Gå til innhold

Skal man lære barna sine at urettferdighet ikke finnes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/kultur/kjaere-sinte-foreldre/69550886 Er dette sunt for barna våre? Barn bryr seg vanligvis ikke om ulikheter, det kommer fra foreldrene. Det kan bli et hardt møte med virkeligheten når de blir store nok til å måtte forholde seg til voksenverden hvor det faktisk forekommer ulikheter hver dag. Det er ikke en menneskerett å ha alt alle andre har. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Fotballfluen skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/kjaere-sinte-foreldre/69550886 Er dette sunt for barna våre? Barn bryr seg vanligvis ikke om ulikheter, det kommer fra foreldrene. Det kan bli et hardt møte med virkeligheten når de blir store nok til å måtte forholde seg til voksenverden hvor det faktisk forekommer ulikheter hver dag. Det er ikke en menneskerett å ha alt alle andre har. 

I utgangspunktet så mener jeg at man gjør barna en bjørnetjeneste dersom man lærer de at alt skal være rettferdig. En ting er å strebe etter å behandle folk likt, en annen ting er at rettferdighet skal være normen. 

Dersom man hele tiden skal hige etter at alt skal være helt rettferdig, så vil man aldri vil bli tilfreds. Fordi faktum er at verden og livet ER urettferdig. Hvorvidt det er rett eller galt, tør jeg ikke å begi meg ut på, men jeg tror at dess tidligere vi lærer at ting ikke alltid kan bli slik og slik bare fordi det er slik for andre, dess fortere og bedre kan man lære seg å ha en positiv, løsningsorientert og ikke minst reflektert holdning til samfunnet, uavhengig av hva man har i forhold til hva andre har.

Likevel syns jeg at slike tiltak som det blir henvist til i innlegget, gjør mer godt enn skade. Det er barnehagebarn, ikke 12-åringer som skal lære om etikk og moral. Men jeg tenker at det finnes mellomting - barnehagen kunne f.eks ha kjøpt inn kostymer som barn fra mindre bemidlede familier kunne lånt. Det hadde lært dem at urettferdighet og ulikhet fører til ulike løsninger for de forskjellige, og at det er helt greit.

Skrevet

Flott tiltak av Tromsø-barnehagen :danse:

Dette handler da ikke om å lære barna at ulikheter ikke finnes,

det handler om å være inkluderende, uansett barnas bakgrunn.

• Liker 9
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Barn skal læres om den virkelige verden, alder tatt i betrakting.

Skrevet

Bare dersom du vil oppdra poden til å bli en kjønnsløs blå/lilla/rosa-håret kommunist freak som løper rundt og gjør hærverk i gatene.

Gjest Overrasket
Skrevet

Man kan i hvert fall gjerne lære barna at livet handler om mer enn bare det som kan kjøpes for en (dyr) prislapp. At glede og moro ikke nøvendigvis er en vare som man kan plukke fra en hylle i en butikk. Lykke er en følelse, ikke en transaksjon, og det er en lærdom man gjerne kan starte med først som sist.

Gjest Reputation
Skrevet (endret)

Syns også barnehagen skal berømmes her. Å kjøpe kostymer er verken økonomisk, miljøvennelig eller kreativt. Nå skal barna lage masker, med fjær og stas og få ansiktsmaling. En gul tskjorte kan man gjøre mange morsomme varianter av.

Syns det er unødvendig syting å gå til avisa for at barna ikke får bruke kostymer. Dette er jo typisk curling og helikopter foreldre. "Man kan ikke ta hensyn til alle, men mitt barn skal få gjøre akkurat det hun ønsker"

Ta med barna i kleskapet til foreldre og besteforeldre. Finn frem fargen de skal ha, la barna være kreative og finne på sitt eget kostyme.

Endret av Reputation
Skrevet

Jeg syns denne faren som sendte "sinna-mail" til barnehagen overdriver veldig, hørtes ut som en skikkelig dramaqueen! Syns opplegget til barnehagen virket kjempebra jeg. Istedenfor å kjøpe ferdige kostymer, får barna bruke kreativiteten sin til å lage egne masker. Tipper det vil komme mange barn hjem fra barnehagen den dagen, kjempestolte over maskene de har lagd. 

Virket ikke som om barnehagen fokuserte på at barna skal lære seg at det ikke er urettferdighet i verden, men heller at de ønsker å lære barna om inkludering. Noe også denne faren burde få lært litt mer om.

• Liker 11
Skrevet

Nei, barn må lære at urettferdighet finnes, og at man ikke kan få alt man har lyst på. Og det kommer dem til å gjøre uansett!

Jeg synes det er ett flott initiativ fra barnehagen. Litt likt som det var i barnehagen til datteren min. Han faren derimot, virker veldig usympatisk, og uttalelsene hans... jeg tror ikke jeg skal si mer om hverken dem eller han, for da blir jeg mer ufin enn jeg er komfortabel med!

• Liker 1
Skrevet

Barn lærer fort at ikke alle kan få det samme og at mye kan virke urettferdig. Denne faren derimot, virker ikke å ha øyne for andre enn seg og sine. Han synes e-posten fra barnehagen var vill- jeg synes hans sinte svar var vilt. Hadde min mann sendt et slikt svar til barnehagen hadde jeg blitt skikkelig flau! 

• Liker 4
Skrevet

Denne faren er helt på jordet og jeg kjenner jeg blir flau på hans vegne. Innlegget hans er skikkelig navlebeskuende og typisk for folk som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon, men er mest opptatt av seg og sitt. Og jeg synes ikke ditt innlegg akkurat oste av forståelse det heller. Jeg synes tiltaket til denne barnehagen er supert. Det er helt fantastisk at noen tenker på å lage arenaer hvor pengebruk ikke er en greie, hvor det handler om inkludering og kreativitet og hvor alle for en liten stund kan føle at de stiller likt. For vet du hva, det er uendelig med muligheter til å lære at livet er urettferdig, det er det en god del barn som kjenner på hver eneste dag, så det trenger du virkelig ikke bekymre deg for. 

• Liker 2
Skrevet

At familier har ulike midler, ulik bakgrunn eller gjør ting på forskjellig måte, skjønner barn av seg selv. Og de barna og foreldrene som har mindre midler kjenner jo på dette i så mange sammenhenger at jeg syns det er bra de gangene de kan føle seg på lik linje med de andre.

Og så, uavhengig av økonomiske midler, syns jeg det er fint med mer fokus på kreativitet, mindre kjønnssteroretypier og enklere løsninger.

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske vår barnehage gjorde dette. 

Anonymkode: 5988a...fa9

Skrevet

Vår barnehage gjorde noe lignende. Det endte opp med at vi, istedenfor å bruke noe vi allerede hadde, måtte gå på butikken å kjøpe genser og bukse i den fargen de skulle ha på seg sammen med maskene sine i barnehagen på karnevalsdagen. De fleste barn er godt fornøyde med litt ansiktsmaling og (hjemmelaget) kostyme, og driter i hva det koster eller om det er gratis. Om målet er at det ikke skal være forskjellsbehandling vil jeg si at å be om en spesifikk klesfarge medfører minst like mye kjøpepress for foreldrene som om de må ha kostymer. Hvem vil ødelegge klær de allerede har i skapet som er i bruk til å lage kostymer i barnehagen? Da må man gå på butikken å kjøpe. Det er billigere å kjøpe et kostyme en å kjøpe en genser og en bukse på en klesbutikk. Barn elsker karneval, la dem kle seg ut uten at voksne (både foreldre og barnehager) skal lage problemer av det.

HI

Anonymkode: 78cf1...ee9

Skrevet

Det er viktig at barna har tilang til utkledningstøy så de kan gå inn i ulike roller i daglig lek. Til karneval er det fint å bruke tema og la barna selv få lage kostymer i barnehagen. Mine var utkledd som den grønnkledde, 4 år og hadde sydd sammen stoff og malt på selv. Kjempestolte var de. Avdelingen hadde laget forestilling om den grønnkledde som de viste frem for den andre avdelingen. 

Anonymkode: c1028...dd1

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår barnehage gjorde noe lignende. Det endte opp med at vi, istedenfor å bruke noe vi allerede hadde, måtte gå på butikken å kjøpe genser og bukse i den fargen de skulle ha på seg sammen med maskene sine i barnehagen på karnevalsdagen. De fleste barn er godt fornøyde med litt ansiktsmaling og (hjemmelaget) kostyme, og driter i hva det koster eller om det er gratis. Om målet er at det ikke skal være forskjellsbehandling vil jeg si at å be om en spesifikk klesfarge medfører minst like mye kjøpepress for foreldrene som om de må ha kostymer. Hvem vil ødelegge klær de allerede har i skapet som er i bruk til å lage kostymer i barnehagen? Da må man gå på butikken å kjøpe. Det er billigere å kjøpe et kostyme en å kjøpe en genser og en bukse på en klesbutikk. Barn elsker karneval, la dem kle seg ut uten at voksne (både foreldre og barnehager) skal lage problemer av det.

HI

Anonymkode: 78cf1...ee9

I denne aktuelle saken, så var det ikke et bestemt fargetema. Barnet kunne ha hvilken som helst farge. 

Anonymkode: 24aea...ffe

Skrevet

Noen foreldre er i overkant glad i å krangle på barnas vegne. De er små barn, de tenker ikke over at det blir fargefest i stedet for karneval. De har det gøy likevel. De eneste som tenker over det er de voksne. Det er ikke noe vits i å lage en stor sak ut av det når det faktisk ikke går ut over barnet i det hele tatt. 

Snakk med barnet om urettferdighet. Lær det om det. Det er ikke barnehagen eller skolens ansvar å oppdra barnet. Skolen og barnehagen skal være nøytral. Om foreldre ønsker at barnet skal oppleve karneval får de ta med barnet på et annet karneval da. Om foreldre ønsker å lære barna om "den virkelige verden" der det er urettferdighet og hvordan takle dette, da får de gjøre det på andre arenaer. Det er ikke barnehagens jobb. Barnehagen skal bidra så godt de kan, men de har ikke ansvaret. Litt merkelig at noen foreldre ikke forstår det. 

Anonymkode: e94fd...cd9

Skrevet
På 25.2.2018 den 15.47, Fotballfluen skrev:

Her har sint far ikke oppfattet at dette karnevalet er _barnehagens_ arrangement, og barnehagen har ansvar for å inkludere alle barna. 

Far står fritt til å arrangere så mange karneval han vil på fritiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...