å kombinere nautikk med ingeniør utdanning på et eller annet vis? De har noe lignende på UiT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. mars 2018 #9 Del Skrevet 3. mars 2018 12 minutter siden, deima said: Takk for utfyllende og for så vidt beroligende svar. Fra ditt og folk i din omkrets sin perspektiv er nautikk en utdanning å anbefale for en med ikke alt for stor maritime bakgrunn? Selv så vurderer jeg å gå veien om sjøkrigsskolen hvis jeg skulle valgt nautikk. Vet du noe om utdanningen løpet der med tanke på kvalitet, og hvordan ville arbeidsgivere sett på en kandidat med utdanning i forsvaret og 3års erfaring? Litt på siden av dette. Tror du det er mulighet for å kombinere nautikk med ingeniør utdanning på et eller annet vis? De har noe lignende på UiT. Vel... Hvis du ikke har en spesiell forkjærlighet for å stå å stirre i en kikkert ville jeg tatt marinteknisk drift istedenfor nautikk. Det er en ingeniørutdannelse som kan brukes til både maskinoffiser og til landbaserte jobber. Jeg har gått MD selv, og nesten alle på kullet mitt har fått kadettplass og/eller jobb. Nautikerne på sin side jobber som matroser på den lokale fergen... Dvs en del av de har begynt på Master fordi de ikke har fått jobb. Har du mulighet til å ta utdannelse i Forsvaret, så gjør for all del det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deima Skrevet 3. mars 2018 Forfatter #10 Del Skrevet 3. mars 2018 4 minutter siden, Knirke skrev: Vel... Hvis du ikke har en spesiell forkjærlighet for å stå å stirre i en kikkert ville jeg tatt marinteknisk drift istedenfor nautikk. Det er en ingeniørutdannelse som kan brukes til både maskinoffiser og til landbaserte jobber. Jeg har gått MD selv, og nesten alle på kullet mitt har fått kadettplass og/eller jobb. Nautikerne på sin side jobber som matroser på den lokale fergen... Dvs en del av de har begynt på Master fordi de ikke har fått jobb. Har du mulighet til å ta utdannelse i Forsvaret, så gjør for all del det! Hmmm, som sagt så er sjøkrigsskolen førstevalget mitt. Er jo ikke sikkert jeg kommer inn da. Tror det er ganske stor konkurranse for å komme inn der. Angående marinteknisk drift har jeg ikke tenk på noe særlig. Har ikke lest noe særlig om det heller. Det jeg tenkte denne utdanningen var at man blir motormann eller maskinisk på en båt, og dermed bør ha mekaniske ferdigheter. Får å si det sånn så har jeg ikke vært i nærheten av en bilmotor en gang, så dermed eksluderte jeg denne utdanningen. Kunne du kanskje fortalt litt mer om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. mars 2018 #11 Del Skrevet 3. mars 2018 43 minutter siden, deima said: Hmmm, som sagt så er sjøkrigsskolen førstevalget mitt. Er jo ikke sikkert jeg kommer inn da. Tror det er ganske stor konkurranse for å komme inn der. Angående marinteknisk drift har jeg ikke tenk på noe særlig. Har ikke lest noe særlig om det heller. Det jeg tenkte denne utdanningen var at man blir motormann eller maskinisk på en båt, og dermed bør ha mekaniske ferdigheter. Får å si det sånn så har jeg ikke vært i nærheten av en bilmotor en gang, så dermed eksluderte jeg denne utdanningen. Kunne du kanskje fortalt litt mer om det? Du trenger ikke å ha vært i nærheten av en motor for å ta marinteknisk drift . Utdannelsen består i all hovedsak av teori, med noen praktiske kurs og labøvelser. Det hjelper nok å ha endel kunnskap om mekanikk og motorer, men jeg hadde ikke det. Det som er viktig er at man forstår grunnleggende matte og fysikk. Selve jobben som maskinist består av overvåkning, papirarbeid og ledelse. Motormann er forøvrig en fagutdannelse (VK1, VK2 +lærlingtid) og er ikke det samme som maskinist. En maskinist er en offisér på lik linje med en styrmann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deima Skrevet 3. mars 2018 Forfatter #12 Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) 2 timer siden, Knirke skrev: Du trenger ikke å ha vært i nærheten av en motor for å ta marinteknisk drift . Utdannelsen består i all hovedsak av teori, med noen praktiske kurs og labøvelser. Det hjelper nok å ha endel kunnskap om mekanikk og motorer, men jeg hadde ikke det. Det som er viktig er at man forstår grunnleggende matte og fysikk. Selve jobben som maskinist består av overvåkning, papirarbeid og ledelse. Motormann er forøvrig en fagutdannelse (VK1, VK2 +lærlingtid) og er ikke det samme som maskinist. En maskinist er en offisér på lik linje med en styrmann. Må sette meg mer inn i det. Høres kjempe interessant ut. Men ville du da sagt at marinteknisk drift er bedre enn nautikk utdanning med tanke på jobbmuligheter, lønn, karriere muligheter, potensiale osv. I så fall hvorfor det? Fordi hvis vi nå tenker veldig langsiktig så er målet mitt å jobbe på land som havnesjef, skipsmegler, men det ultimate målet ville vært å opparbeide seg til en høy stilling i et rederi eller et eller anna selskap innenfor maritime næring. Som f.eks Søren Skou hehehe (lovt å drømme J). Dermed vurderer jeg også videre utdanne meg innafor økonomi. Dermed ser jeg på nautikk utdanningen bare som et trappetrinn for planene mine. Jeg ikke bare interessant i navigasjon, men synes hele maritime næringen virker interessant og spennende alt fra det tekniske til det økonomiske. Personlig hvis jeg skulle gått nautikk så ville det vært bare gjennom sjøkrigsskolen, føler det blir for stor risiko å ta det sivilt. Med tanke på kadett tiden. Endret 3. mars 2018 av deima Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4. mars 2018 #13 Del Skrevet 4. mars 2018 12 hours ago, deima said: Må sette meg mer inn i det. Høres kjempe interessant ut. Men ville du da sagt at marinteknisk drift er bedre enn nautikk utdanning med tanke på jobbmuligheter, lønn, karriere muligheter, potensiale osv. I så fall hvorfor det? Fordi hvis vi nå tenker veldig langsiktig så er målet mitt å jobbe på land som havnesjef, skipsmegler, men det ultimate målet ville vært å opparbeide seg til en høy stilling i et rederi eller et eller anna selskap innenfor maritime næring. Som f.eks Søren Skou hehehe (lovt å drømme J). Dermed vurderer jeg også videre utdanne meg innafor økonomi. Dermed ser jeg på nautikk utdanningen bare som et trappetrinn for planene mine. Jeg ikke bare interessant i navigasjon, men synes hele maritime næringen virker interessant og spennende alt fra det tekniske til det økonomiske. Personlig hvis jeg skulle gått nautikk så ville det vært bare gjennom sjøkrigsskolen, føler det blir for stor risiko å ta det sivilt. Med tanke på kadett tiden. Med en teknisk utdannelse er du bedre rustet for en jobb på land enn med navigasjon i bunnen. Mange med maskinistpapirer går gradene opp til maskinsjef, og fortsetter som teknisk inspektør, flåtesjef etc i rederiet. Karrierestigen er kortere for maskinister enn nautikere, fordi kravene til fartstid er mindre. Dvs du vil stige i gradene raskere. For å bli skipsmegler kan du ta Skipsfart og Logistikk på høyskolen, men sjansene for å få jobb med den utdannelsen er nesten lik som for de uten utdannelse, fordi det ikke er noe krav. Og ja, kadett-tiden er en flaskehals i det sivile... Det har vært store problemer for studenter å få kadettplass i flere år, men nå begynner det å ta seg opp. Man må ha en god porsjon flaks for å få plass på den typen skip man ønsker å jobbe videre på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #14 Del Skrevet 5. mars 2018 På 3/3/2018 den 18.19, deima skrev: Takk for utfyllende og for så vidt beroligende svar. Fra ditt og folk i din omkrets sin perspektiv er nautikk en utdanning å anbefale for en med ikke alt for stor maritime bakgrunn? Selv så vurderer jeg å gå veien om sjøkrigsskolen hvis jeg skulle valgt nautikk. Vet du noe om utdanningen løpet der med tanke på kvalitet, og hvordan ville arbeidsgivere sett på en kandidat med utdanning i forsvaret og 3års erfaring? Litt på siden av dette. Tror du det er mulighet for å kombinere nautikk med ingeniør utdanning på et eller annet vis? De har noe lignende på UiT. Markedet er på vei opp igjen, så helt ærlig tror jeg du fint skulle klart å finne deg kadettplass som styrmann etter fullført skolegang når den tid kommer, både med sivil og militær bakgrunn, men det finnes selvsagt ingen garantier. Vil for øvrig si meg enig med det Knirke sier, velg definitivt sjøkrigsskolen om du kan, veldig høy kvalitet på utdanningsopplegget i forsvaret og du stiller sterkt med det på CVen. Også enig med det Knirke sier om at utdannelsen for å bli maskinoffiser er mer fleksibel og anvendbar i landjobber enn nautikk, men du må jo tenke på hva som interesserer deg og hva du vil arbeide med. Vil du sitte i et kontrollrom med kaffekoppen i hånda, eller vil du stå på broa? Da også med kaffekoppen i hånda. Det blir mye kaffe. Jeg kunne selv aldri blitt maskinist da jeg har null interesse for maskineri og den biten, men jeg ser at det er "lurere" å ta den utdannelsen om du vil ha litt flere valgmuligheter etter hvert Anonymkode: 1adab...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. mars 2018 #15 Del Skrevet 5. mars 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Markedet er på vei opp igjen, så helt ærlig tror jeg du fint skulle klart å finne deg kadettplass som styrmann etter fullført skolegang når den tid kommer, både med sivil og militær bakgrunn, men det finnes selvsagt ingen garantier. Vil for øvrig si meg enig med det Knirke sier, velg definitivt sjøkrigsskolen om du kan, veldig høy kvalitet på utdanningsopplegget i forsvaret og du stiller sterkt med det på CVen. Også enig med det Knirke sier om at utdannelsen for å bli maskinoffiser er mer fleksibel og anvendbar i landjobber enn nautikk, men du må jo tenke på hva som interesserer deg og hva du vil arbeide med. Vil du sitte i et kontrollrom med kaffekoppen i hånda, eller vil du stå på broa? Da også med kaffekoppen i hånda. Det blir mye kaffe. Jeg kunne selv aldri blitt maskinist da jeg har null interesse for maskineri og den biten, men jeg ser at det er "lurere" å ta den utdannelsen om du vil ha litt flere valgmuligheter etter hvert Anonymkode: 1adab...188 Haha Godt vi er forskjellige... Jeg delte lugar med en dekkskadett og jeg er veldig glad jeg er på teknisk, for å si det sånn. Litt bedre utsikt på bro, men betraktelig mer ensformig. Maskin er mer omfattende mtp hva man må sette seg inn i. Kaffe blir det nok av uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #16 Del Skrevet 5. mars 2018 9 timer siden, Knirke skrev: Haha Godt vi er forskjellige... Jeg delte lugar med en dekkskadett og jeg er veldig glad jeg er på teknisk, for å si det sånn. Litt bedre utsikt på bro, men betraktelig mer ensformig. Maskin er mer omfattende mtp hva man må sette seg inn i. Kaffe blir det nok av uansett! Det er sant Du har nok rett i det. Teorien vi lærer nå er jo ganske interessant vil jeg si, men innser jo at 80% av teorien vi lærer er ting vi ikke får så mye bruk for i den daglige jobben ute på sjøen. Ingen som sitter med sekstant lenger og navigerer ved å måle høyde til sola, stjerner og planeter liksom, haha. Anonymkode: 1adab...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå