Gå til innhold

Ta opp lån hos samboer istedet for i banken ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å øke eierandel i felles bolig. Er det noe i veien for å ta opp privat lån hos samboer ? Fordel for meg blir gunstigere rentebetingelser og dermed fler penger å bruke på fellesskapet / familien , det er jo også en fordel for han ? Hvorfor gi banken renteinntekter om man kan unngå det ?

Anonymkode: e0489...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du tar opp lån med samboeren din vil jo fortsatt samboeren din eie like stor del i felles bolig. På samme måte om du kjøper et hus og har 10% egenandel eier banken 90% av huset. 

Anonymkode: a9790...456

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å øke eierandel i felles bolig. Er det noe i veien for å ta opp privat lån hos samboer ? Fordel for meg blir gunstigere rentebetingelser og dermed fler penger å bruke på fellesskapet / familien , det er jo også en fordel for han ? Hvorfor gi banken renteinntekter om man kan unngå det ?

Dette gjør du bare ikke. 

Anonymkode: b907d...2a4

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør du bare ikke. 

Anonymkode: b907d...2a4

Hva er problemet med å gjøre det slik?

Anonymkode: 029ce...a04

• Liker 2
Skrevet

Skal han ha rente for å låne deg pengene???Dersom det er tilfelle er det mer lønnsomt for deg å spare opp pengene på en høyrentekonto og så kjøpe deg inn med de pengene etter hvert.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det som er enklere i forhold til banken er at du ikke har et kjærlighetsforhold til denne, og at du til enhver tid kan velge å bytte bank. 

Har dere tenkt på hva slags avtale dere skal sette opp for denne planen? Det er sikkert mulig, men ville fått hjelp av en advokat til å sette opp avtale, så du ikke ender opp i samboerfella hvis det skulle bli brudd.

Skal du betale renter til han?! Isåfall, hvordan tenker dere å gjøre dette? Høres ut som en grei plan så lenge man er perlevenner men...

Endret av kvinneguide
  • Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir veldig vanskelig hvis dere skulle gå hver deres vei en gang. Det beste er å ta opp lån i bank.

Anonymkode: 44046...aed

Skrevet

Jeg tenkte at da skulle jeg bare ha "familie-rente" eller hva det heter, dvs en veldig gunstig rentesats, mye billigere enn i banken. Vi måtte selvsagt ha kontrakt og fått hjelp hos advokat til å sette den opp. 

Jeg tenkte at det gir meg mye bedre betingelser, mye mindre rente å betale, og det han får av renteinntekter fra meg blir ganske lite, men dette er jo penger han i utgangspunktet ikke trenger /ikke bruker - ihvertfall ikke nå. 

Jeg ønsker uansett å øke eierandelen min, og dette må jo finansieres. Skal jeg legge penger til side og spare kommer det jo til å ta mange år, tror huset sin verdi kommer til å stå seg bedre enn sparepengene mine i banken for å si det slik. 

Jeg ønsker å ta opp lån på 1,5 mill. 

TS

Skrevet

Hva hvis dere går fra hverandre og så selger huset med tap? Veldig gøy å fortsette å betale mange hundre tusen + rente til en eks...

Anonymkode: baedf...045

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis dere går fra hverandre og så selger huset med tap? Veldig gøy å fortsette å betale mange hundre tusen + rente til en eks...

Samboer har nedbetalt huset, det er kjøpt for lenge siden, i et gammelt ærverdig område av byen hvor prisutviklingen har vært enorm. Tror ikke det går an å selge med tap. Største problemet er hvis vi går fra hverandre og han ikke vil gi meg markedstakst når han kjøper meg ut. Jeg har fått gunstig pris ved innkjøp så ser for meg at han vil kreve gunstig pris ved utkjøp. Men enn så lenge har vi ikke særlig store konflikter mellom oss, hverdagen går greit med barn og hele pakken. Bare jeg som gjerne vil øke eierandel istedet for å bruke alt jeg tjener i det daglige sluset.

TS

Skrevet

Skriv i det minste en skikkelig kontrakt der dere også spesifiserer hva som skjer med lånet hvis dere går fra hverandre og hvordan eierandel ved et eventuelt salg vil bli fastsatt. Jeg ville heller tatt opp lån i banken og kjøpt meg inn, da er det ingen tvil om hvor mye hver eier. Og få takst på eiendommen før du kjøper deg inn.

Anonymkode: 64670...018

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har nedbetalt huset, det er kjøpt for lenge siden, i et gammelt ærverdig område av byen hvor prisutviklingen har vært enorm. Tror ikke det går an å selge med tap. Største problemet er hvis vi går fra hverandre og han ikke vil gi meg markedstakst når han kjøper meg ut. Jeg har fått gunstig pris ved innkjøp så ser for meg at han vil kreve gunstig pris ved utkjøp. Men enn så lenge har vi ikke særlig store konflikter mellom oss, hverdagen går greit med barn og hele pakken. Bare jeg som gjerne vil øke eierandel istedet for å bruke alt jeg tjener i det daglige sluset.

TS

Selv om dere aldri noensinne har hatt en eneste konflikt, sier det absolutt ingenting om hva som skjer ved et brudd. Jeg hadde aldri i livet lånt 1,5 mill til samboeren min, ikke ville jeg ha lånt 1,5 mill av han heller. 

Hva om noe skjer slik at han får bruk for pengene sine selv, eller at han rett og slett finner noe han har lyst til å bruke dem på/investere dem i?

• Liker 5
Skrevet

Er han villig til å tinglyse eierandelen din ved privat lån? 

Anonymkode: eecae...82b

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv i det minste en skikkelig kontrakt der dere også spesifiserer hva som skjer med lånet hvis dere går fra hverandre og hvordan eierandel ved et eventuelt salg vil bli fastsatt. Jeg ville heller tatt opp lån i banken og kjøpt meg inn, da er det ingen tvil om hvor mye hver eier. Og få takst på eiendommen før du kjøper deg inn.

Anonymkode: 64670...018

Da jeg kjøpte meg inn for en liten eierandel første gang var avtalen at samme pris skulle gjelde når jeg øker eierandelen. Fordi jeg var ikke fornøyd med sånn bitteliten eierandel. Det er 15 år siden nå..

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han villig til å tinglyse eierandelen din ved privat lån? 

Godt spørsmål, er det noe i veien for at han ikke skulle være villig til det? Jeg har fast jobb/trygg inntekt, ingen andre lån (har nedbetalt det jeg hadde), så ikke noe i veien for at jeg ikke skulle klare  å nedbetale lånet ..

TS

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg kjøpte meg inn for en liten eierandel første gang var avtalen at samme pris skulle gjelde når jeg øker eierandelen. Fordi jeg var ikke fornøyd med sånn bitteliten eierandel. Det er 15 år siden nå..

TS

Hvordan har du tenkt å betale tilbake 1,5 mill, med renter, når du ikke har greid å spare opp denne summen på 15 år?

• Liker 9
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål, er det noe i veien for at han ikke skulle være villig til det? Jeg har fast jobb/trygg inntekt, ingen andre lån (har nedbetalt det jeg hadde), så ikke noe i veien for at jeg ikke skulle klare  å nedbetale lånet ..

TS

Ja, jeg hadde aldri gjort det. 

Banken gir lån med pant i huset. 

Om han låner deg pengene og tinglyse eiendelen til deg så har han null pant og null sikkerhet for lånet. 

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Når dere har et stabilt forhold og vært sammen lenge. Men skriv kontakt. Jeg har et lån hos samboeren min, ikke så høyt, et par hundre tusen. Betaler tilbake noen tusen i mnd. Betaler ikke renter. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, asterix skrev:

Hvordan har du tenkt å betale tilbake 1,5 mill, med renter, når du ikke har greid å spare opp denne summen på 15 år?

Jeg har jo betjent et tilsvarende lån ila denne perioden, dvs nedbetalt for få år siden (den første eierandelen i boligen),  samtidig som jeg har betalt ned studielån. 

TS

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Tvist skrev:

Jeg hadde gjort det. Når dere har et stabilt forhold og vært sammen lenge. Men skriv kontakt. Jeg har et lån hos samboeren min, ikke så høyt, et par hundre tusen. Betaler tilbake noen tusen i mnd. Betaler ikke renter. 

Ok 😊 . Jeg tenkte å ha en lav/ symbolsk rente, har googlet og ser at dette er en løsning i familier hvor f eks foreldre ønsker å hjelpe voksne barn inn på boligmarkedet. Tenkte at dette blir litt parallellsituasjon. Samboer hjelper meg til å øke eierandel i huset og gir dermed trygghet for meg og barna om forholdet skulle ta slutt pga dødsfall eller skilsmisse (samboer har voksne særkullsbarn som jo skal ha sitt ved dødsfall). Vi er friske og gode venner, men jeg ønsker likevel trygghet for framtiden og ikke minst - jeg ønsker å være mest mulig likestilt i eierskap til felles hjem. 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...