Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Samboeren min lider av "jeg er fornøyd med tilværelsen"-syndromet og er i ferd med å bli god og rund.

Da vi møttes, trente han og var mer aktiv til daglig. Nå trener han ikke og liker seg best i sofaen. Han har lagt på seg minst 15 kilo de siste to årene.

Moren hans har sagt det til han, vennene hans også. Når han ser bilder av seg selv, hender det at han sier at huff, nå har jeg blitt feit. Men han gjør ingenting med det!!

Jeg har faktisk prøvd å få han med ut på tur eller på trening, men han gidder ikke. Bare en sjelden gang kanskje. Jeg har også prøvd å lage et bedre kosthold, ved å ikke kjøpe inn potetgull og kjøpe inn sunn mat til middag og sånn.

For eksempel lager jeg til en god kyllingsalat til middag, men to timer senere drar han på Shell og kjøper seg en svær pølse og en pose potetgull (med dip, selvfølgelig).

Jeg liker ikke kroppen hans sånn den er nå. Snart kommer jeg til å hate kroppen hans, hvis han fortsetter i dette tempoet. Hva kan man si for å få han motivert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Si det som det er da.. At du ikke liker at han legger på seg så mye..

Skrevet

Hva med å trene sammen med ham? Hvis dere drar på treningssenter eller jogger hver kveld sammen så er det jo mye hyggeligere enn å trene alene, og det er kanskje motivasjon nok?

Skrevet
Hva med å trene sammen med ham? Hvis dere drar på treningssenter eller jogger hver kveld sammen så er det jo mye hyggeligere enn å trene alene' date= og det er kanskje motivasjon nok?

Trådstarter skrev jo at han ikke ville bli med å trene?

Kjenner meg ellers litt igjen i problemstillingen, selv om det ikke er like ille hos oss. Har man liksom "lov" å si fra til gutter, men ikke til jenter?

Skrevet

Jeg syns du bør være real med ham og si fra på en ålreit måte, jeg.

Det betyr å ikke plutselig (etter en million hint, som han ikke har tatt) rope "Faen! Du har blitt så feit at snart spyr jeg bare jeg ser på deg - slank deg for pokker!" ( :ler: )

- MEN å sette deg ned og forklare ham at nå er grensa nådd. Du syns han har begynt å komme i alvorlig dårlig form og du er bekymret både for helsa hans (for det må jo være det viktigste) og for deres samliv.

Si at du gjerne hjelper og støtter og at du drømemr om at dere sammen kan komem i god form.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Virker som om det er mer lovlig å si i fra til gutter, men tror nok mange her inne vil si at det er lov å si i fra til kvinner også. Om det nå er slik i RL er en annen sak, men jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt fly forbanna, om min kjære hadde sagt jeg var blitt feit. Derfor kunne det aldri falle meg inn, å si noe til han heller.

Salat er IKKE mat for en mann som har vært i arbeid en hel dag, er ikke rart han plutselig får lyst på noe annet. Salater er kvinneting, selv om det sikkert finnes de mennene som spiser det, så er det nok flest kvinner som bruker det som slankemat.

Finnes mange andre retter en kan bruke, der mannen kan føle seg mett lengre, og kanskje få dekket litt av saltbehovet også + metthetsbehovet.

Skrevet

Som Madammen skriver :"Salat er IKKE mat for en mann som har vært i arbeid en hel dag, er ikke rart han plutselig får lyst på noe annet. Salater er kvinneting, selv om det sikkert finnes de mennene som spiser det, så er det nok flest kvinner som bruker det som slankemat. "

Hva er det med menn og grønt-for? Jeg synes salat med masse forskjellige grønnsaker er digg og kan god spise det til både lunsj, middag og kvelds. Mens sambo, han må ha kjøtt!

Det er tungt å snu om på vaner, men kanskje kveldsturer/trening sammen kan hjelpe? Det er bare det å finne en måte å beseire "dørstokk-mila" på......

Jeg hadde ikke kommet til å sagt til min kjære at han hadde begynt å bli feit. Regner med at han da hadde blitt like såret som jeg hadde blitt om han hadde sagt noe sånt til meg. Han er jo klar over det selv?

Hva om du legger det fram at du ønsker selskap og støtte til å komme i bedre form? Uten altfor mye fokus på akkurat kilo, men heller på aktivitet?

Skrevet

Salat er kanskje ikke det lureste å servere, det inneholder egentlig mest vann, så det er ikke så rart at han blir sulten senere, og stikker på kiosken. Lag heller varm mat med sunne ingredienser, og gode proteinkilder som kylling, svinekjøtt eller tunfisk. Unngå fete sauser eller majones, ha gjerne lettstekte grønnsaker som tilbehør.

La være å ha godterier i hus, og kjøp ikke usunt pålegg som salami, majonessalater osv.

Ellers kan du ikke tvinge, men oppmuntre. Jeg hadde en samboer som var for tynn, jobbet for mye og spiste for lite. Ikke hadde han tid til trening, heller. Men i løpet av litt tid, setter han faktisk pris på sunn mat, trener regelmessig, og ser mye sunnere ut.

Skrevet
Salat er IKKE mat for en mann som har vært i arbeid en hel dag' date=' er ikke rart han plutselig får lyst på noe annet.[/quote']

Jeg må bare :hoho::hoho::hoho:

Dette hørtes da forferdelig gammelmodig ut?

En mann som har en kontorjobb og ikke er i bevegelse kan faktisk ha temmelig lav forbrenning - lavere enn aktive kvinner.

Og en salat er da så mangt. De kan gjøres så fete, proteinrike og salte som man bare ønsker dem, avhengig av hva man putter i dem. Trodde norske matvaner var kommet lengre enn at salat = mat for kaniner og anorektiske kvinnemennesker.

Skrevet

Prblemet er at så snart det er noe grønt i salaten, så steiler ett eller annet manne-gen og fikser ikke å spise kanin-føde..... :-?

Den eneste salaten min kjære spiser frivillig er Waldorf, og det er kanskje ikke akkurat kalorifattig?? (men veldig godt da...)

Skrevet
Jeg syns du bør være real med ham og si fra på en ålreit måte, jeg.

Det betyr å ikke plutselig (etter en million hint, som han ikke har tatt) rope "Faen! Du har blitt så feit at snart spyr jeg bare jeg ser på deg - slank deg for pokker!" ( :ler: )

- MEN å sette deg ned og forklare ham at nå er grensa nådd. Du syns han har begynt å komme i alvorlig dårlig form og du er bekymret både for helsa hans (for det må jo være det viktigste) og for deres samliv.

Si at du gjerne hjelper og støtter og at du drømemr om at dere sammen kan komem i god form.

Enig! Det er faktisk lov å si fra! (til begge kjønn)

Skrevet

Enig! Det er faktisk lov å si fra! (til begge kjønn)

HELT enig - hadde jeg lagt på meg 15 kilo så hadde jeg faktisk satt pris på om Mannen sa fra - jeg hadde sikkert blitt litt sår til å begynen med, men hadde tatt det på alvor... :-)

Skrevet
For eksempel lager jeg til en god kyllingsalat til middag, men to timer senere drar han på Shell og kjøper seg en svær pølse og en pose potetgull (med dip, selvfølgelig).

Store voksne menner blir ikke mett av salat selv om det er noen kyllingbiter i den. Mer proteiner og lite karbohydrater. Proteiner metter fort og lenge og så trenger han ikke kjøre på bensinstasjonen for påfyll.

Mat med mye smak metter også mer enn mat med lite smak, så ikke vær redd for krydder og urter.

Gjest Anonymous
Skrevet

For 6 mnd siden fikk jeg et barn. Det å bli mor var fantastisk :P , kan desverre ikke si det samme om kroppen min :veldigsur: . Jeg kan godt forstå at man ikke tenner på store vektendringer (vet at mange vil steine meg nå) Jeg var ikke fornøyd med kroppen min, sambo var faktisk det. Jeg tok konsekvensen og kjøpte meg en brukt tredemølle og ser allerede gode resultater. Mange trives med vektøkning (fint for dem) men andre gjør det overhode ikke. Jeg mener at utalelser som at "det er det indre som teller" er fine ,men hjelper svært lite for den som har mistet "tenninga"

Den som skal ned i vekt bør finne en form for mosjon som er morsom. Det kan være alt fra å gå tur i skogen til synkron svømming. Du må få sambo til å ha lyst til å gjøre det ellers kommer du ingen vei. (oppmuntringer underveis er å anbefale) Hva med en masasje eller et felles bobblebad. I dag kan man lage mye god mager mat. Råvarer som kyllingfileer og kjøttdeig er godt og mettende. Hvis han er av dem som liker fete sauser prøv heller gresk tzaltziki dressing, mye smak og lite kalorier.

Måten du skal legger frem problemet ditt på vet du sikkert best selv da du kjenner din samboer. Ønsker deg lykke til.

Skrevet

jeg hadde sagt fra. Det gjorde jeg til min sambo i fjord sommer. Han blei litt irritert med en gang, men det gikk fort over.

Vi la om kostholdet begge to. Sluttet å kjøpe potetgull og brus, og spiste heller salter og annen lett mat. Han begynte også å trene mer..

Nå er han akkurat slik som jeg liker han :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Salat er IKKE mat for en mann som har vært i arbeid en hel dag' date=' er ikke rart han plutselig får lyst på noe annet. Salater er kvinneting,[/quote']

Umm ... o.O >.<

Et fullverdig måltid for meg må bestå av både fett, proteiner og karbohydrater. Det er rimelig enkelt å få dette til med en salat, for eksempel ved å ha kylling eller ost oppi og ha olivenolje til.

Pastasalat med bønner og skinke eller ost kan være vanvittig godt, sunt og vil mette alle.

Gjest Rimfrost
Skrevet

Tror det med "skikkelige måltider" er mest psykisk jeg. Før var jeg slik at jeg MÅTTE ha masse masse kjøtt og masse saus for å bli skikkelig mett. Salat hatet jeg for det "smaker jo ikke noe"... ble ikke mett av det eller.

Men nå , kan jeg lage meg smørbrød med ristet brød, veganersmør, agurk og paprika og bli HELT mett. (godt er det og !)

Tror det sitter i hue. Noen mannfolk tror jeg har litt sånn "hvis man ikke får masse kjøtt og fett blir man ikke stor og sterk gutt"innstillingen.

Men det er klart.... hadde ikke jeg slanka meg hadde jeg heller tatt en middag på mcdonalds enn en salat. Men man må legge godviljen til ! Tenker man litt positivt er det merkelig hva som blir mettende og godt.

Gjest TomKrus
Skrevet
Tror det sitter i hue. Noen mannfolk tror jeg har litt sånn "hvis man ikke får masse kjøtt og fett blir man ikke stor og sterk gutt"innstillingen.

Og det stemmer det. Blir ikke sterk uten tilførsel av proteiner. Men man blir nå ikke sterk av bare å spise, da.

Skrevet

Man kan fint slanke seg uten å spise salat, da. Mye proteiner er bare bra, så lenge det er magert. Metter gjør det også.

Håper forresten noen sier fra til meg i tide hvis jeg begynner å bli tjukk! Blir ikke det grann fornærma...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...