Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvordan OBOS virker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Man hører jo hvor lurt det er å være OBOS-medlem, men hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har skjønt det slik at man går foran hvis du selv og noen andre kommer med samme bud. Jeg har skjønt det slik at hvis en selger godtar et bud på 2 mill, så kan et OBOS-medlem komme og si "vent litt, jeg kan også betale 2 mill, og jeg er OBOS-medlem, ergo får jeg leiligheten."

Jeg lurer først og fremst på om det er slik at budkrigen kan fortsette etter at noen har slått i bordet med et OBOS-medlemskap? Hvis selger har godtatt bud fra Person A, men Person B kommer og forteller at h*n kan matche budet og er OBOS-medlem, er det da takk og farvel til Person A, eller kan h*n fortsette å komme med bud?

Anonymkode: 2e748...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fungerer slik at når selger har akseptert budet, så kan man benytte seg av forkjøpsretten man har som OBOS-medlem. Denne forkjøpsretten går på ansiennitet, altså hvor lenge man har vært medlem. Når budet er akseptert kan ikke budgiver høyne dette fordi du velger å benytte deg av forkjøpsretten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Man hører jo hvor lurt det er å være OBOS-medlem, men hvordan fungerer dette i praksis? Jeg har skjønt det slik at man går foran hvis du selv og noen andre kommer med samme bud. Jeg har skjønt det slik at hvis en selger godtar et bud på 2 mill, så kan et OBOS-medlem komme og si "vent litt, jeg kan også betale 2 mill, og jeg er OBOS-medlem, ergo får jeg leiligheten."

Jeg lurer først og fremst på om det er slik at budkrigen kan fortsette etter at noen har slått i bordet med et OBOS-medlemskap? Hvis selger har godtatt bud fra Person A, men Person B kommer og forteller at h*n kan matche budet og er OBOS-medlem, er det da takk og farvel til Person A, eller kan h*n fortsette å komme med bud?

Du finner mye info på Obos.no. 

Fordelene er flere. Du får rabatter i enkelte butikker og på arangement ved å vise frem aktivert medlemskort. 

Forsikringer får du gunstigere og du kan bruke banktjenestene i obosbanken. 

Forkjøpsrett på boliger betyr at du ikke trenger å by på boligen du vil ha. Fordi du har meldt forkjøpsrett, og trer inn i det høyeste aksepterte budet og "snapper" boligen. Men mange har gamle medlemsnumre. Så å tro du får boligen med et medlemsnummer fra i går, er gjerne ikke lurt eller mulig. Eldste medlemsnummer får først tilbud når hen har meldt interesse forkjøpsrett til boligen. Er det en budgiver uten medlemskap i konkuranse med andre og begge kjøper medlemskap så er det den med eldst medlemskap som får førsteretten. 

Anonymkode: c3db4...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du finner mye info på Obos.no. 

Fordelene er flere. Du får rabatter i enkelte butikker og på arangement ved å vise frem aktivert medlemskort. 

Forsikringer får du gunstigere og du kan bruke banktjenestene i obosbanken. 

Forkjøpsrett på boliger betyr at du ikke trenger å by på boligen du vil ha. Fordi du har meldt forkjøpsrett, og trer inn i det høyeste aksepterte budet og "snapper" boligen. Men mange har gamle medlemsnumre. Så å tro du får boligen med et medlemsnummer fra i går, er gjerne ikke lurt eller mulig. Eldste medlemsnummer får først tilbud når hen har meldt interesse forkjøpsrett til boligen. Er det en budgiver uten medlemskap i konkuranse med andre og begge kjøper medlemskap så er det den med eldst medlemskap som får førsteretten. 

Medlemsnummer fra i går, er fortsatt bedre enn medlemsnummer fra i dag :nori:

Kjenner flere som har «snappet» til seg boliger, der har hatt meget kort ansiennitet. Typisk hvis vinnerbudet kommer fra en uten OBOS-medlemskap, f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tar en leilighet på forkjøpsrett ( medlemsskap i et boligbyggelag) trer inn i de samme vilkårene som selger og vinner av budet allerede har bestemt, både når det gjelder pris, overtagelsestidspunkt og evt andre avtaler de er blitt enige om.  

Da trenger man ikke delta budrunden, og kommer inn etter avtalen er inngått. Dette fører til at vinner av budrunden ikke vet om leiligheten er hans før etter dette er avklart.

Men for mange leiligheter er det avklart om noen ønsker å benytte forkjøpsretten før leiligheten blir lagt ut for salg. Det kalles forhåndsprøving. Dette blir annonsert i boligbyggelaget før visningene. 

Vær klar over at ikke alle borettslagsleiligheter ligger under OBOS. Det kan være andre boligbyggelag også. F.eks USBL, BOB e.l.

Anonymkode: 68a64...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, det oppklarende! Jeg er ikke medlem selv, og er litt redd for å miste en bolig når jeg skal ut på boligmarkedet pga dette. Vet dere hvor lang tid OBOS-medlemmene har på seg fra et bud er akseptert til de eventuelt må "stjele" boligen? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode råd. Bare vær obs på at noen steder må man melde forkjøpsrett før visning/salg. Dette vil i så fall være opplyst om hos det aktuelle borettslaget (?). Hvordan det er der du er vet jeg ikke, men i andre borettslag er det gjerne slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, det oppklarende! Jeg er ikke medlem selv, og er litt redd for å miste en bolig når jeg skal ut på boligmarkedet pga dette. Vet dere hvor lang tid OBOS-medlemmene har på seg fra et bud er akseptert til de eventuelt må "stjele" boligen? Ts

Meglerne tar en ringerunde. De som har høyest ansiennitet får muligheten først. Hos oss tok det en uke før vi fikk tilslaget på bud (hadde ikke forkjøpsrett) fordi ingen ville bruke forkjøpsretten sin. Men har også hørt om noen som måtte vente tre uker. Det er vel individuelt fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også slik at OBOS-medlemmer bare går foran på noen boliger, men ikke alle? Vil dette i så fall være opplyst om noe sted? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det også slik at OBOS-medlemmer bare går foran på noen boliger, men ikke alle? Vil dette i så fall være opplyst om noe sted? Ts

Medlemmer går foran på de boligene det står i annonsen har forkjøpsrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i annonsen og prospektet som regel. Det er mange leiligheter som ikke er en del av et boligbyggelag. Brukte OBOS-boliger lagt ut på forhåndsavklaring. Du har en viss tid på deg til å melde interesse. Hvis du ikke gjør det, så kan du ikke bruke forkjøpsretten når det høyeste budet er akseptert og fristen for å by over har gått ut. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, puppi skrev:

Medlemsnummer fra i går, er fortsatt bedre enn medlemsnummer fra i dag :nori:

Kjenner flere som har «snappet» til seg boliger, der har hatt meget kort ansiennitet. Typisk hvis vinnerbudet kommer fra en uten OBOS-medlemskap, f.eks.

Dette har vi diskutert i en tråd og undersøkt tidligere. Den som kjøper får automatisk ansinitet fra den dagen budet blir akseptert. Så skal man snappe en bolig på forkjøpsrett må man ha ansinitet/meldmeskap fra før dagen for budaksept. 

I tillegg så er det flere meglere som legger ut boligen før de lyser boligen ut på forkjøpsrett fordi det da koster mindre for selger. Da går det greit med ulik forkjøpsrett. Men når megler gårt til obos i forkant av salget, kanskje så mye som en måned før boligen kommer på markedet, så skal man ha fulgt med på forkjøpsrette og meldt inn lenge før boligen ligger ute på fin  eller hos megleren. Da hjelper det ikke å tro på visning eller under budkrigen at man skal snappe boligen på forkjøpsrett. Fordi forkjøpsretten da er ferdig utlyst lang tid i forveien.

Nå er Obos sammenslått med mange andre boligbyggelag. Noen har beholdt sine egne regler delvis eller helt. Noen borettslag har vedtaksbestemmelser på området og da gjelder disse vedtektene foran Obos sine regler. Derfor er det ikke mulig å svare bestemt ja eller nei på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, smilo skrev:

Medlemmer går foran på de boligene det står i annonsen har forkjøpsrett. 

Aha. Jeg har aldri sett dette i noen av annonsene i mitt nærområde. Det må vel bety at jeg bor i et sted som ikke er satsningsområde for OBOS? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Jeg har aldri sett dette i noen av annonsene i mitt nærområde. Det må vel bety at jeg bor i et sted som ikke er satsningsområde for OBOS? Ts

Du må følge med på OBOS.no. Boliger du har forkjøpsrett på blir lagt ut der, men du må melde interesse innen en viss frist.

https://www.obos.no/privat/brukt-bolig/bruktboligsok?

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos TOBB er det som regel slik at fristen går ut før leiligheten kommer ut på Finn. Vet ikke hvordan det praktiseres hos OBOS. Du må bare følge med.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, penny_ skrev:

Du må følge med på OBOS.no. Boliger du har forkjøpsrett på blir lagt ut der, men du må melde interesse innen en viss frist.

https://www.obos.no/privat/brukt-bolig/bruktboligsok?

Takk! Jeg ser når jeg velger fylke at mitt bosted (stedet hvor jeg også vil kjøpe) ikke engang dukker opp. Dvs at i hvert fall akkurat nå, er det ingen OBOS-boliger her. Jeg tror derfor ikke jeg trenger å være så bekymret. Dette var veldig fint å vite! Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg ser når jeg velger fylke at mitt bosted (stedet hvor jeg også vil kjøpe) ikke engang dukker opp. Dvs at i hvert fall akkurat nå, er det ingen OBOS-boliger her. Jeg tror derfor ikke jeg trenger å være så bekymret. Dette var veldig fint å vite! Ts

Hvor bor du? I Trøndelag er det stort sett bare nybygg som er medlem av OBOS, men de kommer  vel også ut på bruktmarkedet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at OBOS er i mange byer. Der jeg bor heter det noe annet, men prinsippet er det samme. Sjekk for din by.

Anonymkode: 55e79...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, penny_ skrev:

Hvor bor du? I Trøndelag er det stort sett bare nybygg som er medlem av OBOS, men de kommer  vel også ut på bruktmarkedet etter hvert.

Har ikke så veldig lyst til å avsløre hvor jeg bor, men jeg kunne ikke finne stedet på oversikten til OBOS og jeg har aldri sett det stå noe om forkjøpsrett i annonser, så jeg regner derfor med at det er lite/ingen OBOS-boliger her. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...