AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Hei! Jeg studerer medisin på 1. året, men har allerede begynt å stresse med å få stilling som turnuslegevikar 5. året. Dette er tydeligvis helt nødvendig for å få turnusstilling etter jeg er ferdigutdannet, siden det er stor konkurranse om stillingene. Har et par spørsmål: - Når er det man jobber som turnuslegevikar? Er det sommeren mellom 4-5 år, eller er det sommeren mellom 5-6 år? - Er det en sommerjobb, eller en deltidsjobb gjennom hele året? - Er det 100 % nødvendig å jobbe som turnuslegevikar for å få turnusplass etter endt studie? - Hva må jeg gjøre for å øke sjansene mine for å få jobb som turnuslegevikar? Hvilke stillinger bør jeg søke på, og når? Jeg er veldig (!) blank på hvilke stillinger jeg for det første er kvalifisert til, hvilke stillinger som er relevante for studiet mitt, og hvilke arbeidsoppgaver de ulike stillingene innebærer. Kostvert f.eks. er muligens ikke relvant for studiet? - Er det nødvendig å bytte fra min matbutikk-jobb til en sykehus-jobb allerede NÅ, eller kan jeg vente med dette til jeg starter på 3. året? - Ser de fleste stillinger på sykehuset som jeg kan søke på, ofte er stillinger hvor man jobber hver 3 helg. Jeg har jo behov for flere vakter enn som så. Tror dere det er mulig å kombinere det og jobbe på matbutikk sammen med jobb på sykehuset? - Hva gjør egentlig en turnuslegevikar? Er man helt forlatt til seg selv, har man noen sammen med seg, får man en form for oppfølging fra «ekte» leger ++? Anonymkode: 99a84...202
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 1. Etter at du har fullført 5. året (evt fullført 9. semester) kan du søke om studentlisens. Da kan du jobbe som turnuslegevikar. 2. For de fleste er det snakk om sommerjobb etter 5. året, men noen jobber også deltid igjennom 6. året, og på sommeren etter 6. året. 3. Det er 95% nødvendig å jobbe som turnuslegevikar for å få turnusplass. Jeg vet om kun noen få som fikk turnus uten dette, og da var det gjerne sterk tilhørighet til et lokalsykehus som var avgjørende. Uansett vil jeg anbefale deg å jobbe som turnuslegevikar etter 5. året for å få litt mer erfaring. I tillegg er det jo ganske gøy å endelig få prøve å jobbe som "lege"! 4. Det er ikke veldig mange turnuslegevikarstillinger som utlyses, fordi mange tar utgangspunkt i studenter som har vært i praksis på sykehus og allmennlegekontor. Med andre ord vil du øke sjansen din om du gjør et godt inntrykk i praksis. Du kan også snakke med avd.overlege på avdelingene på diverse sykehus, eller leger på legekontor, og spørre om de trenger folk, og sende søknad. Start tidlig med søkingen! Enkelte som hadde jobbet som ambulansearbeider igjennom studiet, samt de med verv, hadde litt større sjanse på å få turnuslegevikarstilling, men jeg synes ikke det var veldig stor forkjell på dem og de uten slik erfaring. Flere jeg kjenner hadde kun jobbet på butikk før de fikk denne jobben. Men det skader aldri å ha hatt en jobb som pleieassistent på sykehjem og/eller sykehus, da får man et litt større innblikk i hva det innebærer å jobbe i helsetjenesten, og blir flinkere med pasientkontakt. 5. Som nevnt i forrige punkt skader det aldri å ha jobbet som pleieassistent, da det gir erfaring med pasientkontakt, men det er ikke helt nødvendig. Jeg hadde aldri en slik jobb (jeg jobbet på sykehus i ikke-pasientrelatert arbeid), og fikk turnuslegevikarstilling uten problem. Må forøvrig nevnes at noen sykehus ikke vil ansette medisinstudenter som ikke har jobbet på sykehjem først. 6. Det er selvsagt folk som kombinerer flere jobber. antall jobber har vel ikke så mye å si, det er antall vakter du tar på deg som avgjør om det blir for mye for deg. Det er derimot ikke særlig problematisk å få ekstravakter på sykehus/sykehjem utover hver 3. helg, så det er ikke sikkert du trenger matbutikkjobben engang. 7. Turnuslegevikar har ikke lov til å kalle seg lege, men de gjør legerelatert arbeid under veiledning. Det vil si at man alltid skal ha noen å spørre. På legekontor har man pasienter selv, men man skal ha en lege på kontoret man kan spørre om hjelp. Man har ikke lov til å skrive sykemeldig eller blåresept, og må uansett ha noen på kontoret som kan gjøre dette for deg. På sykehus kan man f.eks. jobbe på post med postarbeid (visitt, epikriser), enkle pasienter på poliklinikk, og pasienter i akuttmottak. Også på sykehus skal man alltid ha noen å spørre om hjelp (men dette har turnuslegene også, så forskjellen er egentlig ikke så stor). Man står aldri alene med dårlige pasienter i akuttmottaket, verken som turnuslege eller turnuslegevikar, de tar man i mot sammen. Anonymkode: 47401...386
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå