AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Fikk tilsnakk i vennegjengen idag fordi jeg ikke kommenterte at ei venninne vi ikke har sett på en god stund har gått ned noen kg. Jeg sa ikke noe for jeg er imot å kommentere andre sin vekt enten de har gått ned kler opp i vekt. Har selv slitt med mat og det verste jeg vist var når folk sa "så slank du har blitt" "nå er du for tynn" "nå har du lagt på deg litt ja.." så jeg unnlot å si noe, å det ble det tydeligvis reagert negativt på. Er jeg det eneste som syntes det er tullete å kommentere vekten til andre? Ja så har hun tatt av noen kg, eller lagt på seg, jeg bryr meg jo ikke om utseendet til mine venninner. Det har null betydning for meg, jeg er jo med de for at de er de dem er på innsiden. Nå er det ikke snakk om at denne venninne min hade helsefarlig overvekt, hun hadde tydeligvis gått ned "baby kiloene" er det jeg som er sær? Anonymkode: cf080...0de 15
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 Når folk higer etter slike komplimenter pleier jeg å si at du ser fantastisk ut. Bruker aldri ordene tynn, slank eller at de ser bedre ut enn før. Anonymkode: f8bf2...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Jeg er enig, kommenterer heller aldri andres vekt og utseende. Tilsnakk for noe slikt hadde jeg ikke tatt inn over meg. Det sier mest om den som føler for å belære andre.... Anonymkode: 6f523...9f7 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Synes du gjør helt rett. Anonymkode: 31308...f07 10
Bakepulver Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 Jeg synes også at du gjorde rett i å ikke kommentere det 😊 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #6 Skrevet 24. februar 2018 Jeg syns du gjorde helt rett Anonymkode: 9929c...b69 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #7 Skrevet 24. februar 2018 Jeg er overvektig men klarer å holde vekten stabil og nede i lengre perioder. Da får jeg ofte «skryt» av enkelte om hvor «fin» jeg er. vet det er godt ment, men sette mest pris på de som ikke sier noe som helst synes du gjorde helt rett!! 😊👍🏼 Anonymkode: 3ca30...4b2 6
Elaine Marley Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 Helt enig med deg. Jeg synes ikke at det er noe hyggelig å kommentere høyde eller vekt. Det har jeg også fått mye kommentarer på, og det er en uting. Mye bedre å gi komplimenter for noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 Men hvis hun er blitt slankere, hva er galt med å legge merke til det da? Eller å gi en høflig kommentar for det? Anonymkode: 0cec8...caa 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 Jeg kommenterer ikke slikt. Husker selv når jeg gikk ned i vekt og plutselig så fikk jeg så mange kommentarer om både det ene og det andre. Ingen som har sagt noe nå etter svangerskap så er jeg der jeg var før jeg ble gravid. Nei, man kommer lengst med å holde kjeft. Anonymkode: ec495...061 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis hun er blitt slankere, hva er galt med å legge merke til det da? Eller å gi en høflig kommentar for det? Anonymkode: 0cec8...caa For min del gjorde slike komplimenter at jeg bare følte meg verdt noe og "fin" når jeg var på vei nedover i vekt. Det var da jeg ble sett og komplimentert. Føltes godt der og da, men dessverre sliter jeg fremdeles med vekta og i periodene hvor jeg går opp føler jeg meg fæl. Setter så uendelig pris på de vennene som komplimenterer på ting som ikke har med kropp å gjøre! Anonymkode: 31adf...c6f 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #12 Skrevet 24. februar 2018 Jeg synes generelt det er en uting å kommentere kropp, selv om jeg vet enkelte setter pris på det. Om man vet noen har arbeidet for å gå ned i vekt, synes jeg det er greit å gi komplimenter for innsatsen de har gjort. Ellers er det jo ikke kroppen eller utseende man verdsetter mest ved mennesker. Anonymkode: 07787...d6a 1
The Kitten Skrevet 24. februar 2018 #13 Skrevet 24. februar 2018 Jeg kommenterer ikke andre sin vekt, og synes det er veldig irriterende hvis noen kommenterer min. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 Du er ikke sær i det hele tatt. På generelt grunnlag er jeg helt enig med deg! Har heller ikke noe stort behov for å måtte kommentere andres utseende. Ser ikke poenget med å stadig skulle slenge ut slike kommentarer, enten det er nedgang eller oppgang i vekt. Vet at enkelte higer etter slike utspill, men for mange, inkludert meg selv, synes jeg at man godt kan holde kjeft. Anonymkode: a8867...cbd
Gjest NotNaomi Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 Vanskelig.Har ei i omgangskretsen som slet med høy overvekt.Det kommenterte jeg ikke.Nå trener hun og har gått med mange kilo,og jeg vet godt hvor mye det har kostet henne! Så nå sier jeg:du har søren i meg vært flink. Hun satt pris på det,og det er så utrolig gøy at hun som alltid har hatt god smak på klær,sko og støvletter ser ut som den modellen nå Så det blir litt sånn"damn if you do and damn if you dont"når en kommenterer sånt. Bryr meg nada om noen har ekstra kilo.Men når jeg vet at de har jobbet hardt for å gå ned så syns jeg at jeg kan komplimentere! Det kommer kanskje litt an på hvor godt en er kjent?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 25 minutter siden, NotNaomi skrev: Vanskelig.Har ei i omgangskretsen som slet med høy overvekt.Det kommenterte jeg ikke.Nå trener hun og har gått med mange kilo,og jeg vet godt hvor mye det har kostet henne! Så nå sier jeg:du har søren i meg vært flink. Hun satt pris på det,og det er så utrolig gøy at hun som alltid har hatt god smak på klær,sko og støvletter ser ut som den modellen nå Så det blir litt sånn"damn if you do and damn if you dont"når en kommenterer sånt. Bryr meg nada om noen har ekstra kilo.Men når jeg vet at de har jobbet hardt for å gå ned så syns jeg at jeg kan komplimentere! Det kommer kanskje litt an på hvor godt en er kjent? Absolutt. Noen ganger er det ikke feil å være litt frempå, men det kan være greit å ha i bakhodet hva/hvordan/hvem/når. Man kjenner ofte fort når det kan være greit å dra en slik kommentar, og når man bør lav være. Anonymkode: a8867...cbd
Gjest NotNaomi Skrevet 25. februar 2018 #17 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Absolutt. Noen ganger er det ikke feil å være litt frempå, men det kan være greit å ha i bakhodet hva/hvordan/hvem/når. Man kjenner ofte fort når det kan være greit å dra en slik kommentar, og når man bør lav være. Anonymkode: a8867...cbd Ja,det er det :-) hun satte ihvertfall pris på at jeg komplomenterte.Hun sa dog at hun også hadde satt pris på at jeg ikke kommenterte hennes overvekt.Og hun veide mye! Men så hva? Det er ikke lett å vite.Vi får bare se an og tenke etter. Jeg tenker at overspising er litt som med rusproblematikk.For veldig overvektige bruker mat som rus.Når skal en og kan en "si fra". Jeg er nok typen som heller oppmuntrer når de går inn for å få bedre livsstl. Om det er riktig vet jeg ikke,men jeg er ingen psykolog.Jobber hardt nok med å være en venn.Lykkes iblant :-)
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #18 Skrevet 25. februar 2018 7 minutter siden, NotNaomi skrev: Ja,det er det :-) hun satte ihvertfall pris på at jeg komplomenterte.Hun sa dog at hun også hadde satt pris på at jeg ikke kommenterte hennes overvekt.Og hun veide mye! Men så hva? Det er ikke lett å vite.Vi får bare se an og tenke etter. Jeg tenker at overspising er litt som med rusproblematikk.For veldig overvektige bruker mat som rus.Når skal en og kan en "si fra". Jeg er nok typen som heller oppmuntrer når de går inn for å få bedre livsstl. Om det er riktig vet jeg ikke,men jeg er ingen psykolog.Jobber hardt nok med å være en venn.Lykkes iblant :-) At hun responderte som hun gjorde, tyder mye på at hun var fornøyd med å få annerkjennelse. Samtidig som hun kanskje mente det generelt er greit å ta litt "betenkningstid" når det kommer til kommentarer om vekt. Tror også at det med overspising og/eller overvekt i mange tilfeller kan være sykdomsrelatert. Det skyldes ikke nødvendigvis bare passivitet. Noen opplever kanskje en liten bismak ved kommentarer om vektnedgang, man synes kanskje det er hyggelig med skryt, men lurer samtidig på om man ikke var "god nok" før. Flere er også så banale og forutinntatte at de hevder at all form for overvekt er så lett å gjøre noe med. Hver person er unik og har en helt særegen historie. Skjønner at du synes det er vanskelig å vurdere når man eventuelt kan eller bør gi beskjed om slike temaer. Man må bare se an hver enkelt situasjon, og kanskje fiske seg litt frem. Uansett virker du å være en god støttespiller for dine venner, har inntrykket av at du vil dine medmennesker vel. Anonymkode: a8867...cbd
Gjest NotNaomi Skrevet 25. februar 2018 #19 Skrevet 25. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: At hun responderte som hun gjorde, tyder mye på at hun var fornøyd med å få annerkjennelse. Samtidig som hun kanskje mente det generelt er greit å ta litt "betenkningstid" når det kommer til kommentarer om vekt. Tror også at det med overspising og/eller overvekt i mange tilfeller kan være sykdomsrelatert. Det skyldes ikke nødvendigvis bare passivitet. Noen opplever kanskje en liten bismak ved kommentarer om vektnedgang, man synes kanskje det er hyggelig med skryt, men lurer samtidig på om man ikke var "god nok" før. Flere er også så banale og forutinntatte at de hevder at all form for overvekt er så lett å gjøre noe med. Hver person er unik og har en helt særegen historie. Skjønner at du synes det er vanskelig å vurdere når man eventuelt kan eller bør gi beskjed om slike temaer. Man må bare se an hver enkelt situasjon, og kanskje fiske seg litt frem. Uansett virker du å være en god støttespiller for dine venner, har inntrykket av at du vil dine medmennesker vel. Anonymkode: a8867...cbd Hm.Du har poenger her.Og takk for siste du skrev da! :-)
Kim91 Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har gått mye opp og ned helt siden jeg var liten og jeg får mange kommentarer om hvor fin jeg er når jeg går ned, og hører ingenting når jeg går opp. Dette gjør egentlig litt vondt da det de egentlig sier er hvor stygg jeg var før. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå