Gå til innhold

Kan jeg gjøre forskjell på stebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåringsdatter selv, en stesønn på 15 og en stedatter på snart 20. 

Stesønnen min er en fantastisk gutt, snill og god. Søsteren er og har vært vanskelig i mange år. Foreldrene sliter også med henne, og vet ikke hva de skal gjøre, men ender opp å gjøre alt for henne, noe som kanskje kan skyldes oppførselen hennes. 

Jeg har frem til nå tenkt at jeg ikke skal vise at jeg liker gutten bedre, og dette har ført til at forholdet til begge er blitt litt distansert om jeg kan kalle det det. Men nå er jeg urolig lei frustrasjonen og dritten hun påfører broren, faren og moren sin. 

Kan jeg forskjellsbehandle disse to? Hva tenker dere? Kunne tenkt meg feks å ta med datteren min og stesønnen min på utenlandstur. 

Anonymkode: 65db1...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellsbehandling vil jo bare gjøre vondt verre for jenta, men kjør på. Jeg skjønner ikke logikken din men ok.

Anonymkode: b671c...55f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellsbehandling vil jo bare gjøre vondt verre for jenta, men kjør på. Jeg skjønner ikke logikken din men ok.

Anonymkode: b671c...55f

Nå får jeg ikke et godt forhold til gutten heller, det er det jeg tenker på. 

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en tenåringsdatter selv, en stesønn på 15 og en stedatter på snart 20. 

Stesønnen min er en fantastisk gutt, snill og god. Søsteren er og har vært vanskelig i mange år. Foreldrene sliter også med henne, og vet ikke hva de skal gjøre, men ender opp å gjøre alt for henne, noe som kanskje kan skyldes oppførselen hennes. 

Jeg har frem til nå tenkt at jeg ikke skal vise at jeg liker gutten bedre, og dette har ført til at forholdet til begge er blitt litt distansert om jeg kan kalle det det. Men nå er jeg urolig lei frustrasjonen og dritten hun påfører broren, faren og moren sin. 

Kan jeg forskjellsbehandle disse to? Hva tenker dere? Kunne tenkt meg feks å ta med datteren min og stesønnen min på utenlandstur. 

Er hun «vanskelig»? På hvilken måte er hun det? Hva om hun hevder du/dere er «vanskelig»? 

Du kan gjøre forskjell på hvem du vil. Det betyr ikke at du bør det...

Anonymkode: 4e50a...631

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er hun «vanskelig»? På hvilken måte er hun det? Hva om hun hevder du/dere er «vanskelig»? 

Du kan gjøre forskjell på hvem du vil. Det betyr ikke at du bør det...

Anonymkode: 4e50a...631

Har ikke lyst å gå i detaljer tilfelle jeg blir kjent igjen, men det er på randen til at mor ikke ønsker henne i hus mer. Hun roter seg borti mye bråk, er slem med lillebroren, tenker bare på seg selv. 

Skrevet

Du kan forskjellsbehandle dem om du begrunner det med at hun er myndig og voksen. 

Anonymkode: 62713...4e4

• Liker 14
Skrevet

Nå er det noe som heter:"elsk meg mest når jeg fortjener det minst".Tenker at datteren har problemer og har blitt møtt med mye negativ respons?

Nei,du kan ikke gjøre forskjell.Jeg var et såkalt favorittbarn blant besteforeldre og noen andre.De stakk til meg mer penger,gaver og liknende ting.Alt forårsaket at jeg syns synd på søsknene mine og jeg delte det jeg fikk.Det var sårt for dem og de reagerte jo ikke med å bli bedre mennesker.De var heller ikke så gale.Det var bare jeg som hadde et lettere og blidere oppsyn.Vi er forskjellige.Finn det gode med henne.

Anonymkode: 8b89f...6d5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lyst å gå i detaljer tilfelle jeg blir kjent igjen, men det er på randen til at mor ikke ønsker henne i hus mer. Hun roter seg borti mye bråk, er slem med lillebroren, tenker bare på seg selv. 

En standard tenåring altså. Synes egentlig det er horribelt at du tenker på å bevisst forskjellsbehandle dem, som "straff" mot stedatteren din. Hun er tenåring, hun har sikkert sitt hun strever med og tar det ut over dere. Greit nok at du som stemor ikke kan få gjort så veldig mye, annet enn å dytte i mannen din for å skaffe jenta hjelp (om det er riktig ille). Men å bevisst forskjellsbehandle stebarna, fordi du ikke liker den ene, det er bare skammelig av deg.

Anonymkode: 931ee...98d

• Liker 3
Skrevet

Problemene datteren har har blitt fulgt opp bestandig. Hun tror hun kan feks skjelle ut foreldre fordi hun ikke får en jakke til 10 000kr. Hun truer med å fly på mor ofte. Hun er i bråk med andre også, politiet har vært involvert flere ganger. Jeg kunne skrevet mye detaljer, men har ikke lyst. Dette går utover alle i familien, foreldrene er fortvilet og aner ikke hva de skal gjøre. 

• Liker 4
Skrevet

Spørs hva du mener med forskjellsbehandle?

Å ha et nærmere forhold til en, det er jo ting som kan skje også med egne barn. :) Dessuten, så er hun myndig så det er naturlig at hun ikke blir behandlet på lik linje med en tenåring. 

Det er jo gjerne sånn at ressursene fordeler seg litt ut gjennom årene. Noen ganger så får den ene, noen ganger så får den andre. Så det med en sydentur med de to yngste, det er nesten noe du selv må føle på, tenker jeg. :) Det kan jo være vanskelig for den yngste å stå i skyggen av storesøster og være vitne til alt det som skjer. Det høres jo ikke akkurat ut som et godt hjemmemiljø.

• Liker 1
Skrevet

Man er da ikke tenåring når man er 20 år gammel.

Jeg synes godt du kan forsøkeå etablere et ebdre forhold til stesønnen enn stedatteren. Som nevnt over, hun er myndig, og det er dermed ikke like naturlig at hun blir med på familieferie som de yngre. Men jeg synes også det går an å si fra at dere gjerne skulle hatt henne med på tur også, men at det betyr hun må roe ned temperamentet sitt. Hun er voksen, og når hun viser at hun kan oppføre seg som en voksen er hun hjertelig velkommen til å bli med på tur.

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En standard tenåring altså. 

Er det virkelig typisk? Ingen av mine voksne barn oppfører da seg sånn! Man kan jo ikke godta slik oppførsel! 

Anonymkode: b427e...ea9

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ja, jeg synes du kan ta med tenåringene og begrunne det med at hun er voksen og myndig. Med mindre hun er psykisk syk er hun blitt såpass voksen at hun må begynne å ta ansvar for egen oppførsel og en del av det er å erfare at dårlig oppførsel kan føre til uønskede konsekvenser.

Jeg synes dessuten at i familier med krevende ungdommer, eller som i dette tilfellet, unge voksne, er det svært viktig å ikke glemme de andre barna opp i det hele. Det må være utrolig slitsomt for de å vokse opp med dette. Det høres ut som hun suger til seg all oppmerksomhet med dårlig oppførsel og da er det bare flott hvis de andre barna får av og til hyggelige opplevelser hvor DE og deres behov/ønsker er i fokus, uten at storesøster er der for å ødelegge stemningen. 

Hvis hun blir sint (noe hun sannsynligvis blir) ville jeg bare sagt rett ut at dette er en ferie tilpasset fjortisene og at det er uansett ikke aktuelt å ta ansvar for henne i utlandet når du ikke kan stole på at hun oppfører seg, satt på spissen; ferien skal ikke tilbringes på en spansk politistasjon med den norske konsulaten.. 

Endret av Kattugla
  • Liker 8
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ja, hun er myndig, han er et barn og har godt av å være i fokus.

Skrevet

Jeg tenker det må være helt greit å ikke ta med voksne stebarn på tur. Du trenger knapt begrunne det med noe annet enn at hun er voksen og at du tar med de to barna som er nært i alder og har mer glede av hverandre enn voksne vriompeiser som ikke kan oppføre seg...

Anonymkode: 0e706...6a0

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En standard tenåring altså. Synes egentlig det er horribelt at du tenker på å bevisst forskjellsbehandle dem, som "straff" mot stedatteren din. Hun er tenåring, hun har sikkert sitt hun strever med og tar det ut over dere. Greit nok at du som stemor ikke kan få gjort så veldig mye, annet enn å dytte i mannen din for å skaffe jenta hjelp (om det er riktig ille). Men å bevisst forskjellsbehandle stebarna, fordi du ikke liker den ene, det er bare skammelig av deg.

Hun er ikke en tenåring - hun er 20 år og voksen!!!

Anonymkode: b7ab7...83f

• Liker 3
Skrevet

Hun er voksen, derfor trenger du ikke å ta henne med på tur. Begrunn det med det.

Jeg har selv 2 barn med 6 år mellom, selvfølgelig blir det litt forskjellig behandling av de 2 og. Største er 17 år, og nylig reiste jeg og yngste bort en langweekend uten største. Og det vil jo bli mer av det framover. Samtidig har jo 17 åringen vært på en god del flere reiser enn det yngre barnet. Både før det kom, og vi hadde en kul jentetur da minste var 2 år. 

Anonymkode: c65f1...498

• Liker 1
Skrevet

Barn har litt forskjellige behov alt etter alder, barn eller stebarn. En voksen student har heller behov for litt sponsing i forhold til skolebøker eller flybillett hjem til jul, få hjelp til tannlegeregning osv. TS skriver ikke noe om hva jenta gjør på, men her mener jeg man kan forsvare å ta med yngre søsken på tur siden hun er voksen. Likt vil det aldri bli, men forklar heller at hun har andre behov enn småsøsken. 

Anonymkode: 79a58...ee3

Skrevet

Datteren er voksen, så du forplikter deg ikke til å ta med henne. Hun har ansvar for seg selv og for å oppføre seg. Når hun er typen til å ville fly på moren sin, samt har rotet seg borti politiet noen ganger, så er det ikke trygt for deg å ta henne med på utenlandsstur. Det kan bli veldig uforutsigbart. Synes du kan si det som det er eller bare fastslå at hun nå er voksen. Det kan sikkert være godt for sønnen å få litt aleinetid, fred og nye opplevelser borte fra søsteren. Jeg tenker at du gjør det rette.

Anonymkode: edf73...27e

Skrevet

Man kan aldri behandle barn likt, uansett om de er dine egne eller ikke, så vil man alltid behandle barn annerledes fordi alle barn (personer) er forskjellige. Man blir behandlet etter hva man fortjener. Det er når man begynner å behandle barna forskjellig etter hvor glade man er i dem, at det blir feil. Så lenge du viser at du er glad i begge barna, så er det greit.

Anonymkode: 073a6...0fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...