Gå til innhold

Legeyrket (arbeidsplasser)? fremtidsutsikter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan fremtidsutsiktene for medisin er? Jeg har hørt at yrket er veldig mettet og det er stor konkurranse om turnusplassene, færre rettigheter og lange dager med mange vakter?

Anonymkode: c4373...85e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen min har iallefall svært lange dager, mye overtid. Samtidig jobber han på legevakten også noen ganger rett etter en vanlig arbeidsdag. Hvorvidt det med legevakt er frivillig eller pålagt vet jeg ikke.

Han har ca 1500 pasienter på lista og er ALLTID forsinket. For å få time der må jeg stort sett vente i 2-4 uker.

Jeg har alltid ønsket å være lege, men idag er jeg veldig glad for å ikke være det pga mye stress og aldri ajour.

Det andre vet jeg ikke noe om, men ønsker deg lykke til med valget og studiene 😊

Skrevet

Om du er villig til å flytte ut på landet skriker de etter leger

Anonymkode: 218ff...1cf

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er veldig mettet i de større byene. Men tror det er gode muligheter for å få jobb som fastlege i distriktene utenfor østlandet.

Anonymkode: 24bef...d71

Skrevet

Ja, hvis man vil bo i gokk går det sikkert fint. 

Anonymkode: 93244...084

Skrevet

Men stemmer det at det er veldig stor kamp om turnusplassene, vanskelig å fast jobb /relevant erfaring og dårlig betalt i forhold til timene og vaktene man har? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men stemmer det at det er veldig stor kamp om turnusplassene, vanskelig å fast jobb /relevant erfaring og dårlig betalt i forhold til timene og vaktene man har? 

Det er kamp om turnusplasser - men så har nyutdannede leger vært særdeles privilegerte tidligere, hvor de har vært sikret jobb rett etter studiene. Nå må de søke om jobb som «alle andre». 

Hvis du tenker sykehus er det er velkjent problem med at det er vanskelig/umulig å få fast stilling på de store sykehusene. Men på mindre/mellomstore sykehus er det fullt mulig. 

Lønna er ikke dårlig, vil jeg si, men den er ikke fantastisk høy som noen synes å tro. Bruttolønna blir drevet opp av mye overtid og tillegg, så det kan man egentlig ikke se på i lønnsdiskusjoner. Du har en Ok pluss lønn, men det finnes mye enklere måter å bli rik på, for å si det sånn. Fastleger tjener ofte mye mer enn sykehusleger, men de er selvstendig næringsdrivende med alt det medfører, og jobber myyyyye.

Anonymkode: 23774...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...