AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Jeg trodde dette stort sett ikke var noe problem. Men virker som dere er mange.. Hva feiler det kvinnekroppen siden den ikke får barn?? Blir det vanligere og vanligere å ikke få barn? Anonymkode: be693...c32
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 Det kan være mannen og det er noe galt med. Det er ikke mer vanlig nå, det er bare at før var det tabu. Mest pga idioter som er ufølsomme. Anonymkode: 48ff9...ca1 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Ja, det er vanligere enn man tror. Er jo mange som kanskje ikke snakker så åpent om det til dem rundt seg? Er jo mange ting som kan gjøre det vanskelig. En vanlig årsak til infertilitet er PCOS, som man anslår at kanskje 10% av alle kvinner har. I tillegg kommer tilfellene der det er mannen det står på. Anonymkode: eec38...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Jeg mener det er vanligere nå enn før. Før hadde nær sagt "alle" barn... Anonymkode: 0a6de...d06
Hedy Lamarr Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 Til ab ...d06: Du vet at kvinner også kan velge å ikke få barn, sant? Før var det mer uvanlig, både fordi det ikke fantes sikker prevensjon, og fordi kvinner hadde en annen rolle i samfunnet. Nå kan vi velge selv, og flere velger å være barnefrie. 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #6 Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, Amawhatsnot skrev: Til ab ...d06: Du vet at kvinner også kan velge å ikke få barn, sant? Før var det mer uvanlig, både fordi det ikke fantes sikker prevensjon, og fordi kvinner hadde en annen rolle i samfunnet. Nå kan vi velge selv, og flere velger å være barnefrie. Joda, jeg er enig i det. Men nå handler tråden om å kunne få barn. Og når nesten "alle" hadde barn før så vil jo det si at de ikke slet med å få barn. Anonymkode: 0a6de...d06 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #7 Skrevet 24. februar 2018 Kvinnekroppen er nok den samme som alltid, men kvinner får barn senere og det blir ofte forventet at hun popper i seg hormoner i åresvis før hun får barn noe som kan skape problemer i lang tid etter hun slutter for mange kvinner. Anonymkode: 7e9d3...dbd 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, jeg er enig i det. Men nå handler tråden om å kunne få barn. Og når nesten "alle" hadde barn før så vil jo det si at de ikke slet med å få barn. Anonymkode: 0a6de...d06 Det var veldig mange barnløse den gang som nå. Men de er selvsagt glemt bort, fordi de ikke hadde noen etterkommere. Anonymkode: 4af24...1e3 13
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det er vanligere nå enn før. Før hadde nær sagt "alle" barn... Anonymkode: 0a6de...d06 De parene som ikke fikk barn ble som sagt over her, glemt bort. Det ble heller ikke snakket så mye om. Men jeg kan love deg at de aller fleste kjente noen som ikke hadde barn. Jeg har jobbet i mange år på sykehjem. Og vi har alltid et par damer eller menn som ikke har barn. Og for de aller fleste så er dette er sårt tema som de gråter over når de snakker om det. Anonymkode: b11fc...c3b 6
Sinsiew Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde dette stort sett ikke var noe problem. Men virker som dere er mange.. Hva feiler det kvinnekroppen siden den ikke får barn?? Blir det vanligere og vanligere å ikke få barn? Anonymkode: be693...c32 Dette vitner om en så ufattelig trist holdning.. Hvorfor skal alltid skylden legges på kvinnen i dette spørsmålet? 15
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 Den viktigste grunnen er at kvinner venter lengre enn før med å forsøke å få barn, og at fertiliteten går ned med årene. Anonymkode: 525a6...b07 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #12 Skrevet 24. februar 2018 3 minutter siden, Sinsiew skrev: Dette vitner om en så ufattelig trist holdning.. Hvorfor skal alltid skylden legges på kvinnen i dette spørsmålet? Godt poeng. Stort sett menn som utsetter.. Anonymkode: 7e9d3...dbd 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #13 Skrevet 24. februar 2018 Man sier at det er er hos 1/3 kvinnen som ikke kan få barn, 1/3 mannen som ikke kan få barn og hos 1/3 så finner de ikke noen årsak, da er man uforklarlig ufrivillig barnløs. Så det er ikke sånn at det som oftest ligger hos kvinnen. Men det er veldig mye som kan gå galt hos kvinnen, siden det er der det meste skjer. Anonymkode: b11fc...c3b 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #14 Skrevet 24. februar 2018 I min nærmeste vennekrets er vi tre som har trengt ivf for å få barn. Mitt inntrykk er at det er mye vanligere enn vi tror. Vi er i starten av 30-åra, så rent biologisk burde fertiliteten ikke være noe problem. Når jeg snakker om det virker det sol om «alle» har en søster, kamerat eller tante som har slitt. Anonymkode: c0616...990 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #15 Skrevet 24. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man sier at det er er hos 1/3 kvinnen som ikke kan få barn, 1/3 mannen som ikke kan få barn og hos 1/3 så finner de ikke noen årsak, da er man uforklarlig ufrivillig barnløs. Så det er ikke sånn at det som oftest ligger hos kvinnen. Men det er veldig mye som kan gå galt hos kvinnen, siden det er der det meste skjer. Anonymkode: b11fc...c3b Men det gjør det fortsatt ikke greit at byrden i nesten alle tilfeller legges på kvinnens skuldre når det tar tid bli gravid, eller man er uforklarlig barnløs. Anonymkode: 7c2ce...9ff 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #16 Skrevet 24. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det gjør det fortsatt ikke greit at byrden i nesten alle tilfeller legges på kvinnens skuldre når det tar tid bli gravid, eller man er uforklarlig barnløs. Anonymkode: 7c2ce...9ff Byrden blir lagt på kvinnen uansett hva farm det er. Vi skal vite bedre enn å gå ute alene /lettkledde. Vi skal ikke ha sex bare fordi vi vil. Vi er horer da. Vi eldes raskere. Vi er fullstendig ubrukelige etter fruktbartiden. Anonymkode: be693...c32 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #17 Skrevet 24. februar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde dette stort sett ikke var noe problem. Men virker som dere er mange.. Hva feiler det kvinnekroppen siden den ikke får barn?? Blir det vanligere og vanligere å ikke få barn? Anonymkode: be693...c32 Snakk om å ha fordommer 😳 jeg debuterte selv som ufrivillig barnløs i en alder av 26. Da regnet man at hvert 10. Par hsdde problemer m å bli gravide og dermed var infertile. i dag, 16 år senere er det ihh til Folkehelseinstituttet hvert 7. Par som strever med denne type sorg i livene sine. ser at det med engang snakkes om kvinner som den åpenbare årsaken. Særlig deg at de venter for lenge. Dette provoserer. Vi lever i en hverdag som marinerte oss i hormonforstyrrende kjemikalier. Det er nettopp publisert forskning som viser at menns sædkvalitet er dramatisk redusert siste 30 år, og vi har et samfunn der kjønnssykdommer ikke bare florerer, men som kanskje ikke oppdages. enkelte har også sykdommer som fører til en infertilitetsdiagnose. Det gjelder både kvinner og menn. man må derfor konkludere med st dette er sammensatte årsaker. Anonymkode: aee7e...a9f 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #18 Skrevet 24. februar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan være mannen og det er noe galt med. Det er ikke mer vanlig nå, det er bare at før var det tabu. Mest pga idioter som er ufølsomme. Anonymkode: 48ff9...ca1 Nei! Infertilitetsraten er stigende. Fortsette det som nå, er det ikke mange årene før hvert 4. Par vil ha utfordringer med å reprodusere seg. Man finner forøvrig det samme hos dyr, så det er på tide man begynner å ta inn over seg hvilket miljø vi faktisk lever i og hvordan disse utallige kjemikaliene vi utsettes fra før vi er født, får konsekvenser for menneskeheten på lang sinkt.... Anonymkode: aee7e...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #19 Skrevet 24. februar 2018 1) I halvparten av tilfellene er mannen årsaken til ufrivillig barnløshet 2) Flere par får barn nå enn før, da det i våre dager finnes behandlinger 2) Man hører om flere ufrivillig barnløse enn før. Da det er større åpenhet om dette. Forskning viser at det ikke finnes noen sikre data på at det er økt infertilitet i befolkningen. Dette bunner utelukkende i uvitenhet, og at man trur at "man hører om flere" betyr "at det er flere. Se blant artikkel fra Legeforeningen http://tidsskriftet.no/2008/01/kronikk/er-befolkningens-fruktbarhet-endret Om noe får flere ufrivillig barnløse barn nå enn før, tross at de begynner i eldre alder. Anonymkode: 3fee9...c19 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #20 Skrevet 24. februar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det gjør det fortsatt ikke greit at byrden i nesten alle tilfeller legges på kvinnens skuldre når det tar tid bli gravid, eller man er uforklarlig barnløs. Anonymkode: 7c2ce...9ff Nei, absolutt. Det var derfor jeg skrev at det er like stor sjanse for at det er mannens som kvinnens. Anonymkode: b11fc...c3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå