AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Hei! Jeg er da en jente på femten år og skal søke på videregående. Jeg ønsker å bli bilmekaniker eller noe innenfor bilfag, og tenker derfor å gå teknikk og industriell produksjon (TIP). Men jeg er litt usikker når det kommer til at jeg aldri har ''mekket'' på bil før, og at jeg mest sannsynlig blir den eneste jenta i klassen. Jeg er ikke særlig strek, så er det sånn at en må kunne løfte tunge ting på TIP og som bilmekaniker? Hadde blitt glad om noen ville delt erfaringer eller tanker rundt dette haha Anonymkode: 2c057...cfe 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 Vel, du går på skole for å lære ;D Tror kanskje det kan innebære ubehagelige arbeidsstillinger. Å ha en viss interesse for elektronikk kan nok også komme godt med Ellers er det veldig flott at du undersøker dette. Skulle selv blitt bilmekaniker og har i likhet med deg ikke mye erfaring fra å mekke. Det som ikke er likt, er at jeg er ferdig på videregående, så det blir vanskelig for meg å bli dette. Ser det alltid er mange utlyste stillinger på Finn der de ser etter bikmekanikere. Anonymkode: c692f...0b1 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er da en jente på femten år og skal søke på videregående. Jeg ønsker å bli bilmekaniker eller noe innenfor bilfag, og tenker derfor å gå teknikk og industriell produksjon (TIP). Men jeg er litt usikker når det kommer til at jeg aldri har ''mekket'' på bil før, og at jeg mest sannsynlig blir den eneste jenta i klassen. Jeg er ikke særlig strek, så er det sånn at en må kunne løfte tunge ting på TIP og som bilmekaniker? Hadde blitt glad om noen ville delt erfaringer eller tanker rundt dette haha Anonymkode: 2c057...cfe 1. Det er et fag der du ALLTID vil finne jobb! Omtrent uansett hvor du flytter. Det er også et fag som aldri vil slutte å eksistere. Smart valg! 2. Om du trenger litt styrke så vil du merke det etter hvert. Som i, du må ta i hardt. Men etter å ha jobbet med noe som du må ta i hardt på en 20-30 ganger så blir det lettere og lettere. Trening kommer av seg selv. Skader uansett ikke å trene litt selv. Det er -ikke- ufeminint å ha muskler! Men det er like idiotisk av noen å si til deg, om noen gjør det, at "ekte kvinner ikke har muskler", som det er å si at, "ekte kvinner mekker ikke på bil". Ikke vær redd for å bli litt sterk. 3. Det er lettere å være eneste jenten i klassen enn for en gutt å gå eks. helse og sosial og være eneste gutten i klassen. Jenter har det med å danne gjenger og isolere andre som ikke "hører hjemme" i deres gjeng ("you can't sit with us"). Guttene kommer til å være hyggelige og hjelpsomme. Men en advarsel, hva som enn skjer, ikke ligg med noen av guttene (eller, heh, jentene) i klassen. Da kan det bli rot... Beklager, jeg har ikke erfaring, så så mye mer hjelp enn dette er jeg nok dessverre ikke. Men håper at du ikke skremmes vekk fra å følge dine drømmer og gjøre det du har lyst til! Lykke til!!! Anonymkode: b004b...2d1 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Hva med bilelektro? Vet ikke om den linja eksisterer fremdeles, men jeg angrer på at jeg ikke valgte det. Eventuelt skipselektronikk, muligheter for jobb både på sjøen og på land. Anonymkode: 5a754...269
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 Du kan få til hva enn du vil og viljen er der Såklart kan du bli bilmekaniker. Jo det er et mannsdominerende yrke, du kan godt ende opp som den ene jenta i klassen, men ikke la det stoppe deg fra å nå drømmen! Kan tenke meg at du kommer til å trenge litt muskler ja, og erfaring. Men det vil komme med tiden. Du går på skolen for å lære. Der får du erfaring, i tillegg til praksis (går jeg ut i fra). Musklene vil komme med tiden (og du kan jo alltids invistere i litt syrketrening ). Jeg har selv en jobb nå hvor det krever litt muskler. Første dagen; "hvordna i allverden skal jeg klare å bli værende her!". Nå er det snart gått 1 år, musklene har kommet med praksis 👍🏻 Anonymkode: 7b77d...fe3 4
Libertas Skrevet 24. februar 2018 #6 Skrevet 24. februar 2018 Jeg sier kjør på! Styrken kommer underveis som du jobber. Samme med kunnskapen. Dette er et yrke hvor det alltid behøves folk, og et yrke som går stadig mer over i komponentbytte og feilsøking. En ting jeg merket meg da jeg havnet i lakkereryrket, er at menn og kvinner er ikke så stor forskjell å jobbe med. Menn er like gode å utfryse, baksnakke og danne gjenger som kvinner er. Og det er flere og flere jenter som trår til i mannsdominerte yrker, så det burde ikke være noen hinder. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 Det klarer du helt fint! Anonymkode: af9ea...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 Åh, jeg kom til å tenke på enda en sak! Det finnes et bilmekanikerspill. Kan hende det er kjedelig. Det betyr ikke at jobben er kjedelig, bare at spillet er dårlig. Jeg har ikke spilt det før, så... Men jeg har sett det før. Du kan kanskje lære deg litt om biler og bilmekanikk allerede her? Eneste ulempen er at det er på engelsk. Finnes på Steam. Anonymkode: b004b...2d1 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 Feil valg for ei jente... Anonymkode: 62d5d...dca
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil valg for ei jente... Anonymkode: 62d5d...dca Hvorfor det? Anonymkode: b004b...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #12 Skrevet 24. februar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker said: Feil valg for ei jente... Anonymkode: 62d5d...dca Tøys! Her kan du lese litt, ts: https://www.nho.no/Prosjekter-og-programmer/jenter-og-teknologi/nyhetsarkiv/dette-kan-du-jobbe-med-hvis-du-studerer-teknologi/ Anonymkode: ae90b...403 4
tdm900 Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er da en jente på femten år og skal søke på videregående. Jeg ønsker å bli bilmekaniker eller noe innenfor bilfag, og tenker derfor å gå teknikk og industriell produksjon (TIP). Men jeg er litt usikker når det kommer til at jeg aldri har ''mekket'' på bil før, og at jeg mest sannsynlig blir den eneste jenta i klassen. Jeg er ikke særlig strek, så er det sånn at en må kunne løfte tunge ting på TIP og som bilmekaniker? Hadde blitt glad om noen ville delt erfaringer eller tanker rundt dette haha Anonymkode: 2c057...cfe Jeg tror du har store muligheter for å kunne klare den type jobb. Det handler ikke om styrke i det hele tatt, det som er tungt må man ha hjelp i form av løfteredskap for å kunne løfte. Og lar det seg ikke gjøre med det, er du ikke alene på verkstedet. Bare kjør på og lykke til 4
Knirke Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 Jeg skjønner hva du mener. Jeg går på en typisk mekanisk utdannelse selv. Vi som går høyskolen utdanner oss til ledere, men vi må fortsatt vite hva som foregår nede i maskinen. Problemet jeg opplever er at helt siden dag 1 har folk forventet at jeg skulle kunne "alt" fra før, altså før jeg hadde begynt på utdannelsen. De forventer også at jeg skal kunne mekke bil, selv om jeg knapt har gjort annet enn å bytte vindusviskere og fylle spylevæske. Selv i dag når jeg er ferdig føler jeg at det forventes at jeg skal kunne mye mer enn det vi lærte på skolen (verkstedkurset vårt var forøvrig en vits...). Jeg tror det kan være lurt å skaffe seg litt erfaring utenfor skolen som har konkret med bil å gjøre, sånn at du har litt ballast med deg. Ellers kan du bli gjenstand for "herregud, vet du ikke DET engang". Spør om å få være med på et verksted og hjelpe til, eller bare se på. De aller fleste blir bare glade for å få selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: b004b...2d1 Fordi hun er jente. Jenter finner glede i det å være sosial, i å hjelpe andre, i å være sykepleiere, osv. Gutter og menn finner glede i å få ting til å fungere, skjønne hvordan ting henger sammen, hvordan noe fungerer, finne ut av hva som er i veien og få det til å fungere igjen. Kvinner finner ikke glede på samme måte i ting. Det er derfor menn har gjort så store oppdagelser og funnet opp så mye i mens kvinner har, vel, kvinner har... gjort mye sosialt. Anonymkode: 62d5d...dca
Fluttergork Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er jente. Jenter finner glede i det å være sosial, i å hjelpe andre, i å være sykepleiere, osv. Gutter og menn finner glede i å få ting til å fungere, skjønne hvordan ting henger sammen, hvordan noe fungerer, finne ut av hva som er i veien og få det til å fungere igjen. Kvinner finner ikke glede på samme måte i ting. Det er derfor menn har gjort så store oppdagelser og funnet opp så mye i mens kvinner har, vel, kvinner har... gjort mye sosialt. Anonymkode: 62d5d...dca Jeg er kvinne, og har aldri funnet noe glede i det du tydeligvis mener er typiske kvinneting. 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #17 Skrevet 25. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er jente. Jenter finner glede i det å være sosial, i å hjelpe andre, i å være sykepleiere, osv. Gutter og menn finner glede i å få ting til å fungere, skjønne hvordan ting henger sammen, hvordan noe fungerer, finne ut av hva som er i veien og få det til å fungere igjen. Kvinner finner ikke glede på samme måte i ting. Det er derfor menn har gjort så store oppdagelser og funnet opp så mye i mens kvinner har, vel, kvinner har... gjort mye sosialt. Anonymkode: 62d5d...dca Kanskje på et generelt nivå, men det gjelder ikke alle jenter og gutter. Selv kunne jeg overhodet ikke tenkt meg å bli sykepleier, jobber i stedet med data og er veldig glad i jobben min. Anonymkode: 5bf37...8a7 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #18 Skrevet 25. februar 2018 Jenter skal ikke være bilmekanikere. Anonymkode: 580e7...581
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #19 Skrevet 25. februar 2018 Og her ser vi hvorfor kvinnekampen i Norge fortsatt er viktig Anonymkode: 5bf37...8a7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå