Gå til innhold

Hvor lenge holder en åpnet flask vin seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan en åpnet flask vin oppbevares før den blir dårlig? Jeg kunne tenke meg et glass vin av og til, men jeg er alene så en flaske blir ikke drukket opp på en kveld eller to. Jeg har en vakuumpumpe og korker fra le creuset - det skal vel hjelpe på? (Jeg spør altså fordi jeg har null erfaring med vin og oppbevaring og vet ikke om jeg skal gidde å kjøpe meg en flaske hvis jeg må helle den ut uansett ;) )

Anonymkode: 372af...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns jeg merker en surhet etter en uke. Kan jo hende det er noe jeg innbilder meg eller at jeg ikke er helt i humør. Ville kjøpt en 1 liters boks. De holder vel 6 uker etter åpning om jeg ikke husker feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetvin holder seg i månedsvis, med bare lite kvalitetstap.
Men du tenker kanskje først og fremst på vanlig vin. Rød- og hvitvin holder seg en uke i kjøleskap, mens rosé ikke holder seg så lenge. Musserende vin kan selvfølgelig ikke oppbevares etter åpning. Dette gjelder vanlige glassflasker.
Pappvin har vinen i plastpose og slipper lite luft inn, derfor holder den seg i 3-4 uker i kjøleskap.
Uåpnet holder derimot vinen seg kortere tid på papp, bare et års tid, mot flere år på glassflasker (men ordinær vin taper seg ved lagring).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som kokk i mange restauranter i mange forsjellige land. Det de har til felles er at en flaske vin blir alltid hellet ut vis gjesten ikke drikker opp hele flasken.

Men i restauranter i Norge så får servitøren kjeft for vin som gjesten har betalt for og er evnt litt vin igjen i flasken og blir hellet ut. Alle restene skal blandes og skal serveres på nytt. Slik er det i norske restauranter. Dette er ikke hygienisk. 

Du kan kjøpe kjøpe små kartongvin for 1 glass eller to. Koster drøyt 50 lappen

Anonymkode: f27ee...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge kan en åpnet flask vin oppbevares før den blir dårlig? Jeg kunne tenke meg et glass vin av og til, men jeg er alene så en flaske blir ikke drukket opp på en kveld eller to. Jeg har en vakuumpumpe og korker fra le creuset - det skal vel hjelpe på? (Jeg spør altså fordi jeg har null erfaring med vin og oppbevaring og vet ikke om jeg skal gidde å kjøpe meg en flaske hvis jeg må helle den ut uansett ;) )

Anonymkode: 372af...b85

Det fins flasker på en halv liter på polet. Jeg vil tro en flaske vin holder i en uke, minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes vin på flaske holder seg helt greit i ca. 3-4 dager, dersom den oppbevare kjølig og med tett kork.

Kanskje også opp til 1 uke? 

Anonymkode: 0f990...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes små porsjonsflasker med vin. Altså halv størresle :) Jeg bruker å kjøpe sånn til meg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Lett fem dager. Kartongvin holder seg egentlig ikke mye lengre. For smaksopplevelsen er det mye bedre å lagre en flaske noen dager i kjøleskapet enn å lagre en kartong et par uker på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder i kjøleskap med kork i 3-4 dager. Etter det smaker det eddik.  Pappvin holder i kjøleskap i 2-3 uker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin tåler et par dager før den endrer smak, vinen blir litt flatere enn vanlig, men har aldri opplevd eddiksmak. Hvitvin bli også flatere etter åpning, men har drukket hvitvin som har stått 8 dager i kjøleskapet, grei nok, men ikke noen høydare. Har glemt en åpnet prosecco som sto 14 dager, var faktisk posotivt overrasket, så smak deg heller frem fremfor å tømme ut, ev bruke rester i matlaging.

Anonymkode: 4ca60...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, GauteS said:

Musserende vin kan selvfølgelig ikke oppbevares etter åpning. Dette gjelder vanlige glassflasker.

Jeg har erfart at musserende vin holder seg helt fint et døgn i kjøleskapet, med vanlig gummikork skrudd på. Like frisk og boblete dagen etter. Noe særlig lenger enn det går ikke.

Anonymkode: 62947...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har erfart at musserende vin holder seg helt fint et døgn i kjøleskapet, med vanlig gummikork skrudd på. Like frisk og boblete dagen etter. Noe særlig lenger enn det går ikke.

Anonymkode: 62947...705

Det høres rimelig ut. Takk for korreksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rødvin tåler et par dager før den endrer smak, vinen blir litt flatere enn vanlig, men har aldri opplevd eddiksmak. Hvitvin bli også flatere etter åpning, men har drukket hvitvin som har stått 8 dager i kjøleskapet, grei nok, men ikke noen høydare. Har glemt en åpnet prosecco som sto 14 dager, var faktisk posotivt overrasket, så smak deg heller frem fremfor å tømme ut, ev bruke rester i matlaging.

Anonymkode: 4ca60...9d9

Jeg kjenner eddiksmak av en flaske vin som har stått med kork i kjøleskap etter en uke, blir bare helt i vasken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som kokk i mange restauranter i mange forsjellige land. Det de har til felles er at en flaske vin blir alltid hellet ut vis gjesten ikke drikker opp hele flasken.

Men i restauranter i Norge så får servitøren kjeft for vin som gjesten har betalt for og er evnt litt vin igjen i flasken og blir hellet ut. Alle restene skal blandes og skal serveres på nytt. Slik er det i norske restauranter. Dette er ikke hygienisk. 

Du kan kjøpe kjøpe små kartongvin for 1 glass eller to. Koster drøyt 50 lappen

Anonymkode: f27ee...c2f

Dette er bullshit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...