Gå til innhold

New York, oppskrytt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil si at jeg er ganske bereist, og reising er min desidert største hobby. Jeg har vært i USA flere ganger tidligere, men aldri i NYC før nå. Alle vennene mine som har vært her, har skrytt uhemmet av det og omtaler det omtrent som himmel på jord. Jeg visste på forhånd jo at NYC er en veldig "cut throat" by, men hadde likevel høye forhåpninger da jeg kom hit, men etter å ha vært her i 9 dager må jeg si jeg ikke er sånn kjempe begeistret. Joda, det er kult å endelig å ha vært her og sett det som er, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at byen er skitten, full av uteliggere, det er ruspåvirkede folk på hvert gatehjørne, og folk som er mentalt "borte". I tillegg er det dyrt her, og folkene er mest opptatte av sitt og sine og smiler du til noen, blir du sett på som rar omtrent. Har truffet masse hyggelige folk også, for all del. Men likevel. Er det bare jeg som har vært uheldig, eller er det flere som også har dette inntrykket? Jeg bodde i Midtown hvis det har noe å si. Vet det er endel tvilsomme typer som henger rundt Port Authority, Penn Station og Grand Central. 

Anonymkode: c1863...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesielt begeistret for Midtown.  Foretrekker å bo litt lenger syd på Manhattan; i Meatpacking, Chelsea, Greenwich Village osv.  Mye hyggeligere nabolag med småbutikker, restauranter og barer.  

Anonymkode: 42ce2...b3f

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg er enig. Uteliggere og folk med harde levekår plager ikke meg. Vi er alle mennesker og alle har et menneskeverd. Ellers hadde jeg samme opplevelsen. Det er helt greit å ha vært i New York, men det er langt nede på listen min over reisemål i USA. Jeg mistenker at mange av de som hausser opp New York har aldri sett noe annet av USA.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor du har tilbragt tiden din i NY?

Uteliggere på hvert hjørne kjenner jeg ikke igjen. Det er lenge siden NY var en farlig by med mye lugubre folk. De fleste delene av NY som folk liker å besøke er ganske fritt for ruspåvirkede mennesker og uteliggere - Chelsea, Greenwich Village, Soho og Tribeca. Du kan selvsagt reise til Bronx, men det er jo stort sett ikke det som er formålet med turen...

Jeg har vært ganske mange steder i USA, og byer som San Francisco har langt flere uteliggere - her har du områder der det er mer enn på hvert gatehjørne.

Anonymkode: cc47a...b07

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at jeg er ganske bereist, og reising er min desidert største hobby. Jeg har vært i USA flere ganger tidligere, men aldri i NYC før nå. Alle vennene mine som har vært her, har skrytt uhemmet av det og omtaler det omtrent som himmel på jord. Jeg visste på forhånd jo at NYC er en veldig "cut throat" by, men hadde likevel høye forhåpninger da jeg kom hit, men etter å ha vært her i 9 dager må jeg si jeg ikke er sånn kjempe begeistret. Joda, det er kult å endelig å ha vært her og sett det som er, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at byen er skitten, full av uteliggere, det er ruspåvirkede folk på hvert gatehjørne, og folk som er mentalt "borte". I tillegg er det dyrt her, og folkene er mest opptatte av sitt og sine og smiler du til noen, blir du sett på som rar omtrent. Har truffet masse hyggelige folk også, for all del. Men likevel. Er det bare jeg som har vært uheldig, eller er det flere som også har dette inntrykket? Jeg bodde i Midtown hvis det har noe å si. Vet det er endel tvilsomme typer som henger rundt Port Authority, Penn Station og Grand Central. 

Anonymkode: c1863...34c

Huff. Høres ikke bra ut. Jeg skal reise dit om kort stund..... 

Skrevet

Var i NYC i ti dager, luktet varmt søppel overalt, som hadde blitt stekt lenge i sola. Dyrt, stressende og skittent ja, jeg er ikke imponert  

Skrevet

Syns også New York var en slitsom, skitten og dyr by. Bra for shopping og sånt, men jeg reiser heller til Miami ass. Der er det mye finere, laidback + de har noen nydelige strender :) 

Høydepunktet i New York for meg var at jeg bare var få meter fra verdens kjekkeste mann, selveste Donald Trump! 

Anonymkode: dbf99...3b0

Skrevet

Jeg elsker New York, men hadde samme opplevelse som deg i Miami. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 3a449...52b

Skrevet

Jeg elsker NY. Stemningen, maten, opplevelsene, alt. Har gjort det helt fra første gangen jeg var der. 
Har ikke opplevd verken rusa folk, søppel eller folk som er helt "ute".

Har vært flere steder i USA og også bodd der i ett år (riktignok ikke i NY) - og det er andre steder jeg følte meg mye mer utrygg og som fristet mye mindre til gjentakelse. Deler av LA for eksempel - og også Miami.....

Men det blir jo en smakssak som alt annet....

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker New York, men hadde samme opplevelse som deg i Miami. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 3a449...52b

Er godt å høre at noen elsker New York slik ikke min 8 timers flyreise i mars blir forgjeves. Hehe liker ikke å fly ;)

Skrevet

Personlig så elsket jeg New York og det er uten tvil en av de mest spesielle byene jeg har vært i. Følelsen jeg fikk når jeg var der var at det var ulikt alle andre byer jeg har opplevd tidligere. Det å stå på toppen av Empire State Building, rusle rundt i Central Park eller bare det å gå gatelangs omgitt av skyskrapere var for meg helt magisk.

Personlig likte jeg meg mye bedre i New York enn i San Francisco, Los Angeles og Las Vegas som er de andre byen jeg har besøkt i USA. Men smaken er jo selvsagt som baken. 

New York er også full av severdigheter, her er en fin liten oppsumering syntes jeg: https://storbyferie.net/storbyferie-i-new-york/

Det er uansett en by som er verd å besøke en gang i livet, bare for å ha opplevd "galskapen".

Skrevet

Det kommer veldig an på hvor i New York man bor/oppholder seg mest, tenker jeg. Jeg får spasmer av Midtown, men elsker Central Park og de fleste områdene rundt, samt de sørlige delene av Manhattan. Der får jeg puste. De fleste finner seg dessverre hotell i Midtown og havner i alle turistfellene. 

• Liker 2
Skrevet

Har vært i New York et par ganger.  Ikke min favorittby.  Nedslitt og skitten.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Reiser til New York hvert år, fantastisk by. Menneskene, maten og gå turer i central park gjør meg så glad! Høye bygninger og uendelig av muligheter, elsker det. 

Anonymkode: 479b3...285

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på om man gidder å gjøre litt research på forhånd eller ikke, det. 

Anonymkode: 109cd...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...