Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skremmer dette deg, eller levere du så forsiktig at hiv ikke er i dine tanker?

Jeg skrev i en annen tråd at jeg er blodgiver og testes jevnlig, lever i tillegg et risikofritt, ihvertfall så langt som mulig, i så henseende.

Noen som har tanken omkring dette? Jeg må innrømme at det skremmer meg en smule.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte vel egentlig "sannelig på tide" da jeg leste den saken der...

Heier på førstnevnte i kampen resten-av-alt-liv-på-jorden vs. menneskene.

Forøvrig blitt testet et par ganger, og har ikke akkurat et liv der sjansene for å få noen som helst smittsom sykdom er særlig store.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Lurer på om ikke det er dette som skal til for å utrydde sykdommen for godt, jeg.

De som får sykdommen vil forhåpentlig ikke rekke å få smittet noen andre innen de dør.

Man VET jo i dag hva som gjør at man blir HIV-smittet. Når noen har frivillig ubeskyttet sex med noen de ikke kjenner sykdomshistorien til, så ber de jo nesten om det selv, mener jeg.

Unntaket er smittede som har fått viruset gjennom voldtekt, blodoverføring eller uhell som f.eks helsepersonell kan bli utsatt for.

Skrevet
Lurer på om ikke det er dette som skal til for å utrydde sykdommen for godt, jeg.

De som får sykdommen vil forhåpentlig ikke rekke å få smittet noen andre innen de dør.

Man VET jo i dag hva som gjør at man blir HIV-smittet. Når noen har frivillig ubeskyttet sex med noen de ikke kjenner sykdomshistorien til, så ber de jo nesten om det selv, mener jeg.

Unntaket er smittede som har fått viruset gjennom voldtekt, blodoverføring eller uhell som f.eks helsepersonell kan bli utsatt for.

Om man smittes i januar, og det tar ca tre måneder før sykdommen slår til, i tilfellet med denne nye agressive virusen, så har man de tre mdn til å smitte gud vet hvor mange, dersom man er typen til det.

En annen ting er alle de som er utro uten at partneren vet noe om det. Rimelig kjipt å plutselig få dødsdommen når du trodde du levde i et trygt forhold...

Gjest Anonymous
Skrevet

nei,ikke i det hele tatt. ror det blir mye smitte uansett, for folk gidder ikke beskytte seg.

Skrevet

Folk tror de kan se på folk om de er "typen" til å være hiv-smittet eller ikke.

Man glemmer at man må ta med i beregningen ALLE som denne personen har hatt sex med de ti siste årene. Og med denne nye varianten blir det ennå verre.....

Selv kunne jeg vært syk og død for lengst pga faren til mine barn, men han greide ikke å smitte meg, til tross for at han prøvde i en periode. Og jeg trodde jo faktisk at jeg var trygg - jeg levde jo i et fast forhold.....

Skrevet

Nå fikk jeg flashback til den gangen HIV første gang ble slått opp i nyhetene på åttitallet. Vi som fikk det med oss den gangen har muligens hatt et litt mer "alvorlig" syn på det enn de som har vokst opp senere og lært av "HIV er da ikke så farlig, siden det finnes medisiner mot det"?

Generaliserer, men har inntrykk av at mange av de yngste ikke ser på det som noe de bør være særlig redd for.

Skrevet

Å ha tilfeldig sex uten å beskytte seg er som å spille russisk rullett. Skjønner ikke at folk tør! Håper fokus på det hissigere viruset kan bidra til at nordmenn tar HIV- trusselen mer alvorlig. Jeg også husker den gangen man oppdaget viruset første gang, og hvor mye fokus det fikk i media. De siste årene har det vært liten fokus, og folk er blitt mye sløvere med kondombruk. Det virker som "det skjer ikke meg"-holdninger er utbredt.

Skrevet

for min egen del blir jeg ikke så veldig bekymra, for jeg lever et meget risikofritt liv(så sant ikke mannen min er utro, meget uheldig med valg av partner å være utro med, og ikke bruker kondom,((noe som er lite sansynlig ut i fra livssituasjonen vår, og han som person))

Men jeg syns det er skremmende, og tenker jo på ungene vår og andre sine unger. Håper dette får ungdommene til å passe litt bedre på seg selv(voksne også for den saks skyld). Slik jeg har oppfattet det etter uttalelser fra gutter jeg kjenner i 14-18års alderen syns de det er flaut å kjøpe kondomer, og gjør det heller uten...!!!!!! :o Jenter kjenner jeg ikke så godt til, men de er vel ikke bedre de heller...

Har prøvd å snakke med stesønnen min om dette, men han syns det er flaut og fleiper det vekk, men han er mer redd for å gjøre en jente gravid enn å få skumle sykdommer. Men så lenge han er redd for å gjøre noen gravid så bruker han vel kondom håper jeg (men han snakker jo bare hypotetisk da, for han hverken inrømmer eller benekter at han har hatt sex)

uansett er dette skummelt, og håper det bidrar til at folk passer seg mer. Da kan det hende det medfører seg noe godt tross alt :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...