Gå til innhold

Søsteren min m. familie besøker nesten ikke foreldrene våre, bl.a. fordi de ikke får nok hjelp med barna når de er der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min bor utenlands med mann og to barn på hhv 6 mnd og 4 år.  Hun tar sjelden med seg familien hjem til Norge, som regel dreier det seg om to-tre ganger i året.  Det er vanskelig for foreldrene mine å besøke dem pga at mamma er kronisk syk og å reise tar veldig på henne, men de klarer som regel å ta turen et par ganger i året.  Da er mamma gjerne sengeliggende flere dager etter at de kommer hjem, fordi hun er så sliten.

Mamma og pappa vil jo gjerne bli kjent med barnebarna sine og synes det er sårt at de ikke kommer på besøk oftere.  Jeg snakket med søsteren min her om dagen og nevnte at mamma og pappa hadde satt veldig pris på om de klarte å komme hjem litt oftere.  Da ble søsteren min grisesur.  Å reise på besøk til mamma og pappa er det kjipeste hun og mannen vet.  Det er lite hjelp å få med barna, de har ikke faste rutiner på måltider og det er rotete var hovedargumentene.

Mannen til søsteren min er "ryddefreak".  Det er alltid veldig ryddig hjemme hos dem.  Det er i overkant rotete hos mamma og pappa, men det er rent og gjesterommet med tilhørende bad, samt naborommet barna sover på, er både rent og ryddig, .  At de ikke legger opp til faste rutiner rundt måltider er fordi det stadig er endringer i rutinene til ungene og pappa (som står for maten) foretrekker å ta ting litt som det kommer, ettersom det passer inn i rutinene de har nå.  Og at å få hjelp med barna synes jeg det er dumt av dem å forvente, mtp mammas helsetilstand.  Pappa gjør jo litt, men han er litt "mann av den "gamle" skolen" og kommer ofte til kort.

Jeg blir bare så oppgitt og frustrert på mamma og pappas vegne.  Særlig mammas, siden hun ikke har helse til å reise noe særlig.  Jeg har tilbudt dem min leilighet når de er i Norge, så kan jeg bo noen dager på gjesterommet hos mamma og pappa (jeg bor i gangavstand fra dem). Det vil ikke søsteren min siden det er en to-roms og ungene må da sove enten i stua eller på samme rom som henne og mannen, ungene får ikke egent rom.  Jeg foreslo hotell, men det er for dyrt. Søsteren min og familie reiser mye, de siste årene har de vært flere ganger i New York, de har vært i Marrakech, et par ganger i Thailand, på Mallorca, Los Angeles og Vegas... Lista er lang og de bruker penger på både flybilletter, leiebil og hotellovernattinger.  

De vil vel rett og slett ikke komme og det er jo ingen tvang, men jeg skjønner at mamma og pappa synes det er sårt og jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn, da det ikke har vært noen konflikter og alle kommer greit overens når vi er sammen.

Noen som har erfaring med lingnende situasjon?

Anonymkode: 12433...3b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke gjøre så mye mer enn du har gjort. 

Kjedelig er det, men det finnes nok lignende situasjoner i mange familier. Det beste er nok bare å la søstera di ta de valgene hun foretrekker, du kommer ingen vei med å frustreres over dette. Kjipt, men sant. 

• Liker 12
Skrevet

Utakknemlig, bortskjemt og likegyldig søster du har. En stor skuffelse for dere alle. Du kan desverre ikke endre henne. Bare å innse at hun ikke bryr seg. 

Anonymkode: 1db43...f65

• Liker 13
Skrevet

Trist for dine foreldre, men din søster er jo tydeligvis ikke spesielt interessert i samvær med dem eller at de får se barnebarna mer. Ikke så mye du kan gjøre med det når hun ikke ønsker gjøre noe med det. 

Anonymkode: cf993...4dc

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville vært så brutal at jeg hadde sagt at om hun hun var klar til å  sitte å tenke på at hun ikke gadd besøke foreldrene sine på grunn av slikt, når de faller fra, så skulle jeg ikke legge meg i dette mer, selv om jeg syntes det var trist.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Glød skrev:

Hvis hun kommer på besøk 2-3 ganger i året synes ikke jeg dette er lite. Det er dyrt å reise, og man må gjerne ta ut ferie.

De tar seg råd til å reise verden rundt, til forholdsvis dyre reisemål.  Å kjøre 7-8  timer, evt ta danskebåten eller fly (billige flybilletter er fullt mulig å få tak i om de planlegger i forveien) er for mye å forlange.  Det er ikke lenger hit enn at de kan ta en helgetur der de tar en til to feriedager (av de fem ukene de har til disposisjon).  2-3 ganger i året er greit, men jeg mener faktisk det burde være fullt mulig for dem å komme i alle fall et par ganger til.  

ts

• Liker 2
Skrevet

2-3 ganger i året er da mye. Jeg bor i samme land som foreldrene mine, men det er såpass langt at vi bare sees 1-2 ganger i året. 

Anonymkode: dcbf8...89a

• Liker 49
Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din, og synes synd på dere, spesielt foreldrene dine da :( 

Søsteren din virker veldig selvsentrert. Ser hun ikke hvor verdifullt det er å ha besteforeldre/barnebarn? Har barna mye kontakt med farmor/farfar?

Anonymkode: 1214a...ef5

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som om søsteren din er sær osv, men reagerer likevel ikke på antall ganger de kommer på besøk i året når de bor såpass langt borte.

Er det ikke nokså normalt å treffes 4-5 ganger i året når man bor en dagsreise eller en flytur unna? Tenker du at vanlige ferier nesten bør utgå og at søsteren din med familie bruker opp sine uker på å reise til Norge? 

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt frustrasjonen din, og synes synd på dere, spesielt foreldrene dine da :( 

Søsteren din virker veldig selvsentrert. Ser hun ikke hvor verdifullt det er å ha besteforeldre/barnebarn? Har barna mye kontakt med farmor/farfar?

Ja, det er mye kontakt med farmor og farfar, da de bor i samme by.  Har inntrykk av at de ser hverandre omtrent ukentlig.  De er begge friske og spreke og hjelper til litt med barnepass når de har tid (er i jobb). Ungene er ganske knyttet til dem er mitt inntrykk, noe som jo er forståelig siden de bor i nærheten og har mer daglig kontakt.

ts 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mye kontakt med farmor og farfar, da de bor i samme by.  Har inntrykk av at de ser hverandre omtrent ukentlig.  De er begge friske og spreke og hjelper til litt med barnepass når de har tid (er i jobb). Ungene er ganske knyttet til dem er mitt inntrykk, noe som jo er forståelig siden de bor i nærheten og har mer daglig kontakt.

ts 

Da hadde nok jeg som mormor synes det hadde vært ekstra trist :( 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan er forholdet ditt til din søster? Hun ønsker ikke tid sammen med deg heller?

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i norge, men pga avstand, tid og jobb så ser jeg foreldrene mine bare rundt 2 ganger i året - syntes ikke det er lite. Vanskelig å få ting til å klaffe med tidsklemma og prioriteringer.

Anonymkode: ef010...776

• Liker 9
Skrevet
32 minutter siden, Mariell77 skrev:

Det høres ut som om søsteren din er sær osv, men reagerer likevel ikke på antall ganger de kommer på besøk i året når de bor såpass langt borte.

Er det ikke nokså normalt å treffes 4-5 ganger i året når man bor en dagsreise eller en flytur unna? Tenker du at vanlige ferier nesten bør utgå og at søsteren din med familie bruker opp sine uker på å reise til Norge? 

Nei, jeg mener ikke at de skal bruke alle ferieukene på å reise til Norge, men både søsteren min og mannen har jobber som innebærer mandag-fredag og ikke helgejobbing.  Om de tar seg fri f.eks. mandag kan de f.eks. ta et morgenfly opp på lørdag og et ettermiddags/kveldsfly hjem mandag (det er jo ikke akkurat mangel på fly mellom Køben og Oslo, noe som gjør at prisene ikke akkurat er avskrekkende om man velger rette avganger).  Altså kan de komme unna med en fridag på et tredagers besøk.

Jeg tenker at om de vil at barna skal få et forhold til mormor og morfar burde de prioritere å komme på besøk litt oftere.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er forholdet ditt til din søster? Hun ønsker ikke tid sammen med deg heller?

Vi har aldri stått hverandre spesielt nær, men kommer greit overens.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres veldig ofte ut jeg. De kommer til Norge 2-3 ganger i året og dine foreldre reiser til dem 1-2 ganger i året. Vi drar til foreldrene mine 1 gang i året, og de kommer hit 1 gang. Vi bor alle i Norge, men langt fra hverandre. Min søster ser jeg kanskje 1 gang annethvert år.

Anonymkode: fec5a...e9f

• Liker 17
Skrevet

Det må vere nok å reise på langtur for å besøke familien 2-3 gongar i året, særleg med 2 barn. Du får heller reise til dei litt oftare...

• Liker 12
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren din har en baby på 6 mnd!! Hun trenger å få sove. Ikke få mas fra deg om at hun må reise enda mye oftere! 2-3ganger i året, i tillegg til at besteforeldrene drar nedover 2 ganger i året, gjør at familiene sees ganske ofte. Slutt å gnåle. 

6-åringen går kanskje på skole. Da går det uansett ikke annet å dra avgårde på en mandag. Og gjør ihvertfall ikke det i fremtiden.  Det koster masse penger å reise som familie. Synes DU mangler gangsyn jeg. 

Anonymkode: 51434...79b

Men herreguuuud! Jeg snakker ikke om her og nå, i spedbarnsfasen til yngste, jeg skjønner at det ikke er ideelt å reise nå, men generelt de siste årene (og fremover).  Eldste er 4 og går i barnehage.

De klarer fint å ta seg fri for å reise verden rundt på kortere og lengre ferieturer.  Det siste året før minste ble født fikk de til følgende: 3 uker i Thailand, 10 dager i Marrakech, langhelg i Praha, langhelg i Roma, en uke på Mallorca og fem dager i New York.  Siste turen var ca tre måneder før yngste ble født.  Oppi denne reisingen klarte de å komme seg til Norge to ganger (en av turene var for å feire jul), den andre turen var rundt 17-mai samme år.  De var ikke i Norge mellom turen i mai og desember.  

ts

• Liker 3
Skrevet

At de kommer 2-3 ganger i året er da ikke lite! Jeg synes du er drit kjip som prøver å gi søsteren din dårlig samvittighet over dette! Og hvor hun ellers drar på feire burde du ikke blande deg opp i! 

Jeg hadde besteforeldre i Trondheim og Bergen mens vi bodde i Oslo. Vi reiste dit om sommeren og en sjelden gang til jul.  Broren min bor nå i statene og han er hjemme ca en gang i året, men det er heller ikke hvert år han kommer hjem. Tror det er helt normalt! 

Anonymkode: 73c02...b50

• Liker 38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...