AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 hei dere! Har tenkt på å gå sykepleien, og få meg en spesialutdanning. Jeg er absolutt ikke interessert i å jobbe med stell/ servering av mat, da jeg har mulighet for å gå medisin i stedet. noen av dere som har tips til videreutdanning og kan si noe om dette:)? Takk for svar Anonymkode: 963ee...0de
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hei dere! Har tenkt på å gå sykepleien, og få meg en spesialutdanning. Jeg er absolutt ikke interessert i å jobbe med stell/ servering av mat, da jeg har mulighet for å gå medisin i stedet. noen av dere som har tips til videreutdanning og kan si noe om dette:)? Takk for svar Anonymkode: 963ee...0de Da burde du velge medisin. Som sykepleier så skal du ta del i stell på et eller annet tidspunkt. Du kan ikke få videreutdanning med mindre du har to år med erfaring fra sykehus (og det er vanskelig å få 100 % stiling på sykehus). Anonymkode: cab74...e8f 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Hvorfor ikke bare gå medisin i stedet da? De aller, aller fleste sykepleiere må drive med stell i blant, og i alle fall i løpet av utdanningen! Anonymkode: dcfd1...b3e 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare gå medisin i stedet da? De aller, aller fleste sykepleiere må drive med stell i blant, og i alle fall i løpet av utdanningen! Anonymkode: dcfd1...b3e Medisinstudenter som har sommerjobb på sykehus må også stelle. Dersom man ikke takler stell burde man kanskje revurdere om man i det hele tatt passer i helsevesenet. Anonymkode: f21f3...296 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei dere! Har tenkt på å gå sykepleien, og få meg en spesialutdanning. Jeg er absolutt ikke interessert i å jobbe med stell/ servering av mat, da jeg har mulighet for å gå medisin i stedet. noen av dere som har tips til videreutdanning og kan si noe om dette:)? Takk for svar Anonymkode: 963ee...0de Hva er det du vil gjøre i posisjon som sykepleier da? Her er litt info om typiske oppgaver for en anestesisykepleier Anonymkode: bc39e...98a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Før du bestemmer deg for utdanning bør du tenke på hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig, og ta utdanning deretter. Du må stelle gjennom hele studiet til sykepleier, du må ha minst to års praksis for å begynne på videreutdanning (som betyr to år med mer eller mindre stell i arbeid), du må jobbe underveis i utdanningen som gjerne krever stell, og ikke minst så er det faktisk stell innimellom som spesialsykepleier også. Vasking, hjelp med bleier og kateter, munnstell, oppkast, hjelpe til med drikke osv skjer også i relasjon til operasjonsstuen, alt etter arbeidplass. Studerer du medisin inngår ikke stell i samme grad i arbeidsdagen, men det betyr ikke at du "slipper unna". Mange jobber som pleieassistenter under studiet for å øke sjansen for innpass som legevikar med lisens, da må du stelle og servere mat. Får du turnus på en grisgrendt plass må du gjerne hjelpe den eneste pleieren på jobb med stell når noe skjer, det kan bli behov for hjelp bak i en ambulanse på langtur der du følger med eller du kan alt etter hvor du begynner å jobbe gjøre ting som er langt mer intimt og "ekkelt" enn stell. Så da er spørsmålet, hva vil du jobbe med og hvordan vil du arbeidsdagen din skal være når du er ferdig? Hvorfor tror du anestesi/operasjon er noe for deg? Anonymkode: 3ff6f...0e2 5
Gjest askjonie Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 Bare for oppklare her, har absolutt ikke noe I MOT stell, men jeg vil bare kartlegge hva de forskjellige spesialiseringene gjør. Jeg synes ikke det er spesielt ekkelt heller.. men ikke akkurat spennende, om det er lov å si? Har allerede gjort mye av det. Jeg har lyst å lære meg mest mulig om helse og kroppen, så derfor jeg lurte. Man vet jo ikke alt om retningene før man kommer dit, så jeg synes det er vanskelig å velge .. Har hørt for så vidt man kan spesialisere seg rett etter ferdig utdanning i Sverige?
Nuttery Skrevet 25. februar 2018 #8 Skrevet 25. februar 2018 Jeg syntes ikke stell er hverken morsomt, spennende eller særlig interessant. Derimot så er det en fin plass å få vurdert pasienten din skikkelig - og da bruker du jo det faglige blikket ditt. Et nøkkelord i sykepleien er observasjon, observasjon og mer observasjon.. Jeg ville kanskje gått medisin isteden. Eller noe annet. Kanskje ikke helserelatert i det hele tatt. Hvis du allerede har gjort mye stell som ufaglært vil jeg si at det blir annerledes når du har en utdanning bak deg. Stellet får en litt annen verdi. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Skrevet 25. februar 2018 Hva med farmasi ? Anonymkode: 9995e...58d
Gjest askjonie Skrevet 25. februar 2018 #10 Skrevet 25. februar 2018 15 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg syntes ikke stell er hverken morsomt, spennende eller særlig interessant. Derimot så er det en fin plass å få vurdert pasienten din skikkelig - og da bruker du jo det faglige blikket ditt. Et nøkkelord i sykepleien er observasjon, observasjon og mer observasjon.. Jeg ville kanskje gått medisin isteden. Eller noe annet. Kanskje ikke helserelatert i det hele tatt. Hvis du allerede har gjort mye stell som ufaglært vil jeg si at det blir annerledes når du har en utdanning bak deg. Stellet får en litt annen verdi. Om jeg skal avskrive helserelaterte utdanninger så blir dette ekstremt vanskelig.... Tror stellet har en annen betydning når man har f eks en sykepleierutdannelse, ja. Men det finnes jo sykepleiere som ikke jobber sånn, f eks helsesøstre? Det er jo det jeg er ute etter... At man gjør det nå og da går helt fint!! Spesielt gjennom utdannelsen. Tror ikke jeg har formulert den opprinnelige tråden godt nok.
Gjest askjonie Skrevet 25. februar 2018 #11 Skrevet 25. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med farmasi ? Anonymkode: 9995e...58d Jeg har vurdert det, men jeg tror det blir for lite pasientkontakt.
Gjest askjonie Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Medisinstudenter som har sommerjobb på sykehus må også stelle. Dersom man ikke takler stell burde man kanskje revurdere om man i det hele tatt passer i helsevesenet. Anonymkode: f21f3...296 Ikke meningen å få det til å virke som jeg ikke "takler stell".
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 Hva er det som inspirerer deg til å velge å studere i retning medisin/sykepleie? Jeg tror det er motivasjonsfaktorene dine som bør være avgjørende for det valget du skal ta nå. Det to retningene du vurderer er helt avhengige av hverandre i dagens helsevesen, og pasientene er også helt avhengige av at både lege og sykepleier er genuint interessert i sitt fag like mye som de er interessert i pasientens situasjon. Anonymkode: bc39e...98a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 Støtter denne over. Hvordan ser du for deg å jobbe med pasienter? Vil du være den som tar avgjørelser, setter i gang behandling? Vil du følge ordre du får og ta mer ansvar for å utføre den medisinske pleien? F eks, vil du finne ut av hvilken type antibiotika pasienten skal få, eller vil du være den som står på medisinrommet og blander ut den bestemte antibiotikaene, og så gir til pasienten? Ser du for deg å starte dagen grytidlig, med rapport, stell+medisiner, løpe rundt med legene på visitt som står og tripper utålmodig mens du må gjøre deg ferdig med en pasient, utføre prosedyrer, enda mer stell, matservering, dokumentasjon, utskriving av pasienter (alt dette mens du løper rundt på sengeposten fra det ene rommet til det andre). Eller vil du starte med morgenmøte med legene, visitter på poster, behandling av pasienter på poliklinikker osv. (+mye mer men har ikke oversikten). Anonymkode: 063e6...96a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man ikke takler stell burde man kanskje revurdere om man i det hele tatt passer i helsevesenet. Anonymkode: f21f3...296 DEN var stygg! Det finnes mange jobber der man ikke driver med stell, i helsevesenet. Fysioterapeut f.eks. Anonymkode: 00cca...577
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du for deg å starte dagen grytidlig, med rapport, stell+medisiner, løpe rundt med legene på visitt som står og tripper utålmodig mens du må gjøre deg ferdig med en pasient, utføre prosedyrer, enda mer stell, matservering, dokumentasjon, utskriving av pasienter (alt dette mens du løper rundt på sengeposten fra det ene rommet til det andre). Anonymkode: 063e6...96a Men nå nevnte TS anestesisykepleier og operasjonssykepleier, ingen av disse yrkene holder på slik du beskriver. Du beskriver sengepost? Trenger bare 2 år med dette før spesialisering. Anonymkode: 10f54...5dc 1
nutella Skrevet 25. februar 2018 #17 Skrevet 25. februar 2018 Sånn jeg har forstått det så har verken anestesi eller operasjonssykepleieren noe særlig stell i arbeidsdagen sin. Fikk være med på en operasjon under kirurgisk praksis, og da var det anestesisykepleieren som satte PVK på pasienten før de ble kjørt inn på operasjonsstua, la inn blærekateter, og passet på pasienten underveis med tanke på smertelindring/narkose. Operasjonssykepleierne var enten i det sterile feltet med kirurgen og assisterte og ga instrumenter, eller utenfor det sterile feltet og hadde litt andre oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #18 Skrevet 25. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: DEN var stygg! Det finnes mange jobber der man ikke driver med stell, i helsevesenet. Fysioterapeut f.eks. Anonymkode: 00cca...577 Mange fysioterapeuter følger pasienter på toalettet for å vurdere funksjon :). Herlighet, om du synes den var stygg bør du kanskje vurdere om du er vel skjør. Anonymkode: f21f3...296 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #19 Skrevet 25. februar 2018 Var i akuratt samme bås som deg. Går 3. Året nå og kommer ikke til å ta operasjon, anestesi eller medisin. Den beste av de er vel anestesi. Finnes likevel mye annet i sykepleie. Det gjør det i medisin ogdå vel og merke. Anonymkode: 7569d...657
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #20 Skrevet 25. februar 2018 5 minutter siden, nutella skrev: Sånn jeg har forstått det så har verken anestesi eller operasjonssykepleieren noe særlig stell i arbeidsdagen sin. Fikk være med på en operasjon under kirurgisk praksis, og da var det anestesisykepleieren som satte PVK på pasienten før de ble kjørt inn på operasjonsstua, la inn blærekateter, og passet på pasienten underveis med tanke på smertelindring/narkose. Operasjonssykepleierne var enten i det sterile feltet med kirurgen og assisterte og ga instrumenter, eller utenfor det sterile feltet og hadde litt andre oppgaver. Da står du enten i eller før sta. Man gjør ikke begge deler. Om man frykter urin/avføring/oppkast/blod bør man velge bort måde medisin og sykepleie uansett felt. Anonymkode: 7569d...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå