Gå til innhold

Ser legen om du er gravid, når du tar celleprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først celleprøve, deretter kjente han på eggstokkene. Kan jeg være 2-3 måneder på vei, uten å ha merket noe av det før nå?

Anonymkode: 13484...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sa han du var gravid? Du får ta en test da. 

Anonymkode: 27e5b...38a

Skrevet

Når jeg tok celleprøve tok jeg også innvendig ultralyd, men gynekologen så bare på eggstokkene. Tror ikke hun så på livmora.

Anonymkode: a15c0...edf

Skrevet

Kan kjenne forstørret livmor, og livmorhalsen kan endre farge pga økt blodtilførsel. Men hvor mange som er gode nok til å merke slike forandringer vet jeg ikke, ville stolt mer på en test. Kvinner er jo litt forskjellige innvendig, og det er ikke graviditet legen ser etter.

Anonymkode: 80ede...fe3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først celleprøve, deretter kjente han på eggstokkene. Kan jeg være 2-3 måneder på vei, uten å ha merket noe av det før nå?

Anonymkode: 13484...a91

Livmorhalsen til en gravid ser ulik ut enn til en ikke gravid kvinne. Hvordan trodde du ellers legene i gamle dager fant ut at kvinnene var gravide? 

Anonymkode: a91bf...9d6

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livmorhalsen til en gravid ser ulik ut enn til en ikke gravid kvinne. Hvordan trodde du ellers legene i gamle dager fant ut at kvinnene var gravide? 

I gamle dager fant kvinner ut om de var gravide dersom de hadde mistet mensen og magen begynte å vokse... Man ikke ikke til legen for å finne det ut!

Skrevet

Jeg tok celleprøve uten å vite at jeg var gravid. Legen så da at jeg var gravid tror jeg. (Hun spurte, og da jeg sa nei, sa hun at hun ville bruke en mykere pinne). Men jeg var da så kort på vei at jeg ikke hadde skjønt det selv enda. etter To tre mnd burde du jo vite om du er gravid da...

Anonymkode: a4a9a...864

Skrevet

Jeg var på sykehuset og tok utvidet celleprøve (biopsi) da jeg var 3-4 uker på vei. Gynekologen merket ingenting til det. Så at en almenpraktiserende lege skal kunne se noe tidlig i svangerskapet,  tviler jeg på.

Anonymkode: f71c8...9e3

Skrevet
4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

I gamle dager fant kvinner ut om de var gravide dersom de hadde mistet mensen og magen begynte å vokse... Man ikke ikke til legen for å finne det ut!

Ja, i virkelig gamle dager fungerte det slik. 

Men mellom virkelig gamle dager på 1800 tallet, mår jordmora kom med barna i vesken. Etter krigen og frem til de første graviditetstestene på urin kom til legekontorene var det utseende på livmorhanlsen som var avgjørende i tidlig fase av svangerskapet. 

Så gjorde gravitestene på urin sitt inntog på legekontorene, og den tok over mye men fortsatt var gynekologisk undersøkelse obligatorisk sammen med siste mens første dag utregning noe som ble ekstra viktig før appenes tid i forbindelse med henvendelser om svangerskapsavbrudd. 

I 1980 kom de første gravitestene på apotekene til hjemme bruk. De var knall dyre. 

Jeg betviler at legene har glemt hvordan en gravid livmorhals ser ut kontra en ikke gravid. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De brukte vel en App. før også...

Anonymkode: 9e277...0af

Skrevet

Men er det ikke sånn at du kan få uriktig resultat på prøven hvis du er gravid? 

Anonymkode: da868...6af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...