Gå til innhold

Ved NAV-støtte, hvorfor må man selge bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg får seg ikke jobb men eier leilighet som hun har fått ved hjelp av foreldre. Dette er sentralt i Oslo. NAV nekter å gi henne penger til livsopphold og sier hun må selge leiligheten først. Men det lager jo ingen mening at hun skal selge, for så å leie leilighet til 10.000 kr eller mer i mnd? Det er jo ikke logisk mener jeg da. Nå betaler hun vel 7-8000 kr i mnd i renter/avdrag.

Hun fikk beskjed av NAV om at hun kan sette seg med en kopp og tigge på Karl Johan eller gå på Fattighuset for å få mat. Det er jo ganske sjokkerende! Hun har besvimt flere ganger nå pga matmangel, hun har jo ikke penger. 

Anonymkode: 72364...ca0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal det offentlige støtte økonomisk om en har midler selv?

At NAV har bedt henne tigge på gata er bare vrøvl.

Anonymkode: 3021a...391

• Liker 47
Skrevet

Alle som vil ha jobb for jobb i Oslo. At hun ikke gidder å jobbe er problemet her.

Hun eier leilighet, så hun er ikke en fattig. Da trenger hun ikke sosialstønad.

Hvordan noen kan besvime av matmangel i en by der de deler ut gratis mat, og butikkene kaster mat til millioner og du får råd til ris nok for en måned med 15 minutters tigging kan jeg virkelig ikke forstå.

Hvorfor leier hun ikke bare ut et rom eller hele leiligheten?

• Liker 30
Skrevet

Høres ut som hun har en udugelig, lite empatisk saksbehandler. Anbefaler at hun bytter. 

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg får seg ikke jobb men eier leilighet som hun har fått ved hjelp av foreldre. Dette er sentralt i Oslo. NAV nekter å gi henne penger til livsopphold og sier hun må selge leiligheten først. Men det lager jo ingen mening at hun skal selge, for så å leie leilighet til 10.000 kr eller mer i mnd? Det er jo ikke logisk mener jeg da. Nå betaler hun vel 7-8000 kr i mnd i renter/avdrag.

Hun fikk beskjed av NAV om at hun kan sette seg med en kopp og tigge på Karl Johan eller gå på Fattighuset for å få mat. Det er jo ganske sjokkerende! Hun har besvimt flere ganger nå pga matmangel, hun har jo ikke penger. 

Det siste du skrev virker ikke troverdig i det hele tatt. Og får hele innlegget til å virke useriøst eller trollete.

Men til det første du skrev så er det dessverre veldig vanlig. NAV sparer ofte på øra og lar krona gå. Det vil si at du ikke kan eie noe av verdier når du får sosialhjelp og at alle midler skal være brukt opp. Noe de ikke er hvis man eier. 

For det er mulig hun ville klare seg med mindre sosialhjelp nå, enn hvis husleien øker med flere tusen som i leie, men dette er gammelt nytt, slik har det vært i mange år. Folk må selge.

Anonymkode: bbd8c...ddc

• Liker 13
Skrevet

Jeg får sosial stønad for nav, de dekker renter på lån og livsopphold, slik jeg forstår har man rett på dette ifølge sosiallovginingen

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal det offentlige støtte økonomisk om en har midler selv?

At NAV har bedt henne tigge på gata er bare vrøvl.

Forundrer meg ikke at NAV sier slikt. Legen fortalte meg at slike som jeg ikke trenger mye penger at jeg fint kan leve resten av livet på sosialen og spise uendelig mange kombinasjoner av kylling og ris.

At hun eier egen leilighet...vel..gjør jo henne mye heldigere enn de fleste i systemet. At hun nå tvinges til å selge og deretter leie...er jo hull i hodet rent økonomisk...men veldig riktig moralsk sett.

Anonymkode: 8d9a5...84f

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forundrer meg ikke at NAV sier slikt. Legen fortalte meg at slike som jeg ikke trenger mye penger at jeg fint kan leve resten av livet på sosialen og spise uendelig mange kombinasjoner av kylling og ris.

At hun eier egen leilighet...vel..gjør jo henne mye heldigere enn de fleste i systemet. At hun nå tvinges til å selge og deretter leie...er jo hull i hodet rent økonomisk...men veldig riktig moralsk sett.

Hva er "slike som deg?" Nysgjerrig på hva konteksten er her for at legen sa dette.

Anonymkode: 5052c...d51

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan jo bare jobbe.

• Liker 2
Skrevet

Hun burde leie ut leiligheten og flytte til et rimeligere område rundt Oslo. Burde være mulig å få jobb utforbi.

Anonymkode: a6087...926

• Liker 3
Skrevet

Skal hun sitte med hundretusner i verdi i boligen og samtidig få penger av staten, tenker du? 

Om hun selger leiligheten, får hun penger hun kan bruke til livsopphold. I hvert fall en periode. 

Vil hun ikke selge får hun finne seg en jobb. Er det umulig for henne å få seg jobb der hun bor, får hun søke også andre steder og evt flytte. 

Hun kan også leie ut leiligheten og leie noe billig utenfor byen. Mange muligheter.

Mange fortjener visst ikke å bo i en velferdsstat...

• Liker 31
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo leie rimeligere bolig enn 10000, nav sponser ikke Det, hun få finne en hybel eller kollektiv til hun har råd til noe annet.

Anonymkode: ec36b...303

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kan unne seg kylling, eller kjøtt hver dag.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo leie rimeligere bolig enn 10000, nav sponser ikke Det, hun få finne en hybel eller kollektiv til hun har råd til noe annet.

Det er jo veldig dumt at du uttaler deg om ting du ikke har peil på. Rent konkret dekker sosialkontoret i Oslo bolig for en person til inntil 11500, nettopp fordi situasjonen er annerledes i Oslo enn f.eks Ytre Enfold. 

Trådstart høres ikke sannsynlig ut siden ingen saksbehandler ber noen om å tigge. Det er klart at å eie en helt nedbetalt leilighet og så søke sosialstønad er utfordrende. Det hadde i så måte vært mye lettere om bolig var så belånt at en salgsprosess ville medføre store utgifter. Ett sted må man jo bo. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Påstanden her vil jeg se dokumentasjon på før jeg tror. 

Nav kan ikke be folk om å sette seg ned å tigge på offentlig sted. 

Dere bør heller finne frem loven og lese hva som står der om sosialstønad til livsopphold. De flrste som vil finner seg også en elelr annen jobb enten innen rengjøring eller butikk inntil de finner noe annet fremfor å gå på Nav.

Anonymkode: 84d99...bd6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble og tvunget til å selge boligen, med tap grunnet nedgang i boligmarkedet.
Dette prøvde jeg å forklare, til ingen nytte.
Jeg jobbet i oljebransjen, og har en veldig spesifik utdanning med tilhørende erfaring, jeg slet enormt med å få meg jobb og måtte til slutt tilbake på skolebenken.

Så nå sitter jeg her, i en falleferdig rønne midt i villmarken med gjeld pga NAV.
Er grunding lei ris og nudler, men sånn er det.

Anonymkode: 29b5b...ce5

• Liker 11
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle kan unne seg kylling, eller kjøtt hver dag.

Hvem har noensinne påstått at alle kunne det?

• Liker 1
Skrevet

Hva med oss som kun betaler husleie og renter ? De av oss som har nedbetalt bolig i borettslag og bare betaler på husleie til borettslaget? Må vi også selge? Det lønner seg jo ikke, da husleien da blir mye høyere enn nå. Noen som vet noe om det?

Anonymkode: 5dd27...dcd

• Liker 4
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som kun betaler husleie og renter ? De av oss som har nedbetalt bolig i borettslag og bare betaler på husleie til borettslaget? Må vi også selge? Det lønner seg jo ikke, da husleien da blir mye høyere enn nå. Noen som vet noe om det?

Anonymkode: 5dd27...dcd

Da har du jo i hvert fall mye penger tilgjengelig om du selger?!

Poenget er ikke at du skal få minst mulig utgifter per mnd. Om du har nedbetalt lån kan du leve lenge på de pengene du får om du selger.

Endret av Joppeline
  • Liker 10
Skrevet

Mannen min måtte selge ditt hus når vi giftet oss pga min nav behandler, vi nektet såklart og jeg levde på mannen min i 1 år og 8 mnd til jeg fant jobb. 

Anonymkode: 8f4e1...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...