AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Jeg er relativt godt trent, og har jogget/løpt mye i hele oppveksten. Er nå 23 år. Tidligere jogget jeg utendørs ca. 3 ganger ukentlig + 1 økt innendørs på mølle. Men nå har jeg ikke løpt utendørs siden tidlig i november. Kun innendørs, ca. 3 ganger ukentlig. For det meste moderat intensitet, og med ulik grad av motbakke i løpet av økta. Ønsker nå å begynne å løpe ute igjen, men er litt usikker på hvordan jeg skal begynne siden det er en annen påkjenning på kroppen å løpe ute enn på en mølle hvor man verken har ulendt terreng eller motstand fra vind. Belaster jo muskulaturen på en annen måte/belaster andre muskler. Hvordan bør jeg gå fram hvis jeg skal starte med utendørs løping igjen? Vil helst unngå å bli alt for stiv og støl slik at det påvirker flere dager i etterkant (har opplevd å være grusomt støl i opptil en uke, vil IKKE det igjen). Har hørt at man bør begynne med rolige økter og øke etter hvert. Men MÅ jeg begynne slik, også når jeg løp ute i høst og har løpt på mølle hver uke også etter dette? Håper noen kan svare meg Anonymkode: a02de...423
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 Du kommer antagelig ikke til å merke noe særlig i det hele tatt når du har løpt mølle i hele vinter. Ville tatt en rolig første økt med jevnt tempo. Så tatt det derfra. Anonymkode: 05a5e...138
Eun Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Tviler vel litt på at du kommer til å merke noen enorm stor forskjell siden du løper inne hele vinteren. Spørs jo litt hvordan du har løpt på mølla. Har du noe stigning når du løper? Har lest at stigningen bør være på minst 1,5 - 3 for å best simulere motstanden man får når man løper ute. Jeg er sånn som gjerne løper mest på mølle året rundt. Jeg elsker å løpe ute, men syns at det er vanskelig å beregne fottøy når vi er midt i vinteren, og når det blir pollen-sesong så klarer jeg ikke å puste ordentlig når jeg løper. Men jeg er nøye med stigningen på mølla og å utfordre kroppen med ulike løpeøkter. Når jeg da løper ute, så begynner jeg gjerne rolig for å kjenne etter hvor formen min er i forhold til ute-løping. Som regel er den helt fin, men nettopp derfor er det greit å begynne litt rolig slik at man evt ikke går på en smell. Deretter kan man gi mer på etterhvert som man vender seg til å løpe ute igjen.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 8 minutter siden, Eun skrev: Tviler vel litt på at du kommer til å merke noen enorm stor forskjell siden du løper inne hele vinteren. Spørs jo litt hvordan du har løpt på mølla. Har du noe stigning når du løper? Har lest at stigningen bør være på minst 1,5 - 3 for å best simulere motstanden man får når man løper ute. Jeg er sånn som gjerne løper mest på mølle året rundt. Jeg elsker å løpe ute, men syns at det er vanskelig å beregne fottøy når vi er midt i vinteren, og når det blir pollen-sesong så klarer jeg ikke å puste ordentlig når jeg løper. Men jeg er nøye med stigningen på mølla og å utfordre kroppen med ulike løpeøkter. Når jeg da løper ute, så begynner jeg gjerne rolig for å kjenne etter hvor formen min er i forhold til ute-løping. Som regel er den helt fin, men nettopp derfor er det greit å begynne litt rolig slik at man evt ikke går på en smell. Deretter kan man gi mer på etterhvert som man vender seg til å løpe ute igjen. Jeg har alltid minst 1 % stigning. Varierer mellom 1-6 % underveis (og justerer da også tempoet, selvfølgelig). Men hva er å "begynne rolig"? Hater sånn seig jogging når jeg egentlig føler jeg har mer energi i kroppen. Men vil jo heller ikke gå på en smell bare fordi jeg har mye energi inni meg som vil ut Starter jo alle joggeturer i rolig tempo de første minuttene, men etter hvert gir jeg på mer siden jeg omtrent alltid kjenner jeg har energi til det. For en tid tilbake hadde jeg opphold av løping utendørs i en periode på ca. 6 måneder. Tok så en løpetur ute, og jeg ble helt utenomjordisk støl i hele kroppen i dagene etterpå. Det verket fra topp til tå, har aldri opplevd lignende før. Klarte nesten ikke å gå normalt, og det påvirket jo både trening og "vanlig liv" i påfølgende dager. Vil gjøre alt jeg kan for å unngå det igjen (har bl.a. en fysisk aktiv jobb som blir veldig tungt å gjennomføre hvis jeg blir slik i kroppen). Anonymkode: a02de...423
Eun Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid minst 1 % stigning. Varierer mellom 1-6 % underveis (og justerer da også tempoet, selvfølgelig). Men hva er å "begynne rolig"? Hater sånn seig jogging når jeg egentlig føler jeg har mer energi i kroppen. Men vil jo heller ikke gå på en smell bare fordi jeg har mye energi inni meg som vil ut Starter jo alle joggeturer i rolig tempo de første minuttene, men etter hvert gir jeg på mer siden jeg omtrent alltid kjenner jeg har energi til det. For en tid tilbake hadde jeg opphold av løping utendørs i en periode på ca. 6 måneder. Tok så en løpetur ute, og jeg ble helt utenomjordisk støl i hele kroppen i dagene etterpå. Det verket fra topp til tå, har aldri opplevd lignende før. Klarte nesten ikke å gå normalt, og det påvirket jo både trening og "vanlig liv" i påfølgende dager. Vil gjøre alt jeg kan for å unngå det igjen (har bl.a. en fysisk aktiv jobb som blir veldig tungt å gjennomføre hvis jeg blir slik i kroppen). Anonymkode: a02de...423 Når jeg tenker "å begynne rolig", så tenker jeg at man ikke setter avgårde på en 1-2 mils tur i maks fart. Jeg er langt fra noen ekspert på dette, men når jeg skal begynne å løpe utendørs etter 2-3 måneder med mølle-løping, så legger jeg det opp ca slik: 1. økt: rolig tempo gjennom hele økten, 5-6 km. 2. økt: rolig tempo hele økten, 8-9 km. 3. økt: rolig tempo første halvdel, øker på til jeg når en behagelig løpefart, 10-12 km. Øktene blir ikke AKKURAT slik da, men du skjønner tegninga Jeg liker heller ikke seig-jogging, det er døden for meg. Men jeg er veldig nøye på teknikk når jeg løper, så farten kommer gjerne litt i etterkant av det. I det siste har jeg begynt å øve meg mer på negativ splitt, og det har ført til at jeg kan løpe ganske lange turer i et tempo som jeg ikke syns er kjedelig. Litt OT, beklager, men jeg kjenner meg igjen i det med å tvinge seg selv til å løpe rolig når man har masse energi. Den energien er jo fin å ha nettopp for å klare å fullføre turen, og da er det å "spare" seg i begynnelsen lurt. Tror jeg Ellers kjenner jeg meg godt igjen i det du sier om at du føler deg veldig stiv i etterkant. Det eneste tipset jeg kan gi (av erfaring) er at god oppvarming og jevn og behagelig fart er det som hjelper mest mot stølhet. 1
Wiggins Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Selvsagt kommer TS til å bli støl av å løpe ute etter å bare ha løpt på mølle. Mølla er paddeflat, og gir ikke mye jobb til stabiliseringsmusklene. For å ikke bli så veldig støl bør TS la den første joggeturen ute være ganske kort i ikke så veldig krevende terreng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå