Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært ekstremt dårlig med tall og matte, men merker at jeg sliter litt med økonomien også. Jeg har ikke gjeld, men jeg er redd for å bruke penger, redd for å bruke de feil, kjøpe for mamge eller dyre ting, redd for å få kjemperegninger på strømmen osv. Jeg leser masse tilbudsaviser og kjøper alt på salg, men likevel.. hva bruker folk penger på? Hvordan fordeler man pengene? Hvis jeg har feks 1000 kr på kontoen, og 500 skal gå til mat, så tenket jeg på det hele tiden at jeg ikke må overskride osv. Jeg hadde følt det lettere om jeg hadde hatt 5 kontoer med fem kort, og betalt alle de forskjellige tingene med det kortet som hører til. Uff, vet ikke om dere skjønner, men jeg skjønner ikke dette  mef hverdagsøkonomi, har alltid penger til overs, men orker ikke å kjøpe annet enn det mest nødvendige fordi det er så slitsomt å forstå hva og hvor pengene går.

Anonymkode: 23c5a...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag budsjett, og skriv ned hva du bruker penger på osv. :)

Anonymkode: a63e0...91c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var litt sånn da jeg ble student. Hadde jo hørt alle skrekkhistoriene om fattige studenter, så brukte ikke ei krone på noe som ikke var absolutt nødvendig, livredd for å leve på nudler i en måned:P Så jeg levde sikkert mer stusselig enn jeg hadde gjort om jeg ikke hadde tatt hensyn til min begrensede inntekt som student :fnise:

Hva med å ta utgangspunkt i et budsjett, så kanskje det blir litt lettere?:) Sett opp inntekt, alle faste utgifter til å begynne med. Så kan du starte med alle variable utgifter, sparing, buffer osv.:) Husk å unne deg litt til fritid og morro, dette er også viktig! Hvor mye du kan unne det kommer jo selvsagt litt an på inntekt også. Du kan kanskje titte på sifos referansebudsjett?:) Spør venner og familie som har lignende livssituasjon hvor mye de bruker på hver post?

Anonymkode: e2efb...c7f

• Liker 1
Skrevet

Skriv opp hvor mye penger du får inn hver måned, og hvor mye du bruker på husleie, strøm, internett, mobil, mat, forsikring og evt andre faste regninger

Om du har 1000kr til overs er det lite, har du 8000 til overs er det mer enn de fleste sparer hver måned. 

Anbefaler å logge inn på nettbank og se gjennom hva du har brukt de siste 6mnd. Regn ut hvor mye du brukte på mat, klær og fritid hver eneste måned. 

Anonymkode: 01761...3d3

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Du trenger ikke ha denne skrekken, TS. Du må rett og slett gjøre det enklere for deg selv. Jeg handler alt fra en konto jeg har kort på og betaler regningene fra en annen. Jeg setter over fast ukentlig beløp til kortkontoen - og det er det jeg kan bruke den uken. Hvis jeg trenger å kjøpe større ting overfører jeg fra en av sparekontoene mine til formålet, til kortkonto. Slik har jeg full kontroll.

Skrevet

Hvis du lager deg 3 brukskontoer slipper du å tenke på dette i det hele tatt.

Lønningskonto:

- Her kommer lønna og alt annet av inntekt, pengegaver osv.

Regningskonto:

- Autogiroer og andre regninger går fra denne kontoen.

- Lag et månedlig autotrekk fra lønningskonto til denne kontoen: Pluss sammen alle månedlige regninger først. Så finner du de årlige regningene, og deler summen av de på 12 mnd. Legg disse to summene sammen, så har du dine faste utgifter som skal overføres automatisk fra lønningskonto.

- Legg inn en god buffer slik at regningene går igjennom selv om de er litt større enn forventet, eller hvis en innbetaling ikke skulle gå igjennom av en eller annen grunn.

Forbrukskonto: 

- Penger du skal bruke på alt av hverdagslige ting som ikke er regninger går fra denne konto.

- Siden du vet at regningene blir betalt, og at ingen penger plutselig kommer til å "forsvinne" fra lønningskontoen utover de 2 summene du har lagt inn, trenger du egentlig ikke passe på noe annet enn at du har dekning på denne kontoen når du står i kassa. Siden du er flink til å ikke sløse kan du legge inn en god buffer på denne kontoen også, så du slipper å være redd for det.

Anonymkode: 66a92...b0f

Skrevet

Jeg har også to kontoer, en til kortet mitt og en til regninger. Det kan anbefales! Fikk mye bedre kontroll.

Anonymkode: 6c16e...f79

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du lager deg 3 brukskontoer slipper du å tenke på dette i det hele tatt.

Lønningskonto:

- Her kommer lønna og alt annet av inntekt, pengegaver osv.

Regningskonto:

- Autogiroer og andre regninger går fra denne kontoen.

- Lag et månedlig autotrekk fra lønningskonto til denne kontoen: Pluss sammen alle månedlige regninger først. Så finner du de årlige regningene, og deler summen av de på 12 mnd. Legg disse to summene sammen, så har du dine faste utgifter som skal overføres automatisk fra lønningskonto.

- Legg inn en god buffer slik at regningene går igjennom selv om de er litt større enn forventet, eller hvis en innbetaling ikke skulle gå igjennom av en eller annen grunn.

Forbrukskonto: 

- Penger du skal bruke på alt av hverdagslige ting som ikke er regninger går fra denne konto.

- Siden du vet at regningene blir betalt, og at ingen penger plutselig kommer til å "forsvinne" fra lønningskontoen utover de 2 summene du har lagt inn, trenger du egentlig ikke passe på noe annet enn at du har dekning på denne kontoen når du står i kassa. Siden du er flink til å ikke sløse kan du legge inn en god buffer på denne kontoen også, så du slipper å være redd for det.

Jeg lar all inntekt gå inn på regningskonto. Fra denne trekkes det fast sparebeløp til bufferkonto, feriekonto og kortkonto.

Skrevet

Hei TS! Hvis du er villig til å bruke litt energi på å lære deg dette så vil jeg anbefale YNAB (https://www.youneedabudget.com/method/). De har massevis av nettkurs og ressurser for å lære seg deres metode for å føre budsjett. Det handler om at hver krone får en jobb og da vet du akkurat hvor mye penger du har til å bruke på akkurat det. For meg er det veldig nyttig. Du får forresten et år gratis hvis du er student, ellers får du 34 dager gratis prøveperiode.

Anonymkode: 86204...dba

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg lar all inntekt gå inn på regningskonto. Fra denne trekkes det fast sparebeløp til bufferkonto, feriekonto og kortkonto.

Eneste problemet med det er at det blir litt uoversiktlig hvis man ikke har helt lik inntekt hver måned.

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste problemet med det er at det blir litt uoversiktlig hvis man ikke har helt lik inntekt hver måned.

Tja, man får jo både lønnslipp og bilagstekst i banken. Så man ser jo hva man har fått fra de forskjellige arbeidsgiverne sine.

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Tja, man får jo både lønnslipp og bilagstekst i banken. Så man ser jo hva man har fått fra de forskjellige arbeidsgiverne sine.

Ja. Men da mister man også fordelen med at man slipper å følge så nøye med for å være sikker på at kontoen regningene betales fra ikke plutselig går i null, fordi man tjente mindre enn forventet, glemte å stoppe autotrekket til sparekontoen, må logge inn for å regne på om alt går rundt denne mnd osv.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

De jeg kjenner med ustabil inntekt, inkludert meg selv, "betaler" en fast sum i lønn til seg selv hver måned. Resten står på sparekonto. Så da har man samme sum å bruke både de månedene man tjener lite og de månedene man tjener mye. Ja, frilanslivet er herlig :P

Anonymkode: 31b0e...fd5

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier dere setter over en fast sum hver måned til forbruk/brukskontoen, hvor mye setter dere over?

Anonymkode: c110f...2c7

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg setter over det jeg har satt som månedsbudsjett. Man kommer ikke helt unna å lage et budsjett - som flere har beskrevet over.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hei TS! Hvis du er villig til å bruke litt energi på å lære deg dette så vil jeg anbefale YNAB (https://www.youneedabudget.com/method/). De har massevis av nettkurs og ressurser for å lære seg deres metode for å føre budsjett. Det handler om at hver krone får en jobb og da vet du akkurat hvor mye penger du har til å bruke på akkurat det. For meg er det veldig nyttig. Du får forresten et år gratis hvis du er student, ellers får du 34 dager gratis prøveperiode.

Anonymkode: 86204...dba

Anbefaler dette på det sterkeste. Jeg hadde ikke dårlig økonomi før jeg begynte å bruke YNAB, men nå er det mye enklere å ha kontroll, og jeg er veldig bevisst på hva pengene mine går til.

Har også hørt flere ganger at man kan utvide den kostnadsfrie prøveperioden til 3 måneder dersom man ber om det på mail. Hvis du søker "ynab 3 months trial" kan du som regel finne en direktelink hvor du får 3 måneder prøvetid umiddelbart. F. eks. her: https://www.youneedabudget.com/landing/camp-patton/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...