Gå til innhold

Storbritannia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det vanskelig for en nordmann å flytte til Storbritannia for en lengre periode?

F. eks være der i et år.

Hvordan gjør man det?

Anonymkode: da883...1eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du skal gjøre der. Jobbe, studere?

Kjæresten flyttet til Storbritannia, og det var MYE papirarbeid. Både når det gjaldt import av hans eiendeler, jobbdokumenter, folkehelse osv. Du mister f.eks medlemsskapet i norsk folketrygd om du har utenlandsk arbeidsgiver.

Så det er en del å gjøre. Bolig kan også være vanskelig å få om du ikke har jobb f.eks. 

Anonymkode: aa086...570

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det vanskeligste er å få jobb. Britiske (London-baserte) arbeidsgivere har ofte som forutsetning at man allerede har britisk-spesifikk arbeidserfaring, akkurat som om det er noe uforklarlig ved å ha jobb i England/London som man ikke i det hele tatt kan klare å erfare i andre land. 

Dertil er det litt byråkrati rundt de første tingene. Man får ikke bankkonto før man har en faktura fra telefon eller strøm som viser en fast adresse, og man får som regel ikke kundeforhold hos et strøm- eller telefonselskap uten at man har fast adresse, og man får som regel ikke fast adresse uten at man har en bankkonto. :fnise:

Det enkleste for å leie bolig er å ankomme med ca 8 ganger månedsvis markedsleie. Da kan du valse inn hos utleiemeglerne og bare slå pengene i bordet og ta den leiligheten du vil ha. Dersom du ikke kan det, blir det straks langt vanskeligere å få leilighet med mindre du allerede har fått arbeidskontrakt. 

Leie av leilighet er en helt profesjonalisert næring som er oversvømmet av helt talentløse agenter. Det er ikke som i Norge der du bare møter utleier direkte og dere tar hverandre i hånden og avtalen er gjort. Du må forholde deg til de mest idiotiske menneskene i Storbritannia (det er som regel de som jobber som utleiemeglere). 

Ergo: Det jeg ville gjort fra starten er å spare opp penger til å dekke 6 måneders leie, depositum og gebyrer på forskudd. Det er den enkleste måten å bryte byråkrati-sirkelen. Når det er gjort, er det egentlig veldig lite byråkrati og skjemavelde å forholde seg til i England.

Jeg ville nok også vurdert å ha mulighet til å være selvstendig næringsdrivende, fremfor fast ansettelse. 

Endret av Overrasket
Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Jeg bor i Storbritannia sammen med kjæresten min. Han er fra Irland og jobber freelance, mens jeg er student og skal begynne å jobbe til høsten. Tenker å bli boende her. 

Jeg vil anbefale deg å finne jobb som krever spesielle skandinaviske ferdigheter, som å måtte snakke et skandinavisk språk flytende og kjenne godt til skandinavisk kultur, da man for annet type arbeid har veldig stor konkurranse. Jeg har seks måneder igjen av mastergraden og har allerede flere jobbtilbud med bachelorgrad i nordisk og mastergrad i engelsk-norsk oversetting. 

Først bør man finne bolig. Boligmarkedet går utrolig fort der, og leiebolig legges gjerne ut samme dagen som den kan tas over. Vi avtalte mange visninger første dagen vi var der, disse ble avtalt et par dager før vi dro. Vi var forberedt på at det skulle bli utrolig vanskelig, slik Overrasket forklarer over her, hadde lest om at man måtte ha seks måneders leie eller en guarantor ellers var det ikke sjanse. Vi sendte inn søknad på tre av fem av leilighetene vi så første dagen. Dette var alle svært fine leiligheter med mange interesserte. Så var det en leilighet som ble lagt ut på Gumtree første kvelden, og vi ringte fem minutter etter at annonsen ble lagt ut og fikk visning tidlig neste morgen. Det var et gammelt ektepar og vi forklarte at kjæresten min er freelansmusiker og jeg er student uten jobb. De likte oss og vi fikk leiligheten med én gang. Vi fikk også ja på en av de vi hadde søkt på dagen før. Vi referanser fra tidligere utleiere (i mitt tilfelle SiO og studentorganisasjonen her i Edinburgh), bevis på at kjæresten min eier hus i Irland, kopi av hans siste skatteoppgjør og engelsk kopi av brevet mitt fra Lånekassen. De vi endte opp med å leie fra trengte ikke se noe av dette.

Vi betalte én måned depositum på depositumskonto og det var det. 

Deretter var det styr å få bankkonto. Jeg fikk det gjennom universitetet, mens for kjæresten min måtte vi først ringe strømselskapet for å få velkomstpakke fra dem (vi hadde privat leiekontrakt og det holdt ikke for banken). Dette brevet måtte vi ta med til banken og da fikk han åpnet konto. Deretter var det bare å ordne internett og telefon og alt som er. Det tok noen uker før ting kom i gang, men det gikk helt fint. Nå har vi vært her i seks måneder og har ikke hatt noen problemer etter de første par ukene. 

Endret av Linaria
Skrevet

Takk for informasjon;)

har det noen betydning at England ikke er med i EU lenger? Er de fremdeles med i Schengen?

Gjest Linaria
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for informasjon;)

har det noen betydning at England ikke er med i EU lenger? Er de fremdeles med i Schengen?

De har aldri vært med i Schengen (derfor man må vise pass ved grensa), og de er fremdeles medlem av EU, men er i ferd med å melde seg ut. Ingen kan vite de nøyaktige konsekvensene av dette, men det kan godt være det får betydning etter hvert. Foreløpig kan man komme og jobbe og bo her som man ønsker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...