AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Del Skrevet 24. februar 2018 Min samboer sliter med enten allergier eller en eller annen annen sensitivitetsreaksjon i forhold til det meste for tida og vi greier ikke å finne ut hva som ligger i grunnen her. En av måtene det manifesterer seg på er i forhold til elveblest, utslett, blemmer, væskende sår, «blåmerker» og opphovning over store deler av kroppen. Hva dette kommer av vet vi altså ikke, men klær og tekstiler er i hvert fall veldig problematisk akkurat nå og muligens også videre framover. Enten fordi han har en allergi mot en eller flere typer tekstiler/fargestoffer/andre kjemikaler som brukes under produksjon eller fordi klær irriterer på grunn av den hudproblematikken han nå allerede har. Vi har måttet vrake hele klesskapet, håndklær, sengetøy og kjøkkenhåndklær. Sofaen vår fungerer ikke og madrassen er nesten det som trigger reaksjonene verst av alt. I bunn og grunn er det snakk om å sitte mer eller mindre naken på en pinnestol eller på badgulvet. Det eneste som ser ut til å fungere noenlunde er et par av mine ekstremt utvaskede 20 år gamle nattkjoler og det røde julesengesettet vårt, av alle ting. Men det holder jo ikke. Jeg har de siste dagene vært rundt på alle butikker både her i byen og i nabobyene og kjøpt med meg hjem en av hver av alt jeg finner av klær og andre tekstiler i økologisk bomull, merinoull, bambus og stoffer som føles veldig myke (lin og polyester vet vi fra før av at han ikke tåler), men uansett hva jeg kommer hjem med tar det sekunder eller maks et par minutter fra han legger plagget inntil underarmen sin før elveblest og utslett sprer seg helt opp til ansiktet. Til og med eksemhanskene fra apoteket har samme virkning. Så vi er rett og slett litt i tvil om hva vi gjør herfra... Hvilke typer klær/tekstiler bruker dere andre med eksem/allergi/sensitivitetsproblematikk? Hva er vanligst å tåle bra og hva er vanligst å være allergisk mot? Kanskje noen har tips som kan peke ut en retning for oss her, før vi beveger oss ut på internett på jakt etter klær/tekstiler. For vi kan virkelig ikke fortsette strategien med å kjøpe en av alt der, slik jeg har gjort i fysiske butikker. Internett er for stort og bankkontoen for liten 😉 Alle tips og råd om tekstiler og klær er svært velkomne 😊 Anonymkode: 662f2...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg sliter med kraftig allergi mot mye, og atopisk eksem. Jeg bruker mest økologisk bomull og bambus. Vask gjerne det noen ganger før bruk. Hva bruker dere av vaskemiddel og tøymykner? Han kan jo reagere på parfyme eller andre kjemikalier. Blå farge er noe man ofte kan reagere på, men det går gjerne bedre etter noen vask. Er det noe annet du kan tenke deg han kan reagere allergisk mot? Håper dere kommer dere til spesialister, og får hjelp. Jeg har fått god hjelp på rikshospitalet. Anonymkode: ac846...6eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Del Skrevet 24. februar 2018 Kan være kjemikalier i stoffene eller vaskemidlene dere bruker. Prøvd å vaske noen sykluser med bare varmt vann før han tester klærne igjen? Er du redd for lukt får du heller vaske en gang med kjemikaliefritt vaskemiddel/eddik/vaskenøtter, deretter kjøre så mange sykluser som trengs for at alle kjemikalier er ute.. Pass også på at stoffene er rene, dvs 100% bomull eller silke, og de fleste med sensitiv hud reagerer på ull... Håper dere får noen gode tips og hjelp hos lege for dette... Anonymkode: 29952...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Del Skrevet 24. februar 2018 Jeg ville spurt foreldre eller besteforeldre etter godt brukte tekstiler som sengetøy, håndklær, t-skjorter og annet. Vask det uten vaskemiddel med ekstra skyllinger hos deg før det tas i bruk. Hvis du kjøper nytt, vask det mi at to ganger og bruk tørketrommel til å tørke det. Jeg reagerer ofte på nye klær, akkurat som fibrene må bankes og slites litt før jeg kan ha dem mot huden uten å få vondt. Elsker når jeg får tak i arvet sengetøy fra syttitallet. Anonymkode: 6a6ba...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #5 Del Skrevet 24. februar 2018 Vi har gått fra Neutral vaskemidler til Nellie’s All Natural Laundry Soda og nå videre til såpenøtter. Det ser ikke ut til at det utgjør noen forskjell hva vi bruker av det. Tøymykner har vi kuttet for lenge siden. Vi har observert at han ser ut til å reagere verst av alt på svarte tekstiler. Mulig det er en del blåfarge i mange av dem? Rent blå tekstiler tror jeg faktisk ikke vi eier i det hele tatt, så det har vi ikke egentlig prøvd. Ikke akkurat en favorittfarge her i heimen, tydeligvis 😂 Vi vet om noen allergier (fisk og skalldyr, sitrus, stenfrukt, hasselnøtter, selleri, løk, rug, bygg, mais, salvie, nikkel, parfyme og gress) og nå de siste ukene ser han i tillegg ut til å reagere på absolutt alle hygieneprodukter, plast, alle typer tre vi har her hjemme unntatt bambus (også papp og papir inkludert dopapir), alle metaller og melk. Den siste også luftbårent, så det har vi måttet kutte helt også for meg. Han har en hjelpsom hudlege, har fått seg en hudlege som virker veldig interessert og engasjert og venter dessuten på utredning for noe mer systemisk. Så nå får vi bare håpe han får et skikkelig svar på hva det er som foregår. Anonymkode: 662f2...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #6 Del Skrevet 25. februar 2018 Kanskje han har noen kryssallergier som gjør det verre? Er det noe nytt han har begynt å spise i det siste? Dessverre kan jo allergier oppstå når som helst også. Jeg ville sendt ham til legen for å bli skikkelig utredet for allergier (altså ikke bare hudlegen, men også fastlegen for "vanlige" allergier), så kanskje han i det minste kan få eliminert eventuelle kryssallergier. Anonymkode: 83b7e...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Del Skrevet 25. februar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med kraftig allergi mot mye, og atopisk eksem. Jeg bruker mest økologisk bomull og bambus. Vask gjerne det noen ganger før bruk. Hva bruker dere av vaskemiddel og tøymykner? Han kan jo reagere på parfyme eller andre kjemikalier. Blå farge er noe man ofte kan reagere på, men det går gjerne bedre etter noen vask. Er det noe annet du kan tenke deg han kan reagere allergisk mot? Håper dere kommer dere til spesialister, og får hjelp. Jeg har fått god hjelp på rikshospitalet. Anonymkode: ac846...6eb Bambus er bare vanlig viskose, det har ingenting å si for stoffets egenskaper hva slags vekster viskosen var mens den levde. Anonymkode: d8cef...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Del Skrevet 25. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bambus er bare vanlig viskose, det har ingenting å si for stoffets egenskaper hva slags vekster viskosen var mens den levde. Anonymkode: d8cef...e04 Selvfølgelig kan det ha noe å si om man er allergisk mot produktet det er laget av eller ikke. Anonymkode: 662f2...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #9 Del Skrevet 25. februar 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har en hjelpsom fastlege, har fått seg en hudlege som virker veldig interessert og engasjert og venter dessuten på utredning for noe mer systemisk. Så nå får vi bare håpe han får et skikkelig svar på hva det er som foregår. Anonymkode: 662f2...128 Jeg har rettet på mitt eget innlegg, det ble en feil der. Tusen takk for svar, alle sammen! <3 Vi tar med oss tips om eldre/slitte tekstiler, ekstra skyllinger, bruk av tørketrommel og alle andre ting dere har nevnt. Allergitesting er gjort. Ingen nye utslag der. Vi bestiller nå samples av tekstiler og sytråd fra en amerikansk dame som kan sy klær etter mål av 100% ren, økologisk, ubleket og ufarget bomull og/eller bambus, så får vi se når prøvene kommer om vi legger inn noen bestillinger der. Butikkkjøpte klær er jo uansett ikke skikkelig merket, så der blir det umulig å vite om ting er 100% noe som helst. Vi får bare gjøre det beste vi kan her og krysse fingrene for at dette problemet ikke er permanent. Anonymkode: 662f2...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Del Skrevet 25. februar 2018 Du burde alltid vaske nye klær, dine også. Nye klær har som regel rester av fargestogg og andre uheldige kjemikalier som ikke burde være for mye i kontakt med hud. At han reagerer på at nye plagg fra butikken blir holdt inntil armen er naturlig. Som en annen sier kan det være du burde vaske det mer enn 1 gang når det er nye klær til han. Summen av alle kjemikaliene vi bruker på kroppan kan utløse ekstremallergi hos enkelte uheldige. Man burde være veldig skeptisk til hvilke plagg, kremer, såper osv man bruker på huden generelt. Anonymkode: beaee...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Del Skrevet 26. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan det ha noe å si om man er allergisk mot produktet det er laget av eller ikke. Anonymkode: 662f2...128 Ikke når den kjemiske oppbygningen av materialet er endret så mye at sluttproduktet ikke har noen egenskaper igjen etter startproduktet. Vi snakker restrukturering på molekylnivå her. Det er cellulosen som utvinnes og videreforedles til tekstiler, ikke bambusfibrene som myknes mekanisk slik som f.eks. med lin. Grunnen til at jeg henger meg opp i dette er først og fremst at det selges masse klær ekstra dyrt fordi det liksom er så fint og flott at det er laget av bambus, mens sannheten er at det bare er et markedsføringstriks for å få oss til å betale masse penger for helt ordinær viskose. Viskose er et topp materiale, men det har altså nada å si om det startet som gran eller bambus. Og om TS' mann reagerer på viskose av gran er det ingenting som tilsier at viskose av bambus skal være noe bedre. Noe viskose er mykere enn annen og tåles kanskje bedre av noen, men dette kommer an på produksjonsprosesen, ikke hvor cellulosen kommer fra. Anonymkode: d8cef...e04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:22 #12 Del Skrevet fredag kl 12:22 Jeg bumper denne tråden da jeg er i samme situasjon nå og er helt fortvilet. Jeg har en ekstrem kolofonium allergi, men har aldri reagert på klær før jeg ble 40 og i overgangsalderen. Nå tåler jeg ikke ull, viskose eller akryl. Jeg har nesten ikke klær igjen jeg kan bruke. Hvor får man kjøpt skikkelige gode varme klær av bomull eller polyester? Og er dette noe Nav kan hjelpe meg med, jeg er ufør bl.a pga allergiene mine, men jeg har ikke råd til nye klær. Finnes det noe støtte for slikt? Anonymkode: 561a5...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:48 #13 Del Skrevet fredag kl 12:48 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg bumper denne tråden da jeg er i samme situasjon nå og er helt fortvilet. Jeg har en ekstrem kolofonium allergi, men har aldri reagert på klær før jeg ble 40 og i overgangsalderen. Nå tåler jeg ikke ull, viskose eller akryl. Jeg har nesten ikke klær igjen jeg kan bruke. Hvor får man kjøpt skikkelige gode varme klær av bomull eller polyester? Og er dette noe Nav kan hjelpe meg med, jeg er ufør bl.a pga allergiene mine, men jeg har ikke råd til nye klær. Finnes det noe støtte for slikt? Anonymkode: 561a5...5a1 Du kan undersøke om du kan få grunnstønad. Anonymkode: c1f8b...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:10 #14 Del Skrevet fredag kl 13:10 Takk, dette skal jeg undersøke. Verdt å prøve Anonymkode: 561a5...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå